Martti Kujansuu

Tupolev SB:n onnettomuus Malmilla

5 viestiä aiheessa

6. huhtikuuta 1942 SB-2 oli lähdössä SB-1:n perässä sotalennolle Suomenlahdelle n. klo 1.30. Nousun jälkeen SB-2 ei ottanut korkeutta vaan jatkoi n. 100 metrin korkeudessa lähellä puiden latvoja laskuteline alhaalla. Äkkiä kone kaartoi n. 45 asteen kulmassa alas ja törmäsi maahan silloisella Malmin ampumaradalla. Ohjaaja (luutn. Paul Amor Malmari) loukkaantui vakavasti, mutta kk.ampuja kersantti Ahvensalmi lievemmin. Tähystäjänä oli Eino Johannes Torkkola.

 

Onnettomuuslautakunta selvitti onnettomuuden syyt seuraavaksi: "Kone on startn jälkeen menettänyt nousukykynsä. Ohjaaja on vetämällä yrittänyt säilyttää vähäisen lentokorkeuden, josta on ollut seurauksena nopeuden pienentyminen kuolion rajalle. Vasemman puoleisen jarrusiivekkeen täysin aukioloasento antaa aihetta olettamukseen, että niiden väärä käyttö olisi ollut syynä nopeuden pienentymiseen."

 

Kuvat luonnollisesti Sota-arkistosta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sota-arkistoko mahtaisi olla osoite, josta voisin käydä penkomassa erästä henkilökohtaisella tasolla mielenkiintoista Ilmavoimien onnettomuutta? Kyseessä oli isoenoni, joka kohtasi matkansa pään Santahaminan edustalla 7.2.1939 Blackburn Riponin sytyttyä palamaan yölentoharjoituksissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sota-arkistoko mahtaisi olla osoite, josta voisin käydä penkomassa erästä henkilökohtaisella tasolla mielenkiintoista Ilmavoimien onnettomuutta? Kyseessä oli isoenoni, joka kohtasi matkansa pään Santahaminan edustalla 7.2.1939 Blackburn Riponin sytyttyä palamaan yölentoharjoituksissa.

 

Kyllä. Vielä jos olisi tiedossa koneen rekisteritunnus, niin voisi suoraan tilata koneen poistokansion Ilmavoimien esikunnan arkistosta. Yleensä tälläisistä onnettomuuksista on olemassa tutkijalautakunnan raportti yksityiskohtaisine tietoineen säästä, silminnäkijän kertomukset yms.

 

Ps. Minulla on vapaata loppuviikko käytännössä, joten voin käydä kopioimassa asiakirjoja jos et itse ehdi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä. Vielä jos olisi tiedossa koneen rekisteritunnus, niin voisi suoraan tilata koneen poistokansion Ilmavoimien esikunnan arkistosta. Yleensä tälläisistä onnettomuuksista on olemassa tutkijalautakunnan raportti yksityiskohtaisine tietoineen säästä, silminnäkijän kertomukset yms.

 

Ps. Minulla on vapaata loppuviikko käytännössä, joten voin käydä kopioimassa asiakirjoja jos et itse ehdi.

 

No onpas hienoa  :) JOs tosiaan olet sinne menossa, niin mielellänihän minä tietoja otan vastaan! Wikipedia kertoo seuraavaa: "7. helmikuuta 1939 Ripon RI-158 syöksyi maahan Santahaminassa. Luutnantti M.Loikkanen kuoli." Siinäpä tuo rekkarikin on.

 

Tuossa yksi aihetta sivuava kuva Hietaniemestä...

 

http://www.apinalauma.fi/~andy/photoarchives/Graveyard/Dsc_1445.jpg

 

Tuo Ilmavoimien kansio olisi kyllä hieno. Sinulla lienevät yhteystiedot ja menettelytavat selvillä? Olisi kyllä kovin mielenkiintoista sekä itseni että läheisempienkin sukulaisten kannalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla