Olli Vainio

Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

360 viestiä aiheessa

Oho, täytyy sanoa että olen asiasta yllättynyt. Oletin että sielä olisi yli 10 %... No aina oppii :)

Yritin äsken etsiä tilastotietoja asiasta muttei ainakaan äkkiseltään löytynyt.

Ei siinä tilastoja tarvita, täällä ei kukaan puhu ruåttia....on tuossa yksi koulu ruåtsinkielisille, mutta sielläkin käyvistä suurin osa osaa suomenkielen paremmin, vanhemmat vaan jostain käsittämättömästä syystä halunneet muksunsa sinne :P

Ruotsin pakosta, tässä mennään edelleen perse edellä puuhun, sen suhteen kaikki ongelmat ratkeaisivat laakista kun Suomesta tehtäisiin virallisesti yksikielinen maa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ruotsin pakosta, tässä mennään edelleen perse edellä puuhun, sen suhteen kaikki ongelmat ratkeaisivat laakista kun Suomesta tehtäisiin virallisesti yksikielinen maa.

Mutta suomihan on nyt jo kolmikielinen maa...

Käveleppäs kauppaan ja kahto millä kielellä puolet ilmotuksita ja muusta mainospropagandasta on. Olisikohan se lontoon murretta.

- J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tosiasia ole että tuo pakkoruotsi on kansantaloudellisesti äärimmäisen typerää rahankäyttöä.

Olisi mielenkiintoista laskea paljonko yhteiskunnalle on tullut maksamaan ne bouttiarallaa n. 10 vuotta kielellistä sivistystä jonka seurauksena allekirjoittanut on kerran Tukholmassa 10 vuåtta sitten tilannut mäkkäristä purilaisen. RKP:n mielestä tuokin on varmaan ollut äärimmäisen kannattava juttu ja ei siinä mitään, maksaahan ne suomenruåttalaiset veroja kanssa ja osan tuosta opiskelusta ;D. Lähden mielelläni vielä vaikka lisää opiskelemaan jos tällaiselle vanhukselle vielä ilmaiseksi opetusta annettaisiin. Jos vaikka tarttis joskus vielä vaikka kolajuomakin tilata messiin.

Olisivat edes opettaneet aikanaan aitoa riikinruotsia mitä Ruotsissa käydessään voisi käyttää niin ei paikalliset olisi olleet leuat selällään yritessään tulkata naapurimaansa avoisessa kielikylvyssä kypsytettyä karjua.

No onneksi engelskalla pärjää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toistan nyt itseäni...

Kieliasiassa ei nähdäkseni ole kyse niinkään itse ruotsinkielen osaamisesta vaan suomenruotsalaisten asemasta.

Opettelemalla kielen osoitamme arvostusta suomenruotsalaisia ja heidän kulttuuriaan kohtaan.

En osaa ottaa kantaa siihen, onko siinä järkeä vai ei.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toistan nyt itseäni...

Opettelemalla kielen osoitamme arvostusta suomenruotsalaisia ja heidän kulttuuriaan kohtaan.

Entäs venäläiset ja heidän kulttuuri, kuinka heille osoitetaan arvostusta? Entäs norjalaiset? Tai virolaiset?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäs venäläiset ja heidän kulttuuri, kuinka heille osoitetaan arvostusta? Entäs norjalaiset? Tai virolaiset?

Tästähän oli aiemmin juttua tässä samassa threadissa, että suomenruotsalaisia on prosentuaalisesti huomattavasti enemmän, kuin jotain venäläisiä tai vastaavia. Älä yritä vetää taas aihetta sivuraiteille, tai kohta ollaan taas siinä jo niin tutuksi tulleessa aiheessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko nostaa tämä threadi ja tilittää: korkeakouluopintoni ovat roikkumassa ainoastaan tuon ruotsinkielen vuoksi, kun en saa ainoatakaan kurssia läpi. Prkl. Olisi pitänyt jo ylä-asteella ottaa toinen asenne ruotsin opiskeluun.  :thmbdn:

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pakko nostaa tämä threadi ja tilittää: korkeakouluopintoni ovat roikkumassa ainoastaan tuon ruotsinkielen vuoksi, kun en saa ainoatakaan kurssia läpi. Prkl. Olisi pitänyt jo ylä-asteella ottaa toinen asenne ruotsin opiskeluun.  :thmbdn:

/Hannu

Joopajoo.. Tsemppiä vaan sen turhakekurssin läpäisemiseen sitten.  :thmbup:

Ei varmaan aloteta inttämistä uudestaan, mutta eiköhän tää suomenruotsalaisten ja ruotsin kielen asema Suomessa ole hiukan liian arvostettu. Perkele.

Tai voihan tietysti olla, että Hannu oot hakeutumassa vaikkapa ruotsinkielen tulkiksi, missä ihan aikuisten oikeesti sitten tarvitsee tuota ruotsia eikä vaan siitä syystä, että "Suomi on kaksikielinen ja tulee aina olemaan".  :P Siinä tapauksessa ihan oikeasti onnea siihen hommaan.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tai voihan tietysti olla, että Hannu oot hakeutumassa vaikkapa ruotsinkielen tulkiksi, missä ihan aikuisten oikeesti sitten tarvitsee tuota ruotsia eikä vaan siitä syystä, että "Suomi on kaksikielinen ja tulee aina olemaan". 
Kiitos sympatioista.  :) Ei, kyllä työpaikkani on täysin ruotsivapaata-aluetta, en tule koskaan tarvitsemaan ko. kieltä. Englannilla pärjää.

/Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

..Eli mielestäni tämä nöyryytys voitaisiin lopettaa täysin.

Nimen omaan.

Tänään on jotenkin huono päivä, niin sanon yhtään kaunistelematta, :P Ittehän ne swedut on aikoinaan tänne paljon naidun perseensä työntäneet, joten saisivat sitten itse opetella puhumaan jotain oikeiden ihmisten kieltä. Onhan esim. Yhdysvalloissa vaikka mitä vinku-intialaisia siirtolaisia, eikä Yhdysvalloissa silti puhuta vinku-intiaa virallisena kielenä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän asiaan kommentti, varsinkin kun juuri uutisoitiin että Ruotsissa kiellettäisiin suomen puhuminen työpaikalla. Osataan sitä täälläkin. Kävin intin Dragsvikissä vaikka olenkin suomenkielinen. Eräänä päivänä siinä muutaman muun kaverin kanssa juttelimme suomeksi ja ohikulkenut upseeri kielsi meitä puhumasta suomea. "Ruotsi on täällä virallinen kieli. Piste." Komentokielenä sielläkin on kuitenkin suomi.

No, ei siinä mitään. Kyllähän minä ruotsia opin ja pärjäsin kohtuullisesti. Ja kun käytiin leireillä tai muissa hommissa rantaruotsin vaikutusalueen ulkopuolella niin ruotsinkieliset olivatkin hätää kärsimässä. Muutamat eivät oikeasti osanneet kuin kirosanat suomeksi vaikka suomi on käsittääkseni pakollinen aine koulussa.

Minulle ruotsi on tarpeellinen kieli töissä, mutta virallisen kielen aseman siltä voisi lakkauttaa. Missä muussa maassa 5%:lla on oma virallinen kieli?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni ruotsinkieli on hyödyllinen, kun ottaa huomioon Pohjoismaat kokonaisuudessaan, jolloin puhutaan jo laajemmasta alueesta. Tämä näin maantieteellisesti sekä kulttuurin kannalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni ruotsinkieli on hyödyllinen, kun ottaa huomioon Pohjoismaat kokonaisuudessaan, jolloin puhutaan jo laajemmasta alueesta. Tämä näin maantieteellisesti sekä kulttuurin kannalta.

Jooh, islantia ei ymmärrä kukaan muu kuin he, norjalaisillakin on vaikeata ymmärtää tanskalaisia ja ruotsalaisia.  :thmbup: . Itseasiassa suomella + sukulaiskielillä taitaa olla maantieteellisesti laajempi puhujakunta kuin ruotsilla, tietysti puhujia on vähemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En jaksa kaivaa lähdettä, kun olen tämänkin lukenut lehdestä. Mutta Kauppalehdessä oli muutama viikko (vai kuukausi?) sitten artikkeli pohjoismaisesta yhteistyöstä. Siinä seisoi että norjalaisilla (vai tanskalaisilla?) on enempi vaikeuksia kielen takia kuin suomalaisilla. Sinäänsä jännää. On meinaa varmasti suomalaisillakin paljon ongelmia kielen kanssa.

Sitten viellä vähän omasta ruotsista. Sellainen n. 8,5 ka oli mulla viimeeksi. Siinä oli kaksi seiskaa englanti ja ruotsi. Loput olivat kaseja ja ysejä. Tämä vuosi on lähtenyt taas käyntiin; no osa hyvin osa huonosti. Kielet ovat minulle vaikeita ja kun nämä kaksi kieltä ovat viellä samaan aikaan. Olen joutunut priorisoimaan näiden kielien lukemista. Tällä hetkellä sillä seurauksella että englannin kokeiden numerot: 6 1/2 ja 7 1/2 Ruotsista taas 6 1/2, 6 1/2 onneksi seuraava koe varmaan menee paremmin. (paljon paremmin) Tuntui meinaa aika helpolta.  Kysympä vaan että onko minulle opetettavassa ruotsissa mitään järkeä? En minä sitä opi puhumaan. Lisäksi siitä kärsii myös englanti. Sitten viellä lopuksi että minun ruotsin kokeiden numero ei ole edes huonoimmasta päästä. Luulenpa että jos joudun lukion jättämään kesken se johtuu juuri ruotsista. Sääli, sillä ysejä on mm. kemia, fysiikka, matematiikka, biologia... Suurin osa numeroistani.  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Karkoitetaan kaikki ruotsia puhuvat affenanmaalle ja annetaan niille itsenäisyys. Hiphurrei päästään eroon 8&9 vitsauksista (eka suomenruotsalaiset, toinen pakkoruotsi) ja kaikki ovat onnellisia..

Ymmärsin, että tämä oli lähinnä vitsimielessä sanottu, mutta sinänsä en pidä tuollaisesta asenteesta.

Mitä tulee pohjoismaiseen yhteistyöhön ja esimerkiksi matkailuun muissa pohjoismaissa, niin ei sillä ruotsilla ihan pärjää.

Itse pystyn ymmärtämään jonkin verran tanskaa kirjoitettuna, mutta puhuttuna se on aika hankalaa, vaikka pitempään

siellä ollessa siitäkin vähän oppii saamaan selkoa. Kyllä minä esimerkiksi Tanskassa mieluumin käytän suosiolla englantia,

koska kaikki tanskalaisetkaan ei ymmärrä ruotsia - ja jos ymmärtävät, vastaavat yleensä tanskaksi.

Kulttuurin ja varsinkin historian kannalta ruotsin kieli on kyllä ihan tärkeä Suomessa. Itse harrastan historiantutkimusta, enkä

pärjäisi ilman ruotsin taitoa ollenkaan. Jouduinpa taannoin opiskelemaan jopa venäjän alkeet ihan vastaavasta syystä.

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen olen sitä mieltä, että ruotsin kielen opetusta pitäisi olla kouluissa tarjolla kuten nyt,

mutta se voisi olla vapaaehtoinen peruskoulussa. Viimeistään lukiossa joku peruskurssi pitäisi kyllä opiskella, koska esimerkiksi

monissa viroissa, joihin akateemisesti koulutettavat valmistuvat, vaaditaan ruotsin osaamista.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa aikamoiselta trollilta. Eihän maantieteelliset ja kulttuurilliset asiat mitenkään pakota ruotsalaisia opettelemaan islannin kieltä tai mitään muutakaan pohjoismaista opettelemaan muita pohjoismaisia kieliä.

Hyödyllisyys on niin huipussaan, että Pohjoismaiden neuvostossa kaikki muut maat, paitsi Suomi ja Ruotsi, halusivat käyttää yhteisenä kielenä englantia.

Kulttuurillisesti meillä ei ole muuta tekemistä pohjoismaiden kanssa kuin samankaltainen sosiaalihuolto ja muutama sata vuotta Ruotsin kyykyttämänä, jonka ainoa kulttuurituote oli ruotsalaistuttaminen; mieluiten kaikki alirotuiset suomalaiset hävittäen. Kulttuurillisesti meillä ei ole mitään opittavaa erityisestikään Ruotsista, sillä minä en ainakaan halua hyssyttelykulttuuria tai vastaavaa piilorasismia suomalaiseen kulttuuriin. Kyllähän eräät suomalaiset kovasti haukkuvat kulttuuriansa rasistiseksi, mutta näyttää siltä, että Ruotsissa rasismi on paljon pahempaa ja vaarallisesti piilevää. Sivistyskulttuurin rasismia harrastetaan jopa Suomessa, kieltämällä suomen puhuminen ruotsinkielisissä varuskunnissa, kouluissa ja niin edelleen.

Suomen mantereella suomeksi puhumisen kieltäminen on yleisempää kuin saisi ja ainoastaan jäävuoren huipuista on uutisoitu. Uppsalan kiellostakin uutisoitiin vasta, kun se vietiin oikeusasteisiin. Jos me täällä kieltäisimme ruotsin puhumisen työpaikoilla tai kouluissa, niin siitä olisi jo yhdestä yleisöosaston kirjoituksesta valtakunnallinen haloo. Suomen kielen kieltämisestä taas vastaavasti uutisoidaan hyvin vaisusti.

Ruotsinkielisten osuus on koko ajan laskussa ja niiden suomen kielen taito huimasti parantumassa, mutta kielilaki jatkaa tiukkenemistaan ja velvoitteita laajennetaan jo yksityisiin yrityksiin. Olemme hyvää vauhtia suomettumassa, tällä kertaa Ruotsin suuntaan Neuvostoliiton sijasta. Eikö olisi jo aika vaalia ja kehittää SUOMALAISTA kulttuuria?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viimeistään lukiossa joku peruskurssi pitäisi kyllä opiskella, koska esimerkiksi

monissa viroissa, joihin akateemisesti koulutettavat valmistuvat, vaaditaan ruotsin osaamista.

Oletko koskaan miettinyt, miksi niissä viroissa vaaditaan ruotsia? Onglema ei ole ainoastaan pakkoruotsi, vaan koko lainsäädäntö, joka on kehitetty tukemaan ruotsinkielisten etuoikeuksia. Pahin näistä on kielilaki, joka ei millään tavoin enää vastaa perustuslain tarkoitusta, vaan vie velvoitteet ruotsinkielestä yli ymmärryksen. Kielilakia ruuvaamalla pystytään säätelemään myös muita lakeja ja täten velvoitetta ruotsin osaamiselle viroissa.

Viime aikoina on ollut puhetta, että maahanmuuttajilta ei velvoitettaisi "toisen kotimaisen" kielen osaamista virkoihin, koska se on "epäreilua". Jotkut ovat jopa innostuneet siitä, enkä yhtään ihmettelisi, jos muutaman vuoden päästä tämä innostus nousisi niin korkeaksi, että lainsäädäntöä muutettaisi. Näin helppoa on vapauttaa viranhaku kielivelvoitteista.

Huono lainsäädäntö ei voi olla peruste velvoitukselle kielen oppimisesta. Ruotsin perusministerinä toiminut Persson on todennut, ettei Ruotsilla olisi varaa ylläpitää Suomen kaltaista kaksikielisyyttä. Tämä tarkoittaa juurikin kaikkia niitä vaatimuksia ruotsin kielitaidosta. Ehkä juuri tämän takia Suomi on yksi vähiten terveysmenoihin käyttäviä maita EU:ssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten viellä vähän omasta ruotsista. Sellainen n. 8,5 ka oli mulla viimeeksi. Siinä oli kaksi seiskaa englanti ja ruotsi. Loput olivat kaseja ja ysejä. Tämä vuosi on lähtenyt taas käyntiin; no osa hyvin osa huonosti. Kielet ovat minulle vaikeita ja kun nämä kaksi kieltä ovat viellä samaan aikaan. Olen joutunut priorisoimaan näiden kielien lukemista. Tällä hetkellä sillä seurauksella että englannin kokeiden numerot: 6 1/2 ja 7 1/2 Ruotsista taas 6 1/2, 6 1/2 onneksi seuraava koe varmaan menee paremmin. (paljon paremmin) Tuntui meinaa aika helpolta.  Kysympä vaan että onko minulle opetettavassa ruotsissa mitään järkeä? En minä sitä opi puhumaan. Lisäksi siitä kärsii myös englanti. Sitten viellä lopuksi että minun ruotsin kokeiden numero ei ole edes huonoimmasta päästä. Luulenpa että jos joudun lukion jättämään kesken se johtuu juuri ruotsista. Sääli, sillä ysejä on mm. kemia, fysiikka, matematiikka, biologia... Suurin osa numeroistani.  :-\

Nohnoh, ei sitä nyt sentään ruåttin takia kesken tarvitse jättää. Muista, että pakollisista ruotsinkursseista(viiskö niitä oli?) yhdestä saa ottaa nelosen päästötodistukseen.  ;)

Itsellänikin tuo perkeleen ruotsin opiskelu kyllä häiritsee espanjan kielen opiskeluani. Espanjankielentaitoni koen myös huomattavasti hyödyllisemmäksi asiaksi elämässä kuin ruotsin.. Ja kukapa tietää, ottaisinko kolmannen oikeasti hyödyllisen kielen, kuten esim. saksan tai ranskan opiskeltavaksi jos tuota pakkoruotsia ei olisi.

Joka tapauksessa, ruotsia en missään tapauksessa aijo kirjoittaa.. Ollaanpahan sitten sitä tilastoa mukana kaunistamassa.  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missäs ruotsin kaupungissa se oli vasta se jupakka, kun siellä oli kielletty puhumasta ruotsia työpaikalla? Rekkajonoratkaisuehdotusten jatkoksi voitaisiin pistää tässäkin asiassa kova kovaa vastaan, ja kielletään ruotsin puhuminen koko maassa. Loppuis se v*ttuilu ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, kyllä Ruotsin opiskelu pitäisi olla vapaaehtoista. Itselle siitä ei tule koskaan olemaan mitään hyötyä. Turhaan häiritsee Englannin opiskelua olemalla tietenkin joka kerta samassa jaksossa enkun kanssa. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä edeltävien puheenvuorojen kanssa. Ja Samilta todella hyvä kommentti :thmbup:

Mielestäni ruotsinkielen pakko-opetuksen ja muun erityisaseman tulisi loppua. Kysehän ei ole mistään muusta, kuin historiallisesta perimästä, jossa meitä suomalaisia alistettiin. Ja tuosta ajasta sentään on jo tovi. Yksikään poliitikko ei tuohon uskalla puuttua - mitä sinänsä ihmettelen. Luulisi Suomesta silti löytyvän enemmän suomenkielistä kulttuuria tukevia, kuin ruotsinkielisiä. RKP voisi jatkossakin pysyä puolueena, joka ajaa ruotsinkielisten asemaa. Mutta vain sen oman kannatuksen puitteissa, ei minkään erityisaseman turvaamana.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään