Arne Wallen

Tamworth

19 viestiä aiheessa

Elikkä oliko tuon koneen kuva esillä tuolla Vantaalla lauantaina,jos oli tietääkö kukaan saako siitä ostaa kopion.

Jäi senverran traumaattiseksi kokemukseksi tuo juttu että ajattelin pistää seinälle. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin Google löytää muutaman HMS Vindictiven Camelin kuvan.

 

N 6616 luovutettiin virolaisille marraskuussa 1919.

N6750, N7143, N8136-37, N8185, N8187 ja N8189 taas latvialaisille (noin sivun puolivälissä).

Tuon ajan lentotukialuksista yleensä kuvien kera pdf-tiedostona.

 

Tässä taasen on aivan perusteellinen tutkimus englantilaisten retkistä Itämerellä 1918-1920.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku saannut selville miten tuo "T" oli maalattu ja miten tuo ilmeisesti kummikaupungin nimi oli kirjoitettu ja mihin. 8)

Jos nuo selviävät rakennan mallin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku saannut selville miten tuo "T" oli maalattu ja miten tuo ilmeisesti kummikaupungin nimi oli kirjoitettu ja mihin. 8)

Jos nuo selviävät rakennan mallin.

 

Tuo kysymysketjun "Tamworth" on täytynyt olla sinulle TODELLA traumaattinen kokemus... ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo kysymysketjun "Tamworth" on täytynyt olla sinulle TODELLA traumaattinen kokemus... ;D

 

Jukka

Luulenpa, että Arne ei ole yksin .....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nonih,eli pari mallia on tilattu,RAF museo on vastaanottanut kyselyni,tietäiskö vielä joku mikä putiikki tekee parhaimman 2 F 1  ISOTEE mallin.

Tiedän sitäpaitsi että tuota mallia on maailmassa muutama olemassa,kattelin ne eikä vaikuttanu aidolta,tosin tuo Shuttleworthin tehdas ei enää toimi,yritän etsiä lisään piirroksia,blueprintti on tilauksessa vaimon pyynnöstä ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen, löysin varaston pahvilaatikosta jotakin ketjuun kelpaavaa. Kysytäänkö konemerkkiä saman tien?  ;D Kisa pystyyn - helppo kyssäri, sekuntikello käyntiin. Vastaus löytyy taatusti hetkessä netistä ja kirjahyllystä.

 

Artikkeli löytyy Suomen Kuvalehdestä 44/1919, mutta mummovainaa tai vastaava oli saksinut Kontupohjan kuvan pois  :thmbdn:

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin oikea lentokone,eli Fairey III C kyseessä,kasattiin lentokoneeksi Meduyejya Gorassa 1919 tultuaan englannista osasina,ja siellä sitten taas rikottu.

Kiitos kuvista,perin englantilaista väkeä konehylyn luonna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En rupea tappelemaan  :laugh: Keskisen kirjassa puhutaan Fairey III D:stä, kun rekisteritunnus on N 9234! Kun ei ole 9235:n tyypistä tietoa, on turha nurista  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En minäkään kovin tarkkaan tuota tapausta enään muista ;D ongin kuitenkin tuon tyyppitiedon RAF museosta tuossa tätä "iso T" aikakautta selvittäessäni,oli heillä kuulemma Hendonissa pari valokuvaakin tuosta koneesta myös ehjänä.

Heiltä tuo kasauspaikan tietokin tuli.Yllättävän laajat arkistot toisilla tuolla ulkomailla. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmavoimat I: 1918-1927 -kirjasta löytyy sivulta 50 kuva Fairey IIID:stä jonka rekisterinumero on N9234 eli tuon rikkoutuneen koneen sisarkone nähtävästi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

9235 ja 9237 olivat ainakin edelleen RAF mukaan sisarkoneita,eli seisoivat vierekkäin tuolla Onega järven rannalla 1919 hankalasti kirjoitettavassa paikassa.Molemmat lisäksi C mallia.Selvittelen illan mittaan lisään. 8)

Niin luinpas eteenpäin ja totesin että D malli eräiden tietojen mukaan olisi ilmestynyt markkinoille vasta 1920,vaatii lisäselvitystä tämä juttu,C mallia valmistui vain 36 kpl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eli 9234 on ilmeisesti virheellisesti laitettu Keskisen kirjaan D-mallina, vaikka kyseessä olisi C. Joka tapauksessa kyseessä on Fairey III.

 

Ilmiselvästi 9234 ja 9235 ovat sisarkoneita, johan sen rekisteritunnuksistakin voi päätellä. Joka tapauksessa molemmat ovat osallistuneet brittiläiseen retkikuntaan Sortavalassa ja tukeutuen Äänisen (Onega) rannalla olleeseen tod. näk. Kontupohjan tukikohtaan.

 

Hyvinkin mielenkiintoista. Onkohan tuosta brittiläisten komentaja Maynardista mitään parempaa tietoa - kuva jäi saksittuna uupumaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla kun ei juuri nyt ole tuota Ilmavoimat kirjaa käytössä(lainasin hetkeksi)en ulkoa muista oliko tuo kone ilmavoimien luettelossa,Wikipediasta katseltuna ei ole virallisesti suomeen myyty,sekalaisia sieltä täältä koneita kyllä löytyy.

Hankaluutena onkin merkitsemistavat,eli juuri tuollainen A,B,C malli saattaa sekaantua kellä tahansa,eikä aina varmaan ole merkittykkään.

Synnyin liian varhain ollakseni nuori,liian myöhään muistaakseni kaiken ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Virallista väliaikatietoa,eli tuo "iso T"tilattiin marraskuussa Hooper yhtymältä ja toimitettiin tammikuussa 1919.Toukokuussa neitonen joutui hommiin eli HMS Argukselle mutta siirrettiin samana vuonna HMS Vindictivelle jossa palveli vuoteen 1922 jolloin siirto takaisin Argukselle.

Ainoastaan 30 Camelia rakennettiin "iso T" jälkeen.

Nimi Tamworth johtuu siitä että ko.kaupunki keräsi tarvittavat rahat ja Ilmailuministeriö osti sitten koneen.

En vielä tiedä kuka toimi kuskina ja miten koneen taru päättyi mutta odottelen tässä kirjettä Tamworthilta,joku museotäti yrittää selvittä keräyksestä enemmän,heillä on aikoinaan siellä ollut tulvia ja tulipaloja mutta jotain on vielä jäljellä,tehdastakin yritän jäljitellä.

 

ILKALLE,Maynardia jäljittelen tässä ohessa,ei helppoa mutta yrittänyttä ei laiteta.

 

Muovimalleja sain pari kappaletta tuolta maalikyliltä kiitos erään Kuivalaisen ;D kun nyt joulukiireet ja niihin liittyvät "vaarin hommat"rauhoittuvat pääsen todella keskittymään.

Hyvää Joulua kaikille jotka jaksavat tätä seurata.  :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo vanhat lehdet ovat kullanarvoiset,rouva Sarah etsii kaiken aikaa kaupungin arkistoista lisätietoa ja herra Hadaway tuolla RAF puolella selvittää voiko yksittäisten piloottiihmisten nimiä julkaista.

Tuo Commander Maynard kuuluu myöskin tuohon listaan eli nimiä eivät kuulemma julkaise ellei kyse ole yleisesti tunnetusta ihmisestä,tai jotain sellaista.

Lehdistöstä puheenollen,tapasin juuri eilen erään päätoimittajan joka lupasi avittaa mahdollisuuksien mukaan,saas nähärä.

Tämä vain väliaikatietona jos joku jo turhaantui tuosta epätiedottomuudesta "big T" kohdalla.

Kaikki kivet käännetään sanoi "Hermo"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään