Raine Haikarainen

Nostalgiaa Turun Ruskosta

16 viestiä aiheessa

Negoja penkoessani tuli vastaan pari kuvaa 60-luvun puolivälistä. Tarkkaa vuotta en tiedä, mutta epäilen -64 tai -65. Kuvassa näkyvät koneet lienee helppo tunnistaa...

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostalgiaa Suomen Turuust..., kiitos, kivaa katseltavaa, tuo ensimmäisen kuva OH-CPE, onko tuo tuo tyypiltään Piper Cup Trainer J3C entinen USAF tulenjohtokone...? Samanlainen kuin joskus Suomessa ollut OH-PAK?, lieneekö kumpikaan enää hengissä...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CPE :llä onkin mielenkiintoinen historia. Se on tyyppiä Piper Cub J2, rekisteröity 2.9.38 Helsinkiin tunnuksella OH-SNB, tunnus muuttui 15.3.41 OH-LPA:ksi jolloin se oli Kemissä, tunnus vaihtui OH-CPE:ksi 7.11.51. Poistettu rekisteristä 4.9.69 tuhoutuneena, Molino Oy rakensi uudelleen 8.1.74 ja viimeisin merkintä löytyy 22.10.93 jolloin kone oli Hämeenlinnassa ja samalla omistajalla on edelleen.

OH-PAK (J3C-65 Cub)  poistettiin rekisteristä 4.8.86, viimeisin omistaja oli Rovaniemellä.

Osaako muuten joku sanoa minkä vuoksi tunnuksia on vaihdeltu noinkin monta kertaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CPE :llä onkin mielenkiintoinen historia. Se on tyyppiä Piper Cub J2, rekisteröity 2.9.38 Helsinkiin tunnuksella OH-SNB, tunnus muuttui 15.3.41 OH-LPA:ksi jolloin se oli Kemissä, tunnus vaihtui OH-CPE:ksi 7.11.51. Poistettu rekisteristä 4.9.69 tuhoutuneena, Molino Oy rakensi uudelleen 8.1.74 ja viimeisin merkintä löytyy 22.10.93 jolloin kone oli Hämeenlinnassa ja samalla omistajalla on edelleen.

OH-PAK (J3C-65 Cub)  poistettiin rekisteristä 4.8.86, viimeisin omistaja oli Rovaniemellä.

Osaako muuten joku sanoa minkä vuoksi tunnuksia on vaihdeltu noinkin monta kertaa?

 

Kiitos, tuo selvensi koneiden historiaa Suomessa huomattavasti, vieläköhän kumpikaan on lentokunnossa tai siihen saatettavissa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin OH-CPE:llä on lentokelpoisuustodistus voimassa 2007 asti.

 

Jep, eli saattaisi löytyä livenä näkyville jostain Hämeenlinnan suunnasta...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan, tuolla C172 CEH-vainaalla on ollut tuollainenkin mainos pyrstössään. Mukavia fiiliksiä kuvista :)

 

EDIT: ...sittemmin ko. koneen ovessa taisi lukea "nami nami"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisessä kuvassa oleva OH-KZC on KZ VII Laerke eli suomennettuna tietenkin "Leivo".

 

DC-3 saattaa olla OH-LCG...ei oikein saa selvää vaikka suurentaa.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa vielä yksi kuva samaa sarjaa. Kolmosen ja 172:n lisäksi vielä Convair. Tohon kun saisi liitteenä vielä radiaalien äänet.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa vielä yksi kuva samaa sarjaa. Kolmosen ja 172:n lisäksi vielä Convair. Tohon kun saisi liitteenä vielä radiaalien äänet.

 

Sanopa muuta. Tuon Cessnan O-300:n kutoskoneen ääntä on mahdollista kuulla vieläkin, mutta eipä kuulla kaupallisella puolella enää tähtijytinää, ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CPE :llä onkin mielenkiintoinen historia. Se on tyyppiä Piper Cub J2, rekisteröity 2.9.38 Helsinkiin tunnuksella OH-SNB, tunnus muuttui 15.3.41 OH-LPA:ksi jolloin se oli Kemissä, tunnus vaihtui OH-CPE:ksi 7.11.51. Poistettu rekisteristä 4.9.69 tuhoutuneena, Molino Oy rakensi uudelleen 8.1.74 ja viimeisin merkintä löytyy 22.10.93 jolloin kone oli Hämeenlinnassa ja samalla omistajalla on edelleen.

OH-PAK (J3C-65 Cub)  poistettiin rekisteristä 4.8.86, viimeisin omistaja oli Rovaniemellä.

Osaako muuten joku sanoa minkä vuoksi tunnuksia on vaihdeltu noinkin monta kertaa?

 

Rekisteritunnukset vaihtuivat omistajien mukaan.

SN tulee koneen maahantuojasta eli Oy S & N:stä. Minkäsortin maahantuontiliike tämä oli, en tiedä. J-2:sia tuotiin kuitenkin maahan 2 kpl.

LP taas tuli Länsipohjan Ilmapuolustusliitosta, joka piti majaansa Kemissä.

CP:ssä oli taas aloitettu ensimmäinen Piper-sarja, joka rekisteröitiin vuosien 1950-1966 välillä. Tämän jälkeen Piperit rekisteröitiin pääsääntöisesti P-alkuisilla tunnuksilla.

 

PAK on muistaakseni tällä hetkellä Jyväskylläs tai Rovaniemellä ja omistaja aikoo saattaa sen lentokuntoon.

Tähän vielä Papan ottama kuva PAKista:

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eli saattaisi löytyä livenä näkyville jostain Hämeenlinnan suunnasta...?

 

OH-CPE majaili takavuosina Hyvinkäällä ns. Viljasen hallissa. Silloisella omistajalla oli tuon Piperin lisäksi Ford T -henkilöauto vm. 1926. Käsittääkseni hän on kuollut jo kauan sitten, ja koneen (ja Fordin) nykyiset fyysiset olinpaikat ovat minulle tuntemattomia. Ja muuten, eikös tuo OH-CPE ole tarkkaan ottaen Taylor J-2, niistä taisi tulla Pipereitä vasta myöhemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-CPE majaili takavuosina Hyvinkäällä ns. Viljasen hallissa. Silloisella omistajalla oli tuon Piperin lisäksi Ford T -henkilöauto vm. 1926. Käsittääkseni hän on kuollut jo kauan sitten, ja koneen (ja Fordin) nykyiset fyysiset olinpaikat ovat minulle tuntemattomia. Ja muuten, eikös tuo OH-CPE ole tarkkaan ottaen Taylor J-2, niistä taisi tulla Pipereitä vasta myöhemmin.

 

OH-CPE on viimeaikoina ollut Savonlinnanlentokerhon hallissa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo S&N taitaa olla nykyinen S.G Nieminen vai menikö päinvastoin,aikoinaan toivat maahan mm.moottoripyöriä englannista ja liittyykö ehkä nykyiseen Sumeko nimiseen firmaan.Jotain tällaista. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo S&N taitaa olla nykyinen S.G Nieminen vai menikö päinvastoin,aikoinaan toivat maahan mm.moottoripyöriä englannista ja liittyykö ehkä nykyiseen Sumeko nimiseen firmaan.Jotain tällaista. 8)

 

Sumeko on osa SGN-konsernia..... samoin kuin S.G. Nieminen Oy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla