Jussi Rantala

Aviation Nation 2006, Nellis AFB Las Vegas Nevada (paljon kuvia) - lisätty kuvia

36 viestiä aiheessa

Tämän vuotinen Aviation Nation järjestettiin marraskuun 11-12 päivänä. Ohjelma ja maanäyttely olivat kutakuinkin samaa peruskauraa mitä viime vuonna. Sean Tuckerkin tuli nähtyä jälleen kerran - eipä silti, Seanin ohjelma on aina nautittavaa katsottavaa.

Uutena kasvona mukana oli Michael Hunter, joka on maailman ensimmäinen - liekö ainoa - diabeetikko (insuliinia käyttävä) taitolentäjä. Suomessahan diabeetikon lienee mahdotonta saada lupakirja, mutta Michaelilla on FAA:n low-altitude airshow lupakirja. Verensokerimittareita valmistava Accu-chek on Michaelin sponsori. Koneensa Laser 230 on varustettu verensokerimittarilla ja automaattisella insuliinipumpulla!

 

Red Bull jatkaa ilmailun sponsorointia. Tällä kertaa oli Bill Reesmanin MiG-17 lisäksi taivaalla Charles "Chuck" Aaronin ohjastama MBB BO-105, jota Chuck kieputti kunnolla: silmukat, pyöritykset, split-s, immelmann ja puoli kuubalainen kuuluivat ohjelmaan. Kyllä sitä kopterillakin pystyy tekemään taitolentoa.

 

Lauantain sää oli pilvinen ja pieniä sadekuuroja, mutta sunnuntaina oli selkeää eikä sadetta onneksi näkynyt.

 

 

Michael Hunterin Laser 230 maassa:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja taivaalla:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Belgian ilmavoimat esitti F-16 demon:

[ attachment removed / expired ]

 

 

F-16 maassa:

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Bill Reesman MiG-17 koneensa kanssa taivaalla:

[ attachment removed / expired ]

 

Ja maassa:

[ attachment removed / expired ]

 

Corsair:

[ attachment removed / expired ]

 

Pikku puljaa...

[ attachment removed / expired ]

 

F-18 demo:

[ attachment removed / expired ]

 

Stealth:

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää Nighthawkia:

[ attachment removed / expired ]

 

Maassa:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nousussa:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja tällä kertaa myös takaa:

[ attachment removed / expired ]

 

Fairey Firefly:

[ attachment removed / expired ]

 

ACC Heritage flight:

[ attachment removed / expired ]

 

 

ACC Heritage flight, F-15 liittynyt mukaan puljaan:

[ attachment removed / expired ]

 

 

MiG-15:

[ attachment removed / expired ]

 

 

MiG alley:

[ attachment removed / expired ]

 

 

MiG edestä:

[ attachment removed / expired ]

 

 

CV-22 Osprey:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lisää Ospreytä:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Airpower Legends Flight:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lisää legendaa. Kuvan P-38 on muuten jäätiköltä kaivettu Glacier Girl:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Raptor teki muutaman ylilennon, varsinainen demo jäi vieläkin puuttumaan...

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lisää Raptoria:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Red Bull kopterin silmukka:

[ attachment removed / expired ]

 

 

F-86 Sabre:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Hawker Sea Fury:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Sean Tucker veti vakio Lancair Columbia 400:lla pikku näytöksen:

[ attachment removed / expired ]

 

 

Seanin päätyökalu on kuitenkin Challenger:

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten päivän pääesiintyjät: USAF Thunderbirds:

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mahtava kuvapläjäys :thmbup: Etenkin tuo RedBull-väreissä oleva MiGi on todella komea. Ovatkohan nuo belgialaiset olleet Yhdysvalloissa jossain sotaharjoituksessa (Red Flag)?, jos kerta esityslennon samalla lensivät ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, komeita kuvia. Vahinko, että F-117 katoaa palveluksesta pikkuhiljaa. IMHO ruman kaunis kone.

 

Hieman OT: tulipahan mieleen, että mites tuolla Ospreyllä tehdään mahalasku, jos roottoreita ei saada yläasentoon ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noihin karkeloihin olisi ilo joskus päästä...  :thmbup:'

 

 

P.S. F-15 Demo -kuva kone taitaa olla F-18F Super Hornet?

 

Tottakai. Sattui pieni typo. Laitan myohemmin F-15 kuvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seanin päätyökalu on kuitenkin Challenger:

 

Viilataan: Challenger III ;) Kakkonenhan tuhoutui taannoin, ja uutta oikeaa konetta odotellessa Sean joutuu "tyytymään" tuohon rupuiseen (:P) varakoneeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko toi F-117 samanlainen seula kuin SR-71, kun näyttäisi olevan melkoiset valumajäljet mätipuolella?

 

Ei kait? Eihän tuo yllä edes yhteen machiin? Ei tuon nopeuksissa vielä luulisi sellaisia lämpölaajanamisongelmia olevan, kuin 71:llä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, maalatkaamme kaikki mahdolliset koneet Redbullin väreihin niin voimme tehdä niillä sen jälkeen silmukoita! :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai. Sattui pieni typo. Laitan myohemmin F-15 kuvan.

 

Tässäpä näitä:

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja jottei menisi ihan F-15 fiilistelyksi, niin wanha sotaratsu päättää sarjan:

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, maalatkaamme kaikki mahdolliset koneet Redbullin väreihin niin voimme tehdä niillä sen jälkeen silmukoita! :D

 

Red Bull antaa siivet!

 

12:16:08

[ attachment removed / expired ]

 

12:16:10

[ attachment removed / expired ]

 

12:16:11

[ attachment removed / expired ]

 

12:16:12

[ attachment removed / expired ]

 

12:16:13

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs silmukan tekeminen kopterilla on ylipäätään mahdollista. Sehän se roottori alkaa viemään kopteria alaspäin hirviätä vauhtia, ellei sitten väännä kulmia ihan nollile, mutta kuitenkin, siis miten pystyy tekemään puhtaan loopin helikopterilla  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs silmukan tekeminen kopterilla on ylipäätään mahdollista. Sehän se roottori alkaa viemään kopteria alaspäin hirviätä vauhtia, ellei sitten väännä kulmia ihan nollile, mutta kuitenkin, siis miten pystyy tekemään puhtaan loopin helikopterilla  ???

 

en kyllä tiedä, mutta olisikohan nopeudella jotain asiaa (siis kuinka nopeasti se sen tekee)  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs silmukan tekeminen kopterilla on ylipäätään mahdollista. Sehän se roottori alkaa viemään kopteria alaspäin hirviätä vauhtia, ellei sitten väännä kulmia ihan nollile, mutta kuitenkin, siis miten pystyy tekemään puhtaan loopin helikopterilla  ???

 

Ellei peräti ihan negatiivisille kulmille.. Kokeile googlea, etsi videoita hakusanalla "alan szabo jr", hieman pienemmässä mittakaavassa mutta varsin viihdyttävää katsottavaa.. Selälläänleijuntaa noin yhden sentin korkeudessa jne..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli varmaan suuren ilmailujuhlan tuntua ilmassa. ;) 8), hyvä sarja, tollaiseen häppeninkiin tarttis kyllä joskus osallistua itsekin. :thmbup:

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jussille kiitos hienoista kuvista! Ensi vuonna USAF täyttääkin sitten 60 vuotta, joten 2007 marraskuussa joukolla Vegasiin! Missä on muuten juhlavuoden päänäytös ja milloin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän mahdollistaa täysin kiinteä roottoritaso. Eli ko. kopterista ei löydy muu kuin sulkanivel ja lepatusnivelenä toimii tämä kiinteä roottoritaso,

 

Mitenkä se roottoritaso voi toimia lepatusnivelenä?

 

Puolijäykkä roottoritaso siinä lepatusnivel on yhteinen molemmille lavoille ja lavat pääsevät liikkumaan sen ympäri.

 

Mihin suuntaan tämä tapahtuu?

 

, jolloin lapa heilahtaa vasten pyörimissuuntaa ketjusta. (Sama ilmiö tapahtuu mielestäni kun pyöritetään viivoitinta kynän päässä)

 

Mitä tuo "ketjusta" tuossa lauseessa tarkoittaa. Voisitko selittää vähän tarkemmin tuota viivoitin- juttua.

 

Markku Koivurova

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs silmukan tekeminen kopterilla on ylipäätään mahdollista. Sehän se roottori alkaa viemään kopteria alaspäin hirviätä vauhtia, ellei sitten väännä kulmia ihan nollile, mutta kuitenkin, siis miten pystyy tekemään puhtaan loopin helikopterilla  ???

 

Samalla periaatteella silmukan tekeminen kiinteäsiipiselläkin lentokoneella on mahdotonta.

 

Kopterissa roottori tuottaa nostovoiman joka vaakalennossa on kohti maata ja silmukan laella kohti taivasta. Samoin lentokoneessa siipi tuottaa nostovoiman joka kohdistuu juurikin samaan suuntaan kuin kopterissa, se vain tuotetaan kiinteällä siivellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoin lentokoneessa siipi tuottaa nostovoiman joka kohdistuu juurikin samaan suuntaan kuin kopterissa, se vain tuotetaan kiinteällä siivellä.

 

Entäs taitolentokone, jossa on symmetrinen siipiprofiili? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari päivää hämmästeltyäni tätä Michaelin valtavaa tiedon määrää (joka epäilemättä on työllä ja tuskalla hankittu), ajattelin esittää muutaman lisäkysymyksen, jotka ovat jääneet minua vaivaamaan.

Sulkanivel löytyy tietenkin tämän tyyppisestä naparakenteesta(roottorista), joka mahdollistaa lapakulman muutoksen, mutta sehän on kaikissa napatyypeissä, kaikissa koptereissa.

Näinkö todella on, oletko aivan varma? En toki halua asiantuntemustasi kyseenalaistaa, mutta itse olen kuullut puhuttavan myös ns. nivelettömistä navoista. Onko tässä mitään perää? Nyt ei Google-vastaus oikein kävisi vaan pitäisi saada ihan omakohtainen asiantuntijan näkemys tähän minua askarruttaneeseen asiaan.

 

Sitten vielä tällainen kysymys; Alla olevassa kuvassa on jonkinmoinen helikopterin pääroottorin napa. Voisitko Michael vielä täsmentää, että missä kohdin  tuossa kuvassa nuo kertomasi nivelet sijaitsevat? Entäpä onko tämä nyt sitten jäykkä, puolijäykkä vai nivelöity vai mikä..? Voit vapaasti muokata kuvaa ja osoittaa vaikka nuolilla kyseisten nivelten paikat. Taikka sitten ihan vain sanallisesti kertoa. Itselleni kun on jäänyt vähän epäselväksi ???

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs taitolentokone, jossa on symmetrinen siipiprofiili? ;)

 

Hieno esimerkki kyllä  ;D

 

Kyllähän taitolentokoneen siipikin tuottaa nostovoimaa kun sillä on kohtauskulmaa. Silmukassa kun sauva on takana on siivellä kohtauskulmaa ja se tuottaa

kyllä nostovoimaa joka suuntautuu ylöspäin. (Jos kone on selällään onko kyseessä laskuvoima jos se kohdistuu ylöspäin?  ;D)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi sinulle Mika, kun olen kertonut jotain näistä erilaisista naparakenteista ja nivelistä helikopterissa. Mutta voin nyt näyttää tuohon laittaamasi kuvaasi ne nivelet mitä halusit tietääkin. Ja vähän enemmän selventääkseen, miksi kopterista löytyvät nämä nivelet:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Eli:

 

1. Vastusnivel, tämän tehtävänä on eliminoida lepatuksesta ja pyörimisestä johtuvat vaakatasossa tapahtuvat taivutusvoimat.

 

2. Sulkanivel(tunnetaan nimellä pitch link) sulkanivelen tehtävä on muuttaa lavan kohtauskulmaa, puhutaan nk. syklisestä ohjauksesta, syklistä ohjausta muuttamalla säädetään lapakulmia, jolla kallistetaan roottoritasoa oikealle, vasemmalle, eteen ja taaksepäin. Tämä ohjaus tapahtuu ohjaussauvasta. 4.kohdassa näkyvä lepatusnivel niin siinä alla on kohtauskulman säätöakseli, jonka ympäri tämä lapa pyörii.

 

3. Kollektiivinen linkki, joka muuttaa kaikkien lapojen kohtauskulmia yhtäaikaa, tämä ohjaus tottelee nousukahvaa, samaa kahvaa missä löytyy tehovipu(kaasukahva)

 

4. Lepatusnivel, tämä eliminoi pystysuoran taivutusvoiman lavan juuressa ja samalla se kompensoi etenevän ja taantuvan lavan välisen epäsymmetrian.

 

Ja se millä säädetään kopterin lentosuuntaa pystyakselinsa suhteen niin tämä tapahtuu polkimilla joka muuttaa pyrstöroottorin lapakulmia tai ilmaläppää(jolla ohjataan ilmaa puolelle tai toiselle), riippuen millainen pyrstöohjaus ko. kopterissa on.

 

Kuva minkä laitoit tuohon: en TIEDÄ tarkalleen tosiaankaan millainen naparakenne tuo on, mutta puolijäykältä tai jäykältä tuo näyttää sillä lavat ovat yhteydessä toisiinsa tuon keskellä olevan rakenteen myötä. Tiedän ainoastaan tuosta naparakenteesta että se on komposiittirakenteinen napa. Täysin nivelöity tuo ei ole koska siinä ei ole keskellä täysin erillään olevaa hubia(kiinnityspistettä, napaa) kaikille lavoille.

 

Mutta miten vain, hauku, esitä viisaampaa jos kerta tiedät mistä puhut:) En tullut tänne foorumille kuitenkaan vit*uilemaan tai muuten haukkumaan. Mutta voit tietty opettaa minut tietämään paremmin nämä asiat, eikö? Rehti peli niin kaikilla foorumilaisilla on kiva olla (^_^)_b

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla