Sami Virkkula

Raiskattuja biisejä radiossa

87 viestiä aiheessa

Niin, Eläkeläiset eivät yritä päteä muiden ansioilla, vaan kaikille on selvää, että heidän versionsa ovat vitsi. Se on ihan eri asia kuin muiden teosten palasten järjesteleminen uudestaan tietokoneessa ja kunnian ottaminen lopputuloksesta, jonka eteen ei itse ole tehnyt juuri mitään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikohan juuri äskettäin YLE:n Prisma ohjelmassa, kun esiteltiin tutkimusta ihmisten suhtautumisesta erilaiseen musiikkiin. Siinä oli jako tehty neljään luokkaan, jossa toisessa päässä oli jääräpäät jotka ymmärsivät vain lapsuudessa ja nuoruudessa omaksuttua musiikkia ja toisessa päässä suvaitsevaiset uudistajat jotka olivat varttuneempanakin avoimia myös uudelle ja erilaiselle musiikille. Sopii miettiä, mihin kastiin itse kukin kuuluu...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuosikymmenessä tulee pari kolme uutta hyvää bändiä. Mihin minut luokitellaan? ;D

Minä tosin en ole puhunut mitään uudesta erilaisesta musiikista, vaan vanhan musiikin plagioimisesta em. tavalla. Kyllä nykyään tehdään hyvää musiikkia aika paljon. Enemmän kuin 80- ja 90-luvulla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En sinänsä usko, että suurimmalla osalla musiikin kuuntelijoista on mitään esim. samplerien käyttöä vastaan.... Erilaisia versioita saa toki tehdä, kunhan on tehty ns. hyvällä maulla - tai sitten todella mauttomasti  ;) Siis kunhan koko kappale ei olisi alusta loppuun samplattyä...

Sanotaan vaikka että 80 % omaa plus 20 % sampleä menee vielä läpi useimmissa tapauksissa.

Meikäläinen on senverran vanha studioraakki, että sämpleriluuppien tapaisia tehtiin aikoinaan leikkaamalla nauhaa lenkiksi, joka pantiin pyörimään kehää ja siirrettiin esim. 16-raitaiselle yhdelle raidalle vaikka 4 minuutin pätkäksi, mihin sitten soitettiin muut osuudet päälle. Siitä kai loop-käsite alunperin syntyikin. Voi niitä aikoja, kun joka masternauhurissa (Studer, Revox, Telefunken jne) oli nauhaleikkuri ja/tai urat... ja lukuisia masternauhoja on aikoinaan leikelty ja liimailtu kokoon. Nykyisin tuo homma hoituu helpommin...

Mennäänpä ihan huvin vuoksi takaisin vaikka 60-luvulle. Jostain putkahti esiin uusia "muotitansseja" toinen toisensa perästä. Niinpä tuli myös ns. twist.

Samoihin aikoihin elettiin rautalangan kulta-aikaa. Siispä tehtiin tautisia covereita rautalankabändeille ja sitten vielä twistiksi. Paras esimerkki suomalaisesta väännöstä lienee The Sounds-orkesterin Emma (twist) v. 1963, joka oli listojen kärjessä pitkään.

Mutta niitäkin tehtiin joko hyvällä tai sitten huonolla maulla. 80-luvulla kaivelin joutessani vanhan studiohuijarin Ronnie Kranckin masternauha-arkistoa Pitäjänmäellä ja kuuntelin mm. sellaisen levy-yhtiön hylkäämän esityksen kuin Käki-twist  :'( joka oli todella hirveä  :thmbdn: Onneksi nauhassa ei ollut esittäjän nimeä, joten kenenkään ei tarvitse hävetä isänsä tuotoksia...

Sairaskohtaukseen kuollut bändikaverini Matti "Femma" Puhtila soitti radiomafiassa oman mielensä mukaan valittua musiikkia. Femman mielestä musiikki oli joko huonoa tai hyvää. Femma soitti vain jälkimmäistä  ;)

Mutta kuka sen sitten määrittelee, mikä on huonoa ja mikä hyvää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta kuka sen sitten määrittelee, mikä on huonoa ja mikä hyvää?

Kuulija. Ei mikään musiikki ole sinänsä huonoa tai hyvää, vaan sen määrittelee aina kuulijan oma kokemus. Jostain musiikista voidaan toki sanoa, että se on huonosti tehtyä, tai että se pyrkii menestymään arveluttavilla keinoilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sattuipa tuossa kohdalle Markku Aron esittämä ensikertaa, hmmm..., mielenkiintoinen versio Rainbown I Surrender kappaleesta...  :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eläkeläisten coverithan on lähes kaikki oikeasti helmiä  8)

Öööööö...voisin kysyä että miksi ne on helmiä? En nyt tiedä yhtään heidän "helmiään" (olen käämit käräyttänyt jo vilperin kanssa), mutta mikä niissä on niin hienoa? (Vilperi yrittää säälittävästi kääntää alkup. sanoituksen tekohauskaksi suomeksi ja veikkaan että eläkeläiset tekee saman humpan voimilla).

Onko ne siis helmiä, että joku osaa sanoittaa biisit siten, että ne sopii kaljatuoppiin ja niitä on mukava rallattaa nousuhumalassa?

Mikolle pisteet, kun oli lukenut mun tunnekuohun vallassa kirjoittaman replyn...ei ole miehiä töissä  ::)  Ja minulla on Colin Hayn "Looking for Jack" älpynä (ainoa foorumilla?), joten mun pitäisi tietää  :santa:

-Kähmy  :santa:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eläkeläisten sanoitukset ovat vähän eri tyylin huumoria kuin Vilperien. Ne ovat tarkoituksella äärimmäsen typeriä, samoin kuin musiikillinen sovituskin. Jos sen tyylinen huumori ei huvita, sitten ei kannata Eläkeläisiä kuunnella. Kyllä minua rock-klassikoiden humppaversiot ovat jaksaneet hymyilyttää. "Pidähän kiinni hatustasi, sillä kohta palkeet puhkuvat".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eläkeläisten sanoitukset ovat vähän eri tyylin huumoria kuin Vilperien. Ne ovat tarkoituksella äärimmäsen typeriä, samoin kuin musiikillinen sovituskin. Jos sen tyylinen huumori ei huvita, sitten ei kannata Eläkeläisiä kuunnella. Kyllä minua rock-klassikoiden humppaversiot ovat jaksaneet hymyilyttää. "Pidähän kiinni hatustasi, sillä kohta palkeet puhkuvat".

Näitä käännöspiiseja ovatten sitten tehneet Turo's Hevi Gee ja Rehupiikles. Jälkimmäisessä pohojalaanen itseruoskinta on kestävä teemä käännöksissä.

Ja alkuun palatakseni: Kari Tapion Lumi Teki Enkelin Eteiseen on todella hirveä. Miten voidaankaan biisin alkuperäinen tunnelma venytellä aivan päin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja mitä tulee eläkeläisiin vielä, niin heidän keikoillaan on niin riehakas tunnelma, että se pitää itse kokea (itse olin kuukausi sitten Hesassa Nosturissa, myyty etukäteen loppuun ja tunnelma totisesti katossa, 2 tuntia soittivat alkuunsa ilman encoreja, kun oli niin hyvä tunnelma (heidän piti lopettaa jo 1½ h kohdalla normaali soittaminen...)).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja alkuun palatakseni: Kari Tapion Lumi Teki Enkelin Eteiseen on todella hirveä. Miten voidaankaan biisin alkuperäinen tunnelma venytellä aivan päin...

Yrittää mielestäni tuossa olla vakavasti otettava countrylaulaja... :thmbdn:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tästä asti aikaa Loirin esittämänä on aika horror-kokemus.  :-\

Ensikuulemalta tuo versio muistutti jonkinlaista örinää  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään