Harri Pottonen

Windowsin uudelleenasennus

8 viestiä aiheessa

Tervehdys,

Täällä palstalla kun liikkuu avuliasta mikrogurua, niin haluisin kysyä vähän neuvoja. Mulla alkais olla taas aika asennella Windowsia uusiksi. Ennen oon aina tehny niin, että oon formatoinu kovalevyn kokonaan ja asentanu kaikki ohjelmat uusiks. Mulla on 120GB:n kovalevy joka on jaettu osiks niin, että yhdessä on Windows, toisessa FS, Kolmannessa kaikki muut ohjelmat ja neljännessä jotain sekalaista krääsää.

Kysymys kuuluu, että onko mitään mahdollisuutta säilyttää noita d,e ja f osioita, ettei tarttis niitä formatoida ja asennella uudestaan? Kun mun käsittääkseni tota pelkkää C:tä ei voi formatoida? Ja jos toi pelkän C:n formatointi onnistuu ja windowsin uudelleenasennus, niin miten noi muilla partitioilla olevat ohjelmat linkitetään taas uudestaan windowsiin niin että se näkee ne? Tarkotan sitä, että esim. Office on tehnyt myös C asemalle jotain juttuja, vaikka itse ohjelma on asennettu E:lle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä partitioiden säilytys onnistuu. Asennuksen alussa näytetään nykyinen osiotaulukko ja kysytään mihin haluat asentaa. Kun valitset nykyisen C:n etkä muuta osiointia mitenkään, muiden osioiden formatointia ei edes ehdoteta. C:täkään ei ole pakko formatoida, riittää kun hävittää kaikki järjestelmäkansiot, mutta kun sinulla ei viisaasti ole C:llä mitään säilytettävää niin anna formatoida vaan.

Ohjelmat joudut asentamaan kaikki uudestaan, paitsi jos on jotain sellaisia yksinkertaisia tai vanhoja ohjelmia, jotka eivät käytä lainkaan Windowsin rekisteriä. Uudelleenasennettavien ohjelmien vanhat tiedostot kannattaa hävittää alta pois, ettei jää turhaa tauhkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli siis ihan sama formatoida vaikka kaikki, kun ohjelmat joutuu kuitenki asentamaan uudestaan  :(

Tässä vaan on sellanen harmitus, että kun on aika paljon asentanu esim. sceneryitä tai lisäosakoneita simuun, niin niitten asentamisessa uudelleen on aika kova homma. Viimeksikin meinas mennä hermo, kun tuo mun Pilatus PC-12 on netistä imuroitu, eli sen asennus ei oo ihan yhtä helppoa kun vaikka CD:llä olevan ATR:n. Eli täytyykö noikin sitte kaikki asentaa uudestaan kun FS:n asentaa, vai onko niitä mahdollisuus säilyttää jossain eri kansiossa, tai vaikka toisella osiolla ja lisätä vaan sitten noi kansiot, kun FS on uudelleen asennettu?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli siis ihan sama formatoida vaikka kaikki, kun ohjelmat joutuu kuitenki asentamaan uudestaan  :(

Tässä vaan on sellanen harmitus, että kun on aika paljon asentanu esim. sceneryitä tai lisäosakoneita simuun, niin niitten asentamisessa uudelleen on aika kova homma. Viimeksikin meinas mennä hermo, kun tuo mun Pilatus PC-12 on netistä imuroitu, eli sen asennus ei oo ihan yhtä helppoa kun vaikka CD:llä olevan ATR:n. Eli täytyykö noikin sitte kaikki asentaa uudestaan kun FS:n asentaa, vai onko niitä mahdollisuus säilyttää jossain eri kansiossa, tai vaikka toisella osiolla ja lisätä vaan sitten noi kansiot, kun FS on uudelleen asennettu?

No tietty esim. freeware sceneryt kannattaa säilöä talteen (samoin simun texture- jne kansiot). Sitten, kun olet simun asentanut, on noiden sceneryiden talteen otto helppoa. Sen kun naputtelee scenery libraryyn. Tai tokihan voit ottaa myös scenery.cfg:n talteen ja korvata sen uudelleenasennuksessa tulleen sillä, mutta silloin pitää olla kaikki sceneryiden tarvitsemat tiedostot oikeilla paikoilla, tai alkaa virheilmoituksia pukkaamaan...

Sama homma freeware lentokoneiden kanssa. Kopioit niiden kansiot talteen, samoin simun gauges- ja effects-kansiot (oliskohan vielä muuta?)...

Mutta payware-koneiden kanssa joudut varmaankin asentelemaan suurimman osan uusiksi. Esim. monet ns. "wrapperit" tallentavat piilotiedostoja jonnekin wintoosan järjestelmätiedostojen joukkoon, ja nehän sulta menee formatoinnin yhteydessä. On toki joidenkin vanhempien lisäosien kohdalla mahdollista, että voisivat toimia suoraan kopioimallakin, mutta vaikea sanoa mitkä sellaisia olisivat...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama homma freeware lentokoneiden kanssa. Kopioit niiden kansiot talteen, samoin simun gauges- ja effects-kansiot (oliskohan vielä muuta?)...

Pääkansion äänet? \Flight Simulator 9\Sound  Ainakin joitain paneelien ääniä on tuolla. Effects-kansiossa voi olla myös sceneryiden toimimiseen liittyviä tiedostoja, joten sekin kannattaa ottaa talteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edellisen kerran, kun asentelin wintöötin uusiksi otin koko FS:n kansion talteen toiselle partitiolle. Windowsin asennuksen jälkeen asensin FS:n uusiksi ja kopioin toiselta partitiolta tämän talteen otetun hakemiston suoraan tuoreen asennuksen päälle. Muistaakseni kaikki toimi loistavasti LDS767:aa lukuunottamatta, joka sekin lähti toimimaan uudelleenasennuksen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon vastauksista ja vihjeistä :) Kyllähän tuo projekti näköjään väistämättä widossin osalta viikonlopun vapaapäivät vie, mutta nuo FS:ia koskevat vinkit kyllä helpottaa paljon ja säästää aikaa. Varsinkin tuo scenery.cfg:n talteenotto taitaa säästää aika paljoltakin naputtelulta.

Kiitos vielä hyvistä ja nopeista vastauksista :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa koko simun voi palauttaa helposti ennalleen. Asentaa vaan sen uudestaan samaan polkuun kuin ennenkin ja kopioi vanhan sitten uuden päälle. Vähemmän muokatut ohjelmat tulee asennettua sitä mukaa kuin tarvitsee. Windowsin ja perusohjelmien asennus ja päivittäminen on parin tunnin homma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään