Ilkka Mäkelä

Jäätävien olosuhteiden ilmainen kurssisivusto @ NASA.gov

1 viesti aiheessa

Sydäntalven lähestyessä FAA on julkaissut suosituksen kaikille piloteille ja operaattoreille kerrata tiedot jäänmuodostuksen vaikuttamisesta lentämiseen. Sieltä löysin linkin NASA:n sivustoon, jossa on hyödyllistä tietoa jäätävistä olosuhteista itse kullekin.

Vaikka linkki olisi ollut täällä ennenkin, ei varmaankaan ole pahitteeksi kerrata ennen luettua, koska suomalainen talvi pitää sisällään omat riskinsä. Ja sivut ovat aika hyvin tehdyt ja niissä voi kuluttaa aikaansa paremman puutteessa tuntikausiakin.

Itse olen aikoinani törmännyt kaasarin jäätymisongelmaan kerran, pitotputken jäätymiseen kerran ja staattisen paineen aukkojen tukkoonjäätymiseen kerran. Kaikista näistä selvittiin onneksi perustiedoilla. Tärkeintä lienee kuitenkin olla lähtemättä tiedettyihin jäätäviin olosuhteisiin, jos on hetkenkään epäilys siitä, että kone ja sen mahdolliset jäänpoistosysteemit eivät ole riittävät lennon turvalliseen suorittamiseen.

No, sen enemmittä puheitta linkkiin, josta jokainen voi valita omat "kurssinsa":

http://aircrafticing.grc.nasa.gov/courses.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään