Olli Vainio

Pakkoruotsi vapaehtoiseksi?

360 viestiä aiheessa

Mielestäni tässä kiteytyy nyt tämä pointti. Itselläni ei luonnolisesti ole mitään muistikuvaa 15 vuoden takaa, mutta jos tosiaan tilanne ruotsinkielen kanssa on ollut sama viimeiset 15 vuotta, mistä tämä haloo 2013 ? Siihen ei minulla ole mitään vastausta. Kertokaa te.

-T

Kyllä siitä on aina haloo ollut. Pakkoruotsi on aina ollut ns. tabu. Viime vuosina keskustelu pakkoruotsista on kasvanut. Etenkin, kun Kokoomuksen puoluekokouksessa äänestettiin sitä vastaan mutta Katainen sanoi ettei siitä luovuta. Sehän nostatti melkoisen paskamyrskyn netissä ja mediassa. Samaten Perussuomalaisten nousu on ajanut RKP:n asemaa tukalammaksi ja lisännyt keskustelua pakkoruotsista, sillä pakkoruotsi ja kaksikielisyys on RKP:n olemassaolon ja hallituspaikan edellytys. Kyllä se pakkoruotsi yhtä vastenmielistä oli silloin 15 vuotta sitten. Muistan, kuinka opettaja poistui joka tunnilta itkien ja ovet paukkuen eikä kukaan koskaan opiskellut sitä. Ala-asteella jo kauhulla odotettiin siirtymistä yläasteelle ja ruotsin opiskelun aloittamista. Koskaan meistä ei kukaan oppinut sitä puhumaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se pakkoruotsi yhtä vastenmielistä oli silloin 15 vuotta sitten. Muistan, kuinka opettaja poistui joka tunnilta itkien ja ovet paukkuen eikä kukaan koskaan opiskellut sitä. Ala-asteella jo kauhulla odotettiin siirtymistä yläasteelle ja ruotsin opiskelun aloittamista. Koskaan meistä ei kukaan oppinut sitä puhumaan.

Voi kamala. Pakkohan meidän on saada pakkoruotsi pois. Eihän opettajat saa itkeä.

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi kamala. Pakkohan meidän on saada pakkoruotsi pois. Eihän opettajat saa itkeä.

Sulta kyllä tuntuu toi olkiukkojen rakentelu sujuvan, kun taas yrität moista. Ehkä se viittaus opettajaan kuitenkin kuvasti lähinnä sitä opiskelijoiden suunnatonta mielenkiintoa ruotsin opiskelua kohtaan think.gif

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

-T

Sovitaanko Topi niin että annat tulla vaan, sellaisella kunnon svekomaanin paatoksella. Älä yritä olla ymmärtävinäsi, sen verran nimittäin paistaa totuus lävitse jutuistasi. Ja nuo olkiukot kannattaa heivata pelkästään oman uskottavuutesi takia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sulta kyllä tuntuu toi olkiukkojen rakentelu sujuvan, kun taas yrität moista. Ehkä se viittaus opettajaan kuitenkin kuvasti lähinnä sitä opiskelijoiden suunnatonta mielenkiintoa ruotsin opiskelua kohtaan think.gif

Opiskelen ruotsinkielisessä lukiossa, joten äidinkieleni on ruotsi. Toiseksi, arvostan opettajia ylikaiken, uskomattoman aliarvostettu työ. Ja olihan tuo viittaus itkeviin opettajiin vähän liikaa.

Sovitaanko Topi niin että annat tulla vaan, sellaisella kunnon svekomaanin paatoksella. Älä yritä olla ymmärtävinäsi, sen verran nimittäin paistaa totuus lävitse jutuistasi. Ja nuo olkiukot kannattaa heivata pelkästään oman uskottavuutesi takia.

Sovitaan myös niin, että vastaan viesteihin samanlaisella herkkyydellä kuin mitä niitä kirjoitetaan. Ja kerro toki nyt että mikä minussa ärsyttää, ja mistä totuudesta puhut ? Itse olen sanonut nyt kaiken mitä olen mieltä pakkoruotsista ja tästä aiheesta yleensäkin. Olen kysynyt, kun en tiedä, ottanut opikseni lapsuksistani tämänkin keskustelun osalta, siinä on opittavaa. Kerro minulle nyt mikä toiminnassani mättää, ihan selvällä suomenkielellä.

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tässä kiteytyy nyt tämä pointti. Itselläni ei luonnolisesti ole mitään muistikuvaa 15 vuoden takaa, mutta jos tosiaan tilanne ruotsinkielen kanssa on ollut sama viimeiset 15 vuotta, mistä tämä haloo 2013 ? Siihen ei minulla ole mitään vastausta. Kertokaa te.

-T

Ajankohdalla on merkitystä  ::). Satavuotta sitten opiskeltiin pakkovenäjää nyt -ruotsia ja sadan vuoden kuluttua ehkä jotakin muuta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajankohdalla on merkitystä  ::). Satavuotta sitten opiskeltiin pakkovenäjää nyt -ruotsia ja sadan vuoden kuluttua ehkä jotakin muuta?

Totta tuokin. Stadin slangia ?  ;)

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on Topi sulle väännetty jo useamman kirjoittajan toimesta rautalangasta mm. olkiukoista ja väärinymmärtämisestä. Nyt näyttää siltä, että viesti ei mene perille. Palataan asiaan vaikka kymmenen vuoden kuluttua; tiettyä perspektiiviä sulta asiaan löytyy mutta naivi, ikään kuuluva käsitys maailman menosta paistaa kuitenkin sen verran lävitse että en suoraan sanottuna koe tätä matsia kovinkaan reiluna. Hyvää syksyn jatkoa ja onnea opintoihisi :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä on Topi sulle väännetty jo useamman kirjoittajan toimesta rautalangasta mm. olkiukoista ja väärinymmärtämisestä. Nyt näyttää siltä, että viesti ei mene perille. Palataan asiaan vaikka kymmenen vuoden kuluttua; tiettyä perspektiiviä sulta asiaan löytyy mutta naivi, ikään kuuluva käsitys maailman menosta paistaa kuitenkin sen verran lävitse että en suoraan sanottuna koe tätä matsia kovinkaan reiluna. Hyvää syksyn jatkoa ja onnea opintoihisi :)

Harmi homma. Ikä on tietenkin asia johon en itse pysty vaikuttamaan. Olisi tietysti kiva saada jotain esimerkkejä naivista käsityksestäni maailman menoon, mutta ehkä esitän sen verran kypsyyttä, että lopetan kun sen aika on. Kiitos, samoin sinulle Mikko. Arvostan hyvää argumentointiasi.

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran voin vinkata, että kannattaa ottaa värilasit pois päästä ja tutkailla maailmanmenoa myös muulta kantilta. Esim. suomenruotsalainen raha ja säätiöt kannattaa ottaa kriittisen tutkailun kohteeksi. Myös rantaruotsalaisten kiintiöpaikat korkeakouluihin on tutustumisen arvoinen puliveivaus. Kuten aiemmin sanoin, itsessäni virtaa 1/4:n verran suomenruotsalaista verta, olen kotoisin läntisestä Suomesta ja kielipäätäkin löytyy. Suomenruotsalaista sukua löytyy pitkin Pohjanmaata. Kaikesta tästä huolimatta olen aina pystynyt tarkastelemaan pakkoruotsia sekä kaksikielisyyttä objektiivisesti; arvostan perimääni sekä kulttuurisia juuria mutta en millään pysty hyväksymään tätä kielipelleilyä. Asuin aikanaan Uudessa-Seelannissa lähes kaksi vuotta. Maassa on noin viidentoista prosentin Maorivähemmistö jonka kulttuuri ja kieli on aivan eri sfääreissä verrattuna Suomen ruotsalaisvähemmistöön. Kuitenkaan maassa ei ole pakollista opiskella maoria, ainoastaan kielen alkeet käydään lävitse. Paikalliset ystäväni eivät uskoneet korviaan kertoessani heille kuinka kieliasiat ovat Suomessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sen verran voin vinkata, että kannattaa ottaa värilasit pois päästä ja tutkailla maailmanmenoa myös muulta kantilta. Esim. suomenruotsalainen raha ja säätiöt kannattaa ottaa kriittisen tutkailun kohteeksi. Myös rantaruotsalaisten kiintiöpaikat korkeakouluihin on tutustumisen arvoinen puliveivaus. Kuten aiemmin sanoin, itsessäni virtaa 1/4:n verran suomenruotsalaista verta, olen kotoisin läntisestä Suomesta ja kielipäätäkin löytyy. Suomenruotsalaista sukua löytyy pitkin Pohjanmaata. Kaikesta tästä huolimatta olen aina pystynyt tarkastelemaan pakkoruotsia sekä kaksikielisyyttä objektiivisesti; arvostan perimääni sekä kulttuurisia juuria mutta en millään pysty hyväksymään tätä kielipelleilyä. Asuin aikanaan Uudessa-Seelannissa lähes kaksi vuotta. Maassa on noin viidentoista prosentin Maorivähemmistö jonka kulttuuri ja kieli on aivan eri sfääreissä verrattuna Suomen ruotsalaisvähemmistöön. Kuitenkaan maassa ei ole pakollista opiskella maoria, ainoastaan kielen alkeet käydään lävitse. Paikalliset ystäväni eivät uskoneet korviaan kertoessani heille kuinka kieliasiat ovat Suomessa.

Kiitos, Mikko. Olen kyllä siinä tapauksessa epäonnistunut täysin, jos en pystynyt objektiiviseen ajatteluun. Pyrin siihen kyllä, mutta ilmeisesti epäonnistuin. Voin sanoa että suomenruotsalaisen rahan ja säätiön olen saanut maistaa ihan siinä itsessään, en voi kertoa siitä sen enempää, mutta on se aika sairasta. Suomessako muka ei ole korruptiota ? Taasen kiintiöpaikoista korkeakouluihin en ole kuullutkaan. Mistäs siinä on siis kyse ? Onhan suomi "monikielisenä" maana sinänsä ihmeellinen esimerkiksi verrattuna Sveitsiin. Suomessa ruotsia äidinkielenään puhuvia on uskomattoman pieni minoriteetti, kun taas sveitsissä on kieliä vaikka muille jakaa . retoromania, saksa,ranska,italia yms. Tarviiko sveitsissä kaikkien opiskella retoromaniaa, saksaa,ranskaa ja italiaa ? No ei. Vielä parempana esimerkkinä tuo sinun mainitsemasi Uusi-Seelanti. Joten toki pystyn kriittiseen ajatteluun, enkä missään nimessä sivuuta faktoja. Yritin vain korjata harhakuvia suomenruotsalaisista, höystettynä ontuvalla argumentointitaidolla. Disaster. Toivottavasti nyt pystyin objektiiviseen ja kriittiseen ajatteluun. Itse olen saanut valtavasti tästä keskustelusta, kiitos siitä.

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Topi, ei sulla ole mitään anteeksipyytämistä. Hyvin sinä ikäiseksesi olet mukana keskustelussa. Vähän vaan malttia ja asioiden taustoihin tutustumista. Se on siinä, kuten Antsa luonnehtisi. Argumnetointi on oma taiteen lajinsa, ja se kehittyy ajan saatossa. Vähän niin kuin koordinaatiokyky kävelemään opettelevalla muksulla.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No prob Topi; asiallista jutusteluahan tämä on pääosin ollut. Itselläni keittää tämän aiheen tiimoilta melko helposti ylitse vaikka ei ehkä kannattaisi. Harmittaa vain, että suurella todennäköisyydellä kolme lastani joutuu tuon pakkoruotsi -rumban käymään lävitse.  Olen kyllä yrittänyt olla istuttamatta omaa asennettani heihin; olisi nimittäin aika iso karhunpalvelus nassikoille. Itseäni ei sattuneista syistä ole ikinä mitenkään asian tiimoilta ohjailtu vaan olen ihan yläasteelta lähtien kyseenalaistanut pakkoruotsin järkevyyden. Ja kuten Tumi hienosti totesi, ei sulla Topi ole todellakaan mitään syytä anteeksi pyydellä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Topi, ei sulla ole mitään anteeksipyytämistä. Hyvin sinä ikäiseksesi olet mukana keskustelussa. Vähän vaan malttia ja asioiden taustoihin tutustumista. Se on siinä, kuten Antsa luonnehtisi. Argumnetointi on oma taiteen lajinsa, ja se kehittyy ajan saatossa. Vähän niin kuin koordinaatiokyky kävelemään opettelevalla muksulla.  :thmbup:

Kiitos  :)

No prob Topi; asiallista jutusteluahan tämä on pääosin ollut. Itselläni keittää tämän aiheen tiimoilta melko helposti ylitse vaikka ei ehkä kannattaisi. Harmittaa vain, että suurella todennäköisyydellä kolme lastani joutuu tuon pakkoruotsi -rumban käymään lävitse.  Olen kyllä yrittänyt olla istuttamatta omaa asennettani heihin; olisi nimittäin aika iso karhunpalvelus nassikoille. Itseäni ei sattuneista syistä ole ikinä mitenkään asian tiimoilta ohjailtu vaan olen ihan yläasteelta lähtien kyseenalaistanut pakkoruotsin järkevyyden. Ja kuten Tumi hienosti totesi, ei sulla Topi ole todellakaan mitään syytä anteeksi pyydellä :)

Tämä on jostain syystä herkkä aihe, varmaan juuri siksi, että työ ja hyöty eivät kohtaa. Aivan ymmärrettävää. Toivottavasti tähän saataisiin vielä tällä hallituskaudella jotain tolkkua. Avoimin mielin tills vidare :)

-T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ainakin täällä vaasassa on hyvä osata ruotsia mikäli meinaa täällä asua ja tehdä töitä. Ilmankin kyllä pärjää ei siinä mitään mutta kyllä se työnhaku tyssää aika nopeasti mikäli puhuu vain suomea ja englantia, ainakin mikäli niitä töitä haetaan palveluammattien parista..

Ruotsalaisia on niin peijakkaasti joka paikassa eivätkä he välttämättä halua tai osaa puhua suomea. Täällä asuessa muodostuu ilman muuta käsitys, että tämä on kaksikielinen maa eivätkä nämä ihmiset ole mitään turisteja. Kyllä teidän kaikkien on hyvä opetella ruotsia siltä varalta, että muutatte joskus tänne vaasaan. Tämä on ihan ok. kaupunki koska minäkin asun täällä.

:thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sata vuotta sitten Suomessa ei vielä ollut vakiintunutta koululaitosta, joten pakkovenäjästä tai -ruotsista puhuminen lienee siltä osin hieman ennenaikaista. Toki venäjästä ns. sortokausina tehtiin Suomen virallinen kieli, mikä herätti vastustusta. Sitä ennen virallisia kieliä olivat olleet ruotsi (satoja vuosia) ja suomi (ruotsin rinnalla) vasta niinkin myöhään kuin 30.7.1863 alkaen. Ilman Venäjän vallan ja 1800-luvun edityksellisten tsaarien (erikoisesti Aleksanteri II, jonka ansiosta ja J.V.Snellmannin toimien vuoksi suomi tuli viralliseksi kieleksi) alaisuuteen joutumista suomesta ei ehkä koskaan olisi tullut virallista kieltä utan vi alla skulle ny tala svenska.

Vakituisen koulujärjestelmän syntymisen jälkeenkään (1920-luvun alussa) pakkoruotsia ei ollut (muille kuin ruotsia äidinkielenään puhuville) kansakoulussa, eikä mitään muitakaan vieraita kieliä aidinkielen lisäksi opiskeltu edes vapaaehtoisesti. Tämä oli tilanne vielä silloinkin, kun itse kävin kansakoulua. Luonnollisesti ruotsi oli pakollinen aine tuohon aikaan korkeammilla koulutusasteilla kuten oli aina ollut.

::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ainakin täällä vaasassa on hyvä osata ruotsia mikäli meinaa täällä asua ja tehdä töitä. Ilmankin kyllä pärjää ei siinä mitään mutta kyllä se työnhaku tyssää aika nopeasti mikäli puhuu vain suomea ja englantia, ainakin mikäli niitä töitä haetaan palveluammattien parista..

Ruotsalaisia on niin peijakkaasti joka paikassa eivätkä he välttämättä halua tai osaa puhua suomea. Täällä asuessa muodostuu ilman muuta käsitys, että tämä on kaksikielinen maa eivätkä nämä ihmiset ole mitään turisteja. Kyllä teidän kaikkien on hyvä opetella ruotsia siltä varalta, että muutatte joskus tänne vaasaan. Tämä on ihan ok. kaupunki koska minäkin asun täällä.

:thmbup:

Kun tuohon vaihdat ruotsi-sanan tilalle sanan venäjä, saat tilanteen, joka vallitsee täällä Itä-Suomessa nykyään. Juuri tämän takia olisi tärkeää vihdoinkin saada valinnan vapautta tähän kieliasiaan, jotta eri puolilla maata erilaisissa olosuhteissa ja ympäristöissä opiskelevat voisivat valita sitä kieltä, mita katsovat eniten tarvitsevansa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Uusi Itä-Suomen hallinto-oikeus aloittaa 1.4.2014. Tuomiopiirin muodostavat Pohjois-Savon, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson maakunnat eli vähän vajaat puolet koko eteläisen Suomen alueesta. Edellä mainituissa maakunnissa on niin vähän ruotsinkielisiä asukkaita, että hallinto-oikeudesta olisi tullut yksikielinen organisaatio. Piskuinen Suomenlahden rannikolla sijaitseva Pyhtään kunta (5300 asukasta, joista 450 ruotsinkielistä) on kuitenkin poikkeus kuntien joukossa. Sen asukkaiden ruotsinkielisten osuus edellyttää kaksikielistä organisaatiota.

Korkeimman oikeuden entisen presidentin Leif Sevonin johtama hallinto-oikeustoimikunta esitti, että Pyhtää liitettäisiin Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin. Sijaitseehan se sen rajanaapurina. Tällöin Itä-Suomen piiri olisi säilynyt yksikielisenä (Helsingin piiri kun on jo valmiiksi kaksikielinen). Ehdotus ei kuitenkaan sopinut oikeusministeri A-M. Henrikssonille (rkp), vaan kunta pysyy Itä-Suomen hallinto-oikeuspiirissä ja muuttaa samalla koko valtavan piirin kaksikieliseksi. Hovioikeusuudistuksessa Henrikssonilla ei kuitenkaan ole mitään sitä vastaan, että Pyhtää säilyy Helsingin hovioikeuspiirissä (se kun ei taida lisätä eikä vähentää pakkoruotsin osuutta).

Loppuun hieman tilastoa entisestä Kouvolan hallinto-oikeudesta, johon Pyhtää aiemmin kuului. Viimeisen 10 vuoden aikana Kouvolan hallinto-oikeudessa on käsitelty tasan 6 ruotsinkielistä asiaa.   

Niin että maksellaan me vain kestävyysvajetta nousevina veroina ja ollan tyytyväisiä kahdella kielellä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ehdotus ei kuitenkaan sopinut oikeusministeri A-M. Henrikssonille (rkp), vaan kunta pysyy Itä-Suomen hallinto-oikeuspiirissä ja muuttaa samalla koko valtavan piirin kaksikieliseksi. Hovioikeusuudistuksessa Henrikssonilla ei kuitenkaan ole mitään sitä vastaan, että Pyhtää säilyy Helsingin hovioikeuspiirissä (se kun ei taida lisätä eikä vähentää pakkoruotsin osuutta).

Aivan järjetön päätös. Selvästi poliittinen ja järjenkäytön puutteen sokaisema. Tässä yritetään selvästi vain pitää koko Suomen aluetta tarkoitushakuisesti kaksikielisenä ilman perusteita. Olisi mielenkiintoista tietää miten päätös lisää kustannuksia...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun tuohon vaihdat ruotsi-sanan tilalle sanan venäjä, saat tilanteen, joka vallitsee täällä Itä-Suomessa nykyään. Juuri tämän takia olisi tärkeää vihdoinkin saada valinnan vapautta tähän kieliasiaan, jotta eri puolilla maata erilaisissa olosuhteissa ja ympäristöissä opiskelevat voisivat valita sitä kieltä, mita katsovat eniten tarvitsevansa.

Ehkä kielten opiskelu kiinnostais enemmän, jos oppilaalla olis mahdollisuus valita muutamasta kielestä (esimerkiksi ruotsi, saksa, venäjä)?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aivan järjetön päätös. Selvästi poliittinen ja järjenkäytön puutteen sokaisema. Tässä yritetään selvästi vain pitää koko Suomen aluetta tarkoitushakuisesti kaksikielisenä ilman perusteita. Olisi mielenkiintoista tietää miten päätös lisää kustannuksia...?

Tämähän se on RKP:n ainoa pyrkimys?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi mielenkiintoista tietää miten päätös lisää kustannuksia...?

Perussuomalaisethan yrittivät selvittää jossain vaiheessa, että mitä maksaa kaksikielisyys. Muistaakseni kysymys nuijittiin päättävien puolueiden toimesta epärelevanttina, syrjivänä ja ties minä ajojahtina kansanryhmää kohtaan.   

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka olenkin ruotsin kielen ystävä ja kieli-ihmisiä muutenkin, niin kyllähän se nyt pitäisi Suomessa ihmisen itse saada päättää, haluaako kieltä opiskella. Itse en esimerkiksi oppinut kieltä pakkoruotsintunneilla lainkaan vaan teini-iässä asenne kaikkea pakollista kohtaan oli "ei voisi vähempää kiinnostaa". Myöhemmin kyllä itseopiskellut kielen, mutta tuosta "pohjasta" on kyllä ollut enemmän haittaa kuin hyötyä...  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

RKP taitaa olla se ainoa puolue, joka tekee just kuten sanoo, eikä petä äänestäjiään...?

Niin lupauksessaan puolustaa ruotsinkielen asemaa suomessa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään