46 viestiä aiheessa

Tulipa autogiroista mieleen Bond-leffa "Elät vai kahdesti". Siinähän Bond lentelee Pikku-Nellie autogirolla, mahtoiko joku tunnistaa millä? (ja tämä ei ole kyssäri  :D)

 

En tiedä millä Bondi siinä lenteli mutta mulle kelpaisi samanlainen ja niillä extra herkuilla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän Bond lentelee Pikku-Nellie autogirolla, mahtoiko joku tunnistaa millä? (ja tämä ei ole kyssäri  :D)

 

Wallis Autogyro.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mistäs syystä noissa nykyaikaisissa autogiroissa on "työntävä" potkuri, ja taasen vanhemmissa se on ihan "normaalisti" paikallaan? onko siitä jotain hyötyä pitää se potkuri takana?

 

Liikun taas vesillä joissa on karikoita...

 

Niin, miksiköhän Bensen laittoi autogiroonsa moottorin taakse? Itse en ole lentänyt näillä laitteilla mutta olen lukenut että vetävä on turvallisempi koska siinä jää pois se mahdollisuus että pysäytät roottorin kiertoliikkeen ilmassa ollessasi!

Työntävä siis työntää eteenpäin mastoa ja sen päässä pyörivää roottoria. Eli tässä asetelmassa on mahdollista että työnnät sauvaa tahattomasti liikaa eteenpäin jolloin "pyyhkäisyala" pienenee ja roottorin pyörimisnopeusl askee liikaa. (lentolaite joutuu loikkivaan lentotilaan)

 

Vetävällä sitä kuulemma ei voi tehdä muutakuin itsemurha mielessä koska moottori "vetää perässään" mastoa ja roottoria

 

Hmmmh, sotkinkohan sinun ajatusta nyt...jotenkin...

 

On myös uusia autogiroja joissa on vetävä potkuri, Little Wing LW-4 ja Tervamäelläkin muutama piirrustus.

 

http://www.littlewingautogyro.com/pictures/lw4001.jpg

 

Ai niin, tämmöinenkin löytyy

http://www.pra.org/index.php?module=article&view=61&page_num=12

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Speden Leikkikalugangsteri-leffassa on tästä erittäin hieno esimerkki, kun joku (kuka?) laskeutuu sen talon pihalle siinä alussa...olen katsonut tuon varmaan 100 kertaa ja se on aina yhtä käsittämätön lasku  :'(

 

-Kähmy

 

Aulis "Viki" Eerola.

 

Lisää keskustelua aiheesta http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=2189.0

Linkkejä: http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=2188.0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näköjään roottori lähtee pyörimään moottorin voimalla jo ennen lähtökiitoa tuossa vehjeksessä.

 

 

Jou! Ihastelin Hyvinkäällä muuatta mallia ja kaverit näyttivät, miten kitkakytkimellä annetaan roottorille alkuvauhtia. Ei tarvita pitkiä kiitoja  :thmbup:

Alashan nuo tuntuvat tarvittaessa istahtavan tassuilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mistäs syystä noissa nykyaikaisissa autogiroissa on "työntävä" potkuri, ja taasen vanhemmissa se on ihan "normaalisti" paikallaan? onko siitä jotain hyötyä pitää se potkuri takana?

 

 

Syy on itseasiassa se, että hitailla nopeuksilla peräsimeen ei olisi ilma puhaltanut tarpeeksi kovaa,

eli gyro ei olisi ollut ohjailtavissa. Toinen syy on se eteenpäinnäkyvyys, ison moottorin takaa ei näy esim.

laskeutua pystysuoraan, niin kuin oli 30-luvun gyrokoptereilla tapana.

Suosittelen kaikkille "introduction to autogyros" tai mikä "-gyrocopters" lie ollutkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syy on itseasiassa se, että hitailla nopeuksilla peräsimeen ei olisi ilma puhaltanut tarpeeksi kovaa,

eli gyro ei olisi ollut ohjailtavissa. Toinen syy on se eteenpäinnäkyvyys, ison moottorin takaa ei näy esim.

laskeutua pystysuoraan, niin kuin oli 30-luvun gyrokoptereilla tapana.

Suosittelen kaikkille "introduction to autogyros" tai mikä "-gyrocopters" lie ollutkaan.

 

Lisäksi painopisteen on pakko olla melko tarkalleen roottorin keskikohdalla. Raskas moottori edessä aiheuttaa paljon ongelmia verrattuna suoraan mastoon selän takana (ja moottori sen takana).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minkäköhän verran nuo yleensä tarvii matkaa nousuun?

 

Sodankylän ilmailupäivillä oli lentonäytös autogyrolla, niin nousu kiito oli ainakin puolet pidempi kuin esim. Eurostarilla

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sodankylän ilmailupäivillä oli lentonäytös autogyrolla, niin nousu kiito oli ainakin puolet pidempi kuin esim. Eurostarilla

 

 

 

Tuskin kuin muutaman metrin...

 

 

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin kuin muutaman metrin...

 

 

 

Harri

 

En tiedä miksi siellä oli se nousukiito niin pitkä. Videolla kyllä nousee nopeasti ilmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä miksi siellä oli se nousukiito niin pitkä. Videolla kyllä nousee nopeasti ilmaan.

 

Olisikohan syynä tuo roottorin "esipyöritys"? Kaikissa autogiroissa se ei ole mahdollista (tietääkseni).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan syynä tuo roottorin "esipyöritys"? Kaikissa autogiroissa se ei ole mahdollista (tietääkseni).

 

On se melkein kaikissa. Mutta se ei pyöritä roottoria niihin kierroksiin jotka riittäisivät lentämiseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipahan itse lennettyä Sodankylän ilmailutapahtumassa.

 

Lentäessä ei aina tarvitse käyttää koneen koko suorituskykyä hyväksi, kuten ei Sodankylässäkään.

Mieluummin lennän koneella 2000 tuntia konetta säästäen kuin 200 tuntia suoritusarvojen äärirajoilla

 

Kyllä autogyrolla pystyy melko lyhyeen lentoonlähtöön mikäli on kohtalainen vastatuuli, tuulen vaikutus on suurempi kuin esim Ultrilla.

 

Esim Xenonin lentoonlähtömatka on lyhimmillään noin 50 m (tyynessä) edellyttäen tietyn moottorin ja roottorin lapapituuskin vaikuttaa asiaan.

normaali lentoonlähtömatka on noin 150 m, mutta suosittelen noin 300 m kiitotietä turvallisuuden takaamiseksi.

 

Käykäähän tutustumassa koneisiin. Niitä löytyy jo muutamia eri puolilta maata.

 

T Mika Ruutiainen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se melkein kaikissa. Mutta se ei pyöritä roottoria niihin kierroksiin jotka riittäisivät lentämiseen.

 

 

Tosaa lukiessani noista vempeleistä sain käsityksen että kehittyneemmissä on kytkin(vipu,poljin?) joka autosta poiketen toimii päin vastoin,eli "kytkintä" painetaessa se ottaa kiinni ja alkaa pyörittää roottoria ja vapautettaessa taas irrottaa.Olenkohan käsittänyt oikein?Lisäksi ymmärsin että sitä voi myös käyttää hätätilanteissa lisäämään roottorin nopeutta joten pitäisi riittää kierrokset saamaan AG ilmaan lähes paikaltaan...Prerotator

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosaa lukiessani noista vempeleistä sain käsityksen että kehittyneemmissä on kytkin(vipu,poljin?) joka autosta poiketen toimii päin vastoin,eli "kytkintä" painetaessa se ottaa kiinni ja alkaa pyörittää roottoria ja vapautettaessa taas irrottaa.Olenkohan käsittänyt oikein?Lisäksi ymmärsin että sitä voi myös käyttää hätätilanteissa lisäämään roottorin nopeutta joten pitäisi riittää kierrokset saamaan AG ilmaan lähes paikaltaan...Prerotator

 

Olet käsittänyt oikein, mutta ymmärtänyt väärin.

 

Yleisin tapa saada esipyöritin "päälle" lienee mekaaninen kytkin - ainakin se on ainoa tapa mitä itse olen nähnyt (suom: varmasti on muitakin). Se kytketään vivulla "päälle" lentoonlähdössä. Ja pois myös lentoonlähdön aikana (kun roottorin kierrokset tarpeeksi suuret). Tämä on ihan peruskauraa ainakin nykyään.

 

On vaikea uskoa, että yhdenkään autogiron lento-ohjekirja ohjeistaisi esipyörityksen käynnistystä lennon aikana missään tilanteessa. Jos roottori hidastuu liikaa, kestäisi esipyöritykselläkin sen riittävään nopeuteen saaminen kauan (voisi kuvitella kymmeniä sekunteja, kukaan tuskin koskaan kokeillut). Sillä välin roottori todennäköisesti poistaisi peräsimen ja potkurin, kone olisi ohjaamaton (edellä mainittu ylösalaisinlento "mahdollistuisi"), jne.

 

Mutta kun kyseessä on autogiro, niin se roottori pyörii ihan automaattisesti riittävän lujaa eikä se hidastu ilman pilotin (itsetuhoisia) toimenpiteitä. Sallittu kuormitusalue +0G:n ja n. +3.5G:n välissä, negatiiviset G:t on "ei-ei".

 

On olemassa esipyörityssysteemeitä joilla giro nousee vaikka paikaltaan (youtube: "jump takeoff"), mutta se taitaa vaatia muutoksia roottorikeskiöönkin. Harvinainen kuitenkin.

 

Käykää kokeileen!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään