Guest Finski

MD-81 UHB ?

18 viestiä aiheessa

Voisiko joku hiukan valaista minua tästä hiukan oudon näköisestä McDonnellista? Onko tuo ollut yleisesti käytössä vai joku testikappale?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen versio MD-80 sarjan koneesta.. Tuo on jopa lentänytkin ja se yllätti ainakin minut..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testikappale ja tietääkseni kyseinen kone on jo romuna.

 

En ole mitenkään varma tästä tiedosta, mutta muistelisin tuon UHB:n liittyvän jotenkin noihin korkee/kuuma -lentokenttä operointeihin. Pitänee vähän tutkia.. :)

 

Edit: Persiilleen meni..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo UHB:hän on sinänsä samalainen kuin mikätahansa ohivirtausmotti, siinä on vain tehty iso fani vähän eritavalla. En muista tarkalleen että mitä tuolla koitettiin saavutta...ja kyllä tuo lensi, mulla on yhdellä videolla pätkä missä toi kone lentää. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä vähän linkkiä noihin Unducted fan-moottoreihin:

 

http://www.aviation-history.com/garber/vg-bldg/udf-2_f.html

 

Ja googlella noita löytyy vaikka kuinka paljon lisää...

 

EDIT: hups, tohon sattui väärä linkki vahingossa, enkä nyt enää löydä sitä linkkiä, missä oli tarkempaa tietoa noista moteista. No, kuukkelilla mä sen löysin, joten sieltä sen pitäisi löytyä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, jos oikein muistan, tuo kone on MD-80:sen prototyyppi, ja siihen asennettiin jälkeenpäin yksi GE:n UDF-moottori testitarkoituksiin. Kiinnostaisi tietää miten tuo moottori toimii, ja miksei se koskaan mennyt tuotantoon.

 

Eikös tuo ollut vain joku prototyyppi, joka ei koskaan päässyt tuotantoon syystä tai toisesta (MD:n konkurssi?)

McDD ei koskaan mennyt konkurssiin, vaan se yhdistettiin Bojoingin kanssa. Sekin tapahtui vasta 1990-luvun lopulla.

 

Edit: Jahas, ja siinä ne vastaukset tulivatkin kun kirjoittelin. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

McDD ei koskaan mennyt konkurssiin, vaan se yhdistettiin Bojoingin kanssa. Sekin tapahtui vasta 1990-luvun lopulla.

 

Niin just. No ainakin se oli aivan konkurssikypsä sitten loppuvaiheissa, ennen kuin Boeing "pelasti tilanteen"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin just. No ainakin se oli aivan konkurssikypsä sitten loppuvaiheissa, ennen kuin Boeing "pelasti tilanteen"...

 

Totaalisen off-topic, mutta määrittele konkurssikypsä?

 

McDD ilmoitti 1997 ensimmäisen vuosipuoliskon nettotuloiksi 376 miljoonaa USD, joka on aikatavalla samansuuntainen v 1996 vastaavan ajan nettotuloksen kanssa. 386 milj. USD.

 

Liikevaihto 1997 ensimmäisellä vuosipuoliskolla oli 6.8 miljardia USD, joka sekin kasvoi vuodesta 1996.

 

Nämä selviävät seuraavasta:

http://www.boeing.com/news/releases/mdc/97-153.html

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totaalisen off-topic, mutta määrittele konkurssikypsä?

 

Yrityksen Z-luku on alle -4.55 :P

 

Z-luku koostuu kolmesta tunnusluvusta, joista ensimmäinen mittaa tulorahoituksen riittävyyttä. Toinen tunnusluku mittaa yrityksen käyttämää enimmäislisäluottomäärää ja kolmas on velkaantumisaste.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yrityksen Z-luku on alle -4.55 :P

 

Z-luku koostuu kolmesta tunnusluvusta, joista ensimmäinen mittaa tulorahoituksen riittävyyttä. Toinen tunnusluku mittaa yrityksen käyttämää enimmäislisäluottomäärää ja kolmas on velkaantumisaste.

 

Juurikin näin.

 

Pelkkien voittojen ja liikevaihdon tarkastelemiseen sijaan voi tutustua myös linkissä olevaan muuhun finanssi-infoon. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelkkien voittojen ja liikevaihdon tarkastelemiseen sijaan voi tutustua myös linkissä olevaan muuhun finanssi-infoon. :)

 

Etenkin kun pitää mielessä, että myös voittoa tuottava yritys voi tehdä konkurssin... :-\

 

MikkO

jolle ei tuotantotaloudesta juuri muuta mieleen jäänytkään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

McDonnell-Douglasilla oli pitkään ideana korvata perinteiset suihkumoottorit turboilla tai propfaneilla. Jo DC-9:ille oltiin suunnittelemassa ihan perinteiset potkuriturbiinimoottorit, ensin takatuuppareiksi, ja sitten jopa siiville.

 

Tätä kyseistä UHB-projekti pyöritettiin 1985-89, lähinnä MD-90-projektia ajatellen. Moottorit olivat Pratt & Whitneyn ja Allisonin yhteistuotantoa.

 

Koko ulkoproppi-homma kuitenkin lakkautettiin muutaman kuukauden testilennon jälkeen Edwards AFB:ssä Yhdysvalloissa. Ko. kone kuitenkin muistaakseni kävi Euroopassa lentonäyttelyissä. Merkittäväksi negatiiviseksi tekijäksi muodostui tietojen mukaan se, että tavallinen kansa tutkimuksissa piti porkkanasilppurin näköisiä moottoreita pelottavina !

 

McDonnell-Douglas tarjosi mm. propfan-version MD-87:sta USA:n ilmavoimille valvontakoneeksi. Tämän kisan kuitenkin voitti klassinen proppikone, Lockheed P-7 Orion.

 

Erkki

www.md80.net

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän väliin voisi heittää filosofisen kysymyksen. Lasketaanko tuo fööneihin vai räpistimiin?

 

Sama kait se. Kuivaa se tukka tuollakin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen UHB:llä varustettu MD oli sama koneyksilö, josta netissä pyörivässä videossa katkeaa takarunko kovassa laskussa (joku löytänee nopeasti linkin). Se korjattiin, mutta alkuperäinen asiakas ei "jostain syystä" halunnutkaan sitä.

Tero

 

edit:typo

 

Tuossa linkki niille jotka ei vielä ole nähnyt sitä videota, tosin se oli täällä jo jokin aika sitten :)http://69.57.136.18/moviestorage2//md80.mpg .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään