Juha Paulavuo

Vantaan kehärata etenee - EFHKlle junayhteys ?

13 viestiä aiheessa

Vantaan Kehäradan rakentamisen arvioidaan alkavan vuonna 2008. Liikenteelle rata saataneen avattua kolmisen vuotta myöhemmin. Toteutuessaan kehärata toisi junaliikenteen EFHKlle.

 

Hesari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin kuulema radasta saatava hyöty on mitätön. Bussilla pääsisi yhtä nopeasti kentälle.

 

Ehkä Helsingissä asuville, mutta entäpä Pohjoinen-Länsi-Itä akselilla saapuvat pitkänmatkan junat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosin kuulema radasta saatava hyöty on mitätön. Bussilla pääsisi yhtä nopeasti kentälle.

 

Se ilmeisestikin riippuu siita mista katsoo.

Itse asun Vantaan Myyrmaessa, joten sopii mulle kuin raka paahan...    :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kehärataahan pitkin olisi tarkoitus vain kulkea paikallisjunat. Kun toi rata tulee niin kulema bussi nro 615 lopettaisi liikennöinnin. Ja toi junarata ei elä pelkästään vantaalaisten kukkarolla. On totta, että junarataa tarvitaan uusien lähiöitten liikenteen kannalta, mutta väitän, että tavallinen lentomatkustaja ei sillä liikennöi jos matka-aika on pitkä ja pitää pysähdellä ties missä lähiöissä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kehärataahan pitkin olisi tarkoitus vain kulkea paikallisjunat. Kun toi rata tulee niin kulema bussi nro 615 lopettaisi liikennöinnin. Ja toi junarata ei elä pelkästään vantaalaisten kukkarolla. On totta, että junarataa tarvitaan uusien lähiöitten liikenteen kannalta, mutta väitän, että tavallinen lentomatkustaja ei sillä liikennöi jos matka-aika on pitkä ja pitää pysähdellä ties missä lähiöissä

 

Kyllä täällä pääsee junalla ainakin paljon nopeammin esim. Tikkurilasta helsinkiin kuin mitä bussilla kestäisi. Junissakin on keksitty nuo "pikavuorot" jotka eivät pysähdy jokaisella asemalla, joten tuskin kehäratakaan jäisi ilman tälläisiä vuoroja.

Itselle tuollainen voisi olla ihan kätevä ratkaisu jos joutuisi kentälle lähtemään, mutta kun ottaa huomioon koko perheen matkalaukkuvarustuksen ja kilometrin kävelymatkan juna-asemalle niin taitaa se vaihtoehto kuitenkin taksi olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Junarata EFHK:lle tulisi palvella suurilta osin muualta Suomesta matkustavia. Pohjoisesta tulevan radan olisi pitänyt kulkea EFHK:n kautta jo aikojen alusta saakka. Tikkurilasta kyllä pääsee helposti bussilla/taksilla lentoasemalle. Todella vaikea asia ja varsinkin se alue on jo niin täyteen rakennettu että mihin rata voidaan rakentaa? Maan alle rakentaminenhan on kallis vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnitelmat ovat kyllä hienoja, ja tarvetta tuolle varmaankin on, mutta milloinkohan tuo todellakin on valmis ja täydessä toimintakunnossa, epäilen kyllä vahvasti tuota 2011...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Junarata EFHK:lle tulisi palvella suurilta osin muualta Suomesta matkustavia. Pohjoisesta tulevan radan olisi pitänyt kulkea EFHK:n kautta jo aikojen alusta saakka.

 

Päärata Tampereelle on rakennettu 90 vuotta ennen lentoaseman siirtymistä Seutulaan. Ehkä lentoasemalle olisi alunperinkin pitänyt etsiä paikka radan varresta ;) Koivukylässä, josta kehärata erkanee kohti lentoasemaa, on varaus myös yhteydelle pohjoisen suunnasta lentoasemalle päin, mutta tätä tuskin tullaan toteuttamaan kovinkaan pian, ainakaan niin että kaukoliikenne sitä hyöntäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenne- ja viestintäministeriö

www.mintc.fi

 

Lehdistötiedote

 

16.2.2007

 

 

Työryhmä: Lentokenttärata rakenteille budjettirahoituksella 2008

 

Kehäradan rakennustyöt tulisi aloittaa vuonna 2008, esittää radan rakentamista selvittänyt työryhmä. Budjettirahoitus on työryhmän mielestä taloudellisesti tarkoituksenmukaisin malli radan rakentamiseen.

 

Kustannusten jako valtion ja Vantaan kaupungin kesken tulisi työryhmän raportin mukaan toteuttaa siten, että valtion osuus olisi noin 70-75 prosenttia ja Vantaan noin 25-30 prosenttia. Työryhmä esittää, että valtio ja Vantaa tekevät alkuvuodesta 2007 kustannusjakoa ja radan varteen rakennettavia asemia koskevan aiesopimuksen.

 

Kehärata tarjoaa raideyhteyden Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja tuo lentoaseman 12 miljoonaa vuosittaista matkustajaa raideliikenteen piiriin. Lisäksi hankkeen arvioidaan mahdollistavan Vantaalla noin 40 000 asukkaan asuntoalueiden ja noin 60 000 työpaikan rakentamisen hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle. Ratalinjaus yhdistää pääradan ja Martinlaakson radan toisiinsa lentoaseman kautta.

 

Työryhmän mukaan budjettirahoitus on hankkeen toteuttamisessa edullisin malli. Elinkaarimallilla eli julkisen sekä yksityisen sektorin yhteistyöllä ei olisi saavutettu hyötyjä muun muassa siksi, että radan rakentamista koskevat tekniset määräykset olivat tiukat. Raportti ei näe erityisiä etuja myöskään julkisen projektiyhtiön hankkeena toteutettavassa radanrakennuksessa.

 

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on jo suhtautunut myönteisesti ratahankkeeseen. Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen korostaa, että ruuhkautuvalla pääkaupunkiseudulla on syytä panostaa juuri joukkoliikenneyhteyksien kehittämiseen.

 

- Kehärata lisää työ- ja asiointimatkojen sujuvuutta. Se tuo uusia mahdollisuuksia pääkaupunkiseudun asuntotuotannolle. Lisäksi se tarjoaa kipeästi kaivatun raideyhteyden lentoasemalle, toteaa Huovinen.

 

- Suhtaudun luottavaisesti siihen, että seuraava hallitus tekee Kehäradan toteuttamispäätöksen vielä tämän vuoden aikana.

 

Huovisen mielestä keskustelu velloo liian usein yksittäisten liikennehankkeiden ympärillä, kun enemmän huomiota tulisi kiinnittää liikennepolitiikan kokonaisuuteen. Valtiovarainministeriön työryhmän esitys budjetin kehysjärjestelmän uudistamiseksi oli ministerin mukaan askel oikeaan suuntaan.

 

- Siinä oli hyviä aineksia, mutta tarkastelunäkökulma saisi olla laajempi. Liikennepolitiikka on paljon muutakin kuin teiden ja ratojen rakentamista. Kannatan lämpimästi aiempaa Matti Vuorian työryhmän ehdotusta, jonka mukaan liikennepolitiikkaa linjattaisiin 10-15 vuoden aikajänteellä.

 

Kehärata-työryhmän mukaan ratahankkeen nopea toteuttaminen edellyttää valmistelujen jatkamista välittömästi. Lopullinen sopimus radan toteuttamisesta voidaan tehdä hankkeen rahoituksen varmistuttua. Aikaisimmillaan rata voisi valmistua vuonna 2013.

 

Liikenne- ja viestintäministeriö asetti Kehärata-työryhmän kesäkuussa 2006. Työryhmä päivitti tiedot muun muassa Kehäradan kustannuksista, vaikutuksista pääkaupunkiseudun asuntopolitiikkaan ja liikennöinnin periaatteista. Edustettuina työryhmässä olivat Vantaan kaupunki, Ratahallintokeskus, Tiehallinto, YTV, valtiovarainministeriö ja Finavia.

 

 

Kehäradan toteuttamisvaihtoehdot. Työryhmän selvitys. Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 5/2007. Ministeriön internetsivuilla osoitteessa www.mintc.fi/julkaisujasarja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääasiassahan tuo rakennetaan uusia asuinalueita sekä "Aviapolisin" työmatkaliikennettä varten. Yhteys lentomatkustajille tulee sitten bonuksena päälle. Ja tosiaan, ei ole kaavailtu kaukojunia tuolle radalle, lähijunia menee suunnitelmien mukaan niin tiuhaan, ettei kaukojunia mahdu sekaan. Pidemmällä aikavälillähän on sitten suunniteltu pääradan siirtämistä kulkemaan lentoaseman kautta (sekin tunnelissa), mutta se onkin jo sitten paljon kaukaisempi projekti.

 

Joku kun epäili kannattavuutta, niin kannattaa olla huoletta, kyllä nuo on aika tarkkaan laskettu, eikä sitä tehtäisi, ellei se kannattaisi. Kysehän ei ole edes ollut siitä tehdäänkö tuota rataa, vaan milloin se tehdään.

 

Pohjoisemmasta Suomesta tuleville tuosta on myös hyötyä (vaikkakin nämä käsittävät vain murto-ostan matkustajamääristä), eli vaihtuu asuinalueiden ja Jumbon kautta kiertelevä bussi 61 nopeammaksi junaksi. Helsingistäkin alkaa pääsemään kätevämmin (lähes kaikilta Helsingin rautatieasemilta suoraan). Pysähdysten määräkin on isoksi osaksi psykologinen ongelma, ei se muutama lisäminuutti oikeasti tunnu juuri missään koko matkan kokonaispituudessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtio on alustavasti varannut 320 miljoonaa euroa vuosille 2008–2011 kehäradan rakentamiseen. Varaus näkyy valtioneuvoston torstaina antamasta valtiontalouden kehyspäätöksestä. Suunnitelmien mukaan kehäradan rakentaminen alkaa ensi vuonna. Rata on valmis aikaisintaan vuonna 2013.

 

hesari

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään