Tarmo Lindroos

Lentokorkeus nousussa Malmilla

28 viestiä aiheessa

Moi.

Voisiko joku enemmän Malmilla lentänyt kertoa mikä on koneen korkeus nousussa kentän pohjoispäädyssä noin kilometrin päässä kiitotien lopusta ja samalla myös korkeus kun laskeudutaan siinä samassa kohtaa.

 

Bonuksena vois tietysti laitta nuo korkeudet myös sieltä toisesta pästä.

 

Tarvitsen näitä tietoja eräälle Sepolle joka kirjoittelee tuolla Helsingin sanomien keskustelupalstalla että korkeus on noin 20 - 40 metriä, olisi jotain faktaa heittää vastaukseksi.

 

Kannattaa mutten lukea mitä siellä keskustellaan taas Malmin kentästä.

 

www.hs.fi ja siellä keskustelut ja sieltä kaupunki ja sieltä tämä aihe KHO: Pajunen oli esteellinen päättämään Malmin lentokentästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...pohjoispäädyssä noin kilometrin päässä kiitotien lopusta ....  korkeus on noin 20 - 40 metriä

 

Hah, no jopas on höpöjä taas. Tässä on Malmin kentän laskukierroskuvion kartta: http://www.finavia.fi/ais/aipcharts/ad/efhf/hfldg.pdf

 

Kiitotieltä 36, eli pohjoisen suuntaan lähdettäessä on merkattu, että kiitotien suuntaisesti lennettäisiin noin kilometri (tuohon Foxtrot -majakan kohdalle - kartan mittakaava löytyy alakulmasta), ja siitä käännytään. Oikeasti lentoreitti ei kuitenkaan ole noin yksioikoinen, vaan tuo ensimmäinen kaarto tehdään kun turvallinen korkeus on saavutettu, joka on noin 500 jalkaa maanpinnasta, eli n.150 metriä. Sitten taas se, että koska tuo korkeus saavutetaan, riippuu konetyypistä (moottoriteho ja koneen paino esim) ja hyvin paljon myös olosuhteista (tuuli, lämpötila). Mutta noin yleisesti puhuen edes yleisin koulukone Cessna 152 (joka on melko laiska nousemaan etenkin painavana ja kuumana päivänä) ei ole niin laiska etteikö se tuota mainitsemaani korkeutta osapuilleen tuohon karttaan merkityssä laskukierroksen käännöskohdassa saavuttaisi.

 

Eli lyhyenä vastauksena, tuolla kilometrin päässä ei todellakaan puita hipoen 20 metrissä lennetä, mutta saahan sitä mitä tahansa väittää. Noilla anonyymipalstoilla muutenkaan tuskin kannattaa liikaa alkaa päätänsä puuhun lyömään jos Sepot tuommoisia väittävät  ;D

 

Tietysti tieteellisemmän vastauksen saa, kun aletaan laskea jonkun esimerkkilentokoneen suoritusarvoista nousunopeutta, ja sen perusteella laskemaan korkeutta tietyn etäisyyden päässä. Mutta tuo on siis tuollainen rukkastuntuma, joka ei ainakaan alakanttiin paljoa ole. Ja sama pätee tietysti muillekin kiitoteille, koska menetelmä on sama.

 

Vastaavasti laskukierroskorkeus Malmilla on 600 ft, eli ~180m. Ja Malmin kentän päältä kulkee myös lähestymislinja Helsinki-Vantaan kiitotielle 33, jota tosin harvemmin käytetään. Mutta käytössä ollessaan Vantaalle laskeutuvat koneet ylittävät Malmin noin 1300 jalan eli ~400 metrin korkeudesta - noin vertailuna.

 

 

Terveisin, SP - Malmilla koulutuksensa saanut..

 

 

 

ps. Täällähän tämä linkki on tuonne keskusteluketjuun, missä Seppoilija on silmämääräisesti haukansilmällä lentokoneen korkeuden arvioinut. --> HS keskustelu    (anteeksi pieni ironia)  ;D

 

ps2. Sen verran muuten tuon HS:n jutut luettuani lisään, että kun melu etenkin Malmin osalta on herkkä asia, niin tuokin lentotoiminnassa pyritään mahdollisimman hyvin huomioimaan. Tietysti turvallisuus on etusijalla, eli aivan mahdottomia ei voi vaatia. Mutta esimerkiksi tuosta laskukierroskartasta näkee hyvin eri alueita, jotka on merkattu melualueiksi, joilla lentämistä tulee välttää. Myöskin koneiden lentomenelmiä voidaan ja on viilattu sellaisiksi, että ne aiheuttavat mahdollisimman vähän meteliä. Eli eihän tuota melua tahallaan kuitenkaan tuoteta, vaan tuokin asia pyritään huomioon ottamaan. Joku varmaan osaa kessnojen äänenvaimentimista yms. tarkentaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Seppo ei ole ennenkään uskonut ettei ne koneet kynnä savupiippuja ja puita. Hän on joko todella itsepäinen taikka sitten vain trolli.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos laskee trigonometrian avulla korkeuden kosketuskohdasta PAPI lähestymisvalojen 4 asteen liukukulman mukaan, 1000 metrin päässä korkeus olisi n. 70 metriä.

 

Tähän tietysti voi ynnätä kosketuskohdan korkeuden merenpinnasta,  48 jalkaa eli n. 15m

 

Näköhavaintoon taas vaikuttaa katsojan havainnointipaikka.

 

Ampukaa alas, jos meni pieleen.  ;D

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Seppo ei ole ennenkään uskonut ettei ne koneet kynnä savupiippuja ja puita. Hän on joko todella itsepäinen taikka sitten vain trolli.

 

Seppo pitäs viedä lentämään koneella, jossa on metrimittari  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo pitäs viedä lentämään koneella, jossa on metrimittari  :)

 

Eikös kaikissa koneissa ole, vai maileistako puhutaan...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

Voisiko joku enemmän Malmilla lentänyt kertoa mikä on koneen korkeus nousussa kentän pohjoispäädyssä noin kilometrin päässä kiitotien lopusta ja samalla myös korkeus kun laskeudutaan siinä samassa kohtaa.

 

Bonuksena vois tietysti laitta nuo korkeudet myös sieltä toisesta pästä.

 

Tarvitsen näitä tietoja eräälle Sepolle joka kirjoittelee tuolla Helsingin sanomien keskustelupalstalla että korkeus on noin 20 - 40 metriä, olisi jotain faktaa heittää vastaukseksi.

 

Kannattaa mutten lukea mitä siellä keskustellaan taas Malmin kentästä.

 

www.hs.fi ja siellä keskustelut ja sieltä kaupunki ja sieltä tämä aihe KHO: Pajunen oli esteellinen päättämään Malmin lentokentästä

 

Tuossa on jo moni ammattimies vastannut oikein, mutta minäkin pistäisin lusikkani tuohon "Moposoppaan".

 

Ensiksi ihan huulena.

Malmilla ei ole yhtään niin hullunrohkeata lentäjää, joka lentäisi 20 - 40m:n esteiden seassa kyseisellä 20m:n lentokorkeudella. ;)

 

Tuossa kentän pohjoispuolella, kilometri kentästä on

jokasella lentokoneella lentokorkeus vähintään 500 ft= 150 metriä.

 

Malmilla on laskukierroskorkeutena, aina, 600ft = 180 metriä.

 

Finaalissakin, kynnyksellä = radan alkaessa, on korkeutta 100 ft = 30 metriä. Siitä liiedellään turvallisesti kosketuskohtaan, joka on 300 metrin päässä kynnyksestä.

Malmilla on vielä siirretyt kynnykset, so. käytössä oleva rata alkaa vasta pidemmällä.

 

Siirrettyjä kynnyksiä tarvitaan, jotta estevara säilyy puuston ja asutusten takia.

Näin ollen on ,kiitoradan asvaltin alkaessa, lentokorkeus suurempi kuin tuo mainittu 100 ft = 30 metriä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallisen puun(täysikasvuinen)pituus lienee täällä etelässä 20-25 metriä,35 metrisiäkin löytyy,olis jännä katsella kun joku nousee tai laskee Malmille puitten ja kerrostalojen välistä (siis ei yli).

Varmaan näinkin taitavia löytyy mutta ilmoitelkaapa niin tulen katselemaan.

Niin ja puun pituus mitattu maasta eli kasvukohtta voi jo olla muuta maastoa korkeampi. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitavia varmaan löytyy kentällinen, mutta he kaikki ovat järkeviä eivätkä tee tuommoista.

Haasteet lentämiseen löytyy ihan muista asioista, kuten Arne tarkoittikin. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Jaakko aivan oikeassa,eli en usko että kukaan täyspäinen edes olettaa jonkun lentelevän kerrostalojen välimaastossa.

Toisaalta varmaan jännittävän näköistä,pyydän etukäteen anteeksi kaikilta seuraavaa sanontaa,eli eikai kukaan täyspäinen edes näe lentokoneita 30m korkeudessa noilla kulmilla.

Aikanaan oli kyllä lennokkikenttä Vesterkullan kartanon pellolla,oli tuulipussikin,ettei vaan..... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt tämä Kaikentietävä ja haukansilmä Seppo on ilmoittanut hesarin keskustelupalstalla että lentokorkeus sääntöjä rikotaan koko ajan tuolla Malmilla ja antoi peräti osoitteen mihin kannattaa tulla katsomaan kun koneet laskeutuessa lentävät 20 - 40 metrin korkeudella ja kehoitti vielä ottamaan kartan käteen ja katsomaan.

Paikka on Sepeteuksentien päädyssä ja Karrintien päädyssä  etelä puistolassa.

 

Edellisellä kerralla väitti että nousussa olevat koneet lentävät tuolla korkeudella ja nyt että laskeutuvat.

Kukakohan sais vietyä tän Sepon koneella ilmaan ja näyttämään sille millä korkeudella oikein ollaan tuolla kohtaan, vaikka taitaa olla turhaa sillä kyytiä on tarjottu mutta ei tunnu kelpaavan kun voi huomata olevansa pahasti väärässä väitteinensä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmösiä ilmailun"vihaajia" tuntuu aina välillä putkahtelevan esiin niin mitkä on keinot että saa lyötyä pelin poikki ennenkun asiat äityy niin pahaksi että suurinpiirtein käräjillä rähjätään turhantakia.

Oman käsitykseni mukaan tämäntyypin ihmiset on jotenkin katkeroituneita ja eivät välitä mistään seurauksista johon hänen toimintansa johtaa :-\

Aina on ihmisiä ketkä näitten puheita kuuntelevat ja aikansa kun niistä jauhetaan niin nepäs alkaa muuttua jo tosiasioiksi :o

No toivotaan et asiat siitä selkee ja loppuu tuommoset kirjottelut....

 

 

japi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikka on Sepeteuksentien päädyssä ja Karrintien päädyssä  etelä puistolassa.

Ai siinä... minäkin olen asunut siinä kohtaa. Kerran menin lähestymisenkin aika alhaalta, kun piti katsoa, miten lähelle kotimökkiä pääsee ASK-21:llä. Onkos se jotenkin laitonta? Mutta siinä on niin paljon puita, ei siinä kovin lähelle maata uskalla mennä.

 

Totta puhuen, siinä on mäki ja puita, ja jotain 400 jalkaa koneilla korkeutta, kyllähän ne näyttää olevan alhaalla. Jos kone on 50m puunlatvan yläpuolella, niin saa maallikko minun puolestani väittää sen olevan 20m korkealla. Mitäs laitonta siinä on? Eihän minimilentokorkeudet ole voimassa laskuun tultaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eihän minimilentokorkeudet ole voimassa laskuun tultaessa.
Tietysti on! Ethän sinä nyt vain yksinkertaisesti saa tulla minimilentokorkeutta alemmas laskeutuessasi, olikos se nyt 500ft tai asutuksen yläpuolella 1000ft esteistä.. Tai niin ainakin eräs kovasti eliitin harrasteilmailua vastustava minulle kerran asioista paremmin tietävänä väitti! Mikäs minä olen hänen sanojansa kyseenalaistamaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, erittäin hyvin sanottu tuossa yläpuolella. Voit Matti kertoa eliittiystävällesi etteivät minimilentokorkeudet koske lentoonlähtöä ja -laskua. Voit mennä nyt levollisin mielin kyseenalaistamaan hänen asiantuntemuksensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Voit Matti kertoa eliittiystävällesi etteivät minimilentokorkeudet koske lentoonlähtöä ja -laskua.
Onneksi ei ole ystäväni, mutta kiitoksia kun vahvistitte vielä, että olen tosiaankin ymmärtänyt oikein lentokoneiden laskeutuvankin välillä! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa nyt lentäjät tolle Sepolle tuolla Hesarin keskutelupalstalla millä korkeudella olette lentäneet tuon Sepeteuksentien ja karrintien eteläpään kohdan yli kun laskeudutte ja nousette kun niin kärttää lentäjää vastaamaan.

Ei meinaan usko meikäläistä vaikka useamman kerran olen koneen kyydissä siitä yli lentänyt.

Samalla voi vaikka kertoa miehelle vähän koneiden korkeusmittarista kun kertoi ettei usko noihin koneiden korkeusmittareihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun laskeudutte ja nousette kun niin kärttää lentäjää vastaamaan.

 

En usko, että tuollaisille elämäntapavalittajille auttaa vaikka itse Kekkonen tulisi asian kertomaan. Kun hän on yhden "linjan" valinnut, niin ei missään tilanteessa voi myöntää olevansa väärässä, vaikka ei oikeasti asiasta tiedäkään - arvelisin. Mieleen on vain iskostunut sellainen käsitys, että täytyy tätä asiaa ajaa loppuun asti olivat faktat mitkä tahansa. Eli kuten sanoin jo aiemmin, niin ei tuosta hullua hurskaammaksi taida päästä kun yrittää inttäjälle inttää vastaan ... sellaista se vaan on.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaa nyt lentäjät tolle Sepolle tuolla Hesarin keskutelupalstalla millä korkeudella olette lentäneet tuon Sepeteuksentien ja karrintien eteläpään kohdan yli kun laskeudutte ja nousette kun niin kärttää lentäjää vastaamaan.

Ei meinaan usko meikäläistä vaikka useamman kerran olen koneen kyydissä siitä yli lentänyt.

Samalla voi vaikka kertoa miehelle vähän koneiden korkeusmittarista kun kertoi ettei usko noihin koneiden korkeusmittareihin.

 

Älä ruoki trollia. Seppo voi tosissaan luulla olevansa oikeassa, eikä suostu uskomaan totuutta vaikka miten mittaisit. Tai sitten hän vain nauttii tilanteesta ja saamastaan väännöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se varmaan on niinkuin edellämainitut sanovat mutta olisi kiva lukea mitä tämä Seppo sitten sanoo kun sille vstaa lentäjä kun se sitä niin kärkkyy, vaikka kyllähän se tiedetään ei usko sitten sitäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin nyt on sitten Seppo saanut vastuksen lentäjältä.

 

Kun nyt kovasti peräät lentäjää ja faktoja, niin tuodaan niitä tähän ketjuun.

 

Malmilla laskeuduttaessa kiitotielle 18 (pohjoisesta etelään), on laskeutumiskohta siirretty kiitotien alkupäästä niin, että tuohon Sepeteuksentien eteläpäähän on matkaa yli 800 metriä. Laskeuduttaessa käytetään apuna lähestymisvaloja, jotka osoittavat turvallisen lähestymiskorkeuden. Malmilla nämä valot osoittavat lähestymiskulmaksi 4 astetta. Eli 800 metrin päässä laskeutumiskohdasta korkeutta on vähintään 56 metriä (jos yhtään osaan laskea).

 

Koneiden korkeusmittarit ovat erinomaisen tarkkoja. Joka kerta ovat näyttäneet nollaa, kun olen laskeutunut. Mutta ei laskeutumisen tuossa vaiheessa tarvitse katsoa korkeusmittaria, kun turvallisen korkeuden näkee lähestymisvaloista.

 

Korkeutta ei voi mitenkään mitata paljaalla silmällä maasta katsoen. Vai osaatko Seppo korkeaa savupiippua katsomalla heti sanoa miten korkea se on? Enpä usko.

 

Laskeutumisen tuossa vaiheessa käytetään hyvin pieniä moottoritehoja, lähestulkoon tyhjäkäyntiä. Moottorin meteli ei siis voi mitenkään olla korvia huumaavaa.

 

Nousussa en ole koskaan joutunut lentämään tuon kohdan yli. Nimittäin 100 metrin korkeuden saavuttamisen jälkeen voi kääntyä turvallisesti, ja se korkeus saavutetaan käytännössä jokaisella koneella reilusti ennen Sepeteuksentien alkua. Käännöksen jälkeen lennetään Tattarisuon yli. Ainoastaan jollain isommilla tai poikkeuksen raskailla koneilla voidaan joutua lentämään pidempään suoraan (mutta silloin onkin kyseessä ammattilentäjät, esim. rajavartiolaitos.)

 

Seppo, tervetuloa Malmille itse tutkimaan korkeusmittaria, kyyti järjestyy kyllä. Saisit sinäkin faktoja noiden omian "varmojen" tietojen perusteluiksi. Voidaan lentää myös sillä 20 metrin korkeudella, niin näet itse miten pelottavan matalalla se olisi. (Huom, mitään määräystä ei siinä rikottaisi). Yhtään kertaa en ole itse uskaltanut niin matalalla lentää tuon kohdan yli.

 

Mitä veikkaatte, mikä on vastaus Sepolta .

 

Itse veikkaan että ei usko tätäkään vaan inttää aina vaan vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiskohan tällaisessa tilanteessa käyttää muunneltua versiota Välilän Orvon viestien alareunassa olevasta mietelauseesta. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään