Jaakko Kuusisto

Lento-onnettomuus muistelo Puotilasta

20 viestiä aiheessa

outo asia mulle, mutta muistaakos kukaan parkanossa tapahtunutta maahansyöksyä 70-luvulta?

 

meinaan, mulla on nyt oppilaana onnettomuudessa menehtyneen lentäjän poika...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

outo asia mulle, mutta muistaakos kukaan parkanossa tapahtunutta maahansyöksyä 70-luvulta?

 

meinaan, mulla on nyt oppilaana onnettomuudessa menehtyneen lentäjän poika...

 

Millä koneella ja muuta vinkkiä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

outo asia mulle, mutta muistaakos kukaan parkanossa tapahtunutta maahansyöksyä 70-luvulta?

 

meinaan, mulla on nyt oppilaana onnettomuudessa menehtyneen lentäjän poika...

 

Onkohan tässä kyseessä Parkanon Linnankylässä metsään menneestä Cherokeestä? Rekkari OH-PCS ja ohjaajana oli  P. M.

 

Minkälainen oli Jaskan muistama Puotilan kaputti, tuliko siinä esim. vainajia? Tieto helpottaisi hieman etsimistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tässä kyseessä Parkanon Linnankylässä metsään menneestä Cherokeestä? Rekkari OH-PCS ja ohjaajana oli  P. M.

 

Minkälainen oli Jaskan muistama Puotilan kaputti, tuliko siinä esim. vainajia? Tieto helpottaisi hieman etsimistä.

 

Ei tullut rumihita. Kaveri oli umpiluuta ja selvis hengissä. Koukki mopolla tai aerobatilla, matalalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tässä kyseessä Parkanon Linnankylässä metsään menneestä Cherokeestä? Rekkari OH-PCS ja ohjaajana oli  P. M.

 

 

 

sukunimen alkukirjaimesta päätellen sama tapaus. keli oli kuulemma huonontunut ja kone joutui pilveen ikävin seurauksin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sukunimen alkukirjaimesta päätellen sama tapaus. keli oli kuulemma huonontunut ja kone joutui pilveen ikävin seurauksin.

 

 

 

Kaputin päivämäärä oli 17.6.1983 ja sää oli tosiaan ennustettua huonompi.

 

Puotilan juttu on jotenkin soittavinaan kelloja, mutta ei vain tule kunnolla mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa aikoinaan ajettiin C-150 mäkeen Puotilassa, Helsingissä.

 

Muistaakos kukaan tapausta?

 

Olisko ollut tämä OH-CEJ eli Reims/Cessna F150F. Rekisteröitiin 23.3.1966 ja meni mäkeen 10.4.66. Eräs lyhytikäisimmistä koneista Suomen ilma-alusrekisterissä.  Omistajana oli Lentohuolto Oy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaputin päivämäärä oli 17.6.1983 ja sää oli tosiaan ennustettua huonompi.

 

Tämähän taitaa olla sen kuuluisan Laas-Airin A2-kurssin hedelmiä. Puolet kurssilaisista on menehtynyt aikojen saatossa lento-onnettomuuksissa. Sami M kertonee lisää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Mikä ihmeen Laas-Airin kurssi,ja paljonko kurssilla oli poppoota ja montako on menehtynyt....Minkä takia? Oliko kurssitus niinkin huonoa?

 

Sori iski kysymysvimma!

 

Montakos oppilasta Jaskalla jo on ollut?  Pitäisi keretä lentämään joskus,mutta kaikki aikanaan  ;)  !

 

-Jukka :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Montakos oppilasta Jaskalla jo on ollut?  Pitäisi keretä lentämään joskus,mutta kaikki aikanaan    !

 

-Jukka

 

 

Onhan noita ollut aika monta, vuodesta 1973 lähtien.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän taitaa olla sen kuuluisan Laas-Airin A2-kurssin hedelmiä. Puolet kurssilaisista on menehtynyt aikojen saatossa lento-onnettomuuksissa. Sami M kertonee lisää.

 

 

;D

Joo taitaa tuo huhujen mukaan pitää paikkansa. Aika hulluja koulutuskokemuksia olen kuullut eräältä sukulaiselta joka edustaa sitä toista puolta..Eli sanonta, että suurin osa säännöistä ja määräyksistä on verellä kirjoitettuja, saattaapi pitää paikkansa. Tästäpä tulikin mieleeni pikkupoikana saatu Piper-kammo, kun muutaman vuoden välein Kauhajokisia koneita tippui ja ihmisiä kuoli ja aina Piperillä.. eikä Rallit tippunu koskaan? :o Onneksi jälkeenpäin tutkimuskertomukset haalin käsiini ja olen sen jälkeen piipperin kyytiin kerran uskaltautunut ;)

 

Ettei vain täällä ole muutama ko. koulun koneita näkyvissä? http://teemu.svil.fi/sulk/historia/ilmailu_2_1977_efkj.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Maukka!

Pitää tähän laittaa vähän asiatietoa, vaikka itse idean kyllä kuulin tuolta Samin sukulaismieheltä. Ei kuitenkaan ihan tuulesta temmattu.

 

22.11.1979 OH-CNZ, Cessna 150 Super Kärkölän Marttilan kylässä. Vapaamuotoinen kuvaus tapahtuneesta täällä. Nainen (31v.) A2-kurssi Laas-Air Oy:ssa. Viikatemies ei tosiaan toiminut tässä, vaan vasta 3 vuotta myöhemmin Pudasjärven lentopaikalla 06.07.1982, kun OH-403, LET L-13 Blanik kaatui loppuosakaarrossa kierteeseen ja murskaantui kiitotien jatkeelle.

 

8.10.1981 OH-PIU, Piper PA-28-140, Kauhajoen Lamminmaan kylässä yölennolla pilveen. Mies (43v) oli saanut A2-koulutuksen Laas-Air Oy:ssä 15.12.1976-24.4.1977.

 

17.3.1983 OH-PCS, Piper PA-28-140, Parkanon Linnan kylässä puski matalaan säähän ja törmäsi maastoon. Mieshenkilö (40 v.) oli saanut A2-koulutuksen Laas-Air Oy:ssä 15.12.1976-15.05.1977

 

Ihmetystä muuten herätti, etä samoihin aikoihin Kauhajoella oli ollut myös toisen yrittäjän A2-kurssi, nimittäin mänttäläisen Ilmailuyhtymä K.Tuorilan & kumppaneiden järjestämä 18.06.-31.07.1976. Tämän kurssin tuotoksina taas oli legendaarinen Gambina-lentorallye pitkin Pohjanmaata (OH-SDS 18.12.1976 Närpiön Österyttermarkissa). Eeeh... OH-SCS.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka tämä nyt menee vielä enemmän off-topiciksi... huomasin, että tuossa linkittämässäni ketjusta puuttuivat tutkimusraportin faktat OH-CNZ:n tapauksesta.

 

Lentoonlähtötarkastuksessa akun huoltoluukku oli auki, joten ohjaaja sulki sen. Moottori ei käynnistynyt käynnistysmoottorin avulla, joten se heitettiin käyntiin.

 

Startti tapahtui 13.45 ja kone oli noussut 300 m korkeuteen kohti Tamperetta. Tamperetta lähestyttäessä sää oli heikennyt ja kone oli ohittanut kaupungin itäpuolelta. Itse kaupunkia ei ollut näkynyt, mutta ohitus pystyttiin toteamaan radiosuunnistuslaitteista. Sää oli edelleen Tampereen ohituksen jälkeen heinennyt ja ohjaaja oli laskeutunut alemmaksi säilyttääkseen maanäkyvyyden, koska uskoi että sää muuttuisi ennusteiden mukaan paremmaksi.

 

Hieman ennen Parolan NDB:tä ohjaaja oli tuntenut turvallisemmaksi nousta pilveen(!). Pilvessä ohjaajalla oli ollut alkuun vaikeuksia koneen asennon säilyttämisessä ja mittareiden seuraamisessa, mutta jonkin ajan kuluttua lento oli alkanut sujua. (Vaikka tutkimuskertomus väittää moottorin pyörimisnopeuden olleen 1350 r/min, täytyy sen olla 2350 r/min, koska oletus lentonopeudesta oli 100 MPH.) Nopeus oli kuitenkin jäänyt arvoon 85 MPH, mikä johtui tuulilasin reunoihin ja siipitukiin kertyneestä jäästä.

 

Ohitettuaan Parolan, ohjaaja yritti saada näyttö Hyvinkään NDB:stä ja hän oli useita kertoja laskeutunut maanäkyvyyteen paikantaakseen sijaintinsa ja Hki-Tre -valtatien, siinä onnistumatta ja hän jatkoi lento Gyrokompassin avulla. Koska paikannus ei onnistunut ja oli tullut pimeä ohjaaja otti yhteyttä Tampereen ACC:hen tutka-avun saamiseksi. Tuolloin pa:ta oli arviolta 30 min lentoa varten. Noin 14 min myöhemmin Helsingin tutka oli paikantanut koneen 31 NM lentoasemalta pohjoiseen.

 

Tutkan johtaessa konetta kohti Vantaata oli ollut vaikeuksia lennnonjohtajan antamien suuntien säilyttämisessä gyron ryömimisen takia. Magneettikompassissa ei taas ollut valaistusta, eikä koneessa ollut mukana taskulamppua. Lisäksi mikrofonin tangentti oli alkanut jäädä pohjaan joka painalluksen jälkeen. Tangentin irrottamiseksi ohjaajan oli käytettävä sen käyttämiseen molempia käsiä, mikä taas vaikeutti ohjaamista. Tämän seurauksena lennonjohdon viesteistä ei hän kuullut kuin loppuosat.

 

N. 14 min ennen pakkolaskua ohjaaja ilmoitti mittareiden näyttävän tyhjää. N. 7 min ennen pakkolaskua kone oli päässyt pilven päälle n. 4300 ft korkeudessa. N. 5 min ennen pakkolaskua ohjaaja ilmoitti moottorin pysähtyneen ja aloittaneensa liu'un lännen suuntaan. N. 1000 ft korkeudessa ohjaaja oli ottanut laskusiivekkeet ulos ja hidastanut nopeuden mahdollisimman pieneksi. loppuvaiheessa sytyttänyt laskuvalonheittimet.

 

Kun kone oli tullut ulos pilvestä oli havainnut joitakin valoja ja edessä ja sivulla kuusimetsää. Kun kone kosketti ensimmäisiin puihin, oli ohjaaja vetänyt ohjauspyörän täysin taakse, jonka seurauksena nokka oli noussut hieman ja siivet osuneet puihin. Törmäyksen jälkeen kone oli pudonnut maahan ylösalaisin nokan osoittaessa tulosuuntaan. Kello oli n. 17.04 ja ohjaaja oli poistunut koneesta sivuikkunan kautta.

 

Edit: typot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukkasen viestissä (3 viestiä taaksepäin tässä ketjussa) kerrottiin OH-CNZ -onnettomuuskoneesta. Tässä koneen kuva noin vuodelta 1976 eräästä albumista

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Simo!!

 

CNZ:sta olen kaipaillutkin värikuvia, se kun on ensimmäinen kone minkä kyytissä koskaan olen ollut, vuosi oli 1979. Ja vieläpä takapenkillä.

 

Henkilökohtaisia siteitä on myös taustalla olevaan M.S. 885 Super Rallyeen OH-SEK:iin, olisikohan samassa albumissa mahdollisesti kuvia siitäkin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko ollut tämä OH-CEJ eli Reims/Cessna F150F. Rekisteröitiin 23.3.1966 ja meni mäkeen 10.4.66. Eräs lyhytikäisimmistä koneista Suomen ilma-alusrekisterissä.  Omistajana oli Lentohuolto Oy.

 

Tämä Helsingin Puotilan onnettomuus oli esillä tämän päivän Ilta-sanomien historia-lehti osuudessa. Tapaus oli etusivun pääuutinen 11.4.1966 Ilta-sanomissa, etusivun otsikko oli  "Turvavyöt pelastivat lentäjät: Lentokone putosi keskelle intiaanileikkiä". Jutussa sanottiin: "Iloinen vitkuttelu päättyi dramaattiseen syöksyyn keskelle intiaania leikkivien pikkupoikien telmintää kerrostalon pihalle Helsingin Puotilassa. Yksi poikien sotakirveistä jäi pudonneen Cessnan alle". Koneessa olleiden nimet oli mainittu, ammatit olivat autokoulunopettaja ja valokuvaaja. He olivat hoidettavina Töölön sairaalassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän taitaa olla sen kuuluisan Laas-Airin A2-kurssin hedelmiä. Puolet kurssilaisista on menehtynyt aikojen saatossa lento-onnettomuuksissa. Sami M kertonee lisää.

 

Enpä saanut pidellyksi näppejäni vaikka tosi tosi vanhaa stooria tässä olisikin. Tuskinpa Laasosen Sakun lentokoulu nyt juuri sen kelvottomampi on ollut kuin mikä tahansa muukaan lentokoulu noihin aikoihin! Itsekin -70 luvulla A2 pahvini ko.puljussa suoritin ja oli meitä oppilaita tälläkin kurssilla n.10 kpl,jokainen meistä oli opetuksen antiin ,tehokkuuteen ja jopa sotilaallisuuteen todella tyytyväinen ja jokainen on vieläkin elävien kirjoissa! Laas-Air Oy muuten on kouluttanut melkoisen määrän moottorilentäjiä -60,70 ja 80 luvulla,ehkä vielä -90 luvullakin,satoja kuitenkin,vai meneeko tuhannelle? Uskallan väittää ettei Laasoselta valmistuneilla piloteilla sen enempää crashejä ole ollut kuin muualtakaan tulleilla.Olihan Saku toki napakka kommenteissaan ja hiukka särmikäs luonnekin,joten ehkä mielipide-eroja voi löytyä sieltä täältä maakunnasta ja muualtakin ;),mutta ihan hyvällä oppilaat hänet muistavat.Noista omista kurssikavereistani ainakin kaksi on saanut Lentokapteenin arvonimen,yksi noussut lentoaseman päälliköksi ja lähes kaikki muutkin lentävät edelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään