Harri Koskinen

tikkaiden käytöstä EFHK:lla

256 viestiä aiheessa

Pitkään on saanutkin rauhassa kuvata kunnes tänään jouduin jonkun Finavian työntekijän ahdistamaksi.

Olin kuvaamassa TNT:n lähellä aidan yli asematasolla 4 olevia rahtikoneita. Seisoin aidan vieressä keittiötikkailla, jotka eivät nojanneet aitaan enkä minäkään siihen mitenkään koskettanut. Aidan sisäpuolella kohdalleni pysähtyi Finavian auto (jätän tunnusnumeron tässä mainitsematta) ja autossa yksin ollut työntekijä huusi minulle ikkunasta, että tuo on luvatonta. En tiedä tarkoittiko hän tikkailla seisomista vai valokuvaamista.

Kun vastasin, että tässä ei ole mitään luvatonta, niin vastaus kaikui kuuroille korville, koska seuraavaksi hän uhkasi soittaa vartijalle. Hän kysyi, että soittaako hän heti. Vastasin, että soita vaan. Tämän jälkeen hän ajoi pois.

Huomasin, että hän pysäytti parinsadan metrin päässä huoltotiellä sattumalta vastaan tulleen Turvatiimin vartijan auton. Hetken pysähdyksen jälkeen vartija jatkoi matkaansa tulematta minun luokseni. Miksi olisi tullutkaan, koska mitään luvatonta en ollut tekemässä.

Kaima,unohda asia...

Olit siis rahtipuolella.

Jos olet aidan takana etkä edes aitaan koske voit vapaasti poimia puolukoita tai kuvata koneita...tuolla kentällä ja alueella(sisällä/ulkona)tultu pyörittyä ja pannut merkille tiettyjen tahojen ahdasmielisyys.Kiusaa se on pienikin kiusa  ???

Tosin nykyjään saa olla aikas rauhassa,toista oli ennen kun tilasivat poliisit paikalle vanhalle Katriinantielle 04-22 päähän  :thmbdn:

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaima,unohda asia...

Joo, ei minua tuollaiset vartijalla uhkailut mitenkään hetkauta. Onneksi vartijat ovat nykyisin hyvin perillä kuvaustouhuista. Näin ei ollut vielä muutamia vuosia sitten kuten tämän vuonna 2006 aloittamani ketjun vanhoista viesteistä voi lukea.

Hämmästelen vaan sitä miksei Finavia ole perehdyttänyt omia työntekijöitään aidan ulkopuolella toimivista kuvaajista. Luulin, että tietoisuus lentokonekuvaajista kuuluisi nykyään kaikkien kentällä työskentelevien yleistietämykseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaako niille Finavian / ISS:n työntekijöille alkaa inttämään vastaan vaikka olisin aidan oikealla puolella. Aikansa kun niille huutelee takaisin ja sanoo vastaan niin kohta on kiellot joka paikassa.

Ja tuosta aita-asiasta sen verran, että olin aikoinani Lahdessa Securitaksella töissä ja Lahden Hartwallin uuden tehtaan ympäri kiertävässä verkkoaidassa on tunnistimet, jotka huomaavat jos aita heiluu enemmän kun tuuli sitä jaksaa heiluttaa ja kääntää automaattisesti kamerat siihen suuntaan mitkä tunnistimet reagoivat. Syynä on pihalla olevat juomakorit joita varkaat tykkäävät viedä. Aluksi hälyjä tulikin paljon kun kukaan ei tiennyt että aidassa on hälyt ja sen jälkeen jotkut jopa onnistuivat kaivamaan tiensä aidan ali pihan puolelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaako niille Finavian / ISS:n työntekijöille alkaa inttämään vastaan vaikka olisin aidan oikealla puolella. Aikansa kun niille huutelee takaisin ja sanoo vastaan niin kohta on kiellot joka paikassa.

Ei tartte alkaa inttämään. Heille voi sanoa ystävällisesti, että he ovat asian suhteen väärässä ja jatkaa kuvaamista.

Ja tuosta aita-asiasta sen verran, että olin aikoinani Lahdessa Securitaksella töissä ja Lahden Hartwallin uuden tehtaan ympäri kiertävässä verkkoaidassa on tunnistimet, jotka huomaavat jos aita heiluu enemmän kun tuuli sitä jaksaa heiluttaa

Joo, ja EFHK:lla ei ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuka niille on huudellut,en minä ainakaan....todennut vaan henkilölle että spottaan koneita ja jatkanut katselemista!

Enkä missään nimessä yleistä ja asiat ovat tosiaankin paremmin kuin vuosia sitten.

Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

. Aikansa kun niille huutelee takaisin ja sanoo vastaan niin kohta on kiellot joka paikassa

Mihin ajattelit finavian (tms) laittavan "kiellon" täysin julkiselle paikalle?

Lentoasema-alue alkaa siitä aidasta, ei sen ulkopuolelta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tuosta aita-asiasta sen verran, että olin aikoinani Lahdessa Securitaksella töissä ja Lahden Hartwallin uuden tehtaan ympäri kiertävässä verkkoaidassa on tunnistimet, jotka huomaavat jos aita heiluu enemmän kun tuuli sitä jaksaa heiluttaa

Joo, ja EFHK:lla ei ole.

Jokunen päivä(olisko ollu n. puoltoista kuukautta sitten) asiallinen Turvatiimin vartija tuli sanomaan minulle Katriinantiellä, että nojasin hieman liian kovaa siihen aitaan. En muista sanoiko, että automattisesti kääntyvät kamerat vai kuvaavatko kokoajan. Eipä siinä mitään. Mitä siihen aitaan nojaamaan  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tyhmiä ne 3-6v lapset, kun ne heiluttaa sitä aitaa ajankuluksi... Sit tulee turvatiimi ja alkaa valittaa minulle.

Voihan asiasta mainita  ::) ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä kun ne ei usko?

Sano että kilauttaa omalle esimiehelle mitä tehdään.

Uudet tyypit jaksaa yrittää vajaan kuukauden päteä. Kyllä se siitä rauhottuu kun kaikille selviää että aitojen ulkopuolelta toimintavaltuudet on ainoastaan poliisilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tyhmiä ne 3-6v lapset, kun ne heiluttaa sitä aitaa ajankuluksi... Sit tulee turvatiimi ja alkaa valittaa minulle.

Tätä varmaan näkee usein. Itse pari kertaa sivusta katsonut kun vartija selittää lapsen vanhemmille siitä, että ei saa aitaa heiluttaa. Ja kerran on muuten mulle poliisit huomauttanu, asiallisesti tietysti, aitojen sisäpuolelta, ettei kannata nojata aitaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nostetaanpa taas kymmenen vuotta vanhaa ketjua kun on jälleen aihetta  ;D

Olin illansuussa kävelemässä aidanvierustaa pitkin (luonnollisesti aidan ulkopuolella) kohti ns. tiilikasan (joka hävisi muutama vuosi sitten) kuvauspaikkaa kiitotien 22R varrella kun aidan sisäpuolella olevaa huoltotietä pitkin Securitaksen autolla ajanut vartija pysähtyi ja huusi minulle pysähtymiskäskyn. Minulla ei ollut edes tikkaita mukanani vaan kokoontaitettava palli. Pysähdyin ja hän kysyi mitä olen tekemässä. Kerroin valokuvaavani lentokoneita ja jatkoin matkaani.

Vaistoisin, että jostakin ihmeellisestä syystä vastaukseni ei tyydyttänyt häntä joten sanoin, että jos hänellä on joku ongelma, niin kutsukoon sitten poliisin paikalle. En halunnut jatkaa keskustelua pidempään, koska olen vuosien varrella kuullut jo ihan tarpeeksi kaikenlaisia "älä sitten kiipeä aidan yli" yms. lapsellisia huomautuksia.

Onkohan joku unohtanut työhän perehdytyksessä kertoa tälle nuorelle naisvartijalle, että lentoasema-alueen aidan ulkopuolella liikkuu lentokonebongareita aivan luvallisilla asioilla? En viitsinyt kiusata vartijaa kysymällä onko hän jo montakin päivää ollut töissä lentoasemalla, jos ei lentokonevalokuvaajista mitään tiedä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noita yli- innokkaita ja/ tai työtään osaamattomia välillä osuu kohdalle. Eipä niistä tarvitse mitään tosiaan välittää, ja toisaalta itse olen yleensä todennut ihan saman että jos herra/ rouva/ neiti vartijaa ei tyydytä tilanne jossa aidan ulkopuolella tapahtuva kuvaus tjsp. muu laillinen toiminta jatkuu, niin saa ihan rauhassa kutsua paikalle poliisin tarkistamaan tilanteen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä se on, että ovat valppaina. Siitähän niille maksetaan. Mistä tietää, ettet ole terroristi??!!  ;)

Niinpä  :). Ehkä vartija voisi hieman miettiä avausrepliikkiään kun en ollut karkuun juoksemassa tai mitään kiellettyä tekemässä: "Pysähdy!" Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä se on, että ovat valppaina. Siitähän niille maksetaan. Mistä tietää, ettet ole terroristi??!!  ;)

Valppaus ja osaamattomuus on kaksi eri asiaa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinpä  :). Ehkä vartija voisi hieman miettiä avausrepliikkiään kun en ollut karkuun juoksemassa tai mitään kiellettyä tekemässä: "Pysähdy!" Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!

Totta tämä, eli koulutuksessa voi olla lievähköjä hirven mentäviä aukkoja. Voisi toisaalta olla vaikkapa naapurimaan varusmiesohjesäännön mukaista toimintaa.  ;D

Vartijat on varmaan ohjeistettu ja koulutettu, joten taitaa olla lähtökohtaisesti ja lopun perin ihan yksilökohtaista, miten kussakin tilanteessa käyttäydytään. Osaamattomuuden piikkiin en tätä laittaisi. Repuista saattaa löytyä nykyisin ihan mitä vaan, ja voihan se olla vain ajan kysymys, milloin aidan takaa räpsäytetään jollain muulla kuin kameralla. Tämä toki aivan hypoteettista, mutta täysin mahdollista niin kauan, kuin turva-alue on se mikä on. Ja valvonta se mikä on - reppujen tarkastuksineen päivineen. Eli, ei ollenkaan.

Joo, maalailen piruja, mutta niin on tehty maailman sivu. Ja joskus ne on osuneet kohdalleenkin. Ei tosin minulla. Vielä. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään