Olli Vainio

Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

360 viestiä aiheessa

Tämä ruotsinkieli nyt vaan sattuu olemaan hieman suurempi osa kuin tuo saame..

En ymmärrä miksi aina täytyy liioitella...

Mutta se on silti pieni osa, etkä muuten vastannut kysymykseen miksi sen pitäisi olla virallinen kieli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta se on silti pieni osa, etkä muuten vastannut kysymykseen miksi sen pitäisi olla virallinen kieli.

Virallien kieli se on siksi että se on ollut maamme sivistyskieliä jo kauan.. Se oli suomessa sivistyskielenä jo ennen suomea. Maassamme toimii MONTA ruotsinkielistä ala-astetta, lukiota yliopistoa jne jne.. Ja tuosta saamenkielen virallistamisesta.. Veratillaanpa lukuja ruotsinkileisiin. Kuten sanoin ei tarvitse liioitella..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa tämä sulla olla vaan asennekysymys... Aattelin vaa

Ja että miksi virallinen kieli. Mietipä vähän historiassa taaksepäin ja tuleeko mieleen ketkä täällä Suomessa asus ennen näitä suomalaisia ja ovat tähän päivään saakka täällä pysyneet

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa tämä sulla olla vaan asennekysymys...

Enemmänkin periaatekysymys ja vaikka olisinkin asennekysymys niin minullahan on oikeus pitää semmoista asennetta kuin haluan?

Ihan yhtälailla sinulla on asennekysymys että ruotsi pitää pitää semmoisena kuin se on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

*KÖH* Ja ketkä asuivat ennen ruotsalaisia? Joten mitä liioittelua siinä sitten on, että jos samantien saamekin virallistettaisiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja että miksi virallinen kieli. Mietipä vähän historiassa taaksepäin ja tuleeko mieleen ketkä täällä Suomessa asus ennen näitä suomalaisia ja ovat tähän päivään saakka täällä pysyneet

Avainsana: historia. Emmepä elä historiassa vaan nykyajassa ja välillä pitää mennä eteenpäin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Enemmänkin periaatekysymys ja vaikka olisinkin asennekysymys niin minullahan on oikeus pitää semmoista asennetta kuin haluan?

Ihan yhtälailla sinulla on asennekysymys että ruotsi pitää pitää semmoisena kuin se on.

Kieltämättä mutta miksi olla aina suomalaiselle tyypillisenä aina kaikkea yhteiskuntaa tukevaa vastaan ja olla mahdollisimman negatiivinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä mutta miksi olla aina suomalaiselle tyypillisenä aina kaikkea yhteiskuntaa tukevaa vastaan ja olla mahdollisimman negatiivinen

Ja nyt teet kyllä minusta semmoista lausuntoa jota et kyllä tämän keskustelun pohjalta voi tehdä. Jos olen nykyistä kielipolitiikkaa vastaan niin se ei TODELLAKAAN tarkoita että olisin "aina kaikkea yhteiskuntaa tukevaa" vastaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Avainsana: historia. Emmepä elä historiassa vaan nykyajassa ja välillä pitää mennä eteenpäin.

Eli samantien kaikki Suomen kaupungit maantasalle ja toimistokeskuksia rakentamaan vai???

edit: toisinsanoen kaikki vanha pois historiasta ja alotetaa nykypäivästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Doddiin eipäs nyt aleta haukkua toisiamme. Jokaisella on omat mielipiteet, mutta tosiaan maassamme on kyllä aina ollut skandiankielistä väestöä. Tosiaan 1000- luvullahan ruotsalaiset sitten tekivät maastamme kristityn.. Luulen että tuo on parempi vaihtoehto kun että oltais oltu venäjän vallassa tähän päivään asti(ainakin musta meillä on ihan hyvät oltavat tällä hetkellä, joten olen tyytyväinen).. Joten tämäntakia koska tuo ruotsi on ollut täällä kauan ja kuitenkin ollut suuri osa maamme historiaa, niin tämän takia olen sitä mieltä mitä olen.. Samaa kansaa me ollaan ja kaikki me halutaan lentää :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli samantien kaikki Suomen kaupungit maantasalle ja toimistokeskuksia rakentamaan vai???

Kukas nyt liioittelee? ;) Mutta nyt kun sen sanoit...niin miksikäs ei. ;D ;D ;D::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Doddiin eipäs nyt aleta haukkua toisiamme. Jokaisella on omat mielipiteet, mutta tosiaan maassamme on kyllä aina ollut skandiankielistä väestöä. Tosiaan 1000- luvullahan ruotsalaiset sitten tekivät maastamme kristityn.. Luulen että tuo on parempi vaihtoehto kun että oltais oltu venäjän vallassa tähän päivään asti(ainakin musta meillä on ihan hyvät oltavat tällä hetkellä, joten olen tyytyväinen).. Joten tämäntakia koska tuo ruotsi on ollut täällä kauan ja kuitenkin ollut suuri osa maamme historiaa, niin tämän takia olen sitä mieltä mitä olen.. Samaa kansaa me ollaan ja kaikki me halutaan lentää :)

Aivan ja kukas se Agricola olikaa??? ettei vaa liittyis jotenki tähä suomenkielen syntyy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan ja kukas se Agricola olikaa??? ettei vaa liittyis jotenki tähä suomenkielen syntyy

jepp, aivan.. Kuten sanoin.. Ennenkun alamme haukkua tuota vähemmistökieltä niin on ihan hyvä muistella historiaa.. Tosiaan suomenruotsalaisten kirjailijoiden ym. kielimiesten avulla saimme suomen kirjakielen. Joten ei tuo nyt ole liikaa pyydetty että suomi pysyisi kaksikielisenä, vaikka kunnianosoituksena näille heeboille, tai miten sen haluaa ilmaista :)

Ja tätä ruotsinkielen vihaa on ollut kauan jo.. Tätä ilmiötä esiintyi jo kauan sitten.. Mites Lalli siellä jäällä teki.. Mutta en halua lietsoa vihaa, vaan haluan Teidän ymmärtävän tuon ruotsinkielen merkityksen täällä suomessa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tää homma luisuu nyt vähän siihen suuntaan että ihmiset jotka asuu jossain hevon jorpakossa ja käy kotoa siinä 10km säteellä ei näe mitään syytä opetella ruotsia, no en kyllä minäkään näkis siinä tilanteessa. Siitä on kumminkin hyötyä jossain vaiheessa elämää, ei kielen osaamisesta ole ainakaan haittaa. Eihän ketäään voi pakottaa opettelemaan ruotsia jos ei halua on minun mielipide, mutta Suomi on kaksikielinen maa ja sen mukaan eletään eikä sitten vikistä >:( kun vaan ei osaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei, kun homman pitäisi mennä, ja se tuleekin menemmään (ennemmin tai myöhemmin) niin että jokainen lukee ja kirjoitaa sitä mitä tärkeänä pitää.. Ruotsi ei kielenä ole Suomessa tärkeä, huomattavasti tärkeämpi on esim. venäjä. Puhumattakaan saksasta, ranskasta, espanjasta ja portugalista noin vaan suuremmat mainitakseni.

Ei vaan tahdo millään mennä jakeluun ruotsinkieliselle pikkuryhmälle, että pakottamalla Suomeen ei tuoda mitään. Minä en edellytä ruotsinkielisten opiskelevan suomea, lukekoot jos haluavat ja sen tärkeäksi katsovat.

Minulle riitää ruotsinkieltä kun osaan asioida a) jäätelökioskilla b) Fåglön kyläkaupassa ja c) tanssiparketilla Maarianhaminassa, ei välttämättä juuri tässä tärkeysjärjästyksessä.

Voin muuten vakuuttaa, että osaan. Vaikken ruotsin kieltä sen kummemmin puhukkaan. Mökellän joskus jopa online lennolla Ruotsia. Faktisk.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tää homma luisuu nyt vähän siihen suuntaan että ihmiset jotka asuu jossain hevon jorpakossa ja käy kotoa siinä 10km säteellä ei näe mitään syytä opetella ruotsia, no en kyllä minäkään näkis siinä tilanteessa. Siitä on kumminkin hyötyä jossain vaiheessa elämää, ei kielen osaamisesta ole ainakaan haittaa. Eihän ketäään voi pakottaa opettelemaan ruotsia jos ei halua on minun mielipide, mutta Suomi on kaksikielinen maa ja sen mukaan eletään eikä sitten vikistä >:( kun vaan ei osaa.

Sanoi svenskatalandepetrefolk. ;D

ps. ketkäs muuten ovat vastustamassa pakkoruotsin poistamista. Niimpä, tietysti ruotsinkieliset. Tulossa mielenkiintoiset vaalit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo.. Mutta kyllä tosiasia on että sitä ruotsia tarvitaan ja sitä pidetään hyvänä taitona useaan työpaikkaan.. Mutta kuten sanottu moni voi olla sitä mieltä että ruotsia ei tarvita suomessa, koska kyllähän kaikki suomea osaa.. Mutta asia ei ole aivan niin yksinkertaine.. Ja totta on myös mitä pekka sanoi muiden kielien tärkeydestä. Mutta kyllä tuo suomeruotsalaisten osuus väestöstä kuitenkin on sitä luokkaa että se lasketaan toiseksi kotimaiseksi.. Ja näin se vaan on. Että sitä on turha musta lähteä spekuloimaan. Ymmärrän myös niiden vihat tuota kieltä kohtaan jotka sanovat ettei sitä koskaan tule tarvitsemaan.. Mutta kyllä tosiasia on että se vielä tänäpäivänä maassamme lasketaan hyväksi asiaksi jos osaat ruotsia.. kielitaito on nykypäivänä aika tärkeää.. Ja tuosta pakkoruotsin poistamisesta yo kirjoituksista ei ole hyvä musta.. Oon suomenruotsalainen, kyllä.. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, tämä tarkoittaa myös suomenruotsalaisten osalta sitä etteivät heidän tarvi kirjoittaa suomea.. Enkä pidä sitä hyvänä ehdotuksena..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutta Suomi on kaksikielinen maa ja sen mukaan eletään eikä sitten vikistä >:(

Väärin. Siitä valitetaan niin paljon kun pystytään, että se saattaisi joskus olla virallisesti yksikielinen. Tuolla asenteella ei mihinkään saa muutosta aikaan jos on vain hiljaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Venäjänkielisten osuus on kasvamassa nopeasti Suomessa. Kysynkin teiltä ruotsinkielisiltä, oletteko te valmiita lukemaan pakkovenäjää koulussa, jos joku päivä tuo venäjää puhuvien määrä saavuttaisi 5-6%? Käsi sydämellä, kiitos.

Ja onhan venäjänkielellä ruotsin tavoin historiallinen tausta Suomessa...

Arttu

EDIT/ Ja kun tuota alkuperäistä otsikkoa katsoo, niin määräisin kyllä Ollille pakkosuomenkin... ;D ;D ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siitä on kumminkin hyötyä jossain vaiheessa elämää, ei kielen osaamisesta ole ainakaan haittaa.

Mutta onhan mm. psygologiastakin hyötyä jossain vaiheessa elämää, mutta ei välttämättä kovin monelle, eikä se silti ole pakollisena. Minun mielestä se on väärin että joudun opettelemaan ruotsia sen 6% vähemmistön takia, sillä siitä ei ole minulle sen kummempaa hyötyä sillä enklannilla pärjää, niin ruotsissa kuin muuallakin.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EDIT/ Ja kun tuota alkuperäistä otsikkoa katsoo, niin määräisin kyllä Ollille pakkosuomenkin... ;D ;D ;)

Jep, tässä se nähdään että pitäis siirtä lukiossa ne 6 pakollista ruotsin kurssia suomen kursseiksi. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Venäjänkielisten osuus on kasvamassa nopeasti Suomessa. Kysynkin teiltä ruotsinkielisiltä, oletteko te valmiita lukemaan pakkovenäjää koulussa, jos joku päivä tuo venäjää puhuvien määrä saavuttaisi 5-6%? Käsi sydämellä, kiitos.

Sinä päivänä kun venäjänkielisten määrä yltää viiteen prosenttiin tuskin on pakkoruotsia enää jäljellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No tää homma luisuu nyt vähän siihen suuntaan että ihmiset jotka asuu jossain hevon jorpakossa ja käy kotoa siinä 10km säteellä ei näe mitään syytä opetella ruotsia.

Joo-o, Ouluhan on tunnetusti hevon jorpakossa... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään