Jaakko Airasmaa

A380 Aloittanut viimeisen koelentonsa

14 viestiä aiheessa

Ensimmäinen koelento tehtiin viikko sitten Hong Kongiin. Tällä kertaa koneen on tarkoitus lentää Ranskasta Toulousesta Etelä-Afrikan kautta Kanadaan, josta se palaa takaisin Ranskaan.

 

Jos kone läpäisee viimeisen testiajon, se saanee lentokelpoisuuteen tarvittavan turvallisuussertifikaatin joulukuun puolen välin tienoilla.

 

Koneen oli määrä aloittaa viralliset lennot ensi vuoden lopussa. Jättiläiskoneen tuotanto on kuitenkin myöhässä pari vuotta, mikä on viivästyttänyt koneen käyttöönottoa ja ajanut Airbus-yhtiön valtaviin taloudellisiin vaikeuksiin.

 

Airbus A380 -konetta on myyty yhteensä 16:lle lentoyhtiölle. Jättiläismäiseen superjettiin mahtuu kerrallaan noin 800 matkustajaa.

 

YLE24, AFP

 

Airbussin A380 world tour sivut:

http://www.airbus.com/en/airbuslive/a-380-world-tour-2006/home.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites se pidennetty versio, kun kuulin jostain että suunnitteilla olisi pidennetty versio. Vai oliko se vaan aprilli pila? :-[

Johan se ahtaaksi kävikin...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites se pidennetty versio, kun kuulin jostain että suunnitteilla olisi pidennetty versio. Vai oliko se vaan aprilli pila? :-[

 

Ei ole vielä suunnitteilla, vaan ainoastaan kaavailtu tulevaisuudessa. Wikipedia kertoo:

 

Future variants may include an A380-900 stretch seating about 650 passengers, a shortened A380-700 seating about 455 passengers, and an extended range version with the same passenger capacity as the A380-800.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyttenhän tuota saisi sitten käyttää kaupallisessa lentotoiminnassa jo? Miksi siis ensimmäiset koneet luovutetaan vasta noinkin pitkän ajan päästä? Onko Airbussilla vielä jotain omia testejä menossa, eikö noita koneitakin ole kuitenkin saatu valmistettua jo jonkunmoinen määrä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toistaiseksi valmistuneet koneet lienevät kaikki prototyyppejä. Niissä on erilaisia mittaus- ym erikoisvarusteita ja toisaalta esim. matkustamoja ei ole kaikissa koneissa kokonaan sisustettu. Osa protoista päätynevät aikanaan asiakkaiden käyttöön, mutta esim. GE-moottorien hyväksyntää varten tarvitaan oma testikone.

 

Sarjatuotannon aloittamista jarruttavat paljon julkisuutta saaneet sähkökaapelointien suunnitteluvirheet. Kaapelointi pitää suunnitella uudestaan ja sitten vielä valmistella sarjatuotanto siltä osin, ja tämä vie aikaa. Prototyypeissä kaapelointi taitaa olla pääosin tehty käsin ja niistä voi osittain puuttua paljonkin kaapelointia, esim. matkustamon videojärjestelmät.

 

Asiaan kuuluu myös se että tyyppihyväksynnän lisäksi tarvitaan sarjatuotantoa varten tuotantohyväksyntä (Production Certificate), johon kuuluu mm. tuotantotestien ja -tarkastusmenetelmien hyväksynnät. Ilman tätä hyväksyntää viranomaisen eli EASA:n valvojat joutuisivat tarkastamaan jokaisen koneen kaikki tuotantovaiheet.

 

Näin olen ainakin asian käsittänyt, korjatkaa jos on tarvis  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän näin suurten koneiden käyttöönotto vaikuttaa halpalentoyhtiöihin? Onko edelleenkin tuottavinta lentää lyhyitä matkoja täysillä koneilla vai onko A380 jo niin suuri, että halpalentoyhtiöt alkavat vedellä tulevaisuudessa taivaalle pitempiä viivoja? Eikös tässä vastikään jokin Oasis Hong Kong tai sellainen aloittanut pitkät halpalennot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toistaiseksi valmistuneet koneet lienevät kaikki prototyyppejä. Niissä on erilaisia mittaus- ym erikoisvarusteita ja toisaalta esim. matkustamoja ei ole kaikissa koneissa kokonaan sisustettu. Osa protoista päätynevät aikanaan asiakkaiden käyttöön, mutta esim. GE-moottorien hyväksyntää varten tarvitaan oma testikone.

 

airlinerlist.com:in A380-valmistusnumeroluettelon mukaan prototyypeistä:

 

msn 1 F-WWOW jää Airbusille

msn 2 F-WWXL menee Etihad Airwaysille

msn 3 F-WWSA menee Singapore Airlinesille (9V-SKA)

msn 4 F-WWDD menee Etihad Airwaysille

msn 5 F-WWSB menee Singapore Airlinesille (9V-SKB)

msn 6 ei ole prototyyppi vaan 7:ntenä valmistuva A380 F-WWSC, joka menee Singapore Airlinesille (9V-SKC)

msn 7 F-WWSD menee Etihad Airwaysille

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin superjumbo A380 on saanut sekä Euroopan että Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomaisten tyyppihyväksynnän. EASA ja FAA luovuttivat lentoturvallisuustodistukset Airbusille tiistaina Toulousessa. A380 on useita vuosia kestäneen testiohjelman perusteella lentokelpoinen ja täyttää kaikki turvallisuusvaatimukset.

 

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Airbusin+A380+superjumbo+sai+lentokelpoisuustodistuksen/1135223638514

 

Samalla viranomaiset tutkivat, että onko EADS:n entinen co-chief Noel Forgeard ja muut syyllistyneet lainrikkomukseen, sillä he möivät osakkeitaan pois viikkoja ennen kuin ensimmäisistä valmistusviivästyksistä ilmoitettiin. Poliisi esim. tutki EADSin pääkonttorin muutamaa tuntia ennen A380:n sertifikointijuhlia.

 

http://www.euronews.net/create_html.php?page=detail_eco&article=395746&lng=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin superjumbo A380 on saanut sekä Euroopan että Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomaisten tyyppihyväksynnän. EASA ja FAA luovuttivat lentoturvallisuustodistukset Airbusille tiistaina Toulousessa. A380 on useita vuosia kestäneen testiohjelman perusteella lentokelpoinen ja täyttää kaikki turvallisuusvaatimukset.

 

Miten niiden jättöpyörteiden kanssa kävi? Itsellä ainakin on mahdollisesti julkaistu uutinen jäänyt huomaamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikahaulla löytyi tällainen hyvä uutinen...

 

The study demonstrated that en route the A380 is similar to the Boeing 747. In cruise and when flying in a "holding pattern", the A380 is considered to be identical to any other aircraft, both for vertical and horizontal spacing between it and any following aircraft.

 

The study has also established that there are no wake constraints for the A380 following any other aircraft, including another A380.

 

On approach, the study recommends increasing the spacing compared with the existing rules. For a "heavy" aircraft following the A380 spacing would increase to six miles and to 8 miles for "medium" and "small" aircraft. Current guidance requires all aircraft to remain 10 miles behind the A380.

 

The good news is since A380 is unaffected by wake turbulence from ANY aircraft currently flying -- not even another A380 -- it can land as close as practicable to a preceding aircraft. In a perfect ATC world, that would help compensate for the additional spacing required by aircraft following the A380.

 

On departures, a "heavy" aircraft following the A380 will have to wait two minutes, and the "medium" sized and "small" aircraft will have to wait three minutes. But here again, the A380 can take-off as close as possible to any preceding

 

airliner.http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=bea678c7-5848-404d-bf97-76926d555827&

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuossa suorinta lentoreittiä välillä Tokio - Toulouse, ja se näyttää menevän Kouvolan seudun yli. Onko mitään mahdollisuuta, että A380 olisi mennyt Kuusankosken pohjoisosien ylittävää lentoreittiä, mitä muutkin kauko-idän koneet käyttävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuossa suorinta lentoreittiä välillä Tokio - Toulouse, ja se näyttää menevän Kouvolan seudun yli. Onko mitään mahdollisuuta, että A380 olisi mennyt Kuusankosken pohjoisosien ylittävää lentoreittiä, mitä muutkin kauko-idän koneet käyttävät.

Onhan se mahdollista. Lähes mikä tahansa on mahdollista. Voi olla että se  on lentänyt PVOlle (VOR) ja lähtenyt siitä UN872, ja sitä lentoreittiä jatkuu ainakin EEL (VOR, Hollannissa) asti. Mutta se ei tarkoita että se olisi niin tehny...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään