Kirjoitettu Joulukuu 1, 2006 Ficora on auvoisina skannerivuosina puuttunut paljon pienempiinkin rikkeisiin kuin tarkoitukselliseen luottamuksellisen viestinnän eteenpäin välittämiseen. Jos julkinen striimi tulee, olen melko varma että seuraamuksia tulee. Totta. Striimistä tulee varmasti seuraamuksia mutta miten noi pienemmät rikkeet tähän liittyvät kun kukaan ei ole vielä edes osannut varmaksi sanoa että onko lennonjohdon radioliikenne edes oikeasti luottamuksellista. Toisaalla täällä valitetaan ku vaksit ei näytä ID-korttejaan ja sitten samaan aikaan puolustellaan omia rikkomuksiaan... Sitten sinä varmaan osaat sanoa onko kyseessä oikeasti rikkomus vai ei? Ficora ei näköjään ole edes itse varma asiasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 1, 2006 Sitä saa ottaa vastaan vain se, jolle se on tarkoitettu. Kyseessä ei ole yleisellä kutsukanavalla harjoitettava radioviestintä. Ilmailuradioviestintää ei yleensä ole tarkoitettu yleisesti vastaan otettavaksi. Joten kun Tampere Radar ilmoittaa Finnair 642:lle että nousepa lentopinnalla 290 niin saman aikaisesti taajudella roikkuvat Finnish Commuterin pilotti matkalla Kemistä Helsinkiin, British Airwaysin pilotti matkalla Lontoosta Helsinkiin ja vaikkapa Blue1:n pilotti matkalla Helsingistä Kuopioon syyllistyvät tässä rikokseen tai rikkeeseen kun ottavat vastaan viestä joka on selvästi tarkoitettu vain ja ainoastaan Finnair 642:lle? (Tämä oli sitten puhdasta sarkasmia). Nikke Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 16, 2006 2) hätäkutsuja; eikä muuta sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi. Jos kuuntelee skannerivastaanottimella ilmailutaajuuksia sillä mielellä, että odottaa kuulevansa mahdollisen mayday-hätäkutsun, silloin se on sallittua... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 16, 2006 Mites sitten kun minulla on veneessä VHF radio johon minulla on lupa ja itse saan myös käyttää sitä(siihenkin on lupa).otanpa kaverin kyytiin jolla ei ole minkään valtakunnan lupaa,radio on päällä,minä kuuntelen luvallisesti mutta vieressä istuva vaimo luvatta,eli vaimo linnaan ja rutkat sakot,pitäiskö jonkun ajatella jossain. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 16, 2006 Joten kun Tampere Radar ilmoittaa Finnair 642:lle että nousepa lentopinnalla 290 niin saman aikaisesti taajudella roikkuvat Finnish Commuterin pilotti matkalla Kemistä Helsinkiin, British Airwaysin pilotti matkalla Lontoosta Helsinkiin ja vaikkapa Blue1:n pilotti matkalla Helsingistä Kuopioon syyllistyvät tässä rikokseen tai rikkeeseen kun ottavat vastaan viestä joka on selvästi tarkoitettu vain ja ainoastaan Finnair 642:lle? (Tämä oli sitten puhdasta sarkasmia). Nikke Eivät luonnollisestikaan syyllisty rikokseen. Ilmailuradiossa yksi keskeinen elementti on juuri se, että kaikki ilmatilaa käyttävät kuulevat sen liikenteen. "Situational awareness" on keskeinen asia ilmaliikenteessä, ja tuollakin tavalla sitä edesautetaan. Eli ilmailuradio on nimenomaan tarkoitettu broadcast-tyyppiseksi siinä mielessä, että kaikki ilmatilassa toimijat kuulevat sen, vaikka viesti tavallisimmin onkin osoitettu yhdelle kerrallaan. Tämä liittyy myös siihen, miksi AM valittiin kauan sitten ilmailu-VHF:lle modulaatioratkaisuksi. AM-modulaatiossa kuulee luotettavammin, jos useampi viesti menee päällekkäin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla