Ilkka Mäkelä

NTSB:n flash-animaatio läheltäpiti-tilanteesta Chicagossa

5 viestiä aiheessa

USA:n onnettomuustutkinta- ja turvallisuusviranomainen NTSB on huolissaan "runway incursion"-tyyppisten läheltäpiti-tilanteiden yleistymisestä. Niitä on tapahtunut tämän vuoden aikana NTSB:n mukaan jo 330 kpl.

 

Kyseessähän ovat siis tilanteet, joissa esim. yksi kone rullaa käytössä olevan kiitotien poikki toisen, nousua tai laskua tekevän koneen eteen.

 

NTSB on tutkinut tarkemmin Chicagossa 23.07.2006 tapahtuneen läheltäpiti-tilanteen, jossa Atlas Airin 747 rullasi sivusta suoraan kiitotielle 27L, lentoon lähdössä olleen United Airlinesin 737:n eteen, ja todettiin, että koneiden väliin jäi rakoa vain n. 11 metriä. Onneksi 737 kuitenkin kykeni nousemaan ilmaan osumatta 747:n pyrstöön.

 

Se, että kiitotietörmäysten riskin vähentäminen on NTSB:n "Most Wanted"-prioriteettilistalla, käy ilmi jo animaatiolinkin nimestä. Flash-animaatio sisältää audiota ja perustuu tutkadataan ja mustien laatikoiden tietoihin. Animaatio alkaa pyöriä, kun vie hiiren siniseen ruutuun ja klikkaa play-nuolta.

 

http://www.ntsb.gov/Events/2006/MostWantedFed/AnimationDescription.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh hurjan näköinen tilanne. Minkähänlainen näkyvyys tuolla on ollut, kun sitä ei kerran animaatiossa simuloida?

 

Kuka sanoo tuon "don't worry we got him" lauseen; jos 737 pilotti niin aika viilipyttynä pysyy?

 

t: Juha

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei helkkari, olipa kamalan näkönen tilanne. Tästä työkoneelta en päässyt kuuntelemaan audiota, että jotain oleellista saattoi jäädä kuulematta, mutta minusta on aika uskomatonta, että tommosia tilanteita pääsee syntymään.

 

Jos oletetaan, että ATC on mokannut (niinkuin ilmeisesti tuossa tapauksessa on?), niin miksei Atlaksen miehistö varmistanut kiitotietä ennen sinne rullaamistaan?? Luulisi, että kun tietää, että ylitettävä kiitotie on käytössä lähteville, että sen haluaa tarkistaa kunnolla ennenkuin rullaa yli... ?

 

Karseeta, jos tämmöstä tapahtuu jenkeissä tuon tuostakin... Jossain on silloin jotain vialla. Pitääkö Teneriffan tapahtumien toistua, ennenkuin ne keksii jotain kunnollista näiden tilanteiden estämiseksi? Esimerkki-animaatiossa oli puhtaasti tuurista kiinni, että 737 ei päästellyt suoraan jumbon kylestä läpi. Toisessa tilanteessa tuo animaatio olisi kovin eri näköinen.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopean lukemisen perusteella kävi niin että kun Atlas 747 tuli laskuun, lennonjohto ei ajoissa huomannut että se ei käännykään pois kiitotieltä 14R ennen risteävää kiitotietä 27L, josta Unitedin 737 oli lähdössä. "Tavallisesti kääntyvät jo aikaisemmin pois kiitotieltä".

 

Asiaan mahdollisesti vaikutti se että Unitedin 737 oli pyytänyt lupaa odottaa kiitotiellä pari minuuttia. Kun se ilmoitti olevanasa valmis, lennonjohto "oli katsonut laskeutuvan Atlaksen suuntaan" muttei nähnyt sitä, ja siten antanut lähtöluvan.

 

Tämä oli lyhytversio NTSB:n selostuksesta.

Tilanteeseen osallistui useampi lennonjohtaja ja myös muita koneita, joten kaiken kaikkiaan tilanne oli varmasti mutkikkaampi kuin olen edellä kirjoittanut. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon tapahtuneiden läheltäpiti-tapausten lukumäärän poimin NTSB:n tiedotteesta.

 

NTSB:n most wanted-listalla on ollut jo vuodesta 1990 sellaisen varoitusjärjestelmän aikaansaaminen, joka vähentäisi tällaisia riskejä.

 

NTSB:n mielestä FAA:n asentamat järjestelmät ehkä varoittavat lennonjohtajia (eikä heitäkään välttämättä riittävän ajoissa; kuten tuosta pitkästä selostuksesta kävi ilmi, Chicagon varoitusjärjestelmä taisi olla puoliteholla tai poiskytkettynä virhehälytysten ison määrän takia) mutteivät pilotteja. NTSB:n tiedotteessa tilanne luokitellaan sanalla "unacceptable".

 

Tiedotteessa puhutaan muistakin asioista, mutta siellä mainitaan runway incursion-incidenttien lukumääräksi v. 2005 327 tapausta ja v. 2006 330 tapausta, joten parannettavaa olisi. Toimivan varoitusjärjestelmän kehittäminen ei taida olla mikään helppo tehtävä. Tosin ongelma on tietysti suurin sellaisilla vilkkailla kentillä, joilla on rinnakkaisia ja risteäviä kiitoteitä samanaikaisessa käytössä.

 

Tiedote täällä, lukumäärät kohdassa AVIATION:

 

http://www.ntsb.gov/Pressrel/2006/061114.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään