Jorma Silo

Mikä on tämä mittari?

13 viestiä aiheessa

Kaikkein ensimmäiseksi on pyydettävä anteeksi kuvan tasoa. Minulla ei vain kerta kaikkiaan ole parempaa! Toivon jonkun ammatti-ihmisen tunnistavan sen kaikesta huolimatta.

 

Kone on Do-228. Kaikissa ohjaamokuvissa tämä on keskellä kojetaulua, ylhäällä, keskellä. Muut mittarit vaihtelevat vähän koneesta koneeseen, mutta tämä on ja pysyy (tosin ainoa lähteeni on airlinersnet).

 

[ attachment removed ]

 

Osaako joku kuvan laadusta huolimatta arvata, mitä tämä mittari kertoo?

 

--- Jorma

 

EDIT--- löysin pari hiukan parempaa kuvaa, joiden perusteella tein yllä olevan luonnoksen. Huom. tekstit slow/fast. Hiukan tämän mittarin alapuolella näkyy todellakin olevan sakkauksen varoitusvalo, kuten Mikon linkittämään kuvaan on merkitty.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.dornier228.de/img/instrument_panel.jpg

Tuo sanoo, että se on RSD Indicator.  Uskoisin, että kyseessä on kohtauskulmamittari.

 

MikkO

 

Mikko,

 

Do-228 on lempparikoneeni (BAe-146/vast Avrojen ohella). Olen hakenut siitä tietoa viimeisten kolmen vuoden ajan, ja paljon olen löytänytkin. En pysty tajuamaan, kuinka linkittämäsi sivu on jäänyt minulta huomaamatta.

 

Lämmin kiitos! Jos ja kun yhtehen osutaan, oluset on tiedossa.

 

Ja nyt lähden opiskelemaan, mikä on RSD indicator ja kohtauskulmamittari...

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nyt lähden opiskelemaan, mikä on RSD indicator ja kohtauskulmamittari...

 

http://everything2.com/index.pl?node_id=1383520

 

Now, the "Navy way" here is to decelerate to and maintain the optimum airspeed for final approach. The complication is that this airspeed varies rather widely with things like remaining fuel load, unexpended ordnance, and so forth. So you don't use your airspeed indicator. You use an "angle-of-attack," or AOA indicator, which measures the angle at which the airfoil of the wing meets the oncoming airstream. It's a little bit of aerodynamics for business majors, but there is an optimum AOA you can fly that will put you at the optimum approach airspeed, no matter what your aircraft's gross weight. The indicator you use for this is a small array of colored lights atop your instrument panel, arranged thusly:

v

o

^

If the center 'o', colored yellow, is lit, you're 'on speed', or at the proper AOA. If the upper chevron, colored green, is lit, you are slow, and must pitch the airplane nose-down a bit to speed up. If the lower chevron, colored red, is lit, you are fast and must pitch nose-up a bit.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://everything2.com/index.pl?node_id=1383520

 

Now, the "Navy way" here is to decelerate to and maintain the optimum airspeed for final approach. The complication is that this airspeed varies rather widely with things like remaining fuel load, unexpended ordnance, and so forth. So you don't use your airspeed indicator. You use an "angle-of-attack," or AOA indicator, which measures the angle at which the airfoil of the wing meets the oncoming airstream. It's a little bit of aerodynamics for business majors, but there is an optimum AOA you can fly that will put you at the optimum approach airspeed, no matter what your aircraft's gross weight. The indicator you use for this is a small array of colored lights atop your instrument panel, arranged thusly:

v

o

^

If the center 'o', colored yellow, is lit, you're 'on speed', or at the proper AOA. If the upper chevron, colored green, is lit, you are slow, and must pitch the airplane nose-down a bit to speed up. If the lower chevron, colored red, is lit, you are fast and must pitch nose-up a bit.

 

MikkO

 

Jees. Juuri tätä osasin odottaa. Hyvin samantyyppinen mittari, muodoltaan erilainen mutta merkinnöiltään samanlainen -  on vakkarina myös Dash-7:n taulussa (huom. tietoni perustuvat hyvin paljon leikkisimulaattoriversioihin) ja sehän on käyttötarkoitukseltaan paljon samanlainen kone kuin Do-228 - mennä rymistellään mitättömän lyhyille ja huonopintaisille kentille. Miksiköhän tämä on silloin parempi ratkaisu kuin tuijottaa airspeediä? Havainnollisempi? Ei tarvi miettiä ja laskea, paljonko on löpöä ja lastia jnpp? Jotenkin nopeampi ja helpompi - "Navy way"?

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://everything2.com/index.pl?node_id=1383520

 

Now, the "Navy way" here is to decelerate to and maintain the optimum airspeed for final approach. The complication is that this airspeed varies rather widely with things like remaining fuel load, unexpended ordnance, and so forth. So you don't use your airspeed indicator. You use an "angle-of-attack," or AOA indicator, which measures the angle at which the airfoil of the wing meets the oncoming airstream. It's a little bit of aerodynamics for business majors, but there is an optimum AOA you can fly that will put you at the optimum approach airspeed, no matter what your aircraft's gross weight. The indicator you use for this is a small array of colored lights atop your instrument panel, arranged thusly:

v

o

^

If the center 'o', colored yellow, is lit, you're 'on speed', or at the proper AOA. If the upper chevron, colored green, is lit, you are slow, and must pitch the airplane nose-down a bit to speed up. If the lower chevron, colored red, is lit, you are fast and must pitch nose-up a bit.

 

MikkO

 

Nuo vihree ja punainen nuoli kyllä toimii just päinvastoin ainakin f-16:sta, jotta epäilisin toimivan vastaavasti myös laivaston härveleis

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo vihree ja punainen nuoli kyllä toimii just päinvastoin ainakin f-16:sta, jotta epäilisin toimivan vastaavasti myös laivaston härveleis

 

hmm.. onko värit vain eri järjestyksessä vai toimiiko ne todella päinvastoin?  Kuvat, jotka löysin f-16:n valoista kertoivat järjestykseksi:

v punainen

o vihreä

^ keltainen

joka vaikuttaa kyllä järkeenkäyvältä... vihreä olisi "se oikea".  Tuossahan on nuolten väritkin vaihtuneet ekaan linkittämääni tekstiin verrattuna.  Toiminta on kuitenkin sama:

v = nokkaa alas (pienempi kohtauskulma, lisää vauhtia)

^ = nokkaa yös (suurempi kohtauskulma, vähemmän vauhtia)

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hmm.. onko värit vain eri järjestyksessä vai toimiiko ne todella päinvastoin?  Kuvat, jotka löysin f-16:n valoista kertoivat järjestykseksi:

v punainen

o vihreä

^ keltainen

joka vaikuttaa kyllä järkeenkäyvältä... vihreä olisi "se oikea".  Tuossahan on nuolten väritkin vaihtuneet ekaan linkittämääni tekstiin verrattuna.  Toiminta on kuitenkin sama:

v = nokkaa alas (pienempi kohtauskulma, lisää vauhtia)

^ = nokkaa yös (suurempi kohtauskulma, vähemmän vauhtia)

 

MikkO

 

No niinpä näytti olevan, muistin väärin. Sekoitti nuo värit ja jotenki tuntuu luotevammalta tuo punainen = liian hidas, kaippa se on tottumiskysymys. Mutta kuten sanoit, jos värit unohtaa niin toiminta on muuten sama.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkuperäiseen aiheeseen,

 

AOA = Angle of Attack,

RSD = ?

 

Relative speed display?  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä harvinaisempi lyhenne jäi vähän vaivaamaan. Yhdestä monitoiminäyttötaulusta löytyy myös nuo Fast/slow-tekstit:

 

 

[ attachment removed ]

 

ja näyttöön liittyvässä artikkelissa sanotaan, että taulussa vasemmalla oleva fast/slow pointer kuuluu järjestelmään nimeltä EADI eli Electronic Attitude Director Indicator. Selitys kuuluu: "the fast/slow indicator shows airspeed guidance relative to target airspeed".

 

Toisinsanoen tarvitaan ensin joku "target airspeed", johon laskussa tähdätään, ja systeemi näyttää, ollaanko halutusta nopeudesta suhteellisesti ylemmässä arvossa vaiko alemmassa arvossa, tai sitten tasan halutussa arvossa.

 

Tästä voisi melkein vetää sen johtopäätöksen, että RSD indicator = relative speed deviation indicator (suhteellisen poikkeaman indikaattori) tai = relative speed director indicator, tai sitten = relative speed display indicator... tosin "display" ja "indicator" ovat lähes sama asia, miksi ne pitäisi pistää peräkkäin?

 

Sinänsä omituinen juttu sikäli, että googlella on todella hankala löytää seltystä lyhenteelle RSD. Tusina eri merkitystä löytyy akronyymiluettelosta, mutta mikään niistä ei oikein liity lentämiseen. Relative standard deviation, eli tilastotieteellinen termi, tulee useimmin vastaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa ehkä hiukkasen valjeta. Haku termillä "RSD" ei todellakaan tuo kuin lisää hämmennystä, mutta tuossa mainitsemassani Dash-7:ssä samaa tarkoitusta palveleva (?) mittari onkin nimeltään "fast/slow indicator". Sillä hakien alkaa tulla lisätietoa, joista esimerkiksi alla oleva airliners.netin keskustelu vaikuttaa mielenkiintoiselta. Se alkaa kysymyksellä AoA:sta mutta laajenee sitten muuhunkin. Siinä puhutaan myös siitä, mikä tämän mittarin juju on - miksi se on kätevä tietyissä koneissa ja tietynlaisessa lentämisessä.

 

http://www1.airliners.net/discussions/tech_ops/read.main/173433/

 

Ilkan arvelu RSD-lyhenteen alkuperästä vaikuttaa loogiselta. Se kävi ilmi muutamasta dokumentista, joissa tutkittiin uhkaavia tilanteita. Niissä esiteltiin juuri EADI ja se, kuinka tuo "deviation" siinä esitetään.

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäkelän kuvaama mittari on ns. Speed Command indikaattori. Sen signaalilähteenä on yksinkertaisimmassa tapauksessa kohtauskulma-anturi "alpha probe". Mittari näyttää kuinka lähellä kone on ns. "alpha-speed" nopeutta (eli pienintä nopeutta, jolla kone on edelleen ohjattavissa). Näyttämä voi ottaa huomioon esimerkiksi slat- tai laippa-asetuksen muuttoksen.

 

Kehittyneemmissä järjestelmissä systeemi voi indikoida myös onko vallitseva ilmanopeus pienempi vai suurempi kuin automaatiselta nopeudenhallintajärjestelmältä on pyydetty. Takaisinkytkentänä on pitotstaattinen järjestelmä niin kauan kun nopeus on suurempi kuin suurin sallittu kohtauskulma. Nopeuden pienentyessä kohti alpha speediä pitotstaattinen järjestelmä korvataan kohtauskulmalla.

 

Speed Command järjestelmä on osa turvalliset lentoparametrit takaavaa (flight envelope protection) järjestelmää.

 

Tällä nopeusero indikoinnilla voidaan ohjata autothrottle järjestelmää säilyttämään pyydetty lentonopeus sekä estämään nopeuden pieneneminen sakkausnopeudelle.

 

Järjestelmä on käytössä esimerkiksi DC-8, DC-9, MD 80 sekä B757 koneissa.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on Reference Speed Deviation näyttö. Tässä näytössä keskellä oleva kolmio kuvaa Vref (=1,3 Vs) nopeutta, jonka järjestelmä laskee perinteistä sakkausvaroitinta muistuttavan, siiven tuottamaa nostovoimaa mittaavan RSD- anturin avulla. Muita järjestelmän huomioon ottamia tietoja ovat mm. laippa-asetus, kuormituskerroin ym. Jäätävät olosuhteet tekevät järjestelmän epäluotettavaksi, koska nostovoiman tuotto siivessä heikkenee RSD- indicatorin tiedoista poikkeavaksi.

 

Lähestymistä tehtäessä nuoli heiluu noin FAST- viivan alareunalla (~Vref+15kts) ja juuri kosketuskohdalla viisarin tulisi olla nuolen kolmion kohdalla (Vref). Käytännössä lähestyminen kuitenkin lennetään pääasiassa nopeusmittariin tukeutuen ja taulukosta määritetyllä nopeudella, huomioiden toki vallitseva sää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään