Kirjoitettu Marraskuu 16, 2006 Meillä on tilanne kotona, että olemme siirtymässä kannettavien aikaan ja näin ollen myös langattoman netin käyttäjäksi. Vaimolle hankittiin jo kannettava, mutta toinen on vielä pöytälaite jonkin aikaa. Meillä on ollut PC Welhon kaapelimodeemin päässä ja nyt on herännyt ajatus että pitäsi saada vaimonkin laite nettiin, langattomasti. Eli onko olemassa kaapelin päähän modeemeita myynnissä, johon saa koneen piuhalla kiinni, mutta samalla myös langattomasti? Tässä vaiheessa itselläni tyssää tietämys ja apua en löytänyt netistäkään tänä iltana. Puhumattakaan sellaisia modeemeja. Tai sitten etsin väärin? Muita sujuvia ratkaisuja? Mitään rojua en enään haluaisi ostaa ja alkaa asentamaan pc:n sisälle. Tunnen nyt likkuvani alueella jossa olen kauniisti sanottuna vieraalla maalla, enkä itse asiassa tiedä kuinka "tyhmiä" kysynkään, mutta oletan että täältä voisi saada päivitystä tietämykseeni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 16, 2006 Passeli ratkaisu voisi olla kaapelimodeemin perään asennettu reititin/kytkin, jossa langaton ja sen lisäksi muutama "tavallinen" liitin verkkopiuhoille. Itselläni on Welhon modeemin jatkona 8-porttinen reititin, jonka yhdessä liitännässä on kiinni D-Linkin Wireless Access Point. Pöytäkoneet ovat reitittimessä kiinni piuhoilla ja läppärin verkkoliikenne kulkee tuon "access pointin" kautta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2006 Meillä on ollut PC Welhon kaapelimodeemin päässä ja nyt on herännyt ajatus että pitäsi saada vaimonkin laite nettiin, langattomasti. Eli onko olemassa kaapelin päähän modeemeita myynnissä, johon saa koneen piuhalla kiinni, mutta samalla myös langattomasti? Auttaisikohan käynti Welhon omassa verkkokauppassa asiaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2006 Auttaisikohan käynti Welhon omassa verkkokauppassa asiaa Sieltä katsoin (luonnollisesti) ensimmäiseksi, mutta en löytänyt mitään. Kerro toki, jos tiedät enemmän? Kiitos Juhalle vinkistä. Pitää perehtyä tuohon vielä tarkemmin. Ilmeisesti on aika varma nakki jos toimii sinullakin Welhon päässä(?) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2006 Welholla on kaksi erilaista Motorolan purkkia myynnissä ollut ainakin kun itse sieltä yhteyden hankin vähän aikaa sitten. Toisessa on wlan-tukiasema mukana, toisessa ei. Eli vaihtoehdot on, että voit hankkia uuden welho-kaapelimodeemin jossa tuo wlan on, tai sitten nykyisen welho-purkin tilalle toisen minkä tahansa valmistajan purkin, jossa on langaton tukiasema. Eli silloin toimisi juuri niin kuin Juha sanoi. Langattoman tietoturva kannattaa sitten muistaa, ettei vaan pistä boksia seinään ja virtoja päälle ja ala surffaamaan. Yleensä niillä vakioasetuksilla tietoturvaa ei ole päällä minkäänlaista wlanissa, niin sitten pääsee naapurit tekemään pankkiryöstöjä sun nettiyhteyden turvin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2006 Niin, ei ole mitään syytä, miksi WLAN-tukiaseman ja verkkokytkimen pitäisi olla samoissa kuorissa ADSL-reitittimen tai kaapelimodeemin kanssa. Reitittimen/modeemin pitää tietenkin olla lähiverkkomallia, ei korttimalli tai USB-liitäntäinen, mutta se nyt kannattaa joka tapauksessa. WLAN-tukiasema-kytkimeen saa halvalla NAT-palvelimen, jota tarvitset, ellei nettipalveluusi sisälly enempää kuin yksi IP. NAT-palvelimen takana voi sitten olla vaikka kuinka monta konetta. Mulla on Buffalo Airstation G54, se ainakin on toiminut moitteettomasti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 17, 2006 Niin, ei ole mitään syytä, miksi WLAN-tukiaseman ja verkkokytkimen pitäisi olla samoissa kuorissa ADSL-reitittimen tai kaapelimodeemin kanssa. Reitittimen/modeemin pitää tietenkin olla lähiverkkomallia, ei korttimalli tai USB-liitäntäinen, mutta se nyt kannattaa joka tapauksessa. WLAN-tukiasema-kytkimeen saa halvalla NAT-palvelimen, jota tarvitset, ellei nettipalveluusi sisälly enempää kuin yksi IP. NAT-palvelimen takana voi sitten olla vaikka kuinka monta konetta. Mulla on Buffalo Airstation G54, se ainakin on toiminut moitteettomasti. Ei tarvitsekkaan. Jos kuitenkin lähdetään liikkeelle siitä että kysyjä kirjoittaa Tunnen nyt likkuvani alueella jossa olen kauniisti sanottuna vieraalla maalla helpoin ratkaisu lienee tuo Welhon myymä modeemi WLANilla, eikö? Tuki/opastuskin luulisi toimivan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 19, 2006 Mitä itse katsoin noita Welhon omia modeemeja, niin ne ovat joko langallisia (millainen minulla onkin) tai langattomia. Mutta hakusessa oli siis sellainen missä olisi kumpikin ominaisuus, kuten alun perin tuossa kerroin. Tietoa ja kokonaiskuvaa on tullut viime päivinä roppakaupalla lisää. Kiitos myös teille vastauksista. Ratkaisu on siis luultavasti modeemin "perään" asennettava reititin. Selvisi että tutulla Welho toimii näin, joten tukeakin lienee saatavissa tarvittaessa lisää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 26, 2006 Soneran tuki väittää, ettei läppäri saa IP:tä nimenomaan tukiasemalta. Itse epäilen ettei se saa sitä verkko-operaattorilta. Onkos nopeita vinkkejä mistä päin asiaa tulisi lähestyä, en viitsisi turhaan mennä uudelleen konffaamaan tukiasemaa. Tuo vähän riippuu sen reititinpurkin asetuksista, useimmissa saa joko-tai. Vakioasetus, ja oikea asetus jos koneita on useampi käytössä, on että IP tulee sisäverkkoon läppärille tukiasemalta (esim. 192.168.11.100) ja sitten vain reititin näkyy yhdellä IP:llä ulkoverkkoon. Pitäisi olla asetusvalikossa nimellä "DHCP server" ja se siis päälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 26, 2006 Niin DHCP server antaa IP:n automaattisesti määritellystä osoiteavaruudesta, mutta jos halutaan yhden julkisen IP:n taakse useampi kone privaatti-IP-osoitteilla, tarvitaan lisäksi NAT-palvelin. Jos palveluntarjoaja antaa useamman IP:n omalta DHCP-palvelimeltaan, niin silloin reitittimessä ei käytetä kumpaakaan. Riippuu siis sopimuksesta, mistä sen pitäisi osoitteensa saada. Ja tietenkin koneen WLAN-sovittimen IP-asetuksissa pitää olla DHCP-kysely päällä, jotta se voi osoitteen automaattisesti saada. Se kyllä oletuksena onkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 4, 2006 Ratkaisu löytyikin sieltä mistä ensiksi etsin. Eli Welhon langaton WLAN-kaapelimodeemi toimii langattomasti ja piuhan kautta samanaikaisesti. Vanhana asiakkaana hintakin oli ok. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2007 Enpä kehtaa tehdä uutta thrediä, joten.... Taitaa olla tuloissa ADSL-modeemin vaihtoviikot . Telewell EA-201 on alkanut temppuilla ja mietinnässä on mm. ZyXEL P660RU-T1. Onko käyttökokemuksia? Muitakin hyviä saa ehdotella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla