Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Kun HH oli uusi Utissa [ attachment removed ] Rajan Navajo Malmilla [ attachment removed ] Rajan Jet Rangereita Malmilla [ attachment removed ] 22:lla pääsi kuvaamaan melkein kynnykselle [ attachment removed ] Nikita Utissa [ attachment removed ] Alouette Malmilla [ attachment removed ] Nesteen Long Ranger Malmilla [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 hienoa. Laadullisestikkin vielä hyviä. Lisää vaan samalta aikakaudelta kuvaa tänne. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Hoh, kaikkea sitä ihmisten arkistoihin onkin kertynyt! Hieno setti Tulitkos, Manu, kuvanneeksi WB:ssä aikanaan? En tullut hahmottaneeksi ikinä, mutta onhan tuo kamera näemmä sullakin käsissä kestänyt. Olis vaan tommonen historiaprojekti meneillään asian tiimoilta... -A- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Nesteen Long Ranger Malmilla Katos perskeles! Eka kopteri jonka kyydissä olen koskaan istunut. Komeasti päräyteltiin joskus -82 tai -83 siuntiosta malmille tunnukset peitettynä. Elokuvaporukalta jolle Neste oli ystävällisesti koneen vuokrannut, oli mennyt kovasti aikaa ja vaivaa kun koko kone oli maalattu (vesiväreillä?) vihreänmustanruskeaksi ja siinä samalla tunnuksetkin menivät piiloon. Malmin torni ei oikein tunnusten piilottamisesta tykännyt, mutta antoi suopeasti koneen lentää seuraavanakin päivänä tunnukset peitossa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Vanhoja kuvia kyllä löytyy enemmänkin, laittelen niitä tänne aina silloin tällöin kun kerran kiinnostusta näyttää olevan. Wredebystä ja Kymistä löytyisi kuvia Antille, mutta ne liittyvät useimmiten silloiseen lentolaitteeseeni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Joo, kyllähän näitä ilolla katselee, vaikka itse noihin aikoihin olikin vasta pikkupoika... Mikäs tuo Alouetten tarina muuten on? Tonttiin vai ulkomaille? Netistä löysin tiedon, että se palveli (Rajavartiolaitosta?) vuoteen 1976 saakka, jolloin sijoituspaikkana oli Kajaani. Sen jälkeisestä elämästä en ainakaan Googlella löytänyt tietoja... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Vanhoja kuvia kyllä löytyy enemmänkin, laittelen niitä tänne aina silloin tällöin kun kerran kiinnostusta näyttää olevan. Wredebystä ja Kymistä löytyisi kuvia Antille, mutta ne liittyvät useimmiten silloiseen lentolaitteeseeni. Hieno juttu! Jos jossain välissä viitsit jokusen laittaa, olisi kiva! Ihan vaikka privanakin. Sen sun lentolaite oli ja on aika tärkeä osa tuota meidän lentopaikkamme historiaa, joten kivahan sillä operoinnista olisi jokunen pläjäys saada vaikka tuleville kerhon historiagalleriasivuille, jos vaan haluat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Joo, kyllähän näitä ilolla katselee, vaikka itse noihin aikoihin olikin vasta pikkupoika... Mikäs tuo Alouetten tarina muuten on? Tonttiin vai ulkomaille? Netistä löysin tiedon, että se palveli (Rajavartiolaitosta?) vuoteen 1976 saakka, jolloin sijoituspaikkana oli Kajaani. Sen jälkeisestä elämästä en ainakaan Googlella löytänyt tietoja... Kopteri siirtyi Mäkelän Hannun omistukseen Rovaniemelle, jossa se purettiin Rovaniemen lentokone-asentajia kouluttavassa ammattikoulussa myöhempää kunnostusta ajatellen. Harmikseen ohjaamoa säilytettiin koulun pihalla olevan suuren katoksen alla, joka suuresta lumikuormasta johtuen romahti -90 luvun alkupuolella ja loppu seuraamukset voi kuvitella. Terv, Jouni Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Kopteri siirtyi Mäkelän Hannun omistukseen Rovaniemelle, jossa se purettiin Rovaniemen lentokone-asentajia kouluttavassa ammattikoulussa myöhempää kunnostusta ajatellen. Harmikseen ohjaamoa säilytettiin koulun pihalla olevan suuren katoksen alla, joka suuresta lumikuormasta johtuen romahti -90 luvun alkupuolella ja loppu seuraamukset voi kuvitella. Terv, Jouni Kiitos tiedosta! Onhan se surullista sinänsä, että noinkin suomen rekisterissä harvinaisen konetyypin matka päättyy tuolla tavalla.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Kiitos jo näistä, laittele toki ihmeessä lisää tälläistä nostalgiaa, itsekin nuista osan kerinnyt muksuna spottailemaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 22:lla pääsi kuvaamaan melkein kynnykselle [ attachment removed / expired ] Huvittaa katsoa tuon ajan valoportaaleja, jotka oli tehty masiivisesti, ja harustettu niin, että pienkone siihen osuessaan tarttui siihen kuin räkä seinään. Nykyisin asiat on tulkittu toisin. Lisää vain Mauno, jos löytyy. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Huvittaa katsoa tuon ajan valoportaaleja, jotka oli tehty masiivisesti, ja harustettu niin, että pienkone siihen osuessaan tarttui siihen kuin räkä seinään. Nykyisin asiat on tulkittu toisin. Lisää vain Mauno, jos löytyy. Mikäs ihmeen linnun-metsästys koppi tuolla kiitotien vieressä on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Mikäs ihmeen linnun-metsästys koppi tuolla kiitotien vieressä on? Olisiko jotain tekemistä RVR mittauksen kanssa ? Asian paremmin tuntevat varmaan tietävät todellisen kopin tarkoituksen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Mikäs ihmeen linnun-metsästys koppi tuolla kiitotien vieressä on? Tuohan on ihan selvä hirven ammunta lava, mikä piru se nyt on oikealta nimeltään... Kuulin, että vasta olisi viime viikolla ollu tarvetta Rissalassakin tuollaiselle... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Tuohan on ihan selvä hirven ammunta lava, mikä piru se nyt on oikealta nimeltään... Hirvitorni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 24, 2006 Kyllä Mesimäen Matinkin on hyvä tietää, että noissa puisissa lähestymisvalotolpissa oli pakkomurtokohdat laskeutuvan koneen suunnalla. Niistä ne napsahtivat nurin, eikä pienkonekaan tarttunut niihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 25, 2006 Kyllä Mesimäen Matinkin on hyvä tietää, että noissa puisissa lähestymisvalotolpissa oli pakkomurtokohdat laskeutuvan koneen suunnalla. Niistä ne napsahtivat nurin, eikä pienkonekaan tarttunut niihin. Noissa vanhoissa 50-60-luvun lähestymisvalotolpissa ei varmasti ollut minkään valtakunnan murtokohtia, jos nyt tuollon 80-luvulla jo vähän lahoa puuta lasketa sellaiseksi. Markku Mutta kuvat on Mauno upeita ja nostalgisia, hienoa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 25, 2006 Kyllä Mesimäen Matinkin on hyvä tietää, että noissa puisissa lähestymisvalotolpissa oli pakkomurtokohdat laskeutuvan koneen suunnalla. Niistä ne napsahtivat nurin, eikä pienkonekaan tarttunut niihin. Empä minä nuista sen kummemmin tiedä, kun, että, olin EFRO:n puuportaaleita joskus -70 luvulla purkamassa kaivinkoneella. Kyllä niitä sai tosissaan repiä, ennen kuin harukset pettivät. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 25, 2006 Empä minä nuista sen kummemmin tiedä, kun, että, olin EFRO:n puuportaaleita joskus -70 luvulla purkamassa kaivinkoneella. Kyllä niitä sai tosissaan repiä, ennen kuin harukset pettivät. Sorry Matti, sitten olen saanut väärää tietoa tai olen ymmärtänyt asian väärin. Malmilla koulutin aikoinaan erään sähköliikkeen insinööriä, jonka toimenkuvaan kuului noiden lähestymistolppien suunnittelu ja asennuksen lopputarkastus. Malmillakin asennettiin aikoinaan 27:n lähestymislinjavalotolpat uudestaan, koska olivat asennettu murtumaan väärään suuntaan, siis nouseville koneille, eikä laskeville. Tiedä tuosta sitten Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 25, 2006 Tiedä tuosta sitten Noita puisia linjoja korvattiin niikuin Matti mainitsi 70-luvulta alkaen, monesti niin kuten kuvassa, ensimmäinen 300metriä korvattiin alumiinitolpilla ja vanha linja jäi loppupäähän. Nuo puulinjat jossa ylhäällä on nuo huoltotasot oli tehty järeästä puutavarasta, kakkosnelonen tai olla keveintä tavaraa ja ne oli todella harustettu niin että pysyvät varmasti pystyssä. Silloin oli tärkeää että lamput pysyvät suunnassa. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 25, 2006 Sorry Matti, sitten olen saanut väärää tietoa tai olen ymmärtänyt asian väärin. Noo, mitäpä tuosta. Ajat muuttuvat ja määräyksen siinä mukana. Nämä nykyiset, lasikuituvalmisteiset portaalit, ovat hyvin keveitä ja tyvessä on sellainen murtoholkki (holkit), kuten kiitotievaloissa ja kaikessa muussakin "esteessä" mitä lentoliikennealueilta löytyy. Kaiken pitää antaa periksi mahdollisissa törmäystilanteissa, minimoiden lentokoneelle tulevia vaurioita. Muistuupa mieleen eräänkin, jonkun keveän mittalaitteen perustuksen purku kiitoalueella. Metrin kanttiinsa oleva betonijalka, jonka yläpää oli 30 cm maanpinnan yläpuolella ja alapää kolmen metrin syvyydessä. Kun iskin siihen kauhalla, niin täräyksen voimasta putosin pekiltä ja perustus ei änähtänytkään. Kunhan palasin hytin lattialta takaisin työpaikalleni, niin kyllä se perustuskin siitä sitten ajan kanssa häipyi. Perustus oli tehty silloin josku ja silloisten määräysten mukaisesti. Nykyään tuollaisia kiinteitä esteitä ei saa tehdä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla