Olli Vainio

Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

360 viestiä aiheessa

Tämä olikin lähinnä spekulointia, ja tarkoituksena osoittaa pakkoruotsin perustelujen heikkous...

Arttu

Sinä päivänä kun venäjänkielisten määrä yltää viiteen prosenttiin tuskin on pakkoruotsia enää jäljellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis nyt ei ole kyse ruotsista, vaan ruotsin kielestä. Kuten jo moneen otteeseen olen sanonut, Snellmann & Co. oli suomenruotsalaisia. Ja he saivat suomen kielen siihen malliin että sitä voitiin alkaa kirjoittaa.. Ja tuosta pakkovenäjästä. Venäläisten osuus on varmaan nousussa. Ja myös heidän vaikutus suomen historiaan on merkityksellinen. Mutta venäjänkielestä ei vaan koskaan tullut virallista kieltä sillä täällä ei kuitenkaan asunut niin merkittävästi itänaapureita. Ja hienoa että voimme valinnaisesti lukeakin tätä kieltä. Mutta se ei ole niin merkittävä kuin ruotsin kieli maassamme. Ruotsin kielellä ei ole ehkö merkitystä nykypäivän suomalaisnuorisolle. Aina kun suomalainen kuulee puhuttavan ruotsista tulee ensimmäisenä mieleen vaan negatiivista. Tällä on juurensa jo pitkälle, kun aatelisto suomessa oli ruotsinkielisiä. Ja tällöin syntyi viha ruotsia kohtaan. Eli jos verrataan nyt tuota ruotsin ja venäjän asemaa suomessa. Venäjä ei tule nousemaan samaan asemaan kun ruotsinkieli, sillä ei ole yhtä merkittäviä tekijöitä, ja suomenruotsalaiset ovat kuitenkin luvultaan moninkertaisesti suurempi kun mitä venäläisten osuus. Ja mitä ite oon kattonut teidän ruotsinopetuksesta, ei se ole häävi.. Opitte oikeastaan semmoista ruotsia mitä ei käytetä, ja yleensä kuulee kuinka huonoja teidän opet on.. Siitä annan ymmärryksen teille jotka vastustatte ruotsinkieltä. ja huomio että kyseessä on itse kieli ei ruotsi maana.. Tämä on tärkeä huomata.. Vaikka äidinkieleni onkin suomi käyn ruotsinkielistä lukiota ja olen erittäin tyytyväinen tähän. On hyvä osata 2 kieltä sujuvasti, ja tuon ruotsinkielen myötä on myös hyötyä esim, saksassa ja enkussa, sillä kielillä on paljon yhteisiä tekijöitä. Joudummehan lukemaan matikkaa ja uskontoa vaikkemme haluaisi. Joten tuo ei ole niin paha. Ja ruotsin aineen kirjoittaminen ei ole maailmanloppu.. Ja toivoisin myös ettei tuo uusi "laki" astuisi voimaan, myös niiden suomenruotsalaisten kannalta joiden ei enää tarvitsisi enää kirjoittaa suomea.. Ja nyt vastaan tuohon artun kysymykseen.. Jos nyt oletettaisiin että venäjällä olisi ollut samanlainen kielellinen vaikutus suomeen kun mitä ruotsinkielellä on ollut, lukisin ehdottomasti venäjää.. Ja venäjä on myös kiinnostava kieli joten lukisin myös sitä jos siitä tulisi pakollinen. Ottakaa tuo pakkoruotsi pikemmin tilaisuutena oppia uusi kieli kun että ajattelette sitä pakollisena..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja vielä pari sanaa näistä suomenruotsalaisista sankareista, kuten Agricolasta ja kumppaneista. :) Nyt kun kerran puhutaan niin kovasti, että suomenruotsalaiset ovat suomen kansalaisia, kuten he totta vie ovatkin, niin miksi näistä sankareita sitten pitää täällä puhua aivan kuin he olisivat ruotsalaisia?

Esim. Agricola oli kyllä syntyjään perin juurin suomalainen...

Kyllä, kuten me kaikki suomenruotsalaiset.. Hän oli perin juurin suomalainen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä kyllä on saksan opiskelussa ollu ruotsista enemmän haittaa kuin hyötyä...

Jahaa, kui?

Mulla ainakin ollu hyötyä.. Sanastohan on aika pitkälle ruotsin kaltaista.. Keskiajallahan suuri osa ruotsin väestöstä oli saksalaisia "liikemiehiä". Tällöin otettiin uusia sanoja ruotsin kieleen tuolta saksan kielestä.. Ja myös kieliopillisesti saksa on ruotsia aika lähellä. Tämä siis Hansan aikaan.. :) Hieman historiaa taas ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan. Sanasto samankaltaista, siinä on mulla kyllä tullu enemmän sekoamisia kuin että olisivat tukeneet toisia. Mutta tämä on hyvin subjektiivista eikä tässä ole absoluuttista tottuutta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli jos verrataan nyt tuota ruotsin ja venäjän asemaa suomessa. Venäjä ei tule nousemaan samaan asemaan kun ruotsinkieli, sillä ei ole yhtä merkittäviä tekijöitä,

Verrataampa, venäjää puhuu n. 150 milj. ihmistä, ruotsia luulisin että n. 10 milj. Ja se voi olla yllättävänkin pian totta että venäjää puhuvia on maassamme sen verran että sitä voitaisiin lukea pakollisena yhtälailla kuin ruotsia, ei sen määrän tartte olla kuitenkaan sitä 6%, vai kuka sen rajan määrää. Eikö esim 2% "riittäisi"?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo.. no toi on ehkä mulla kun voi sanoa että on toinen äidinkieli ruotsi.. sanasto yhtä laaja kuin suomessakin, jollei laajempi.. Mutta kyllä siitä hyötyä on.. Mutta toivon, kuten aiemmin sanoin.. Ottakaa pakkoruotsi tilaisuutena oppia kieli. Ei siitä ainakaan haittaa oo.. Suomalaisella sisulla pärjää aina.. Kyllähän sillä lontoolla pärjää, mutta hyvä se on ruottiakin osata.. Uskokaa pois ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Verrataampa, venäjää puhuu n. 150 milj. ihmistä, ruotsia luulisin että n. 10 milj. Ja se voi olla yllättävänkin pian totta että venäjää puhuvia on maassamme sen verran että sitä voitaisiin lukea pakollisena yhtälailla kuin ruotsia, ei sen määrän tartte olla kuitenkaan sitä 6%, vai kuka sen rajan määrää. Eikö esim 2% "riittäisi"?

Hannu

Siis onhan noita itänaapureita väkiluvultaan aika rutkasti maailmalla.. Mutta rohkenen epäillä että tuo 6% suomen väestöstä tulee ainakaan lähiaikoina olemaan venäjänkielisiä.. Ja he jotka tulevat venäjältä opettelevat suomenkielen, kuten kaikki maahanmuuttajat. Tuosta on tullut dokumenttejakin..

ja enkä tässä tapauksessa ukso että on täysin kyse luvuista. Myös perinteillä on paljon tekemistä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ottakaa pakkoruotsi tilaisuutena oppia kieli. Ei siitä ainakaan haittaa oo.. Suomalaisella sisulla pärjää aina.. Kyllähän sillä lontoolla pärjää, mutta hyvä se on ruottiakin osata.. Uskokaa pois ;)

Ei sitä noin vain oteta ;)

Ja varmasti on erittäin hyvä osata ruotsia, mutta minusta se ei ole sen vaivan arvoista, huom. minun mielestä.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja he jotka tulevat venäjältä opettelevat suomenkielen, kuten kaikki maahanmuuttajat. Tuosta on tullut dokumenttejakin..

Miksei sitten suomen-ruottalaisilla tartte opetella suomea?

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä se toimi että "ottakaa tämä pakollinen juttu hyvänä asiana". Eeehei.

Minun mielestäni olisi varsin yksinkertaista jos ruotsi olisi kieli muiden joukossa ja sitä voisi opiskella siinä missä muitakin kieliä, mutta sitä ei PITÄISI opiskella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksei sitten suomen-ruottalaisilla tartte opetella suomea?

Hannu

kyllä me luetaan suomea.. Meidät jaetaan 2 osaan, äidinkielen suomenkieli, luemme samaa kielioppia kun suomenkielisissä kouluissa, ja sitten nämä jotka ovat heikompia suomenkilessä, jotka ovat täysin suomenkielisiä.. Eli meillä suomenkielen opiskelu alkaa 3 luokalla.. Ja on pakollinen, kuten myös kirjoituksissa.. Tähän asti, ja kuten jo olen useasti painottanut myös heidän pakkosuomi kirjoituksissa poistuu.. Lueppa Hannu vähän tarkemmin :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä se toimi että "ottakaa tämä pakollinen juttu hyvänä asiana". Eeehei.

Minun mielestäni olisi varsin yksinkertaista jos ruotsi olisi kieli muiden joukossa ja sitä voisi opiskella siinä missä muitakin kieliä, mutta sitä ei PITÄISI opiskella.

Toi on totta psykologisella tasolla.. Mutta varmistaakseen että kaikki suomalaiset osaisivat tätä kieltä on heidän pakko pitää se pakollisena.. Jos ajattelet tätä toisinpäin, eli jollei meillä suomenruotsalaisilla olisi suomea.. Tiedän että kaikkeen pakolliseen on vaikea suhtautua, jollei mahdotonta. Mutta voit kyllä varmaan myöntää että noi näkemykset jo ennen ruotsin aloittamista ala-asteella on negatiiviset.. Kunhan saataisiin teille vaan kunnon opettajat.. Tiedän millä tasolla noi teiän ruotsin maikat liikkuu.. ei hjuuva.. :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kun kaikkein suomailaisten ei ole mikään TARVE osata ruotsia. Sen pitäisi olla jokaisen oma valinta että haluaako sitä lukea vai ei ja mulle on yks hailee että opetteleeko suomenruotsalaiset suomea.

EDIT: Ja eipä mulla ala-asteella ollu ruotsin suhteen oikeasaan suuntaan eikä toiseen mielipiteitä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kun kaikkein suomailaiset ei ole mikään TARVE osata ruotsia. Sen pitäisi olla jokaisen oma valinta että haluaako sitä lukea vai ei ja mulle on yks hailee että opetteleeko suomenruotsalaiset suomea.

Mutta se on pelkkää plussaa.. Nojoo ei niitä asenteita muuteta.. Harmi sinäänsä. Ja todella harmittavaa jos nyt toi yo-kirjotus laki menee läpi.. Kompromissi siihen suuntaan että kummatkin kotimaiset säilyis pakollisisna olis hyvä.. Mulle ihan sama, kummatki yhtä lailla, mutta uudistuksella ei voiteta mitään. Sitäpaitsi realin uudistuksetkin on aika huonosti järjesttettyjä-. Eli jos kirjoittaa esim uskonnon ja bilsan ei sitten saa, jos joutuu uusimaan, mitään muuta kun noita kahta, niin kauan kunnes menee läpi.

Ja tuo kieliuudistushan tarkoittaa ainoastaan yo-kirjoituksia. Ei se pakkoruotsi aineena mihinkään katoa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei se kyllä pelkkää plussaa ole, ne 6 kurssia mitkä ruotsia pitää lukea vois vaikka laittaa matematiikkaan tai äidinkieleen(joka nyt mun tapauksessa on tietenkin suomi). Ja vaikka tämä lakiehdotus koskeekin vain kirjoituksia niin se menee IMO oikeaan suuntaan kuitenkin.

niinjoo, ja jos tuo uudistus menee läpi niin kyllä minä ruotsin kirjoitan, en vain pakollisena aineena.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta varmistaakseen että kaikki suomalaiset osaisivat tätä kieltä on heidän pakko pitää se pakollisena..

Mutta sano minkä ihmeen takia kaikkien suomalaisten pitäisi osata ruotsin kieli? Ei sitten niin minkään muun, kuin tyhmän lain takia. Kuten moni on jo sanonut, olisi paljon järkevämpää antaa mahdollisuus lukea vaikka ruotsin sijaan saksaa. Vai voitko väittää, että ihmisille olisi ruotsista enemmän hyötyä, kuin vaikka saksasta? Tuskin voit... Eli siis yritän sanoa, että olisi kaikista järkevintä, jos edelleenkin pitäisi oman äidinkielen ja englannin lisäksi lukea yhtä vierasta kieltä (Kyllä, ruotsi on minulle VIERAS kieli, ei toinen kotimainen), mutta sen kielen voisi jokainen valita itse...

Kunhan saataisiin teille vaan kunnon opettajat.. Tiedän millä tasolla noi teiän ruotsin maikat liikkuu.. ei hjuuva.. :(

Ei se ole kiinni opettajista. Meillä on ainakin aina ollut ruotsin opettajina asiansa osaavat ihmiset. Homma ei ole niistä opettajista kiinni alkuunkaan, vaan siitä, että ruotsia on niin turhauttava lukea, koska tavallinen suomalainen sitä tarvitsee niin vähän. Saksaa, venäjää tai muuta vastaavaa tarvitsisi huomattavasti useammin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lueppa Hannu vähän tarkemmin :)

Juu sori... :-[

Tarkoitukseni oli kuitenkin lähinnä sanoa että minun mielestäni suomen-ruotsalaisten pitäisi opetella ja osata sen verran hyvin suomea että pärjäisivät sillä, eikä suomenkielisten tarvitsisi opetella heidän takiaan ruotsia. Tämä on kyllä jo vähän rasistinenkin mielipide, mutta se on minun mielipiteeni.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kompromissi siihen suuntaan että kummatkin kotimaiset säilyis pakollisisna olis hyvä..

Paras ratkaisu olisi se, että oppilaat saisivat valita englannin lisäksi toisen vieraan kielen. Vaihtoehdoiksi sitten vaikka ruotsi, saksa, venäjä jne. Eli että vieraiden kielien määrä pysyisi samana, mutta että mitään muuta kuin englantia ei "pakotettaisi" lukemaan...

Ja tuo kieliuudistushan tarkoittaa ainoastaan yo-kirjoituksia. Ei se pakkoruotsi aineena mihinkään katoa..

Ei välttämättä tule katoamaan kokonaan, mutta kyllä se tulee eurooppalaistuvassa nykymaailmassa vähenemään. Tilalle tulee sellaisia kieliä, joista ihmisille on oikeasti hyötyä. Sano mun sanoneen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutta entäs sitten kun menet pohjoismaihin??? Ja miksi te sitten sinne lukioon menette jos ette halua lukea ja rakentaa lukemisen kautta pohjaa ammatiin.

Jos mennään pohjoismaihin? Mikä tekosyy se on opetella puhumaan ruotsia? Ja työpaikoista sen verta, että hyvin monet monikansalliset firmat pitävät englantia pääkielenään. Tästä esimerkkinä esim. pohjoismainen (kiskuri) pankki Nordea. Pääkielenä on englanti.

Taitaa tämä sulla olla vaan asennekysymys... Aattelin vaa

Ja että miksi virallinen kieli. Mietipä vähän historiassa taaksepäin ja tuleeko mieleen ketkä täällä Suomessa asus ennen näitä suomalaisia ja ovat tähän päivään saakka täällä pysyneet

Eikös se ole kaikilla vähän asennekysymys/periaatekysymys?? Ruotsi on vaan niin perseestä kielenä ja piste. Siinä minun mielipiteeni asiasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä on ainakin aina ollut ruotsin opettajina asiansa osaavat ihmiset. Homma ei ole niistä opettajista kiinni alkuunkaan, vaan siitä, että ruotsia on niin turhauttava lukea, koska tavallinen suomalainen sitä tarvitsee niin vähän. Saksaa, venäjää tai muuta vastaavaa tarvitsisi huomattavasti useammin...

Kyllä se on monessa paikassa kiinni opettajista, ainakin mitä serkuilta on kuullut ja itse kokenut. Ainakin täällä yläasteella oli aivan sama vastata kysymykseen vaikka pulla, kun se opettaja ei sitä kuullut, kun ei ylpeys antanut periksi käyttää kuulolaitetta.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos tuohon työssä hyödyllisyyteen palataan, niin kuten sanottu, asiakaspalvelu- ja hallintohommissa tietyillä alueilla ruotsinkielen taito on eduksi. Mutta niissä hommissa mitä minä olen tehnyt, ei ole mitään hyötyä osata ruotsia jotenkuten. Ja juuri siksi, että Suomessa on niin paljon ihmisiä, jotka osaavat sitä täydellisesti. Ruotsinkielisiin asiakasyrityksiin päin yhteyttä pitämään valitaan tietenkin semmoinen henkilö. Sen sijaan vaikkapa ranskan, venäjän tai saksan taito on valttikortti sellaisiin töihin hakiessa. Siksi minusta olisi viksua, että ruotsin tilalle saisi halutessaan valita jonkin muun kolmannen kielen (englantiahan kuitenkin jokainen tarvitsee). Monipuolisuutta, nääs. Ei monikaan enää neljättä kieltä kunnolla opi. Minäkin saksaa koitin lukea, mutta ei siitä paljon päähän jäänyt (Tosin saksan kielioppi on semmoista, ettei ehkä mulle uppoaisi ensimmäisenä kielenäkään ;D)

Edit: Jaaha, Mikko veikin jo kokolailla jalat suustani sillä aikaa kun tuota näpyttelin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitä en väitä että mistä olisi eniten hyötyä kun jostain toisesta. Sehän riippuu aivan miten tuon ajattelee.. Mutta kyllähän nyttenkin voi lukea saksaa ja ruotsia.. Joten ei siinä ne saksanopiskelut pilalle mee.. Noh jokainen tykkää mitä tykkää turha tästä koko foorumia on täyteen pistää.. Mutta pidän mielipiteeni siitä että tuo ruotsi/suomi on pidettävänä pakollisena. Siitä ei ainakaan ole mitään haittaa ja ylivoimaisen raskastakaan se ei ole.. Ja kuten Olli sanoi, taas mun mielestä askel väärään suuntaan.. Mutta aika näyttää mitä tulevan pitää.. Ja toivon ettei tällaisesta pienestä kirjoittelusta kukaan vedä herneitä nenään. Mielipiteitähän nuo. Ja olen aika selvästi osoittanut kantani.. Vastailen kysymyksiin jos vielä niitä ajan aikana ilmaantuu :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään