Guest ertsi

Viat koneessa

51 viestiä aiheessa

Juup, mutta jostain olin lukevinani, että Finnairilla olisi maailman kovimmassa käytössä oleva B757-kalusto. Aika hankala sieltä on vastaavaa konetyyppiä irroittaa, tai muuten menee helposti oarin päivän lennot sekaisin

Niinmpä. Ymmärtääkseni niitä matkustajia voidaan kyllä kuskata muullakin kalustolla kuin b757:lla, vaikka se tällä forumilla onkin nostettu melkoiselle jalustalle.

Eikös tässä hiljattain pohjoisesta tuotu porukkaa useammalla koneella kun alkuperäinen oli hajonnut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos esim. MD-11 hajoaa jossain kaukokohteessa niin sinne ei todellakaan ole lähettää toista konetta vain hakemaan porukkaa. Kansa kuskataan muiden yhtiöiden koneilla perille tai sitten vaan hotelliin ja odottamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tonne Las Palmasiin oli finnairi lähettäny uuden koneen hakemaan niitä matkustajia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joissain koneessa oli lentäjän lisäksi mekaanikko mukana.

Joissakin jopa mekaanikkoJA. Muistaakseni muuten Spruce Goose:ssa on siivessä huoltotunnelit joita pitkin mekatsu(t) saavat kulkea hoitamaan moottoreita, kirjaimellisesti "lennossa". Eikä tuo varmaan ole ainoa. Itse asiassa alkuaikoina joissakin autoissakin oli kisoissa vänkärinä mekatsu joka aina silloin tällöin painoi jotain öljyruiskua/pumppua, mutta se onkin toinen juttu...

Jokin kalpea aavistus minulla olisi siitä että jopa lentävässä puukengässä oli mahdollista jossain määrin hoitaa dieseleitä lennossa.

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joissakin jopa mekaanikkoJA. Muistaakseni muuten Spruce Goose:ssa on siivessä huoltotunnelit joita pitkin mekatsu(t) saavat kulkea hoitamaan moottoreita, kirjaimellisesti "lennossa".

Sprucea ei tosin ikinä käytetty tositoimissa. Ko. kone ei lentänyt kuin yhden (lyhyen/matalan (70ft) ) lennon 2.11.1947.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sprucea ei tosin ikinä käytetty tositoimissa. Ko. kone ei lentänyt kuin yhden (lyhyen/matalan (70ft) ) lennon 2.11.1947.

Toki tiedossa. Muistaaksini jopa ratissa herra H H ihan itse, mutta tuo ei suinkaan ollut ainoa noista jättiläisistä, vaan 30-luvulla atlanttia pääsi ylittämään säännöllisiä vuoroja lentävillä lentoveneillä, joissa mm soi flyygeli ruokasalissa jne.

SG vaan nyt juolahti ekana mieleen koneista joissa _varmasti_ oli huoltokäytävät...

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mekaanikko oli kyydissä DC-6B:ssä, joita operoitiin Kar-Airin nimissä. Olen tavannut yhden 90-luvulla, nimi taisi olla Olli (muisti pätkii) joka oli silloin Airveteranin DC-3:sen tekninen ekspertti.Ko. vehje,OH-LCH, oli silloin kesät talvet paljaan taivaan alla Malmilla. Eräänä talvi-iltana istuin yksin BF-Lennon toimistossa kun Olli tuli sisään ja kysyi löytyykö vapaaehtoista DC-3:sen moottoreiden käynnistysapulaiseksi. Motteja piti lämmityskäyttää talvella kerran kuussa. Oli TODELLA pakko suostua.

Siis pääsin kipparin puolelle painamaan jarruja jotta kone ei lähtisi karkuun. Muistelen että primerilla pumpattiin reippaasti gasoa ennen starttia.

Pratt & Whitney Twin Wasp, 14 sylinterin tähtimoottori, omaa todella miehekkään soundin.

1,200 heppaa. Kaikilla tähtimoottoreilla, myös niillä venäläisillä joita olen kuullut, on niille tyypillinen, matala hörinä, vähän niinkuin 60-luvun jenkkiauton V8sissa on omansa, kun moottori on tyhjäkäynnillä.

Olin kerran myös Vantaalla DC-3:n koekäytössä siiven alla seisomassa 2 m päässä pakoputkista.

Rankka soundi. Suosittelen DC-Yhdistykseen liittymistä.

Olli kertoi, että hänen elämänsä mieluisin soundi oli öisillä rahtilennoilla DC-6:ssa. Neljä kpl Pratt & Whitney R-2800 Double Waspia potkurit ja kierrokset synkassa. Parempaa ei kuulemma ollut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toki tiedossa. Muistaaksini jopa ratissa herra H H ihan itse, mutta tuo ei suinkaan ollut ainoa noista jättiläisistä, vaan 30-luvulla atlanttia pääsi ylittämään säännöllisiä vuoroja lentävillä lentoveneillä, joissa mm soi flyygeli ruokasalissa jne.

SG vaan nyt juolahti ekana mieleen koneista joissa _varmasti_ oli huoltokäytävät...

Janne

huoh :'( http://www.aviationposters.com/dox.htm

The Do X was retired to the Berlin Air Museum in 1934 and was destroyed by an allied air raid in 1943

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän väliin kyssäri:

Aeron kolmosilla oli kutsumanimet:

OH-LCA Sotka

OH-LCB Kuikka

OH-LCC Tiira

OH-LCD Lokki

OH-LCE Haahka

OH-LCF Kyytipoika

OH-LCG Perhonen

Yksi näistä nimistä ei ollut virallinen. Mutta mikä ja mistä syystä se annettiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän väliin kyssäri:

OH-LCA Sotka

OH-LCB Kuikka

OH-LCC Tiira

OH-LCD Lokki

OH-LCE Haahka

OH-LCF Kyytipoika

OH-LCG Perhonen

Yksi näistä nimistä ei ollut virallinen. Mutta mikä ja mistä syystä se annettiin?

OH-LCF Kyytipoika, perusteluista ei hajuakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En keksiny hyvää aiheen nimee, mut jos esim. finnairin koneeseen tulee joku vika niin korjaako ne jotkut tyypit sen siellä vai lähetetäänkö finnairin miehistö sinne? Ku mutsi ja broidi oli palaamassa las palmasista niin lähetti tekstiviestin just et moottoriin oli menny lintu ja niitten joutu palata takasin kentälle. Miten siinä tilanteessa toimitaan?

Meiltä lähti yksi asentaja ja tietääkseni mekaanikko linjahuollosta vaihtosiipineen keikalle sinne las palmasiin. Muutaman faninsiiven vaihto ehkä 1-3 tunnin homma! Kyllä se "papukaijakin" saa jälkeä aikaiseksi ;D ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mekaanikko oli kyydissä DC-6B:ssä, joita operoitiin Kar-Airin nimissä. Olen tavannut yhden 90-luvulla, nimi taisi olla Olli (muisti pätkii) joka oli silloin Airveteranin DC-3:sen tekninen ekspertti.Ko. vehje,OH-LCH, oli silloin kesät talvet paljaan taivaan alla Malmilla. Eräänä talvi-iltana istuin yksin BF-Lennon toimistossa kun Olli tuli sisään ja kysyi löytyykö vapaaehtoista DC-3:sen moottoreiden käynnistysapulaiseksi. Motteja piti lämmityskäyttää talvella kerran kuussa. Oli TODELLA pakko suostua.

Siis pääsin kipparin puolelle painamaan jarruja jotta kone ei lähtisi karkuun. Muistelen että primerilla pumpattiin reippaasti gasoa ennen starttia.

Pratt & Whitney Twin Wasp, 14 sylinterin tähtimoottori, omaa todella miehekkään soundin.

1,200 heppaa. Kaikilla tähtimoottoreilla, myös niillä venäläisillä joita olen kuullut, on niille tyypillinen, matala hörinä, vähän niinkuin 60-luvun jenkkiauton V8sissa on omansa, kun moottori on tyhjäkäynnillä.

Olin kerran myös Vantaalla DC-3:n koekäytössä siiven alla seisomassa 2 m päässä pakoputkista.

Rankka soundi. Suosittelen DC-Yhdistykseen liittymistä.

Olli kertoi, että hänen elämänsä mieluisin soundi oli öisillä rahtilennoilla DC-6:ssa. Neljä kpl Pratt & Whitney R-2800 Double Waspia potkurit ja kierrokset synkassa. Parempaa ei kuulemma ollut.

Oliskohan ollut Perhosen Olli? Kyseinen herra hääräili DC:n kanssa, vanhempi herrasmies... Kuten monet muutkin leppoisat ukkelit siinä tiimissä.(Saario yms.)

Mitäs Mäkelälle nykyään kuuluu, kyselee Jouni. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oliskohan ollut Perhosen Olli? Kyseinen herra hääräili DC:n kanssa, vanhempi herrasmies... Kuten monet muutkin leppoisat ukkelit siinä tiimissä.(Saario yms.)

Mitäs Mäkelälle nykyään kuuluu, kyselee Jouni. :)

Katsos vaan, vanha tuttu kirjoittaa tälle palstalle, terve vaan.

Oli tosiaan Olli Perhonen, eikö se ollut jossain vaiheessa myös BF-Lennon tekninen pomo. Juu, herrasmies isolla H:lla.

DC-3:sen kipparin pallilla istuminen Ollin sitä käynnistäessä ja koekäyttäessä on kokemus, jota en unohda ikinä.

Itse viettelen eläkepäiviä leppoisasti Niemenmäessä. Mitä nyt ilmailupalstoille joskus kirjoittelen. Koneessa olen istunut viimeksi viime vuonna Kanarian saarilla paikallisen klubin Cherokeessa.

Onko Mooney vielä nätti peli? Hyvää jatkoa vain

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno laite juu, valitettavasti ohjaamossa päässyt ottamaan vain kylmiä tyyppejä... ne pari kertaa kun pääsi lennolle mukaan olivat matkustamon puolella.Mutta sekin on jo jotain.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse viettelen eläkepäiviä leppoisasti Niemenmäessä. Mitä nyt ilmailupalstoille joskus kirjoittelen. Koneessa olen istunut viimeksi viime vuonna Kanarian saarilla paikallisen klubin Cherokeessa.

Kappas, täällähän tapaa muitakin Niemenmäkeläisiä :)

Täällä on tosin eläkepäiviin vielä matkaa (toivottavasti).

Mukavaa lukea kuitenkin ilmailukokemuksia vähän kauempaakin.

Työskentelin aikoinaan kavereiden kanssa, jotka olivat tekemisissä mm. postilentojen kanssa, etenkin 80-luvulla ja niiltä ajoilta sain myös kuulla monta maukasta tarinaa.

Ajat ovat taitaneet todella muuttua niistä päivistä tällä(kin) saralla. Onneksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän väliin kyssäri:

OH-LCA Sotka

OH-LCB Kuikka

OH-LCC Tiira

OH-LCD Lokki

OH-LCE Haahka

OH-LCF Kyytipoika

OH-LCG Perhonen

Unohtuiko OH-LCH eli Airveteranin DC-3 ja OH-LCK, jonka kyydissä olin 5-vuotiaana Hesasta Rovaniemelle? Entä niiden kutsumanimet?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Unohtuiko OH-LCH eli Airveteranin DC-3 ja OH-LCK, jonka kyydissä olin 5-vuotiaana Hesasta Rovaniemelle? Entä niiden kutsumanimet?

Täydellisestä listasta puuttuu myös LCI, mutta näillä kolmella ei ollut tietääkseni kutsumanimeä, ei virallista eikä epävirallista.

Kummallista, ettei kukaan ole vielä hoksannut... täällä yleensä tiedetään kaikkea mahdollista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kun OP rullasi sen LCG:n nokilleen joskus aikanaan, muistaakseni Porissa. Olosuhteetkaan ei olleet ihan ihanteelliset, eikä makustajistakaan varmaan kannattanut kotona kertoa...

Itse tulin Perhosen Ollin tuntemaan, kun hän oli Lodestar-mekaanikkona Sir-Airissa vv 1980-81, kun itsekin siellä olin töissä. Erinomaisen mukava herrasmies.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän väliin kyssäri:

OH-LCA Sotka

OH-LCB Kuikka

OH-LCC Tiira

OH-LCD Lokki

OH-LCE Haahka

OH-LCF Kyytipoika

OH-LCG Perhonen

Heitetään hatusta: OH-LCF "kyytipoika" tuli alas Vaasassa. Lentäjät juopuneita.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään