Martti Kujansuu

Fairchild G24:n onnettomuus Malmilla

7 viestiä aiheessa

FD-1:n oli tarkoitus lähteä Turkuun 19. huhtikuuta 1941, mutta toisin kävi. Ohjaajana ollut insinöörimajuri Toivo Juho Elias Kuusinen (syntynyt 6.3.1904 Sortavalassa) ja matkustajana ollut majuri Eino Upari (Ikaalisissa 8.9.1896) kuolivat kun FD-1:n siivet kääntyivät lennon aikana 90 astetta ympäri kiinnittämättömän pultin takia. Kone oli juuri vaihdettu suksista renkaisiin ja väärinkäsityksen johdosta pulttia ei oltu kiinnitetty siipeen eikä koneella ollut voimassa ollutta lentolupaa.

 

Kone putosi nykyiselle puistoalueelle Strömsin maatilan pellolle noin 100 metriä silloisesta Pukinmäen tiestä Ala-Malmille noin kaksi kilometriä Malmin lentokentältä lounaaseen. Tarkkaa hylkypaikkaa ei ilmeisesti ole vielä löydetty? Kuvat ovat Sota-arkistosta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi kaikille foorumin käyttäjille.

 

Olen jo useamman kuukauden käynyt sivuilla katsomassa hienoja kuvianne ja lukemassa juttujanne. Viimein päätin itsekin rekisteröityä ja liittyä seuraan. Olen kiinnostunut ilmailusta, varsinkin sotilaskoneista ja sotahistoriasta, joten päätin vastata tähän viestiin.

 

Karttoja tutkittuani löysin koneen tarkan putoamispaikan. +/- 10metriä. (Paikka on lähellä synnyinkotiani, joten tunnen seudun kohtalaisen hyvin)

Luullakseni paikalta voisi vielä löytyä hylyn osia, mutta vaatii lapion ja metallinpaljastimen, ainakin.

 

Paikalle on aikojen saatossa maisemoitu kaksi pienehköä kumpua ja istutettu puita. Koneen putoamispaikka löytyy Eniron puhelinluettelon (2006) karttasivulta 66. Ruutu on DN/82. Ruudun yläosassa lukee Longinoja ja putoamispaikka on kutakuinkin ko sanan o:n ja n:n paikkeilla, jos jotakuta kiinnostaa.

 

T:Ripa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuskartta vahvistaa tuon paikan. Itsellä on ollut samat aikeet eli käydä hieman kaivelemassa tuolla paikalla. Paikkahan sijaitsee Strömsin kartanon "tiluksilla" joten ensin tietysti pitäisi anoa lupaa. Sitten pitäisi vielä viimeistellä projektina oleva "miinanraivaaja" eli tee-se-itse metallinpaljastin.

 

Ps. Strömsin tila Malmilla - Malin kansalaishistoria

 

Sodankin strömsiläiset kokivat. Aarnikkaa pommitettiin, samoin Strömsin peltoja, jonne kerrotaan jonkin lentokoneenkin pudonneen. Ilmeisesti luulivat lentokentäksi, Eino Viander arvelee. Pommitusta pakoon juostiin peltoaukean laidassa olevaan kellariin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikka ei tarvinne ??? kenenkään lupaa laivamiseen. Strömsin tilan maat kuuluvat nykyään Stadille. Ton koneen putoamispaikka on nykyisten viljelypalstojen länsipuolella. Ja se on virkistysaluetta (puistoa?), missä dogut ovat pitäneet leiriään.

 

Ois kyllä mahtavaa jos sieltä löytyisi jotakin, rohkenen kylläkin epäillä.  >:( Mut jos ja kun menette kaivelemaan, niin laittanette infoa tuloksista? Voin kyllä tulla henkilökohtaisesti näyttämään mestan, jos saadaan aikataulut natsaamaan.

 

Ja kiitos Ilkka tervetulotoivotuksestasi.

 

T:Ripa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikka ei tarvinne ??? kenenkään lupaa laivamiseen. Strömsin tilan maat kuuluvat nykyään Stadille.

 

Kyllä vaan siihen tarvitsee oman tietämykseni mukaan. Alue on nähtävästi puistoa, eli kaupungin omaisuuden tuhoamista? Jokamiehenoikeuksiin ei taida kuulua maaperän tonkiminen.

 

Eiköhän tuohon lupa irtoa kunhan selittää tarkoituksen. Lentokoneet eivät kuuluu muinaismuistolain piiriin, ellei nyt kyseessä ole todella tärkeä lentokone (ainoastaan Kaleva tulisi mieleen).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siihen Ripa lupa puistoosastolta tarvitaan,tervetuloa muuten,kuvia katsellessa tuli mieleen että tuskin kovin syvälle osat painuneet,talvi ja silloin vielä kylmät ;Dmaisemointi ja vuodet,lykkyä tykö joka lähtee yrittämään. 8)

t:arska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla