Vieras

Luotettava kelloseppä pääkaupunkiseudulla?

11 viestiä aiheessa

Onko arvon foorumilaisilla kokemuksia kellosepistä joiden käsiin voisi uskoa ennen sotavuosia valmistetun Omega-nauriin? Kyseessä on sodassa taskussa kulkenut perintökapistus joka kaipaisi pientä ehostusta ja puhdistusta saadakseen uuden elämän.

Optikoista kertovassa threadissa oli sen verran hyviä vaihtoehtoja että kokeillaan nyt tätäkin!  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Widemarkin Kello- ja Kultasepänliike Helsingin Arkadiankadulla, sieltä löytyy kymmenien vuosien kokemusta asioista, vaikkakin omistajat  ovatkin kaukaista sukua itselleni, en kuitenkaan siitä syystä suosittele. Tosin hintatasosta itsellä ei ole hajuakaan, kysäisepä sieltä... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytin oman Omegani Mikon Kullassa Mikonkadulla (Mikko kun olen)  ;D  Nyt odottelen, että olisi jonain päivänä varaa teettää ne työt, jotka sen arvioitiin tarvitsevan...

Eli kysy saatko paljousalennuksen, jos tuot useamman  :P

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jatkan ketjua ja kysyn, löytyisikö hyvää kelloseppää Turusta?

Rakas ruhla digitalini on mykkä ja yksi seppä entoi sen jo takaisin, kun

ei omistanut sorvia uusia osia varten.

/Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytin oman Omegani Mikon Kullassa Mikonkadulla (Mikko kun olen)  ;D  Nyt odottelen, että olisi jonain päivänä varaa teettää ne työt, jotka sen arvioitiin tarvitsevan...

Mitähän kaikkea sinun kellollesi oikein pitäisi tehdä, jos noin kalliiksi tulisi? Minullakin kun on tuossa yksi yli 30-vuotias vieteri-Omega, joka kaipaisi pientä huoltoa. Käy (muttei kuku, kun on rannekello) kyllä,  mutta tuppaa jätättämään. Koneiston puhdistus nyt ainakin tarvitaan.

Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitähän kaikkea sinun kellollesi oikein pitäisi tehdä, jos noin kalliiksi tulisi?

No se ei käy eikä se kuku :(  Vaati sisuksiinsa muistaakseni jonkun akselin ja jotain muuta. Kyllä mä sain siitä ihan tarkan listauksen, mutta se ei näyttänyt olevan kellon kanssa samassa pussissa. Kellotaulun emalointikin on ottanut osumaa jossain vaiheessa matkan varrella, mutta sen korjaamisen olin jättänyt arvioinnin ulkopuolelle, koska kellolla lienee enemmän tunne- kuin keräilyarvoa.  Ainakin se on ollut kovassa käytössä, koska takakannen koristelut ovat osittain kuluneet sileiksi.

EDIT: korjauskulut taisivat olla noin kolmisen sataa euroa. Ei siis mitään mahdotonta, mutta aina on noille euroille löytynyt "parempi kohde", kuin kyseinen kello...  :-[

MikkO

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Korjauskulut taisivat olla noin kolmisen sataa euroa.

Oman käsitykseni mukaan hyvinkin kohtuullinen hinta, kun ottaa huomioon kaikki tehtävät työt. Ilmeisesti oman kelloni huolto tulisi paljon halvemmaksi, sillä osia tuskin tarvitsee vaihtaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muistin tämän vanhan säikeen, kun hain eilen perintö-Omegani huollosta. Seuraavassa on kokemuksia ja ajatuksia.

Aluksi tiedustelin huoltomahdollisuuksia suoraan Omegan maahantuojalta. Minulle vastattiin, että homma kyllä onnistuu, mutta töitä ei tehdä suoraan yksityisille, vaan paikallisen kauppiaan kautta. Marssin sitten Laatukoruun ja kerroin asiani. Sanoivat siellä, että kello toimitetaan maahantuojalle, joka aluksi tarkastaa sen ja tekee hinta-arvion, minkä jälkeen minuun otetaan yhteyttä ja kysytään, olenko valmis maksamaan arvioidun hinnan. Kellon vastaanottanut naishenkilö oletti huollon hinnaksi kolmisensataa euroa eli saman verran kuin noissa aikaisemmissa viesteissä puhuttiin. Samalla minulle kerrottiin, että voin joutua odottamaan kelloani kuutisen viikkoakin. Aika tuntuu pitkältä, mutta toisaalta vanhaan kelloon voi joutua hankkimaan osia, joita ei hyllystä löydy, ja niillä on toimitusaikansa.

Pari viikkoa sitten sain puhelimitse kellosepän hinta-arvion, joka osui hyvin yksiin liikkeessä kerrotun kanssa, olipa jopa muutaman euron alle kolmensadan. Sanoin, että laitetaan kuntoon vain.

Eilen ilmoitettiin tekstiviestillä, että kelloni on saapunut huollosta. Menin liikkeeseen, maksoin pyydetyn hinnan ja sain kelloni. Kellon mukana palautettiin myös ne osat, jotka siitä oli jouduttu uusimaan, ja niitä oli yllättävän paljon, mm. kolme ratasta, jousi, vetonuppi akseleineen, kellonlasi, takakannen tiiviste ja kaikki kolme osoitinta. Kello on nyt kuin uusi, ja se luovutettiin minulle punaisessa, sisältä pehmustetussa, vetoketjulla suljettavassa kotelossa, joka muistuttaa hieman silmälasikoteloa. Siinä se on hyvä viedä seuraavaan huoltoon sitten joskus tulevaisuudessa.

Kelloni viipyi siis huoltoreissulla oletetut kuusi viikkoa, mikä tietysti on pitkä aika, mutta puolet siitä olen ollut kiireettömällä kesälomalla, joten olen pärjäillyt ilmankin.

Kallistako? Ehkä, mutta eipä tätä tarvitse aivan alvariinsa olla tekemässä.

Mikko

EDIT: Unohtui tietysti kertoa, että kello ei nyt ainoastaan näytä kuin uudelta, vaan myös tuntuu siltä: ennen huoltoa vedon vetäminen vieteriin oli yhtä tuskaa jäykäksi käyneen ja sileäksi kuluneen vetonupin vuoksi, ja kello ei enää ainoastaan jätättänyt, vaan saattoi pysähdelläkin, vaikka se olisi vedetty täyteen vain muutama tunti sitten. Nyt se näyttää pysyvän hyvin ajassa, ja vedettäessä tuntuma on aivan jotakin muuta kuin ennen, eron todella huomaa!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Onkohan noiden vanhojen mekaanisten kellojen kanssa sama juttu, kuin vanhojen mekaanisten kameroiden?

Kello pitäisi aina silloin tällöin "vetää" käyntiin, ettei koneisto jämähdä?

Eräs vanhojen kameroiden keräilijä kertoi, että hänellä menisi monta tuntia päivässä kameroiden käyttökunnossa pitämiseen. Jokaisella kameralla pitäisi "laukoa" miltei päivittäin ja vielä kaikilla mahdollisilla aukko/aika yhdistelmillä.

Onhan siinä hommaa, jos on muutaman sadan kameran keräilykokoelma....  :o

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onkohan noiden vanhojen mekaanisten kellojen kanssa sama juttu, kuin vanhojen mekaanisten kameroiden?

Kello pitäisi aina silloin tällöin "vetää" käyntiin, ettei koneisto jämähdä?

Kelloseppä olisi paras asiantuntija vastaamaan tuohon kysymykseen, mutta näin amatöörinä tuo oletus tuntuu hyvinkin järkeenkäyvältä. Kaikki monimutkaiset mekaaniset koneet ja laitteet tuntuvat pitävän siitä, että niitä edes joskus vähän käytetään, olipa sitten kysymyksessä auto, lentokone, kamera tai vaikkapa kello.

Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on kolme mekaanista kelloa, Rolex, Citizen ja Seiko, joista ensimmäisen olen käyttänyt huollossa Helsingin Lapinlahdenkadulla Maeda-nimisellä japanilaisella kellosepällä. Jälkimmäiset ovat vielä sen verran uusia, ettei niitä vielä tarvitse huollattaa. Mekaaniset kellot kannattaa parin kolmen vuoden välein käyttää huollossa (puhdistus, uudet öljyt ja käynnin tarkistus). Leikkaa se autonkin moottori kiinni, kun tarpeeksi kauan ajaa huollotta ja vanhoilla öljyillä.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään