Olli Vainio

Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

360 viestiä aiheessa

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/kotimaa.shtml?2004/03/211107

Opetusministeri esittää toisesta kotimaisesta kielestä vapaaehtoista yo-kirjoituksissa. Ministeri Haataisen mielestä muutos pitää saada voimaan ensi syksystä lähtien.

Opetusministeri Tuula Haataisen mukaan ylioppilastutkinnon rakennekokeilu tulee vakinaistaa syksystä 2004 alkaen. Toisen kotimaisen kielen kirjoittaminen tulee tehdä vapaaehtoiseksi ylioppilaskirjoituksissa kaikissa Suomen kouluissa.

Näin jo ensi syksyn abiturientit pääsisivät valitsemaan, kirjoittavatko he toisen kotimaisen kielen eli ruotsin tai suomen.

Haatainen perustelee rakennekokeilun vakinaistamista opetusministeriön tuoreilla tilastoilla. Niiden mukaan ylioppilastutkinnon koevalinnoissa - varsinkaan toisen kotimaisen kielen valinnoissa - ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia kokeilulukioissa.

-Toisen kotimaisen kielen vapaaehtoiseen ylioppilaskokeen suorittamiseen liittyneen rakennekokeilun tuloksista on tehtävissä selvät johtopäätökset. Rakennekokeilun tulokset antavat hyvän pohjan tehdä toisen kotimaisen kielen kirjoittaminen vapaaehtoiseksi, Haatainen sanoo opetusministeriön tiedotteessa.

Hieno juttu! :)

Edit: oho, tästä olikin jo thread, mode näemmä siirsi viestin tänne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sillä lailla. Sitten vielä ruotsin tunnitkin vapaaehtoiseksi tai valinnaiseksi muiden kielten kanssa. Ei minulla ruotsia tai ruotsinkielisiä vastaan mitään ole, mutta monille on enemmän hyötyä jostain muusta kielestä, eikä niitä useimmilla kovin monta päähän mahdu. Eihän saame ja viittomakielikään pakollisia ole, vaikka niillä lienee samanlainen virallisen kielen status. Eikä toisaalta pakolla opi semmoista, mitä ei koe tarvitsevansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sillä lailla. Sitten vielä ruotsin tunnitkin vapaaehtoiseksi tai valinnaiseksi muiden kielten kanssa. Ei minulla ruotsia tai ruotsinkielisiä vastaan mitään ole, mutta monille on enemmän hyötyä jostain muusta kielestä, eikä niitä useimmilla kovin monta päähän mahdu. Eihän saame ja viittomakielikään pakollisia ole, vaikka niillä lienee samanlainen virallisen kielen status. Eikä toisaalta pakolla opi semmoista, mitä ei koe tarvitsevansa.

Mutta entäs sitten, kun tulevassa työpaikassa kysytään ruåtsinkielen taitoa, eikä osaa muuta sanoa kuin "Jag heter Pelle Svanslös och jag gillar inte pojkarna"? Työmarkkinoilla tuo ruotsinkieli on kyllä aikas välttämätön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No enemmänkö se meikäläisellä, ruotsintunneilla istuneella auttaa, kun ymmärrän sanan sieltä täältä ja puhua osaan vielä vähemmän? Jos arvelee ruotsia työssä tarvitsevansa, niin sitten sitä kannattaa opiskella. Ja sitten se varmaan kiinnostaakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta entäs sitten, kun tulevassa työpaikassa kysytään ruåtsinkielen taitoa, eikä osaa muuta sanoa kuin "Jag heter Pelle Svanslös och jag gillar inte pojkarna"?

Niin, tai entäs jos siellä kysytään Venäjän kielen taitoa eikä osaa muuta sanoa kuin "njet", pitäisi varmaan Venäjäkin laittaa pakolliseksi oppiaineeksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta entäs sitten, kun tulevassa työpaikassa kysytään ruåtsinkielen taitoa, eikä osaa muuta sanoa kuin "Jag heter Pelle Svanslös och jag gillar inte pojkarna"? Työmarkkinoilla tuo ruotsinkieli on kyllä aikas välttämätön.

Peruskoulun jälkeen minä jouduin ensimmäisen kerran ruåttinkielen kanssa tekemisiin nyt, liki 20:n työvuoden jälkeen, ja tämäkin rkele koulun takia >:( Hevon ******* moiset kielipakot, sanon minä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa tämä meni tähän "entä jos kysytään bulgariaa, arabiaa jne. jne." >:(

Tarkoitin tuolla vain, että NYKYÄÄN tuo ruotsinkielen osaaminen on työnhakijalle pelkkää plussaa (ellei jopa vaatimus)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äyf... Mikä siinä ruotsissa oikeen on vikana... Eikö suomalaiset tiedä, että Suomessa on kaksi virallista kieltä, joista toinen on ruotsi. Mikseivät ihmiset valita kun on pakko lukea vieraana kielenä saksaa tai englantia, vaikka kumpaakaan ei Suomessa virallisena kielenä puhuta. Tosin myönnän kyllä että kyllähän sitä englantia aina tarvitaan mutta jotenkin tuo sana "pakko-ruotsi" ottaa pahasti keskushermostoon. Että eikö suomalaisilla ruotsinkielen opiskelijoilla suurempia ongelmia ole kuin yhden kielen opetteleminen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ainakin niissä hommissa mitä minä olen tehnyt tähän mennessä, olen tarvinnut suomea, englantia ja saksaa enemmän. Ranskan, Unkarin, Japanin ja Kiinan osaamisesta olisi myös ollut hyötyä. Sen vähän. mitä olen ruotsalaisten kanssa ollut tekemisissä, ovat molemmat osanneet englantia sujuvasti. Niin ja tietty C-kieltä, Perliä, ja muutamia marginaalisia ohjelmointikieliä on tarvittu ;D

Ruotsinkielen taito on tietenkin tarpeellinen valtion- tai kunnallishallinnon tehtävissä, ja siitä on paljon hyötyä jos palvelee kuluttaja-asiakkaita seudulla, jossa on mainittavasti ruotsinkielisiä. Mutta kun englannin tilalle saa ottaa vaikka ranskan tai venäjän, niin miksei sitten ruotsin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äyf... Mikä siinä ruotsissa oikeen on vikana... Eikö suomalaiset tiedä, että Suomessa on kaksi virallista kieltä, joista toinen on ruotsi. Mikseivät ihmiset valita kun on pakko lukea vieraana kielenä saksaa tai englantia, vaikka kumpaakaan ei Suomessa virallisena kielenä puhuta. Tosin myönnän kyllä että kyllähän sitä englantia aina tarvitaan mutta jotenkin tuo sana "pakko-ruotsi" ottaa pahasti keskushermostoon. Että eikö suomalaisilla ruotsinkielen opiskelijoilla suurempia ongelmia ole kuin yhden kielen opetteleminen?

Vaikka ruotsi onkin Suomen toinen virallinen kieli niin ei se tarkoita sitä että sitä jokainen tarvitsisi. En esimerkiksi itse muista että olisin koskaan täällä Oulussa tarvinnut ruotsinkieltä tai edes törmännyt ruotsinkieliseen suomalaiseen. On vain hyvä että oppilaat saavat valita mitä kieliä opettelevat. Eiköhän niissä työpaikoissa joissa ruotsia tarvitaan tulla sitä tulevaisuudessakin käyttämään aivan yhtälailla.

Jotenkin tuntuu että jotku pitää "pakko-ruotsin" lopettamista koko ruotsin opetuksen lopettamisena (en tarkoita nyt ketään täällä vaan ihan joitakin yleisiä käsityksiä).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Että eikö suomalaisilla ruotsinkielen opiskelijoilla suurempia ongelmia ole kuin yhden kielen opetteleminen?

Ei ole,

minulle ainakin tuli paljon positiivisempi fiilis tulevaisuudestani kun luin ton uutisen, ei tarvitse hermoilla minkään Ruotsin takia kolmea vuotta vaan voi keskittyä johonkin järkevämpään.

Ja sitten Englannista, mielestäni Englanti on "epävirallisesti" Suomen toinen kieli, ja Ruotsi vasta kolmas, Englantia tarvitsee joka paikassa, ja sitä oppii joka paikassa, ohjelmista, peleistä, teeveestä. Ruotsia taas kuulee vain satunnaisesti ylen FST:stä tai jos eksyy vahingossa FSN:nän ruotsinkieliselle palstalle, sillä ei siis tee mitään ja siksi motivaatio sen opiskelemiseenkin on matalampi. Ruotsin opiskelu myös aloitetaan myöhempään kuin Englannin, joka tekee sen opiskelusta paljon vaikeamman koska luonnollinen kyky oppia kieliä kuuntelemalla on jo kadonnut (en muista sitä ikää mutta taisi olla suunnilleen 13v asti)

Edit: korjattu kauhea sivistyssana typo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitkästä aikaa jotain hyvää tiedotusvälineistä.

Siis minä en ymmärrä minkä takia sitä ruotsia on pakko opiskella kun sitä kuitenkin niin harva tulee tarvitsemaan (pätee kyllä osittain muihinkin aineisiin). Ja sen yläasteen ruotsin opetuksen jälkeen ei kuitenkaan läheskään kaikki osaa ruotsia niin hyvin että siitä olisi merkittävää hyötyä niin minusta se on aivan turhaa edes opiskella sitä. En voi vielä kommentoida että miten lukion jälkeen ruotsi sujuu, mutta yläasteen+lukion kahden kurssiin jälkeen en kyllä vielä osaa ruotsia sen enempää kuin että ruotsinkieliseltä foorumilta sieltä täältä jonkunsanan tajuan.

edit: O-V vei sanat suustani

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin virallisen kielen statushan tarkoittaa, että on oikeus asioida virallisissa yhteyksissä omalla kielellään. Tuskin sveitsiläisetkään kaikkia virallisia kieliään joutuvat opettelemaan, vaikka on paljon pienempi maa (alueena). Ja suomihan on EU:n virallinen kieli... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo uudistushan ei poista pakollisia ruotsin kursesseja vaan tekee yo-kirjoituksesta semmoisen että vain äidinkieli on pakkollinen.

Ja sitten Janille vastausta.

Ongelma on siinä että kaikki muut kielet ovat _TÄYSIN_ vapaehtoisia luettavia(yksi vieras kieli pitää olla ja senkin saa valita). Ruotsista pitäis tehdä koulussa ihan niinkuin mikä tahansa muukin kieli, sitä lukisi ne jotka haluavat sitä lukea, ei sitä ole pakko kaikille tuputtaa. On jokseenkin älytöntä että 95% enemmistö toimii 5% vähemmistön ehdoilla kielipolitiikan suhteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota... ;D Itse ymmärrän tuosta nippa nappa "minun nimeni on Pelle Svanslös ja *jotain bla bla* poika..?".

Otin itse tietoisesti yläasteikäisenä sen periaatteen, että minähän en ruotsin kieltä opettele, piste ;) Noh, siinähän päästärissä sitten komeili hieno 5 ::) En tiedä mikä siinä oli, mutta niskavillat nousi joka kerta pystyyn ruotsin tunneilla. Minua ei kiinnosta pätkän vertaa se, että oli suomi kaksikielinen tai ei. Minä en yksinkertaisesti ruotsin kielen taidolla tee yhtään mitään.

Paljon ennemmin olisin opiskellut saksaa ruotsin tilalla, onhan saksan kieli paljon käytetty euroopan maissa. Valinnaiseksi olisin saksan tosin saanut, mutta 3 vierasta kieltä alkaa olla aivan liikaa meikäläiselle. Ja saksan tunnit olisivat ruotsin takia jääneetkin vielä vähän vähiin. Tässä kun on vielä juuri Saksassa useamman vuoden ollut yksi hyvä ystävä, niin olisi se minusta kivempaa saksaksi kommunikoida kuin englanniksi ::) Tämä tosin vain tämmöinen yksittäistapaus, mutta kuitennii... :)

Noh, kouluajat ovat nyt takana, mutta jos joku minulta kysyy, niin yhä edelleen olen ankarasti pakkoruotsia vastaan... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota... ;D Itse ymmärrän tuosta nippa nappa "minun nimeni on Pelle Svanslös ja *jotain bla bla* poika..?".

"Nimeni on Pekka Töpöhäntä ja en pidä pojista." ;D ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä meni se viimeinenkin ilo... Ei riittänyt yksinäinen protesti lakkoa vastaan ;D. (ts. piti jäädä luokkaan yksinään kun muut menivät lakkoilemaan)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä meni se viimeinenkin ilo... Ei riittänyt yksinäinen protesti lakkoa vastaan ;D. (ts. piti jäädä luokkaan yksinään kun muut menivät lakkoilemaan)

LOL ;D, miten olisi mielinosoitus Ruotsin puolesta, kadulle heilumaan ruotsinlippu kädessä ja huutamaan iskulauseita Ruotsiksi ;D Ohikulkijoiden ilme olisi varmaan :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Svärje Svärje Suami Huano!! Ei nyt sentään, pakko-ruotsi pois!! Mielummin osaan yhen kielen kunnolla(siis ulkomaisen) eli englannin ja keskityn siihen. Nimimerk. 3 vuotta ruottia lukenut, enkä osaa vieläkään aakkosia tai numeroita ruotsiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

LOL ;D, miten olisi mielinosoitus Ruotsin puolesta, kadulle heilumaan ruotsinlippu kädessä ja huutamaan iskulauseita Ruotsiksi ;D Ohikulkijoiden ilme olisi varmaan :o

En ihan niin äärilaitaan viitsi mennä sentään :). En vain ymmärrä mitä ihmisillä on ruotsinkieltä vastaan...

Nimim. Ruotsinkielisen tarhan käynyt

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En vain ymmärrä mitä ihmisillä on ruotsinkieltä vastaan...

Tämmönen itäsuomalainen juntti vaan ei keksi sille ainuttakaan järjellistä käyttötarkoitusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä mua ainakin ketuttaa, jos tuo toteutuu, kun nyt itse olen huomenna kirjoittelemassa tuota ********* pakko ruotsia.. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä mua ainakin ketuttaa, jos tuo toteutuu, kun nyt itse olen huomenna kirjoittelemassa tuota ********* pakko ruotsia.. :P

Älä nyt hyvä mies hermostu! Ihmisten kohtalot ja uravalinnat ovat mitä ihmeellisimpiä. Sustahan voi tulla vaikka Ruåtsin kielen lehtori paikalliselle yläasteelle! ;D 8)

* Valmistautuu suojäväistöön paikalliseen sirpalesuojaan *

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään