Juha Klemettinen

Digiboksi hankinnassa

25 viestiä aiheessa

Vanhemmille pitäisi löytää jouluksi digiboksi. Olen tässsä nyt pyöritelly vaihtoehtoja, mutta lisätieto ei ole pahitteeksi...

Speksit:

- kaapeliverkkoon

- tallentava

- pitää pystyä katsomaan toista, ja nauhoittamaan toista kanavaa

- korttipaikka

- helppokäyttöinen/suomenkieleiset ohjeet ja valikot

Verkkokaupasta olen katsellut näitä:

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11684

Mutta toimiiko tuo täydellisesti myös muissa kaaapeliverkoissa kuin Welhossa?

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=2842

Mielipiteitä tästä?

Ja miten nuo ohjelmisto päivitykset pelaavat? Riippuuko kaapelifirmasta? Vanhemmilla ei todellakaan ole mahdollisuuksia latailla mitään päivityksiä netistä...

Tyhmiä kyselee joulupukin pikkuapulainen:

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on tuo Medion ollut n. vuoden päivät. Pääsääntöisesti toimii, joitakin ongelmia on ollut. Mutta ilmeisesti jokaisessa boksissa on omat ongelmansa, softat on selkeästi keskentekoisia...

+ Melko helppokäyttöinen, vaimo ja tyttö 9v on oppineet perustoimintoja käyttämään.

+ Kohtuullisen hiljainen, tosin kovalevyn käynnistymisen yleensä huomaa.

- Käy melkoisen lämpimänä, myös silloin kun kovalevy ei ole päällä (ulkokuori kädelle liiankin kuuma)

- kaukosäätimessä ihan liikaa turhia nappuloita

- valikkorakenne ei ihan selkeimpiä.

Niitä ongelmia on mm:

* ohjelmaoppaan selaaminen lopun "yli" aiheuttaa totaalijumituksen, vain virtapiuha irrottamalla tokenee.

* ajoittain kuva alkaa "tökkiä" (yleensä MTV3), korjautuu vain sammuttamalla ja käynnistämällä uudestaan (kestää n. minuutin, kun virittelee kanavia jne)

* toisinaan ajastus tallentanut väärää kanavalta (MTV3:n sijasta MTV3+ kanavaa)

* YLE:n tekstitykset toimii muuten OK, mutta mikä tahansa kaukosäätimen painallus (esim. volume-säätö) aiheuttaa tekstityksiin hetkeksi katkoksen, muutaman sekunnin päästä tulee sitten pikatahtiin useampi tekstitys.

Päivityksiä en ole lataillut, voi olla että osa olisi korjautunut uudella softalla (pitänee nyt tarkistaa...)

Käsittääkseni riippuu ihan sitten kaapelifirmasta laittavatko ja milloin laittavat päivityksiä.

a

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuplaviritin ja levytallennus taitavat vielä vähän rajoittaa helppokäyttöisyyttä. Sinänsähän noissa ei ole mitään kovin vaikeaa, mutta toiminnassa taitaa olla bugeja vielä kaikilla ja joskus joutuu niiden takia kikkailemaan. Humax on helppokäyttöisen maineessa, mutta niillä ei taida olla vieläkään tuplaviritinmallia. Topfieldissa taas maksat turhasta, jos et tarvitse ohjelmoitavuutta. Tärkein varmistettava asia on, että softapäivitykset varmasti saa, joko lähetyksestä suoraan tai tietokoneella syöttäen. Nimittäin korjattavaa on aivan varmasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuplaviritin ja levytallennus taitavat vielä vähän rajoittaa helppokäyttöisyyttä. Sinänsähän noissa ei ole mitään kovin vaikeaa, mutta toiminnassa taitaa olla bugeja vielä kaikilla ja joskus joutuu niiden takia kikkailemaan. Humax on helppokäyttöisen maineessa, mutta niillä ei taida olla vieläkään tuplaviritinmallia. Topfieldissa taas maksat turhasta, jos et tarvitse ohjelmoitavuutta. Tärkein varmistettava asia on, että softapäivitykset varmasti saa, joko lähetyksestä suoraan tai tietokoneella syöttäen. Nimittäin korjattavaa on aivan varmasti.

Humaxin PVR9200 mallista on tulossa tällä tai ensi viikolla kaapeliversio.

Vanhastaan kaapeliversio löytyy Finnsatin PVR7200-mallista.

Humax ja Finnsat on saman firman ilmeisesti ihan samaa tavaraa koska

tuota PVR7200 laitetta olen nähnyt myynnissä sekä Humax että Finnsat-nimillä.

Finnsatteja mainostetaan Finnsatin suunnittelimiksi ja Humaxit on Finnsatin maahantuomia.

Kaikki nuo on kahdella virittimellä ja niillä voi nauhoittaa kolmea kanavaa. Kahta suoraan

ja kolmatta ohjelmansiirron kautta.

Muilta kuulemieni kokemusten perusteella en ostaisi mitään Medion-merkkistä laitetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muilta kuulemieni kokemusten perusteella en ostaisi mitään Medion-merkkistä laitetta.

Muilta kuulemieni kokemusten perusteella en ostaisi mitään digiboksia... ;)

Tuntuu kaikki "merkit" tunkevan täysin keskeneräistä tavaraa markkinoille. Ehkä siksi markkinoilla ei ole ollut perinteisten merkkivalmistajien tuotteita - eivät halua pilata nimeään näissä virityksissä. Käytetään kaikenlaisia salanimiä (Medion, Topfield jne.)

Mutta kyllä kokemuksia kannattaa kuunnella ja lukea. Mitään uunituoretta laitetta en menisi ostamaan. Odottaisin niin kauan, että löytyy joitain käyttäjäkokemuksia. Onko laitteessa tai softasssa jotain perustavaa laatua olevia vikoja, joiden korjausta täytyy odotella...

Esim. eräänkin laitteen USB-tiedonsiirtoon tarkoitetussa softassa oli aluksi pieni vika - USB-tiedonsiirto ei toiminut! :P Ja tuollainen versio laitettiin jakeluun...

a

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esim. eräänkin laitteen USB-tiedonsiirtoon tarkoitetussa softassa oli aluksi pieni vika - USB-tiedonsiirto ei toiminut! :P Ja tuollainen versio laitettiin jakeluun...

Samaa kuulin tuosta Samsungin laitteesta - mutta vain huhuna jollain foorumilla. Siksi olisikin hyvä jos joku olisi oikeasti kokeillut ko. boxia. Taitaa vaan olla aika uusi kun ei Suomen Samsungin sivuilla edes ole esillä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä siksi markkinoilla ei ole ollut perinteisten merkkivalmistajien tuotteita

Tai ehkä siksi, että tämä Suomessa käytössä oleva digisysteemi on sen verran harvinainen, että suuret valmistajat eivät jaksa kiinnostua niin pienistä markkinoista  :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noista ohjelmistopäivityksistä...

Jos niitä ei tule kaapeliverkon kautta, niin miten temppu käytännössä tehdään? Onnistuuko jos esim. lataa päivityksen netistä läppärille, ja raahaa sen vanhempien luokse, missä sitten ajaa päivityksen boksiin?

Ja onko kenelläkään kokemuksia tuosta Handanista?

Ärsyttävää olla näinkin pihalla näinkin tärkeästä asiasta  :P

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnsatteja mainostetaan Finnsatin suunnittelimiksi

Mulla on kotona pari vuotta ollut Saksalainen Technisat-perusboksi. Taannoin jostain mielenhäiriöstä Kitumarkettiin eksyessäni huomasin siellä tuollaisen Finnsat-perusboksin, joka erehdyttävästi muotoilultaan ja liitinsijoittelultaan muistuttaa mun Technisattia. Ja kaukosäädin on 1:1. Että se Finnsatista.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä on nyt ollut tuo Topfieldin PVR5100c ~1.5 vuotta ja hienosti on pelannut. Päivityksiä suoraan kaapelista tuskin "operaattori" tarjoaa, netistä vain hakemaan ne :) Tosin alkuperäinen softa toimi loistavasti, joten syytä päivittää ei ollut, mutta kun on tälläinen dittinikkari niin toki sitä päivitellään.. Hinnakas tuo laite tuppaa olemaan vieläkin (ei ole pudonnut yhtään..), mutta on ollut sen sijoituksen arvoinen kyllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos niitä ei tule kaapeliverkon kautta, niin miten temppu käytännössä tehdään? Onnistuuko jos esim. lataa päivityksen netistä läppärille, ja raahaa sen vanhempien luokse, missä sitten ajaa päivityksen boksiin?

Juurikin noin, USB-piuhalla läppäristä boxiin. Voi olla, että sen päivityspaketin lisäksi tarvitset softan, joka asentaa päivityksen läppäriltä boxiin.

Ohjeita Medionin päivityksestä: http://www.schneider-fin.fi/www/page.php?cat=4

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse päivitin vanhempien Medionin nollamodeemi-kaapelilla eikä siinä mitään kummallista ollut. Ainoastaan oli pientä arpomista että missä COM-portissa se boksi luuraa. Latasin päivitysohjelman ja itse päivityksen muistitikulle ja se sitten kiinni vanhempien tietsikkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mites on, luuletteko seuraavanlaisen systeemin toimivan :

Köyhä kun on (ja köyhäksi jää ;D) niin olen miettinyt toisen perusboxin hankintaa, jotta jatkossakin pystyisi nauhoittamaan digikanavilta. Kyse on, miten moinen systeemi oikein kytketään??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

miten moinen systeemi oikein kytketään??

Antennijohto seinästä ->boksi1 ->boksi2 ->videot ->TV

Scart-johto boksi1 -> TV

Scart-johto boksi2 -> videot

Scart-johto videot -> TV

Tuolla kytkennällä analogiset kanavat toimivat sekä videoissa että TV:ssä. Boksi1:n digikanavat näkyvät TV:ssä. Boksi2:n digikanavat nauhoitettavissa videoilla sekä katsottavissa TV:n videokanavalta.

Mikäli antennisignaali jostain syystä heikkenee liikaa ketjutuksessa(ei kyllä pitäisi) niin sitten hankkii jakajan seinän ja boksien väliin ja jatkaa boksi1:ltä TV:lle ja boksi2:lta videoille.

Jos haluaa katsella ja nauhoitella pelkästään digikanavia, antennijohtoa ei tartte laittaa digibokseja pidemmälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isä haluaisi ostaa jouluksi digiboksin, enkä edes mieti muita kuin topfliteä. Itsellä oli joskus Nokialainen, ei tule toista. Dvdplazassa kiertelin jonkin aikaa, ennenkuin ostin itselleni topfliten pvr-5100c:n ja olen ollut *erittäin* tyytyväinen. Pomminvarma, ehkä vuoden sisällä kerran kaatunut ja todella kovassa käytössä. Ladatuilla softilla olen saanut sen erittäin kivaksi käyttää vaikka peruskamoillakin se oli ok. Ainoa, mikä perusohjelmistolla haittasi oli se, että se ei muistanut mihin kohtaa ohjelmaa olin lopettanut katsomisen.

Suosittelen.

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Humaxin PVR9200 mallista on tulossa tällä tai ensi viikolla kaapeliversio.

Vanhastaan kaapeliversio löytyy Finnsatin PVR7200-mallista.

Humax ja Finnsat on saman firman ilmeisesti ihan samaa tavaraa koska

tuota PVR7200 laitetta olen nähnyt myynnissä sekä Humax että Finnsat-nimillä.

Finnsatteja mainostetaan Finnsatin suunnittelimiksi ja Humaxit on Finnsatin maahantuomia.

Kaikki nuo on kahdella virittimellä ja niillä voi nauhoittaa kolmea kanavaa. Kahta suoraan

ja kolmatta ohjelmansiirron kautta.

Itselläni on Humax perusdigiboksi kaapeliverkkoon. Kokemuksia on useista boksimerkeistä useiden eri henkilöiden kautta, joten täytyy sanoa että Humax ei ole jumittanut kertaakaan itselläni eikä vajaalla kymmenellä käyttäjällä joilla tiedän Humax-merkkisen boksin olevan (kaapeli- ja antennimalleja). Ei ongelmia tekstityksessä. Erittäin hyvä ja helppo käyttöjärjestelmä sekä erittäin selkeä ohjelmaopas.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

topfliten pvr-5100c

Topfield  ;)

Itselläni sama boxi, ja olen myös tyytyväinen. En kuitenkaan *erittäin* tyytyväinen... Ehkä suurin vika/ongelma on se, että USB2-siirto ei todellakaan ole sitä nopeutta, mitä pitäisi USB2:lla olla. Tästä syystä on sitten alkuinnostuksen jälkeen päässyt DVD:n poltto kärsimään ja nyt saa olla jatkuvasti hampaat irvessä poistelemassa nauhoitettuja ohjelmia, että säilyisi edes vähän tilaa :P Toinen juttu, mihin olen muutaman kerran törmännyt, on se, että jos kello on automaatilla ja lähetyssignaalissa käy jonkun häiriön takia väärä aika (muutaman kerran on näin käynyt), menee kaikki ajastetut nauhoitukset sekaisin. Siellä saattaa sen jälkeen olla puolen tunnin ajastuksen tilalla jotain tyyliin 456min ja aivan väärään aikaan. No, ratkaisin tuon ongelman niin, että otin manuaalisen ajanhallinnan käyttöön...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Media Mac Mini ;)

Ehkei ihan optimaaliratkaisu, jos haluaa päästä halvalla. EyeTV:n DVB-C-versio maksaa jonkin verran enemmän, ominaisuuksissakin taisi tosin olla eroja. Mutta viikko sitten vanhemmilleni digiboksin asentaneena ja opettaneena sanoisin, että olisi pitänyt niillekin omena saada. Alkuinvestointi on ehkä hieman rajumpi, mutta käytettävyys ja ominaisuudet ovat myöskin ihan omaa luokkaansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja onko kenelläkään kokemuksia tuosta Handanista?

Ärsyttävää olla näinkin pihalla näinkin tärkeästä asiasta  :P

Juha.

ÄLÄ osta handania jos et halua verenpaineesi nousevan. Noh..laitoin lauantaina NCIS rikostutkijan sarjan ajastimella nauhoittamaan, lopussa huomasin ettei täällä mikään nauhoitus oo ollu ees päällä, eikä ole ensimmäinen kerta. Ja ohjelmien siirtäminen tietokoneelle on työn ja tuskan takana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on Humax perusdigiboksi kaapeliverkkoon. Kokemuksia on useista boksimerkeistä useiden eri henkilöiden kautta, joten täytyy sanoa että Humax ei ole jumittanut kertaakaan itselläni eikä vajaalla kymmenellä käyttäjällä joilla tiedän Humax-merkkisen boksin olevan (kaapeli- ja antennimalleja). Ei ongelmia tekstityksessä. Erittäin hyvä ja helppo käyttöjärjestelmä sekä erittäin selkeä ohjelmaopas.

Kokemusta kahdesta Humaxin perusmallista: CX-1201C sekä 1101T

Molemmat pelasi vajaan vuoden täydellisesti. Marraskuussa molemmat

alkoi sekoilla mutta siihen auttoi kummallakin manuaalinen päivitys.

Niissä on automaattinen päivitys jonka kuuluisi kertoa että uusia

päivityksiä olisi tarjolla mutta ei näköjään toiminut kunnolla.

Nytten päivityksen jälkeen taas ei moitittavaa.

Isä haluaisi ostaa jouluksi digiboksin, enkä edes mieti muita kuin topfliteä.

-Kähmy

Topfieldin Flightforum-versio?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehkä suurin vika/ongelma on se, että USB2-siirto ei todellakaan ole sitä nopeutta, mitä pitäisi USB2:lla olla.

Kun Altairista laittaa turbomoodin päälle, data kulkee kyllä aika vauhtia (ei tosin silloinkaan vielä niin lujaa kuin väylä vetäisi) mutta silloin vehjettä ei voi samanaikaisesti käyttää. Mulla se käytännössä aina siirtelee niitä etanavauhtia omia aikojaan taustalla samalla kun katson uudempia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Topfield  ;)

Itselläni sama boxi, ja olen myös tyytyväinen. En kuitenkaan *erittäin* tyytyväinen... Ehkä suurin vika/ongelma on se, että USB2-siirto ei todellakaan ole sitä nopeutta, mitä pitäisi USB2:lla olla. Tästä syystä on sitten alkuinnostuksen jälkeen päässyt DVD:n poltto kärsimään ja nyt saa olla jatkuvasti hampaat irvessä poistelemassa nauhoitettuja ohjelmia, että säilyisi edes vähän tilaa :P Toinen juttu, mihin olen muutaman kerran törmännyt, on se, että jos kello on automaatilla ja lähetyssignaalissa käy jonkun häiriön takia väärä aika (muutaman kerran on näin käynyt), menee kaikki ajastetut nauhoitukset sekaisin. Siellä saattaa sen jälkeen olla puolen tunnin ajastuksen tilalla jotain tyyliin 456min ja aivan väärään aikaan. No, ratkaisin tuon ongelman niin, että otin manuaalisen ajanhallinnan käyttöön...

Topfield :) Joo, mikä lie hickuppi tullut  :-[

Mulla ei ole ollut kyllä kuvaamasi tilannetta kertaakaan, sen sijaan joskus on jäänyt tv-ohjelmien loppuja pois, koska ovat olleet myöhässä. Ton korjasin JAG's EPG:llä (tms), johon voi laittaa esim. -2min alkuun ja sitten +10min loppuun. Siihen loppui sekin vaiva.

Yhden elokuvan olen siirtänyt läppärille joten siirtonopeus ei ole juuri haitannut, enkä muutenkaan muista millä vauhdilla tuo mäkille tuli.

-Kähmy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokemusta kahdesta Humaxin perusmallista: CX-1201C sekä 1101T

Molemmat pelasi vajaan vuoden täydellisesti. Marraskuussa molemmat

alkoi sekoilla mutta siihen auttoi kummallakin manuaalinen päivitys.

Niissä on automaattinen päivitys jonka kuuluisi kertoa että uusia

päivityksiä olisi tarjolla mutta ei näköjään toiminut kunnolla.

Nytten päivityksen jälkeen taas ei moitittavaa.

Ok, mulla on ollut tuosta CX-1201C:stä se uudempi versio eli Humax CX-FOX C II (lisänä 2xscart ja tekstitv). Hinnat 88-119e tällä hetkellä. http://www.compusat.fi/template_tpage1.asp?lang=1&sua=1&s=665&tk=439287

Laitten päivitykset hoituvat mm. näin: http://www.finnsat.fi/204.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään