Matti Ollikainen

IDEAPARK - kaupunki on lähes katettu

16 viestiä aiheessa

Ideapark aukeaa perjantaina 1.12 klo 10.00

Lempäälässä avautuu perjantaina ostosjätti, joka vastaa neljää Koskikeskusta tai kahdeksaa Stock-

mannia. Juhlan jälkeen koittaa arki, ja koko hankkeen suurin arvoitus ratkeaa: mikä saa miljoonat tavoi-

tellut kuluttajat alkuhuuman jälkeen palaamaan Marjamäkeen?

Lempäälän uusi jättiostoskeskus Ideapark viettää avajaisiaan perjantaina 1.12. Viikkoa ennen h-hetkeä

Marjamäellä käy vilske. Osa liikkeistä on jo lähes valmiina ottamaan asiakkaat vastaan, joihinkin vasta

tuodaan tavaroita ja osassa seinät eivät ole vielä pystyssä. Kiinteistöpäällikkö Jorma Vuorisen puhelin

soi jatkuvasti. Kaikilla on hänelle asiaa. -"Aamulla seitsemältä puhelut alkavat, ja vasta kymmenen aika-

an illalla alkaa rauhoittua. Mutta saa näin viimeisillä viikoilla soidakin, kunhan saadaan asiat eteenpäin",

hän sanoo.

Lasten ja nuorten kulttuurikeskuksessa Pii Poossa kaikki on vielä alkutekijöissään. Seinistä vain osa

on pystyssä, ja sähkötyöt ovat kesken. Moni voisi luulla, ettei Pii Poo valmistu avajaisiin mennessä.

Vuorinen ei kuulu heihin. -"Minä en epäillyt tätä hanketta koskaan. Haastetta valmisteluiden loppuun

saattamisessa on, mutta niin on ollut koko Ideaparkissa. Ja näin pitkällä ollaan jo.

Moni muu on epäillyt kalusteyrittäjä Toivo Sukarin ja teollisuussuvun vesan Toni Virkkusen yhteisen

hengentuotteen järkevyyttä. Kun hanke sai tuulta alleen, lähikunnissa alettiin pelätä moottoritien varren

jättiläisen vaikutuksia liike-elämään. -"Ideapark on kuitenkin niin iso hanke, että se varmasti muotoilee

ostovirtoja uudella tavalla", sanoo maakuntakaavoitusjohtaja Pertti Fagerlund Pirkanmaan liitosta.

Vaikutusarvioiden mukaan Ideapark vaikuttaa voimakkaimmin vieressä olevan Lempäälän keskustan

liikkeiden toimintaan. Toisaalta kunnassa toivotaan, että Ideaparkin tuoma asiakasvirta koituisi myös

Lempäälän hyväksi. Hyöty ei kuitenkaan tule itsestään. -"Jos kunnan läpi kulkee moottoritie, ei se auto-

maattisesti tuo kuntaan vierailijoita, mutta se antaa siihen hyvän mahdollisuuden. Lempäälän täytyy

järjestää Ideaparkin palveluiden oheen järjestelmällisesti jotain ekstraa", Fagerlund neuvoo.

Ideapark-suunnitelmiin on suhtauduttu hyvin varauksellisesti Lempäälän naapurikunnissa. Tampere

huomautti sen kiristävän selvästi kilpailua. Valkeakoski ja Toijala kantavat huolta omasta ja Lempäälän

palveluverkostosta. Valkeakosken kaupungin mielestä kaavahanke on niin mittava, että se vaikeuttaa

kiinteistö- ja kaupallisen alan ennakoitavuutta Etelä-Pirkanmaalla ja Tampereen kaupunkiseudulla.

Pelot eivät ole ihan tuulesta temmattuja. Ideaparkista tulee yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakes-

kuksista 104 000 neliömetrillään. Liiketilaa on neljän Koskikeskuksen tai kahdeksan Tampereen Stock-

mannin verran -"Ihan varmasti Ideapark heijastuu Tampereen liike-elämään, mutta nopeasti vaikutukset

tasaantuvat", arvelee Tampereen elinkeinojohtaja Eero Ottila.

Ideaparkin omistajat Sukari, Virkkunen ja Jarmo Viitala uskovat ostoskeskuksensa houkuttelevan asi-

akkaita muualtakin kuin Pirkanmaalta, jopa Helsingistä asti. Samaan uskoo myös Ottila. Hän on varma,

että vaikutukset yltävät Tampereelle asti. Ideaparkin lopullinen vaikutus Pirkanmaalla voidaan arvioida

vasta vuoden kuluttua, kun uutuuden viehätys alkaa karista ja kävijämäärä vakiintuu.

Ideaparkiin odotetaan vuosittain kahdeksan miljoonaa kävijää. Suurin ryntäys sukeutuu luultavasti heti

joulumyynnin aikana. Ideaparkista on puhuttu tiiviisti kolme vuotta, joten uteliaita varmasti riittää. Su-

urin haaste onkin saada asiakkaat tulemaan uudestaan. "-Ajattele suomalaista huonekalukauppaa. My-

ymälät ovat toistensa läheisyydessä, mutta siirtyessäsi liikkeestä toiseen joudut aina siirtämään autoasi

toiseen parkkipaikkaan. Me halusimme helpottaa tätä ja siirsimme kaikki toimijat saman katon alle",

Virkkunen selittää.

Ideaparkiin tulee 30 000 neliömetrin verran vaatekauppoja ja saman verran huonekaluliikkeitä. Noin

20 000 neliötä täyttyy tavarataloista. Loput noin 10 000 neliötä on varattu ravintolapalveluille, pienille eri-

koisliikkeille ja käsityöläisille. Ideaparkissa on tuttujen nimien lisäksi joitain harvinaisuuksia. Muiden

muassa Tommy Hilfigerin oma myymälä ja italialaisia merkkituotteita alennuksella myyvä Signature

Outlet ovat ensimmäiset laatuaan Suomessa.

Virkkunen uskoo, että ihmiset tulevat Ideaparkiin ostoksille kaukaakin. "-Onhan tänne nopeampi tulla

moottoritietä pitkin kuin kiertää ruuhkassa kehäkolmosta. Varmasti ihmiset tajuavat, kuinka paljon hel-

pompaa on tehdä ostokset täällä kuin muualla, ja haluavat tulla tänne yhä uudelleen".

www.ideapark.fi

indexkuva_Ideapark2.jpg

Iso kuva: http://www.kopernikus.biz/indexkuva_Ideapark.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja putketkin on mitä on. Tulee mieleen vanha koulu jossa oli ensimmäinen tulva ennen kuin yhtään oppilasta oli keretty päästämään sisälle kouluun aiheuttamaan sellaisia  ;D Eli itäeurooppalaiset putkimiehet paineisti koulun putket ja naps, putket alkoivat vuotamaan. Vieläkin voi nähdä seinissä valumajälkiä jos oikein tarkasti katsoo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs mainospaikka tästä foorumista on tullut??? Onko tuolla edes ilmailukauppoja?  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinhän nuo pienemmät yrittäjät "tapetaan" onkohan tuollekin todellinen sosiaalinen tilaus olemassa...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällaisen tyyppinen kauppakeskus edustaa jotain 1960-luvun autoistunutta USA:ta, ja nyt joku on iljennyt tuoda moisen kaamotuksen Suomeenkin. Itse aion boikotoida paikkaa sillä parhaalla mahdollisella tavalla - saatan käydä katsomassa miltä paikka näyttää, mutta en osta yhtään mitään. Tehkää muutkin, ja paluumatkalla poiketkaa kaupungin keskustassa julkisen liikenteen voimin tukemassa 2000-luvun kauppakeskusta, nimittäin kaupungin keskustaa!

Mä nauran, kun paikka etsii muutaman vuoden päästä pikaisesti rahoitusta pikaratikan jatkamiseksi näivettyvään kauppakeskukseen asti. ;D Tulevaisuutta saati kestävää kehitystä tämä keskus ei edusta millään, vaikka tarjoaakin kuulemma bussikyydityksen Keskustorilta ilmaiseksi. Toki lapsiperheet sun muut käyvät autoillansa kaupassa muualla kuin keskustassa, kun tavaraa ja kyyditettäviä on paljon. Esimerkiksi Sello on vielä ihan siedettävä, kun sinne on hyvät yhteydet sekä julkisilla liikennevälineillä että bensanlutkuttimilla, eikä se ole edes missään (kovin) periferiassa. Harmittaa vain se, että asun aivan Espoon rajalla ja tuonne päästäkseni täytyisi käyttää pieni omaisuus seutulippuun, joten suosin stadin keskustaa mieluummin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eivät nuo ilmaiset kuljetukset koske - ainaakaan tälläkertaa - kuin avausviikonlopun ajan. Joku oli laskenut tuolla Joukkoliikennefoorumilla, että Mansesta pääsee yli 50 bussivuorolla päivässä Ideaparkkiin. Ihan eri asia sitten on, kuka viitsii lähteä dösällä ostoksille :thmbdn:

Olen muutaman kerran käynyt USAn suurimmassa ? ostosparatiisissa, Mall of Americassa ( vaatimattomat 500 liikettä) Huikea paikka taisi olla neljä-viisi kerrosta korkea.

Olen Oskarin kanssa samaa miletä paikan kannattavuudesta, mutta ken elää se näkee...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kolme kauppakeskus Ideaparkissa toiminutta myymälää on sulkenut ovensa. Ideaparkin Vanhan kaupungin Herkkukadulla sijainneet Kolvaan Kala, Leivonmäen lihapuoti ja Vihannesmyynti P. Lehti lopettivat toimintansa juhannuksen jälkeen.

aamulehti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kolme kauppakeskus Ideaparkissa toiminutta myymälää on sulkenut ovensa. Kaikki kolme ovat pienehköjä elintarvikealan erikoisliikkeitä.

hesari

Tyyntä myrskyn edellä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Matkalla Jämille stoppasin Ideaparkissa. Paikka oli avattu sinä aamuna hiljattain. Kovin monta asiakasta ei paikalla vielä silloin ollut. On isohko kolossi, mutta ei aiheuta minussa ostohimoa. Samoja liikkeitä kuin Helsingissä joka kauppakeskuksessa. Lisänä iso huonekaluliikkeiden keskittymä sekä farkkukauppoja (tyyliin Peräkylän Farmariasuste Ky).

Ostin Ilta-Sanomat ja jäätelön (R-kioskilta). Olin siis maksava asiakas enkä mikään turhan katsoja...  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisen kotoa ajelee Ideaparkkiin melkeenpä nopeammin kuin keskustaan, mutta silti olen käynyt siellä huimat kolme kertaa. Syykin on selvä. Vaikka (ja koska) siellä on kiljoona miljoonaa liikettä, niiden tilat ja valikoimat ovat turhan surkeat. Kaikki vaatepuodit panostavat samanlaisiin muotivaatteisiin, ja jos niistä ei satu pitämään, on aika ankeassa asemassa. Naistenosastot ovat tosin huomattavasti suuremmat, mutta lasken senkin miinukseksi: itse ei löydä mitään ja joutuu odottelemaan kun naisväki shoppaa...  :P

Ei mulla tosin mitään semmosia suuria negatiivisiakaan tunteita tuota kolossia kohtaan ole. Siellä se nököttää, ja ihan hauska sielä on käydä sen kaks kertaa vuodessa..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajelen joitain kertoja vuodessa Ideaparkin ohitse, eikä ole vielä kertaakaan tullut oikeastaan edes mieleen, että poikkeaisin sinne edes katselemaan, saatikka ostelemaan.

Ja minä sentään poikkean Töysän Tuurissa aika lailla aina kun siellä päin liikun.

Mistä löytyvät Tampereen seudulla ne "miljoonat kuluttajat" yhtään pidemmällä tähtäimellä ? En voi uskoa, että esim. sadan kilometrin päästä kukaan ajelisi Ideaparkkiin "ihan vain shoppailemaan" useampaa kertaa vuodessa. Juurikin siksi, että ne samat valikoimat löytyvät todennäköisesti lähempääkin, vaikkei ehkä kaikki saman katon alla olisikaan.

Toivotan kuitenkin menestystä Ideaparkille ja sen yrittäjille, vaikken itse siihen menestykseen uskokaan :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Naistenosastot ovat tosin huomattavasti suuremmat, mutta lasken senkin miinukseksi: itse ei löydä mitään ja joutuu odottelemaan kun naisväki shoppaa...  :P

Mun mielestä jokaisessa kauppakeskuksessa pitäisi ovella jakaa pariskunnille radiopuhelimet, samoin jokaisen naistenvaateliikkeen vieressä pitäisi olla joku baari tmv. jonne miehet voisi mennä siksi aikaa kun emäntä on shoppailemassa. Voisi sitten sieltä baarista aina välillä urahdella niihin naisten kysymyksiin "näyttääkö tämä hyvältä mun päällä" tai" näytänkö minä tässä lihavalta" jotain tilanteeseen sopivaa kuten "kulta, ainahan sinä näytät hyvältä olipa sun päällä mitä vaan" yms. ja samalla lukea sitä päivä'n lehteä, juoda sitä olutta ja nauttia rauhasta. Jos vielä halutaan kehitellä ideaa niin niissä baareissa voisi olla maksukorttiyhteys liikkeisiin, se emännän ostosten maksaminenkin tuntuisi paljon kivemmalta kun nenän edessä olisi oluttuoppi ja hyvä lehti... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään