Guest kleaf

Seneca tonttiin Tartossa

12 viestiä aiheessa

Tänään 24.11. n klo 17.30 meni tonttiin Seneca, Piper 34, Tarton Ülanurmen kentän lähistöllä, heti nousun jälkeen, n 500 m paanan päästä, risut löydettiin vasta yli tunnin päästä, ei ole pimeässä helppoa, kolme partaalla ollutta saivat vammoja mutta jäänevät henkiin. www.delfi.ee

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla Piper PA-46 Malibu, ainakin kuvan perusteella ja Päivälehti tuumaa samoin http://www.epl.ee/artikkel/364076

 

T

 

Edit: muutetaan vähän tota tyyppiä, eihän noista kuvista näe mikä Malibu se on..ja muistin sitäpaitte väärin, ei tommosta -300T taida ees olla, se on -300P..oh well :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SL Öhtuleht 27. november: "Piper 46T". Tiedän, tiedän, että ip-lehtien uutisointi ei ole siitä luotettavimmasta päästä, mutta kuvasta päätellen näyttäisi yksimoottoriselta ja kolmilapaiselta, ellei peräti neljä-???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SL Öhtuleht 27. november: "Piper 46T". Tiedän, tiedän, että ip-lehtien uutisointi ei ole siitä luotettavimmasta päästä, mutta kuvasta päätellen näyttäisi yksimoottoriselta ja kolmilapaiselta, ellei peräti neljä-???

 

Piper 46T ja mahdollinen nelilapaisuus viittaisi kyllä vahvasti Meridianiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuosta mitään uutta tietoa? Minkä maalainen kone jne?

 

Ensin mietin olisiko ollut Linn:in kone, mutta onneksi flickan jatkaa blogaamista normaaliin tahtiin, eli joku muu meridian..

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SL Öhtuleht 27. november: Huonolla viron kielen taidollani ymmärrän, että Piper 46T olisi ollut matkalla Ruotsista Dresdenin kautta Itävaltaan, ja että se olisi tehnyt tankkauspysähdyksen ("tankimispausid") Tartossa.

 

Kuvan perusteella väritys olisi valkoinen (vaalea) katto ja maha, kyljessä punainen raita. Tarkemmin katsoen näyttäisi, että koneessa oli nelilapainen potkuri, joka tekisi siitä PA-46 Malibu Meridianin, joko alkuperäisen tai mäntäkoneesta konvertoidun. Silloin se olisi turboprop, nokalla Pratt & Whitneyn 1200 hv PT6A-42 potkuriturbiini, joka olisi downgreidattu tähän applikaatioon 500 shp take-off, 400 shp jatkuvaa.

 

Olen lukevinani uutisesta, että joko onnettomuudessa, koneessa tai sen matkustajissa on ollut jotain omituista. Ellei parempia tietäjiä löydy, käyn parturillani kyselemässä artikkelista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkemmin katsoen näyttäisi, että koneessa oli nelilapainen potkuri, joka tekisi siitä PA-46 Malibu Meridianin, joko alkuperäisen tai mäntäkoneesta konvertoidun.

 

Paitsi että ne mäntävehkeestä jälkikäteen konvertoidut eivät taida olla mallimerkinnältään "T"-malleja...

 

Eiköhän se kone ole tuo Vainionpään vinkkaama OE-KDM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltalehden nettiversion lyhennelmäjutun mukaan, muuta 'omituista' ei näyttäisi olevan kuin ettei tiedetä oliko kyseessä pakkolasku 'hädamaantumine' vai onnettomuus 'avarii'.

Ja ehkä tulee kuva, että siinä on jotain 'omituista' kun osallisina olleet henkilöt eivät halua nimiään julkisuuteen.  Virossa esim. liikenneonnettomuuksissa osallisina olleiden henkilöiden etunimiä kerrotaan uutisissa,  mutta lähetystö vakuuttaa ettei kyseessä ollut julkisuuden henkilöitä.

OffTopic: Kun Viro itsenäistyi ja autokalusto parani, niin oli oikein ylpeyden aihe, jos joku maalainen jäi keskellä Tallinnaa uuden Mersedeksen alle 'jäin keset Tallinna uue Mersedese all', piti nimi saada julkisessa sanassa kavereiden tietoon, ettei olisi pidetty pelkkänä leuhkimisena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kisandin Marika (Viron nykyilmailun Äiti) on koostanut hyvän yhteenvedon liiton sivuille (www.pilots.ee) ko. onnettomuuden tämän hetkisistä tiedoista.

Mielenkiintoinen lause: "Enne õnnetust aktiveerus propelleri nurka muutev seademehhanism nii, et enam veojõudu ei olnud." Vapaa käännös: Ennen onnettomuutta aktivoitui rusetin kulmaa muuttava säätömekanismi niin, että enää vetovoimaa ei ollut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään