Guest jounas

Jet bluen hätälasku silloin joskus..?

9 viestiä aiheessa

mistä lentäjät yleensä saavat tietää että koneessa esim laskuteline on vioittunut kuten jetbluessa silloin?

kyllähän niissä on varoitusjätjestelmät mutta mitä jos varoitusjärjestelmä ei huomaa sitä..onko lentäjillä mahdollisuuksia huomata vioittunutta osaa.?

 

-Joonas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En kyllä keksi miten telinevika voisi tulla niin ettei siitä tulisi *mitään* indikaatiota että jotain on vialla(nykyaikaisissa matkustajakoneissa)...siinä jetbluen keississäkin kun teline ei tullu sisään niin epäilyt heräsi ja maasta katsoivat että mikä on tilanne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä telineistä ja niiden asennosta saa tietoa ohjaamoon.

 

- kun telineet ovat ylhäällä, ei mikään varoitusvalo pala

 

- kun teline ei ole ylä/alalukossa, palaa oranssinen "siirtovalo"

 

- kun kaikki telineet ovat ulkona ja lukossa, palaa ohjaamossa kolme vihreätä lamppua.

 

Kun tehoja tai/sekä  nopeutta pienennetään alle säädetyn arvon ja telineet ovat sisällä, alkaa summeri soida.

Uusimmissa koneissa alkaa "tietsikka-akka" huutamaan ja varoittaa tilanteesta.

 

Yrjön Caravanissa, pyöräkellukekone, on kiva varoitus.

Kun menet laskuun pyörät sisällä, huutaa tietsikka-akkeli " sea landing "

Kun menet laskuun pyörät ulkona, huutaa sama täti " hard landing"

 

Onhan noita ilmasimia ties kummosia.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun sattui sopivasti hollille, niin lainataan valokuvaketjusta kellukeCessnan taulukuva.

 

Kun kellukkeista kerran tulee ulos/menee sisään neljä pyörää, niin telinevivun vieressä on tässä tapauksessa neljä valoa näyttämässä, missä asennossa pyörät ovat laskua silmälläpitäen.

 

Ja ymmärtääkseni piiloon jää vielä "test"-nappula, jota käyttämällä voidaan varmistaa, että kaikki lamput toimivat eikä yksikään ole kärähtänyt? Pienempien koneiden lampuilla on ollut joskus tapana simahtaa, jolloin on yleensä syytä pyytää esim. lennonjohtajaa katsomaan kiikareilla, ovatko telineet ulkona vai eivät... Edellyttäen, että ollaan valvotulla kentällä tekemässä laskua, tietysti.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbussin nokkatelineessä on mekaaninen keskitin, joka keskittää nokkapyörän suoraan kun teline on pitkänä. Muistaakseni siinä on vielä tunnistin sille keskittymiselle. eli tulee varoitus jos mekanismi ei keskitäkään telinettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta tuokin Niklaksen sanomana.

 

Kaikissa nokkapyöräkoneissa lukittuu nokkapyörä suoraksi, kun kone irtoaa maasta.

 

Ei käänny lennnon aikana, vaikka kuinka jalkaa painaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ymmärtääkseni piiloon jää vielä "test"-nappula, jota käyttämällä voidaan varmistaa, että kaikki lamput toimivat eikä yksikään ole kärähtänyt? Pienempien koneiden lampuilla on ollut joskus tapana simahtaa, jolloin on yleensä syytä pyytää esim. lennonjohtajaa katsomaan kiikareilla, ovatko telineet ulkona vai eivät... Edellyttäen, että ollaan valvotulla kentällä tekemässä laskua, tietysti.

 

Joo, ja toinen juttu tietty on vaihdella niitä lamppuja keskenään jotta voidaan todeta onko vika oikeasti rikki oleva laskuteline (tai telineen mikrokytkimen vika) vai vain palanut lamppu. Jos päätelineen lamppu ei syty, mutta nokkatelineen vihreä valo syttyy, voidaan nokkatelineen lamppu vaihtaa päätelineen paikkaan ja katsoa josko se ehjä lamppu toimii.. ja siten sulkea pois eri vaihtoehdot.

 

//t

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja monissa matkustajakoneissa on ihan varalamppuja mukana ohjaamossa...Tosin uudemmissa koneissa indikaatiota on näytöillä muun datan joukossa joten ei enää ole tarvetta moiselle. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienkoneissakin on aina varalamppuja mukana.

Useimmiten ne polttimot lainataan jostain toisarvoisesta mittarivalosta.

 

Noiden polttimoiden kunnon näkee helposti painamalla pimeätä varotusvaloa.

Painamalla ilmaisinvaloa pitäisi lampun syttyä, jos ei syty on polttimo viallinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään