Petri Pohjonen

Missä taas mennään - kaksi kenttää tunnistettavana

12 viestiä aiheessa

Palkinnoksi voin ottaa vapaavalintaisen matkan toimistostasi. ;) Kiitos.

 

 

Miksi Stavangerissa piti tehdä välilasku?

 

Itse asiassa tuo oli helppo. Olet Petri itse hehkuttanut täällä jostain lomareissusta tuonne Karibian suuntaan sekä siitten tuo SAS:n 737 helpotti asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todii, koneen äärellä töissä. Ilkalle ostoksesta toimistomaksu ilmaiseksi  :thmbup: Ja Ilkalla on oikea norsun muisti...

 

Stavangerin case meni seuraavasti. Holguinista lähdettiin vielä suht normaalisti n. 10-15 min myöhässä ja tultiin normaalisti Bermudalle, jossa oltiin vajaa tunti terminaalissa odottamassa. Sitten kun oltiin noustu takaisin koneeseen, niin kapteeni hetken päästä ilmoittaa, että hänen tietokoneensa mukaan koneen max lähtöpaino oli ylitetty ja hänen mielestään näin ei olisi pitänyt päästä käymään. Sitten otettiin Hesaan yhteyttä (kello Suomessa n. kolme yöllä) ja tämä kesti noin tunnin kunnes kapteeni ilmoitti, että ratkaisuun ei ole tullut ongelmaa. Lisäksi Bermudalla ei ole sellaisia laitteita, jolla polttoainetta saisi imettyä pois koneesta. Joten sitten rullattiin kiitoradan päätyyn, jossa poltettiin kerosiinia tunnin verran ja sitten päästiin vihdoin liikkeelle. Ja noustiin varmaan vielä loivemmalla kulmalla kohti korkeuksia kuin lussubussi...  ::)

 

Skotlannin pohjoisosan tienoilla sitten kapteeni taas kuulutti, että koska jouduttiin lähtemään pienemmällä bensakuormalla ja sitten vielä liikennerajoitusten vuoksi jouduttiin lentämään n. 9 km:ssa muun Atlantin liikenteen alapuolella, niin ei päästy hyötymään kunnon myötätuulista, niin jouduttiin varmuuden vuoksi tekemään vielä ylimääräinen lasku Stavangeriin, jossa odoteltiin koneessa, tankkaus kesti ehkä n. 35 min täällä vain. Tultiin sitten Helsinkiin n. 3,5h alkuperäisestä myöhässä. Että tällainen lento tällä kertaa... Tunnelma koneessa oli kaikesta huolimatta paria matkustajaa lukuunottamatta ihan leppoisa sattumista huolimatta. Mennessähän lento lähti Helsingistä lähes 1,5 h myöhässä, kun yhdellä perheellä oli passiongelmia ja heidän matkalaukkujaan etsittiin sitten reilun tunnin verran...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä taas sattunut Petrille yhdellä reissulla. ;D Sen verran sait herätettyä mielenkiintoani, että mitä tuo kerosiinin poltto radan päässä käytännössä tarkoittaa? ??? Ja mitä tekivät ne kärsimättömät matkustajat? :laugh:

Ja molempiin suuntiin sattui LBR?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpä taas sattunut Petrille yhdellä reissulla. ;D Sen verran sait herätettyä mielenkiintoani, että mitä tuo kerosiinin poltto radan päässä käytännössä tarkoittaa? ??? Ja mitä tekivät ne kärsimättömät matkustajat? :laugh:

Ja molempiin suuntiin sattui LBR?

LBR, uudistettu siipiveikko oli mennen tullen koneena. Tuo kerosiinin poltto tarkoitti sitä, että oltiin kiitoradan päässä tunti ja moottorit olivat normaalia tyhjäkäyntiä kovemmalla päällä, mutta ei kuitenkaan millään lentoonlähtötehoilla sentään. Pari kärsimätöntä matkustajaa avautui lentoemännille, että ammattitaidoton kapteeni, kun tankkaa liikaa polttoainetta, että ei päästä ilmaan. Minä kyllä uskon enemmän kapteenin vakuuttelua, että tietokoneohjelmassa oli virhe. Muuten kun tulee olemaan varmaan noita samoja ongelmia läpi talven. Ymmärtääkseni me olimme ensimmäinen paluulento Bermudalta, joka tuli sieltä täydellä koneella (yksi viikkoisia matkustajia on tullut jo aiemmin, mutta tällöin kone ei ole ollut täynnä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla