Aleksi Palojärvi

Lentääkö pilotit samaa konetta?

18 viestiä aiheessa

Heippa!

 

Kuvitellaan,että pilotti lentää konetta joka voisi olla vaikka MD-11.Niin lentääkö hän myös pienempiä koneita kuin MD-11?Tietenkin hän voi päästä kuskaamaan isompiakin koneita,ajan myötä.Mutta saako hän lentää muutakin konetta kun MD-11.Onko hän siis omistautunut lentämään yhtä konetta,jos ei saa ylennystä"parempiin piireihin".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Eiköhän se pilotti pääse lentämään kaikilla konetyypeillä joihin hänellä voimassa oleva tyyppikoulutus.Oletettavasti MD-11 pilotilla on tyyppikoulutus "pienempiinkin" koneisiin joita on uransa aikana lentänyt!

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla ei ainakaan saa lentää kuin yhtä konetta kerrallaan. Vaikka olisit lentänyt Airbusia 10 vuotta ja siirryt siitä MD-11:sta, et saa enää lentää kuin MD-11:sta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä lennetään kuitenkin sitä yhtä konetyyppiä kerralla. Helpottaa hommaa kun ei tarvitse arpoa monen monituisia nopeuksia ja systeemeitä konekohtaisesti (vaikka checklistat ja muut onkin käytössä).

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairilla ei ainakaan saa lentää kuin yhtä konetta kerrallaan. Vaikka olisit lentänyt Airbusia 10 vuotta ja siirryt siitä MD-11:sta, et saa enää lentää kuin MD-11:sta.
Airbus on sinänsä huono esimerkki, että siihen tyyppiin koulutetaan jatkuvasti lisää porukkaa (myös 757-tiimistä ilmeisesti muutama siirtynyt). Eihän siinä ole mitään järkeä sitten kouluttaa jengiä heti uudelleen MD11:een. Ainakin takavuosina Finnairilla on lennetty samanaikaisesti myös useampaa tyyppiä saman lentäjän toimesta. Kerran istuin jumpseatilla Kajaanista Helsinkiin ysin kyydissä, kapteeni kertoi seuraavaksi lähtevänsä bussilla Prahaan. Tilanne taisi kuitenkin olla ennemminkin poikkeus, kuin sääntö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla ei ainakaan saa lentää kuin yhtä konetta kerrallaan. Vaikka olisit lentänyt Airbusia 10 vuotta ja siirryt siitä MD-11:sta, et saa enää lentää kuin MD-11:sta.

 

LOL,jos olet MD-11 pilotti et saa enää mopo Cessnaa kuskata ;) (Vitsi vitsi..)

 

btw.Ei taida kyllä aivan kaikkialla toi Finnairin järjestely päteä mutta hyvähän se on turvallissus varmaan paranee!

 

T:Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
No entäs sitten lentoreitit?Lentääkö pilotit "omalla koneella"samoja reittejä koko ajan???
Eivät lennä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOL,jos olet MD-11 pilotti et saa enää mopo Cessnaa kuskata ;) (Vitsi vitsi..)

 

Joo se on just noista kelpuutuksista kiinni. Aika monella isoa rautaa lentävällä on SEP-kelpuutus* mennyt vanhaksi.

 

//Tuomas

 

* SEP = Single Engine Piston - yhdellä mäntämoottorilla varustetut lentokoneet, eli se ilma-alusluokka minkä kelpuutuksen piiriin esim. mopocessna kuuluu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOL,jos olet MD-11 pilotti et saa enää mopo Cessnaa kuskata ;) (Vitsi vitsi..)

 

Tuli mieleen takavuosina Ilmailu-lehdessä mainittu juttu, 747-kuski Cessnalla teki laskun loppuvedon totutusti, jumbon ohjaamon korkeudella...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleen takavuosina Ilmailu-lehdessä mainittu juttu, 747-kuski Cessnalla teki laskun loppuvedon totutusti, jumbon ohjaamon korkeudella...

 

Eihän tuo mikään ihmekkään välttämättä ole. Tosin vähän hassulta kuulostaa että noin aikaisin, kyllä siinä on maahan varmaan vielä useampi koneen mitallinen ::)

 

Kyllä sitä tosin itsekin välillä jos on FS:sää lennelly isompaa konetta, ja sitten siirtyy pienempään, niin tuntuu että eikös se maa tule ikinä vastaan. Tai päinvastoin, siirrytään cessnan puikoista 747:n puikkoihin, niin välillä laskut on semmosia että "rrRRRRYSSSKIS!!!" vaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt myös A320-sarjalaisten ja 340:sten eroa on taas kavennettu, sillä kaikissa uusissa 32S-koneissa on niin sanotut EIS-2 tyyliset EFIS-näytöt, eli mm. E/WD:ssä (bussin ohjaamossa keskimmäisistä näytöistä ylempi) moottorimittareiden asettelua on muutettu lähes samanlaiseksi kuin A330:ssä.

 

Vertailun vuoksi:

Vanhalla EIS-1- näyttötyylillä:

http://www.airliners.net/open.file/537702/M/

 

A319 Uudella EIS-2:lla:

http://www.airliners.net/open.file/446156/M/

 

Ja A330:

http://www.airliners.net/open.file/510477/M/

 

Huom. Uusissa busseissa on myös LCD-näytöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbus on sinänsä huono esimerkki, että siihen tyyppiin koulutetaan jatkuvasti lisää porukkaa (myös 757-tiimistä ilmeisesti muutama siirtynyt). Eihän siinä ole mitään järkeä sitten kouluttaa jengiä heti uudelleen MD11:een. Ainakin takavuosina Finnairilla on lennetty samanaikaisesti myös useampaa tyyppiä saman lentäjän toimesta. Kerran istuin jumpseatilla Kajaanista Helsinkiin ysin kyydissä, kapteeni kertoi seuraavaksi lähtevänsä bussilla Prahaan. Tilanne taisi kuitenkin olla ennemminkin poikkeus, kuin sääntö.

 

Tervehdys,

 

Olen jostain ymmärtänyt, että toi "mixed fleet flying" on tuottanut jonkin verran vaaratilanteita, joten yleisesti kai nykyisin pyritään pitämään kaverit samassa tyypissä kiinni mahdollisuuksien mukaan. Mutta jos kelpuutukset on eri tyypeille voimassa ja olemassa onhan tuo mahdollista.

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnairilla ole joku tuollainen 6 kk, jolloin voi olla sekä "uudessa", että "vanhassa" tyypissä, mutta senjälkeen voi siirtyä takaisin vanhaan vain käymällä tyyppikoulutus läpi uudestaan. Tjsp.

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt myös A320-sarjalaisten ja 340:sten eroa on taas kavennettu, sillä kaikissa uusissa 32S-koneissa on niin sanotut EIS-2 tyyliset EFIS-näytöt, eli mm. E/WD:ssä (bussin ohjaamossa keskimmäisistä näytöistä ylempi) moottorimittareiden asettelua on muutettu lähes samanlaiseksi kuin A330:ssä.

 

Vertailun vuoksi:

Vanhalla EIS-1- näyttötyylillä:

http://www.airliners.net/open.file/537702/M/

 

A319 Uudella EIS-2:lla:

http://www.airliners.net/open.file/446156/M/

 

Ja A330:

http://www.airliners.net/open.file/510477/M/

 

Huom. Uusissa busseissa on myös LCD-näytöt.

 

Siis tarkennuksena, noissa EIS-2-koneissa...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös kaikki uudet dösät ole nykyään EIS-2:lla varustettuja?

 

No en tiedä ovatko kaikki, mutta Finskille tulevista ainakin muutama viimeinen on. Tarkensin vaan sitä, että EIS 2 ikäänkuin pitää sisällään ne LCD:t.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään