Janne Oikarinen

Kysymys filmiskannerista...

7 viestiä aiheessa

Osaiskohan kukaan filmiskannerin omistava kertoa, että mistä tällainen jälki voi syntyä kuvaan... Kyseessä siis taso-filmiskanneri ja tuo on hyvin pieni rajattu alue alkuperäisestä skannauksesta. Tämmöisiä on nyt tullut kuviin (ei kaikkiin) parin viikon aikana... ennen en ole huomannut. Mieleen tulisi jokin tahra/sormenjälki mikä heijastelisi, mutta tarkaan olen lasia katsellut, eikä siinnä mitään näy ???. Onko ollut muilla vastaavanlaista jälkeä skannauksissa?

[ attachment removed / expired ]

Jäljet ovat kapeita ja pitkiä... Tässä näkyy heikosti koneen yläpuolella.

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voiskohan kyseessä olla moire-efekti ?

Ööh... ei kerro mulle paljoakaan, vaikka joskus olen sanan kuullutkin :-[. Yritin myös googlettaa mutta eipä sieltä paljon selvinny :P. Selitätkö hieman lisää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kai sun dia ota sen skannerin lasiin kiinni? Lasikehyksissä olevissa dioissa tota nimitetään Newtonin renkaiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kai sun dia ota sen skannerin lasiin kiinni? Lasikehyksissä olevissa dioissa tota nimitetään Newtonin renkaiksi.

Jaa taitaa itseasiassa ottaa... Ja nyt kun olen skannaillut suoraan noista liuskoista, mitkä on yleensä vielä vähän kuperia kun tulevat labrasta ::). Ja jäljet ovatkin tuossa keskellä kuvaa ja sehän osa se ottaa kiinni jos ottaa... Siitä tää taitaa sitten johtuakkin :). Täytyy vielä tutkailla asiaa ja vertailla suoremmilla dia-liuskoilla...

Kiitos vaan vinkeistä kaikille!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Fysiikka määrittelee Newtonin renkaat näin :

kahden läpinäkyvän lasin kosketuspinnalle muodostuvia värirenkaita. Kun kosketuspintojen keskinäinen etäisyys on suunnilleen yhtä suuri kuin valon aallonpituus, interferenssi muodostaa renkaat.

Selvähän se, juovuksissahan se ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään