Guest alt255

Neljän K:n malli lisää lentoturvallisuutta (lehtijuttu TTT -lehdessä)

1 viesti aiheessa

Hei!

 

Juuri painosta tulleessa TTT -lehdessä (Työ Terveys Turvallisuus) 11/2006 on juttu, jossa tutkimuskohteena on ollut Finnairin Airbus -lentäjät sekä Tampereen aluelennonjohto. Linkistä löytyy lehden etusivu ja juttujen otsikot, mutta ei valitettavasti itse juttua.  :(

 

"Tutkimuksessa on seurattu lennnonjohtajien ja lentäjien keskinäistä yhteydenpitoa, jonka perimmäinen pyrkimys on varmistaa lentoliikenteen ehdoton turvallisuus. Työn tuloksena syntyi ehdotus toimintavarmuuden kasvattamiseksi kkaikissa turvallisuuskriittisissä työtehtävissä: kuuntele, kerro, kysy, korjaa."

 

Tutkimuksen tekijät ovat yliassistentti Hannele Palukka Tampereen yliopiston sosiologian ja sosiaalipsykologian laitokselta ja tutkija Petra Auvinen.

Hannele Palukka on toiminut muun muassa Ilmailulaitoksen lennonvarmistusvirkailijana 1990 -luvulla. Hän on tehnyt Pro Gradu -lopputyön omasta ammattikunnastaan ja väitellyt tohtoriksi vuonna 2003 samasta aiheesta. 

 

Jutussa on pari kuvaa Finnairin Airbus -simulaattorista harjoitustilanteesta kapteenin ja perämiehen kera.

 

Tutkimus on tehty vuosina 2002-2005 ja tuloksena on syntynyt erittäin yksinkertainen neljän K:n ehdotus. Tulos on yksinkertainen ja yleistettävissä melkein mihin tahansa työpaikkaan, joka toimii turvallisuuskriittisellä alalla.

 

Jutun alaotsikoita:

- Kyky ryhmätyöhön kiinnosti tutkijoita

- Simuloitu lento tuo eteen hätätilanteita,

- Yhteisymmärrys syntyy puheella ja eleillä

- Lennonjohtaja luottaa yhä kynään ja paperiin

- Taito korjata virhe todistaa pätevyydestä

 

 

Terveisin Reijo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään