Olli Vainio

Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

360 viestiä aiheessa

Mitä siinä on hakkumista, hurri on ihan normaali käsite suomenruotsalaisesta. En minä ainakaan pidä sitä mitenkään "haukkumanimenä". Itseasiassa monissa vakavamielisissa kirjoissakin viitataan ihan suoraan hurreihin. Jos ei tykkää ko. nimityksestä niin se on sen henkilön ongelma.

Niin tuo hurri on yleinen käsite sillä kaikkihan sitä käyttää, mutta se lasketaan kyllä haukkumanimeksi, aivan kuten romaneista ja tummaihoisista käytettävät nimet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin tuo hurri on yleinen käsite sillä kaikkihan sitä käyttää, mutta se lasketaan kyllä haukkumanimeksi, aivan kuten romaneista ja tummaihoisista käytettävät nimet.

Ennemmin hurri on mielestäni lempinimi kuin haukkumanimi. Yhdessä lukion ruotsinkirjassa oli sellanen kappale kuin en riktig hurri, jossa sellanen hurri sitten kertoi elämästään...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvä, ainakin hesarissa oli juttua tuosta että se kyllä virallisesti on haukkumasana. Myös uusimmassa sanakirjassa mainitaan hurri halveksivana nimenä. Mutta tämähän ei nyt ollut asian ydin. Eiköhän me olla saatu tämä keskustelu päätökseen pikkuhiljaa. Mitään lopputulostahan ei ole tullut, kaikki pitää mielipiteensä niinkun tietenkin ymmärrettävää on. Nyt nauttimaan hienosta ilmasta, sensijaan että tehdään väitöskirjaa foorumiin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

O-V olet siis sitä mieltä että suomenruotsalaiset eivät osaa suomea? Tervetuloa tänne käymään, olen varmaan ainoa meidän pihallamme joka ei osaa kunnolla ruotsia(tosin kyllä minäkin joskus tarhaikäisenä, koska olin ruotsinkielisessä tarhassa), ja yli puolet ovat suomenruotsalaisia...

Ja ruotsinkielen osaamisen tarpeellisuudesta: Olen 16-vuotias ja *monta* kertaa tarvinnut ruotsia, mutta olen unohtanut sen enkä osaa sitä enää :/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt nauttimaan hienosta ilmasta, sensijaan että tehdään väitöskirjaa foorumiin ;D

Ei pysty kun pitää lukea huomisen Ruotsinkokeisiin :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaah, minä taasen luulin että tarkoitit suomenruotsalaisia. Affenanmaalaisista en kyllä tiedä, mutta voisin MutuTM käsityksellä heittää että kyllä varmaan niidenkin... :)

Offtopic, mistä ton TM jutun saa(näppiskomento? asennettu lisämerkkejä..??)Sorry mutta sehän jo selvisikin HARRI!!

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Offtopic, mistä ton TM jutun saa(näppiskomento? asennettu lisämerkkejä..??)Sorry mutta sehän jo selvisikin HARRI!!

Alt+0153. Niin ja voi tuon tosiaankin tehdä käyttämällä tuota sup-koodia, kuten teit varmaan tuon oman nimesi.?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tässä ainakaan Oton kannalta ole muusta kiinni kun että hurrit haisee jne asenne. Se on hienoa Otto.

Luuletko todellakin että tämä kaikki vastustus ruotsinkieltä kohtaan on kiinni jostain ruotsalaisten vihaamisesta? Ei ainakaan minun kohdallani. Sanoisin että syy ja seuraus suhteet ovat ainakin joidenkin kohdalla päinvastaiset, jotkut haukkuvat ruotsalaisia koska heidän kieltä on pakko opetella, eikä toisinpäin eli ruotsia ei haluta opiskella koska ruotsalaisia inhotaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Selvä, ainakin hesarissa oli juttua tuosta että se kyllä virallisesti on haukkumasana.

Hesari ei ole paavi.. ::)

Ja ruotsinkielen osaamisen tarpeellisuudesta: Olen 16-vuotias ja *monta* kertaa tarvinnut ruotsia, mutta olen unohtanut sen enkä osaa sitä enää :/

Mie pistän paremmaksi, eli kohta 19-vuotias ja en ole kertaakaan elämässäni tarvinnut ruotsia. Ehkäpä tämä riippuu asuinpaikasta osittain. PK-seudulla ei kovin usein ruotsiin törmää..tai minä en ole törmännyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hesari ei ole paavi.. ::)Mie pistän paremmaksi, eli kohta 19-vuotias ja en ole kertaakaan elämässäni tarvinnut ruotsia. Ehkäpä tämä riippuu asuinpaikasta osittain. PK-seudulla ei kovin usein ruotsiin törmää..tai minä en ole törmännyt.

Vaikea siihen on törmätä jos sijaitsee yli 300km lännessä. :P;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh !

Jopas on väittely... Mutta Mikaelille täytyy nostaa hattua ja antaa karmaa, sillä on melkoista puolustustaistelua yksin käynyt ;D Vaikka en silti myönnä ruotsinkielen välttämättömyyttä Suomessa.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Harva sitä suomenruotsalaisia ihmisinä vihaa, mut pakkoruotsin kanssa onkin toisin. Ei ole munkaan mielestä oikein, että paahdetaan koulussa pakkoruotsia (perusteluja on tullu jo aiemmin tarpeeksi), mutta ei mulla mitään patoumia suomenruotsalaisia kohtaan ole.

Paitsi jos ne aktiivisesti pakottaa mut lukemaan sitä ruotsia... ;D

Ja mullakin on huomenna p*****een ruotsin koe. Viimenen pakollinen kurssi, joten kokeena on Yo-koe... >:(:P :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh !

Jopas on väittely... Mutta Mikaelille täytyy nostaa hattua ja antaa karmaa, sillä on melkoista puolustustaistelua yksin käynyt ;D Vaikka en silti myönnä ruotsinkielen välttämättömyyttä Suomessa.

Arttu

Kiitoksia kunnianosoituksesta ;D Täytyy tässä harjoitella, jospa vaikka tulevaisuudessa väittelisi tohtoriksi ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kunnianosoituksesta ;D Täytyy tässä harjoitella, jospa vaikka tulevaisuudessa väittelisi tohtoriksi ;)

Helpostihan se tällä harjoituksella käy. Siinä kun on vain yksi vastaväittäjä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin toisilla. Joillain on kymmenittäin ;D

Siis siinä tohtoriväitöstilaisuudessa on vain yksi vastaväittäjä. Sitä Esa tarkoitti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alt+0153. Niin ja voi tuon tosiaankin tehdä käyttämällä tuota sup-koodia, kuten teit varmaan tuon oman nimesi.?

Kiitos Ilkka,toi harri oli kyllä tehty "supolla ;D".Täytyypi testata jos tarvitsee.No ainakin on NalleClusterTM.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa aika hauskalta ;D

Sen sanon vaan tähän, että en koskaan ole tykännyt Rrruottin kielestä, enkä osaa puhua pätkääkään!

Osaan jopa pari sanaa: jag veter internationale ja mammas kitarrisat är söndet ;)

Elekääkä hyvät immeisset kysykö, mitä nuo tarkoottaa..

Sitä mie en tiiä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä mielenkiintoinen artikkeli jossa on kumottu yleisimmät harhaluulot ruotsinkielestä http://www.suomensisu.fi/kirjasto/pakkoruotsi.html

Suosittelen muutenkin muutamia tällä forumilla esiintyneitä Ruotsin-nuolijoita tutustumaan kys. sivustoon.

Hehe tuollahan on paljon tuttua asiaa, jota on jauhettu täällä eestaas ;D Samat väitteet, samat vastaväitteet :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hehe tuollahan on paljon tuttua asiaa, jota on jauhettu täällä eestaas ;D

Ja tätä ennen jauhettu jo kaikissa paikoissa niin loppuun että koko keskustelu on periaatteessa enää turha kun molemmilla osapuolilla on samat argumentit koko ajan. Itsekin päätin etten näihin enää osallistu mutta tulipa vaan muutama viesti heitettyä.

edit. Mutta tämä on kyllä ehkä asiallisin nettikeskustelu jota olen aiheesta nähnyt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis siinä tohtoriväitöstilaisuudessa on vain yksi vastaväittäjä. Sitä Esa tarkoitti.

Niin tiedän sen , meinasin että tulee hyvät harjoittelut kun on jo väitellyt 10x tuon ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin tiedän sen , meinasin että tulee hyvät harjoittelut kun on jo väitellyt 10x tuon ;D

Tosin huonosti koska et ole pystynyt esittämään kovin vakuuttavia vastaväitteitä, vain oman mielipiteesi. ;) Ei määrä vaan se laatu... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään