Jukka Joutsijärvi

VISTA uudelleenasennus!!

21 viestiä aiheessa

Vaikka ei olekaan vielä kaupoissa ei hankinnassa niin silmiin pisti MB uusin lehti artikkeli sivulla 18, jossa lukee-suora lainaus:

"Ohjelmiston lisenssisopimukseen on kuitenkin tulossa muutoksia joihin viranomaiset eivät ole reagoineet. VISTAn voi esimerkiksi asentaa uuteen tietokoneeseen AINOASTAAN KERRAN, toinen perusteellinen päivitys pakottaa käyttäjän ostamaan uuden käyttöjärjestelmälisenssin!!"

Tämähän on aivan perseestä ja riistoa Bill Gatesin puolelta. Jos haluat esim. syystä että ostat uuden ja nopeamman kiintolevyn, asentaa Vistan uudelleen omalle koneellesi maksat taas uuden lisenssimaksun!!! HÄH?!

Eipä taida maksaa vaivaa edes hommata Vistaa kuin vasta sitten kun XP tuki loppuu,eli kun on pakko. Ei edes tuleva FSX ostaminen ja uuden koneen kokoaminen laita harkitsemaan yhtään minkä käyttiksen ostan!!

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rajoitukset johtuvat kasvavasta piratismista. Ainakin Microsoftin mukaan.

Minun mielestäni tuo (jos siis tuollainen kahden kerran asennusrajoitus olisi) johtaa vain suurempaan piratismiin.......

Tulee vain mieleen levy-yhtiöiden temppuilut musiikkilevyjen kanssa. Todellista hyötyä musiikin levittämisen estämisessä niissäkään ei ole ollut - päinvastoin ehkäpä, aiheuttaa vain enemmän harmaita hiuksia rehellisille käyttäjille.

Mutta jokatapauksessa aika naurettavaa silti jos ostat esim. Vistan retail-lisenssin ja et saa asentaa sitä kuin vain noin kymmenen kertaa. Ja tuokin näyttää olevan tuollainen mutu-vastaus josta firma ei edes itse tiedä. Hyvinkin tulee tuo kymmenen asennuskertaa täyteen ahkeralla koneenpäivittäjällä ja -säätäjällä sen käyttiksen elinkaaren aikanan. Ja ei varmasti kukaan lähde toista laillista lisenssiä ostamaan samaan koneeseen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole tutustunut, mutta kyllähän omistamansa ohjelman saa asentaa vaikka joka päivä jos haluaa. Luultavasti siinä tulee jossain vaiheessa raja, jonka jälkeen pitää soittaa, aivan kuten XP:n OEM-lisensseissä. Onlineaktivointi on kyllä hyvä juttu, sillä ilman sitä piratismin torjunta haittaisi laillisia käyttäjiä vielä paljon enemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattaa olla että minulla on vanhaa tietoa tuosta aktivoinnista tms. mutta...

eli jos vista havaitsee järjestelmän kokoonpanon radikaalin muuttumisen (?) niin se alkaa tivaan aktivointia.

sittenhän sen näkee kun se tulee kunnolla kauppoihin, itse pidän XP:n koneissani niin kauan kuin mahdollista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luultavasti siinä tulee jossain vaiheessa raja, jonka jälkeen pitää soittaa, aivan kuten XP:n OEM-lisensseissä. Onlineaktivointi on kyllä hyvä juttu, sillä ilman sitä piratismin torjunta haittaisi laillisia käyttäjiä vielä paljon enemmän.

Näin olen asian laidan ymmärtänyt olevan Vistan tapauksessa. Lähteenä jokin foorumi :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rajoitukset johtuvat kasvavasta piratismista. Ainakin Microsoftin mukaan.

Itse veikan että kaikki Vistan versiot saa krakataunna pari vikoa ennen viralista julkaisua, jos ei jo nyt.  Kaikki tälläiset tempput ovat enemaan haita kun hyötyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse veikan että kaikki Vistan versiot saa krakataunna pari vikoa ennen viralista julkaisua, jos ei jo nyt.

Juu, on jo saanut ainakin noin kuukauden päivät kräkättynä netistä sekä uusin Microsoft Office 2007 Enterprise Edition leviää jo netissä. Tietoviikossa oli juttua tuosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs ongelma tää on  ??? Vistan asennuksen jälkeen Ghostilla image jota voi asennella vaikka 24/7 jos mieli tekee eikä kukaan kysel...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäs ongelma tää on  ??? Vistan asennuksen jälkeen Ghostilla image jota voi asennella vaikka 24/7 jos mieli tekee eikä kukaan kysel...

Ja kun Vista toteaa, että rautaa on vaihtunut liikaa, pitää suorittaa aktivointi, ei sitä imagella kierretä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kun Vista toteaa, että rautaa on vaihtunut liikaa, pitää suorittaa aktivointi, ei sitä imagella kierretä.

Miten se liittyy tuohon? (ja minkä takia niitä koneen osia pitää kokoajan vaihtaa tuskimpa se kuitenkaan hermostuu tulostimien ynm. sellaisten lisäämisestä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se ole mikään vaikea homma aktivoida puhelimitse, kun asennuskerrat ovat ylittyneet. Windows kertoo, että onlineaktivointi ei onnistunut, joten soitapa tähän numeroon. Sinne sitten kerrotaan ruudulla näkyvä numerosarja ja ne kertovat sieltä aktivointikoodin, joka näpytellään sisään. Kuinka moni edes tietää, että Windows XP:llä on ihan sama homma? Mulle tuo on tullut eteen jo monesti, kun olen vaihtanut kotikoneeseen emolevyn ja kaiken siihen liittyvän n. kerran vuodessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eli jos vista havaitsee järjestelmän kokoonpanon radikaalin muuttumisen (?) niin se alkaa tivaan aktivointia.

No eikös tuo ole XP:llä ihan sama homma?

EDIT: Esahan sen tuolla sanoikin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten se liittyy tuohon? (ja minkä takia niitä koneen osia pitää kokoajan vaihtaa tuskimpa se kuitenkaan hermostuu tulostimien ynm. sellaisten lisäämisestä)

Jotkut haluaa vaihtaa osia tietokoneeseensa. Jos sinä pärjäät samalla raudalla loppuelämäsi, niin ihan vapaasti vain.

Ei se ole käyttöjärjestelmän asia hermostua konepäivityksistä. Kyllä omaa konettaa pitää saada päivittää niinkuin haluaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotkut haluaa vaihtaa osia tietokoneeseensa. Jos sinä pärjäät samalla raudalla loppuelämäsi, niin ihan vapaasti vain.

Niin pärjäänkin, konsolit on pelaamista varten, wordit ja kuvankäsittely ynm. tarvittavat pyörivät tässä varsin hyvin vielä parinkin vuoden päästä. Sinäkin saat ihan vapaasti ostaa kerran vuodessa uuden 500euron näytönohjaimen :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin pärjäänkin, konsolit on pelaamista varten, wordit ja kuvankäsittely ynm. tarvittavat pyörivät tässä varsin hyvin vielä parinkin vuoden päästä. Sinäkin saat ihan vapaasti ostaa kerran vuodessa uuden 500euron näytönohjaimen :P

Tuota noin, simulaattoria nyt ei konsolilla pyöritellä mitenkään....eikä kovin hyvin sillä kirjoituskoneellakaan, ikävä kyllä. Eli Microsoftin FSX on syy, miksi tälläkin hetkellä olisi tarvetta nopeammalle koneelle, vaikka sisuksissa on nopeinta nyt saatavilla olevaa rautaa.

Ja kun perheessä on kolme muutakin tietokonetta kuin tämä minun "jatkuvasti" päivitettävä, niin raudan kierrätys muille koneille on halvin vaihtoehto pitää nämä riittävän toimivina, joten aktivointeja ja käyttöjärjestelmän uudelleen asennuksia tulee suunnilleen 2-3 kertaa vuodessa vastaan. Tänä vuonna tosin olen kotikoneille asentanut XP:n jo viisi kertaa päivittämisien takia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvinkin tulee tuo kymmenen asennuskertaa täyteen ahkeralla koneenpäivittäjällä ja -säätäjällä sen käyttiksen elinkaaren aikanan.

Huomautettakoon kuitenkin, että mitään ihan pientä päivitystä tuo ei tulkitse uudeksi koneeksi. Käsittääkseni tuo systeemi toimii sitten, että esimerkiksi näyttiksen tai kovalevyn

tai kummatkin voi vaihtaa vaikka sata kertaa, mutta sitten kun niitä vaihdettavia komponentteja on yhtä aikaa jotain seitsemän tai enemmän, tulkitaan kyseessä olevan "uusi" kone.

Kokemusta ei ole, mutta tuota "ongelmaa" saattaisi siis pystyä kiertämään silläkin, että jos pistää koneen uusiksi, ei vaihda ihan kaikkea heti ekalla kerralla.

Myönnän, että hankalahan tuo on joka tapauksessa, jos niitä asennuksia "uuteen" koneeseen voi tosiaan olla vain pari.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokemusta ei ole, mutta tuota "ongelmaa" saattaisi siis pystyä kiertämään silläkin, että jos pistää koneen uusiksi, ei vaihda ihan kaikkea heti ekalla kerralla.

Ei toimi noin, tarpeeksi monta osaa kun on vaihtunut, vaikka yksi kerrallaan, niin menee aktivointi uusiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään