Guest palokallio

Mistä saisi halvimmalla monimoottorikelpparit?

16 viestiä aiheessa

Kotimaiset koulut taitaa olla vähän kalliimmasta päästä. Ulkomailta vois varmaan saada edullisesti, mutta laatu voi vaihdella. Matkat ja asuminen lisää tietnkin hintaa. Googlella toki tulee paljon saitteja joita saa hiki hatussa kahlata. :thmbdn:

 

Olisko kellään kokemuksia tai muuten vinkkejä miten kannattais edetä? Kaikki huomioidaan, kiitos jo etukäteen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis ihanko vain MEP-kelpuutus PPL:n jatkoksi hupilentelyyn vai pitäisikö saada monimoottori-IR lisäksi?

 

Pelkkää MEP-kelpuutusta ilman IR:ää tarjoavat ainakin norjalaiset hintaan 3340 € Senecalla ja simulla:

 

http://www.nearas.no/default.asp?menu=56&submenu=65

 

Ja millä koneella sitten olisi tarkoitus lennellä?

 

Vielä v. 1995 kieppeillä Suomessa oli tarjolla vuokralle 3 Aztecia, 2-3 Navajoa, Chieftain, pari 400-sarjan Cessnaa ja Seneca tai pari, mutta kummasti ovat senjälkeen 2-moottorimäntäkoneet kadonneet Suomen vuokramarkkinoilta.

 

Valitettavaa, koska monimoottorilentämisessä on tiettyä herrasmiestouhun tuntua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietty näissä jutuissa on myös se, että onko se halvin aina viisain valinta?

 

Monimoottorilentämisessä on jo aika paljon pelissä jos moottori sanoo sopimuksen irti sopivan ilkeässä vaiheessa. Vaikka JAR-koulutusta kaikki olisikin, voihan noissa olla ihan erojakin tasossa? Pelkkä hinta ei välttämättä ole se hyvä valintaperuste.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietty näissä jutuissa on myös se, että onko se halvin aina viisain valinta?

 

Vaikka JAR-koulutusta kaikki olisikin, voihan noissa olla ihan erojakin tasossa?

 

Pelkkä hinta ei välttämättä ole se hyvä valintaperuste.

 

Mutta toisaalta ei se kallis hintakaan ole välttämättä mikään laadukkaan koulutuksen merkki  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen minäkin kaiholla kymmenen vuoden takaisia aikoja, kun melkein joka koulussa oli mahdollisuus lentää monimoottorikelpuutukset. Koulut kilpailivat asiakkaista tarjoten erittäin kohtuuhintaista koulutusta. Oma aiheensa tietysti on se, miksi näin ei enää ole.

 

Seppo Kolehmainen 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta toisaalta ei se kallis hintakaan ole välttämättä mikään laadukkaan koulutuksen merkki  ::)

 

Joo, kun luet mitä kirjoitin, tarkoitin nimenomaan tätä. Hinta ei ole hyvä ainoana kriteerinä, kumpaankaan suuntaan. ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, kun luet mitä kirjoitin, tarkoitin nimenomaan tätä. Hinta ei ole hyvä ainoana kriteerinä, kumpaankaan suuntaan. ;)

 

Eli pitää mennä johonkin "siitä välistä" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta 6h ( min. VFR toimintaan) meppi tiimaa ei ole kovinkaan paljon, vaikka sen olisi saanut kuinka hyvässä koulussa tahansa. Kun kura alkaa roiskumaan tuulettimeen... Mutta tosiaan, eikö kannattaisi mennä Jenkkilään, 3500 EUR:lla saa luutavasti kelpuutuksen plus loman päälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten lienee asian laita jos on valmiiksi IR yksimoottoriselle koneelle niin riittääkö silloin ihan pelkkä MEP? Turbiinille kai riittää tyyppikoulutus vai kuinka, tietääkö kukaan? :)

 

Ajattelin tässä pikku hiljaa hankkia lupakirjoja, jos joskus niillä sais vaikka töitä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turbiinille kai riittää tyyppikoulutus vai kuinka, tietääkö kukaan? :)

 

Joo riittää tietyin edellytyksin. Jos lentokone johon ollaan hankkimassa tyypikoulutusta on SPA (Single pilot aircraft), riittää pelkkä IR. Jos ko tyyppi olisi ensimmäinen monimoottorityypi, niin tyyppikoulutuksen lentokoulutus on hivenen pidenmpi.

 

Taas jos haluat mennä MPA lentokoneen (multi pilot aircraft) tyyppikurssille, niin ennen kurssin alkamista täytyy olla voimassa mm. monomoottorisen lentokoneen mittarilentokelpuutus. Kaikki liikennelentokoneet kuuluvat MPA kategoriaan.

 

SPA ja MPA ero luonnollisesti on siinä, että SPA konetta voi lentää yhdellä ohjaajalla, kun taas MPA koneessa täytyy olla aina kaksi ohjaajaa.

 

Tässä ketjussa tätä aiemmin pohdittiin: http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,57707.0.html

 

Sitä yksmoottori > MEP IR hommaa en ulkoa tiedä, mutta JAR FCL-1 antaa tähänkin vastauksen.

 

Onnea matkaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täytyy vielä vähän googlailla noita floridan kouluja. siellä hintataso taitaa olla aika matala. Onkohan niiden laadusta kellään mitään kokemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

täytyy vielä vähän googlailla noita floridan kouluja. siellä hintataso taitaa olla aika matala. Onkohan niiden laadusta kellään mitään kokemuksia?

 

Ainakin sieltä valmistui hemmetin hyviä terroristeja ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo täytyy olla tarkkana ettei osoita välinpitämätöntä laskun sorvaamista kohtaan. ;)

 

Jenkkilässä näyttäis ATPL teoriatkin tosi halvoilta. Hieman taitaa kuitenkin vaatia enemmän vaivaa kaikki paperityöt kuin Suomessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään