Jorma Silo

Amerikkalaisten aseenkäsittely

17 viestiä aiheessa

Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota tämmöiseen asiaan...

Amerikkalaisessa poliisisarjassa sankarikyttä huutaa: "Pysähdy! Pudota aseesi!" ja konna jähmettyy paikalleen ja heittää sitten alistuneesti mutkansa sateesta kiiltävälle asvaltille. Ja urhea poliisi syöksähtää tykö ja joko potkaisee sen pari metriä sivummalle tai nappaa hyppysiinsä.

Tuota.

En edes yritä hakea tilastoja käsiini. Kyllä ne jossain on; ovat vähän niinkuin alaani. Mutta ihan suoralta kädeltä olen valmis hyväksymään muistamani väitteen, jonka mukaan tuossa maassa, jossa väkivaltarikollisuuden takia kuolee suhteessa kolme, neljä kertaa enemmän ihmisiä kuin (ennen Viron liittymistä EU:hun) EU:n välivaltaisimmassa maassa, Suomessa... kuolee ampuma-aseonnettomuuksissa paa-aljon enemmän ihmisiä kuin rikosten yhteydessä.

Olen mietiskellyt asiaa (ei ole ollut tärkeämpääkään tekemistä) ja päätynyt siihen, että tämä on tulosta kahdesta asiasta.

1) esimerkiksi Suomessa kyttä iskee maihin ja lujaa, jos konna heittää ladatun aseen maahan. Vai? (Minä ainakin iskisin...)

2) johtuen siitä, että meillä on ykleinen asevelvollisuus, jossa tehdään aika selväksi, mimmoinen ritsa tuliase on...

2) ja Ämörikässä oppi saadaan telkusta, ei armeijan karjuvalta kessulta.

Tämmönen filosofeeraus tänä iltana.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kun Amerikoissa pysäyttävät auton ja vaativat ajokorttia syystä tai toisesta, niin kyllä se käsi on aseen kahvalla aina.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota tämmöiseen asiaan...

Amerikkalaisessa poliisisarjassa sankarikyttä huutaa: "Pysähdy! Pudota aseesi!" ja konna jähmettyy paikalleen ja heittää sitten alistuneesti mutkansa sateesta kiiltävälle asvaltille. Ja urhea poliisi syöksähtää tykö ja joko potkaisee sen pari metriä sivummalle tai nappaa hyppysiinsä.

Tuota.

En edes yritä hakea tilastoja käsiini. Kyllä ne jossain on; ovat vähän niinkuin alaani. Mutta ihan suoralta kädeltä olen valmis hyväksymään muistamani väitteen, jonka mukaan tuossa maassa, jossa väkivaltarikollisuuden takia kuolee suhteessa kolme, neljä kertaa enemmän ihmisiä kuin (ennen Viron liittymistä EU:hun) EU:n välivaltaisimmassa maassa, Suomessa... kuolee ampuma-aseonnettomuuksissa paa-aljon enemmän ihmisiä kuin rikosten yhteydessä.

Olen mietiskellyt asiaa (ei ole ollut tärkeämpääkään tekemistä) ja päätynyt siihen, että tämä on tulosta kahdesta asiasta.

1) esimerkiksi Suomessa kyttä iskee maihin ja lujaa, jos konna heittää ladatun aseen maahan. Vai? (Minä ainakin iskisin...)

2) johtuen siitä, että meillä on ykleinen asevelvollisuus, jossa tehdään aika selväksi, mimmoinen ritsa tuliase on...

2) ja Ämörikässä oppi saadaan telkusta, ei armeijan karjuvalta kessulta.

Tämmönen filosofeeraus tänä iltana.

--- Jorma

Mitä sinä (aikuisten)oikeasti yrität kertoa tuolla kirjoitusvirheiden täyttämällä filosofeerauksella :o :o :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeastaan olen filosofeerannut sitä, kuinka suuri on telkkarin vaikutus ihmisten käytökseen.

Suomessa ei kai kenenkään täysjärkisen (armeijan käyneen miehen) mieleenkään tulisi paiskata ladattua asetta asvalttiin. Armeijan antama koulutus on pitänyt siitä huolen. Minua semmoinen käytös jaksaa näissä amerikansarjoissa ällistyttää. Eikö muut siis todellakaan ole huomanneet, kuinka vaarallisia malleja siellä esitetään?

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeastaan olen filosofeerannut sitä, kuinka suuri on telkkarin vaikutus ihmisten käytökseen.

Suomessa ei kai kenenkään täysjärkisen (armeijan käyneen miehen) mieleenkään tulisi paiskata ladattua asetta asvalttiin. Armeijan antama koulutus on pitänyt siitä huolen. Minua semmoinen käytös jaksaa näissä amerikansarjoissa ällistyttää. Eikö muut siis todellakaan ole huomanneet, kuinka vaarallisia malleja siellä esitetään?

--- Jorma

Tjaa, enpä ole koskaan nähnyt, että tv-sarjoissa edes otettaisiin varmistin pois ennen ampumista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Elokuvat ei aina kerro todellisuutta Amerikasta ja poliisien toimintamalleista. //leikkasin paljon asiallista tekstiä.

Mielenkiintoista tietoa, Juha. Mutta alkuperäinen ajatukseni ei oikeastaan koske vain poliiseja, vaan koko aseita täyteen tupattua yhteiskuntaa. Poliisit ovat koulutettua väkeä sielläkin - ja sitä enemmän sopii epäillä näitä aseenpaiskomiskohtauksia. En edelleenkään saa uskottua, että sikäläinen poliisi käskisi viskaamaan aseen pois suojautumatta itse pirun tarkasti.

Amerikantavis katsoo TV-sarjoja  ja ottaa aseenkäsittelyoppinsa niistä - ja luulee, että asetta voi käsitellä kuinka hyvänsä: heitellä ja potkia. Seurauksena on aivan tajuton määrä ampuma-aseonnettomuuksia.

Jukkis - jos mies seisoo pystyssä ja heittää aseen lattialle, on kyllä ihan se ja sama, onko varmistin päällä vai ei.  Samoin TV-draaman kannalta... on ihan sama, poistetaanko varmistin ennen ampumista vai ei ;).

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entäs jos ne heittelee Glockeja...?

Mä haluaisin Glockin, mutta ne on niin pirun kalliita. En kyllä heittäisi sitäkään lattialle.

--- Jorma

EDIT:  Niin, näin kilpa-ampujan kannaltahan siinä on sekin haitta, että menee tähtäimet sekaisin. Rikki. Lopullisesti. Jotain vääntyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa onko kaikissa Glockeissa nykyään se hieno varmistin integroituna siihen liipaisimeen? Itse näen niissä Glockeissa jotain saakelin kaunista, kertakaikkisen kauniita. 8) Ja ennekuin joku sanoo, että "mitä kaunista on tappovehkeessä?!" niin miettikääpä sitä teidän lempihävittäjäänne ja sen käyttötarkoitusta... ;) Glockilla voi sentään ampua harrastukseksi tauluihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaa onko kaikissa Glockeissa nykyään se hieno varmistin integroituna siihen liipaisimeen? Itse näen niissä Glockeissa jotain saakelin kaunista, kertakaikkisen kauniita. 8)

Ja on tuon lisäksi vielä oikein mukava ammuttava. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jukkis - jos mies seisoo pystyssä ja heittää aseen lattialle, on kyllä ihan se ja sama, onko varmistin päällä vai ei.  Samoin TV-draaman kannalta... on ihan sama, poistetaanko varmistin ennen ampumista vai ei ;).

Eli jos tv opettaa, että kuljetaan varmistamaton pistooli kainalossa, kun ei sitä varmistinta koskaan tarvitse ottaa päältä (ja ehkä luoti vielä valmiiksi piipussa), niin ehkä siellä joku älypää ottaa siitä mallia. Toisaalta en tuosta kommentista päätellen tainnut ylipäätään ymmärtää, mitä koko jutulla hait. Enkä edes tiedä missä yhteyksissä noita onnettomuuksia tapahtuu. Youtubessa oli kerran joku video jossa poliisi ampui oppitunnilla itseään jalkaan, siitä voi päätellä, että aika räikeän huolimatonta aseenkäsittely on. Pitäisihän edes viranomaisten ymmärtää pitää pyssyt varmistettuina.  Tai no ehkä ei isollamantereella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiesittekö muuten, että uskomattoman moni amerikkalainen uskoo auton räjähtävän kolarissa, tai sitä ammuttaessa.

Ikävä kyllä tuo harhaluulo on monella suomalaisellakin - kiitos amerikkalaisten elokuvien.

Ja aseenkäyttötaidoista. Amerikassa on kahdenlaisia ampujia: Toiset eivät osu kiväärillä 50 metrin päässä olevaan ihmiseen, toiset ampuvat pistoolilla 200 metrin päähän silmien väliin.

Sisätiloissa ammutaan ensin magnumilla lipas tyhjäksi (ja vähän ylimääräisiäkin), ja sitten kuunnellaan mihin toinen juoksee. Itse olen ampunut ulkona muutaman laukauksen rynkyllä ilman suojausta -> korvissa soi korkea C pitkään ja kuulokäyrässä nuo laukaukset näkyvät lopun ikääni :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muuten sanoisin, että amerikkalaisten tölviminen on turhankin helppoa, siksi hölmöä. 

Olen aivan samaa mieltä. Tietenkin on selvää, että ottaen huomioon Yhdysvaltojen vaikutusvallan ja voiman maailmassa sitä on syytä seurata hyvin kriittisin silmin, mutta esimerkiksi netissä vellova, tylsä ja mekaaninen "Bush-bashing" ei osoita yritystä ymmärtää enempää maailmanpolitiikan tapahtumaketjuja kuin amerikkalaisen yhteiskunnan sisäisiä ongelmia. Puhumattakaan koko yhteiskunnan kiistämättömistä hyvistä puolista - mutta niistähän ei saa puhua, koska se paljastaa puhujan heti epäintellektuelliksi.

Amerikkalaiset mallit leviävät kuitenkin helposti ja nopeasti nimenomaan televisioviihteen ja elokuvien perusteella. Myös virheelliset. Ja kun suuri osa viihteestä on väkivaltaviihdettä tuntuu hiukan oudolta, ettei kukaan tunnu kiinnittävän huomiota tuohon hyvin yleisesti nähtävään, holtittomaan aseiden käsittelyyn.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta ehkä kuitenkin siinä leffat tekevät palveluksen, että pankkiryöstäjä tulee ruikkineensa konepistoolinsa tyhjäksi jo varoituslaukauksessa pankin kattoon. Leffakonepistoolin lippaaseen kun menee keskimäärin 10 000 patia ;D Hollywoodissa idoottimaisuus on kyllä jalostettu aivan omalle tasolleen. Stuntteja ja tehosteita ei nykyään enää tehdä siltä pohjalta, että niiden pitää näyttää todellista hurjemmilta, vaan niiden pitää näyttää aikaisempaa liioittelua hurjemmalta. Siksi autot törmäyksissä ajavat aina piilotetulta rampilta pyörimään katon kautta ympäri kipinäsuihkujen saattelemana ja räjähtävät valtavana paloöljytulipallona. Realistinen kolari näyttäisi varmaan oudolta jenkkileffassa. Aseiden äänet eivät myöskään muistuta hiukkaakaan oikeita aseiden ääniä, vaan ampuma-aseet räjähtävät ja miekoista kuuluu se typerä veitsenterotusääni. Näihin kaikkiin on tottunut, koska ne tehdään niin monissa leffoissa ja TV-ohjelmissa samalla lailla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm... BBC:n tämänpäiväisen uutisen mukaan New Yorkin poliisit ammuskelivat aseettomien miesten autoon noin 50 luotia vaikka vastapuolella ei ollut aseen asetta näkyvissä eikä autossakaan.

Yksi kuoli ja toisella on 11 luodinreikää nahassaan...."poliisit alkoivat ampua koska pelkäsivät, että tästä syntyy ammuskelu"...no totta hitossa syntyi, mutta kukaan muu ei ampunut kuin poliisi.

Jutun lopussa maininta aseettomasta miehestä, jota 4 poliisia ampui (varmuuden vuoksi?) 41 kertaa  :o

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/6184948.stm

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

niin miettikääpä sitä teidän lempihävittäjäänne ja sen käyttötarkoitusta... ;) Glockilla voi sentään ampua harrastukseksi tauluihin.

Voihan hävittäjälläkin jos vaan on tarpeeksi ylimääräistä rahaa ;)

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Korjataan heti yksi lähtöväittämäni.

Ampuma-aseonnettomuuksissa kuolee Yhdysvalloissa murto-osa siitä väestä, joka siellä ammutaan tarkoituksella. En vieläkään ole saanut käsiini kuin uutisleikkeitä: vuonna 2005 siellä kuoli henkirikosten uhrina noin 17000 ihmistä ja ampuma-aseonnettomuuksissa alle 1000. Loukkaantuneiden määrä on varmasti moninkertainen, mutta siitä en ole löytänyt mitään tietoa.

Tuliaseen käytöstä välineenä yhdysvaltalaisissa henkirikoksissa en myöskään saanut aivan tyydyttävää vastausta; useimpien väitteiden mukaan se näyttäisi olevan 50 - 60 % luokkaa.

Suomessa henkirikosten pitkäaikanen keskiarvo on 140 - 150 ihmistä vuodessa. Väkilukuun suhteutettuna Yhdysvalloissa siis tehdään henkirikoksia noin 2 - 2,5 kertaa enemmän. Vuosi 2005 katkaisi siellä pitkään jatkuneen hyvän kehityksen. - Ennen EU:n itälaajentumista Suomi oli suhteessa EU:n väkivaltaisin maa; henkirikosten määrä oli täällä keskiarvoon verrattuna 2 - 3 kertainen.

Jos tilanne Suomessa kiinnostaa, oheinen linkki saattaa sisältää lukemisen arvoista tietoa: http://www.intermin.fi/sisainenturvallisuus

Nyt olisi tietysti mielenkiintoista tietää, paljonko Suomessa tapahtuu ampuma-aseonnettomuuksia...

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meillä tilanne on sikäli erilainen, että täällä höyrypäät eivät juuri kulje kaupungin kadulla pistooli taskussa. Meillä onnettomuudet tapahtuvat varmastikin voittopuolisesti maaseudulla ja metsällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään