Guest ville75

Kesä ja vesitaso, maistuisiko?

9 viestiä aiheessa

Jollain kesälomareissulla (2005) innostuin hyppäämään tollaselle yleisölennätykselle vesitasolla. Siitä(kin) näet "tyypit" puuttui.

 

#1 Lentolaite. OH-CHZ

[ attachment removed / expired ]

#2 Miksi aina pitää olla suttuiset ikkunat?

[ attachment removed / expired ]

#3 Kuka jo arvaa kaupungin?  8)

[ attachment removed / expired ]

#4

[ attachment removed / expired ]

#5 Kait sitä tuollakin asuisi

[ attachment removed / expired ]

#6

[ attachment removed / expired ]

#7 Kaarretaan "finaaliin"

[ attachment removed / expired ]

#8 Vielä pari pakollista paneelikuvaa

[ attachment removed / expired ]

#9

[ attachment removed / expired ]

#10 Vielä juhtamme vastapalloon. Konehan oli siis Cessna Turbo Stationair 6, OH-CHZ

[ attachment removed / expired ]

#11 Laitetaan nyt vielä loppukevennys. 2004 kesällä testailin upouutta kameraa. Kuvassa inhaa liike-epäterävyyttä, mutta sopii genreen ja sitä paitsi 3 metrin päästä ruudulta se näyttää ihan hyvältä.  :P (Cessna 208 Caravan, N1269J)

[ attachment removed / expired ]

Nyt uneksimaan tulevasta kesästä. Hyvää alkutalvea selaajille!

 

Ville

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

#3 Kuka jo arvaa kaupungin?  8)

 

Ei. Mutta ekasta kuvasta tiesi kyllä heti, vaikken ikinä ole ko. kaupungissa käynytkään :P

 

Kiva oli katsella :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli itse asuttua savonlinnassa puoli vuotta ja pari kertaa oli tuon koneen kyydissä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Miksi oikea polttoainemitari näytää tyhjää?"

 

 

Ainaki vanhempien C-206:sen pa mittarit ovat todellakin ohjeelliset eli ne seilaa useimiten sinne tänne lentoasennon mukaan ja välillä muutenkin. Varsinkin tankkien ollessa vajaat (alle 1/2) ei niihin pidä luottaa laisinkaan.

Eikä silloinkaan kun ne näyttää melkein täyttä mutta heiluu vähän.

Tai jos ne näyttää että polttoainetta on vielä vähän.

Tai sitten jos ne jonkun aikaa lennettyäsi ei enää heilukaan.

 

Sitten noissa 206:sen tankeissa on ielä yksi pikku nieppi, niissä on kumipussisäiliöt joiden pohja poimuuntuu ajan myötä, alkaa kerätä vettä jne kaiken muun vuotamisen  ja korppuuntumisen lisäksi. Pussien vaihtaminen kysyy hermoja ja kynegologin sormia, on nähty sekin operaatio jossa muuten niin rauhallisena tunnettu hoikka lyhyttukkainen ammattimekaanikko puhui kielillä taistellessaan kumipussin kanssa :-[

 

Tietysti kannattaa aina tietää paljonko on kummallakin tankilla tullut lennettyä.

Eli jos haluaa pelata varman päälle kuten kuuluu mittaat ennen lentoa tankeissa olevan polttoainemäärän ja lennon aikana seuraat polttoainevirtausmitatrista kulutusta ja siinä pienen laskutoimituksen jälkeen siinä se jäljellä oleva pa määrä tarkasti on.

 

Lisäksi sen laitteen polttoainekorkeissa on ollut aikojen saatossa kulumaa (muutosmääräys) joka aiheutti sen että hyvin kiinni olevan oloinen (siinä korkissa on sellainen erillinen suljinläppä) korkki saattoi lähteä pois paikoiltaan lentoonlähdön aikana.

Seurauksena alipaineen takia polttoaineen ulosvirtaus s.e täysi tankki tyhjenee noin 5 minuutissa.

Ja mitä näkee pilottipolo mittareistaan, mukavasti vakaa 3/4 polttoainenäyttö sille tankille jossa pitäisi olla 1/3-2/3  näyttö polttoainetta => "...no, eihän nää koskaan ole kovin luotettavia olleet..  :P"  ei meinannut heppu millään uskoa kun sanottiin että nyt kannattaa kyllä tulla laskuun. Uskoi vasta kun kyydissä ollut radioliikenteen kuullut kokenut hyppääjä sanoi pilotille että meiltä jäi äsken bensahuntu jälkeen vaan ei jää enää... :laugh:

Pyytää sitten laskun jälkeen hetkeksi takaisinpäin , pysähtyy, joku juoksee koneesta ulos, noukki jotakin kiitotieltä ja hyppää uudelleen kyytiin, sitten vasta kone pyytää rullausohjeita asematasolle.

Kun korkki on auki alipaine oletettavasti pystyy rypistämään tankin pussin ja nostaa samalla anturia ylöspäin => virhenäyttö.

Mutta tuon kanssa voi elää kun sen tietää eli on lukenut käsikirjan (varoitus mitatreiden epämääräisyydestä).

 

Kuvan polttoainenäyttö johtuu oletettavasti siitä että kone luisuu hieman oikeassa kaarrossa tai on muuten vaan kallellaan hieman oikealle (keinohorisontti) , valitettavasti kuula ei näy. Viimeisessä kaltaisessa tapauksesa vasen tankki näyttää yleensä täyttä ja oikea tyhjää kun polttoaine seilaa jossakin siiven puolivälissä

 

T;)

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tosiaan tullut tarkattua lennon aikana noita mitskuja, mutta kippari kyllä lastasi elopainoltaan huomioonotettavimmat koneen oikealle puolelle. Oli miten oli, "varakenttiä" sattui aika kivasti matkan varrelle.  ;D

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla