Marko Karvinen

Kuulutko kirkkoon?

880 viestiä aiheessa

Näin joulun alla tulee aina (kaikesta kaupallisuudesta huolimatta) mieleen uskonto, kirkko, jeesus ja mitä hän teki meidän puolesta. Itse en kuulu kirkkoon, mulla on oma uskoni, mutta kuinka moni meistä kuuluu kirkkoon/ei kuulu kirkkoon ja miksi? 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En todellakaan kuulu ja olen ylpeä siitä!  :D

Edit: Polli ois tosiaan ollut ihan kiva..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän siinä kuulumisessa muuta vikaa ole kuin ne kovat maksut joille ei tunnu katetta saavan.

Toisaalta kun muistaa marraskuussa erota ja tammikuun alussa liittyä niin on kuitenkin koko

ajan jäsen muttei tarvitse jäsenmaksua (=kirkollisvero) maksaa  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua on ihmetyttänyt, että missä piilopirteissä nämä Suomenkin monet evoluutioteoriaan uskomattomat oikeen luuhaavat kun täälläkin näyttää olevan paljon ateisteja? Tai sitten tämän laitoksen jäsenet eivät ole viitsineet vielä ilmoittautua tässä thriidissä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua on ihmetyttänyt, että missä piilopirteissä nämä Suomenkin monet evoluutioteoriaan uskomattomat oikeen luuhaavat kun täälläkin näyttää olevan paljon ateisteja?

Taas laitetaan kirkkoon kuuluvia yhteen pakettiin...  ::)

Ehkä huomaat jonain päivänä, että on muitakin värejä ja sävyjä kuin musta ja valkoinen. Tässäkin asiassa.

Aihe lienee kuitenkin sinulle jollain tavalla isoja tunteita herättävä, viitaten ensimmäiseen kommenttiisi?

Asiaan. Kuulun. En näe syytä erotakkaan. Enkä toisaalta koe että ihmisen luomaa mallia ja "rituaaleja" pitäisi seurata, jotta voisi olla lähellä näitä asioita, jos niin tuntee.

Tiedän ja tunnen henkilöitä joilla on usko, vaikkei kirkon kirjoilla olekkaan. Se ei sinänsä tee autuaammaksi, oikeammaksi tai paremmaksi ketään. Kaikki eivät vain mahdu samaan "muottiin".

Tuntuu kuitenkin että näihin liittyvät asiat ovat maailmassa niitä, joissa mennään yleensä pahiten harhaan ja ajaudutaan stereotypiohin. Puolin ja toisin.

Yleensäkkin lähtökohdat ovat keskusteluille näissä aina aivan eri ääripäissä. Ja "ei-niin-ääripäissä-olevat" eivät yleensä halua sotkeutua loputtomaan väittelyyn metrin halollakaan  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minua on ihmetyttänyt, että missä piilopirteissä nämä Suomenkin monet evoluutioteoriaan uskomattomat oikeen luuhaavat kun täälläkin näyttää olevan paljon ateisteja? Tai sitten tämän laitoksen jäsenet eivät ole viitsineet vielä ilmoittautua tässä thriidissä..

Uskotko Jumalaan -postin mukaan 53,8% vastanneista on kristittyjä ja loput jotakin muuta (muita uskontokuntia, agnostikkoja, ateisteja, ym.), eli eiköhän kristittyjä täälläkin piisaa. Vaan kuka sitä pakottaa vakaumustaan tuomaan julki? Vai haluaisitko niskaasi lauman tuputtajia jotta pääsisit kommentoimaan heille jotakin? "Evoluutioteoriaan uskomattomat" kielii kyllä hyvin asenteestasi :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulun kirkkoon, enkä ole ainakaan näillä näkymin eroamassa. Itse en ole varma omasta uskostani, mutta tavallaan haluaisin uskoa. Jos näen, että on erottava kirkosta, niin sitten eroan that's it

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ev Lut toistaiseksi. Kuulin, että paikallinen SRK aikoo maksaa työntekijöilleen bonuksia, joten enpä tiedä kiinnostaako niihin "sielunhoitotalkoisiin" osallistua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Polli olis joo ollu jees.

Tästä taisi ollakkin aikaisemmin polli... Mutta kuitenkin; Kuulun ainakin toistaiseksi, mutta saattaa olla, että en (emme kauaa.)<---(En ole skitsofreenikko.. Monikko sen takia, että asiasta ollaan puhuttu perheen kanssa)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Evoluutioteoriaan uskomattomat" kielii kyllä hyvin asenteestasi :)

Jaakko viitannee hiljakkoin julkaistuun tutkimukseen, jonka mukaan Suomi kuuluu sivistysmaiden takapajuloihin evoluution ymmärtämisessä. En muista lukuja, mutta olisiko ollut jopa pari-kolmekymmentä prosenttia kun epäilee evoluutioteoriaa meillä. Tämä on hätkähdyttävää, kun meillä kumminkin kaikki käyvät koulua. "Evoluutioteoriaan uskominen" on vaan huono ilmaisu, koska kyseessä ei ole uskonasia vaan fakta. Virhe on juuri siinä, jos luulee evoluution olevan uskonasia. Pahimmillaan kuulee jopa puhuttavan evoluutiosta ja Raamatun luomisopista vaihtoehtoisina teorioina. Näin pitäisi ajatella ainoastaan uskonnollisten faanaatikkojen, jotka ovat valmiit sulkemaan silmänsä todellisuudelta voidakseen pitää uskontonsa pyhiä kirjoituksia kirjaimelleen absoluuttisena totuutena. Mutta jokin on mennyt kansan sivistämisessä pieleen, kun ihan tolkulliset ihmisetkin tuntuvat joskus epäilevän evoluution olemassaoloa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään