Pekka Puhakka

DA-40:llä Malmilta Ateenaan (24 kuvaa)

30 viestiä aiheessa

Eli ohessa kuvin höystetty kertomus matkalennosta Malmilta Ateenaan. Reissun ajankohta oli 1. - 9.9.2006 ja matkassa oli allekirjoittaneen lisäksi Tuukka Takala. Kaikki kuvat ovat joko hänen tai allekirjoittaneen ottamia.

 

Aluksi kuva lentolaitteesta, jolla reissu tehtiin. Kyseessä siis Polyteknikkojen Ilmailukerhon DA-40 OH-FDA. Kuvassa kone Ikarian saarella Egeanmerellä.

[ attachment removed ]

 

Säätiedot lupasivat suunnitellulle lähtöpäivälle 2.9. huonoa keliä, joten matkaan lähdettiin päivää aikaisemmin Helsingistä Varsovaan ulottuvaa hyvän sään kaistaletta hyödyntäen. Reissun ensimmäisellä legillä ei turhaan pysähdelty, vaan lennettiin 4h50' blokkiajalla suoraan Malmilta Varsovaan. Tässä ohitetaan Pärnua.

[ attachment removed ]

 

Keli oli muuten ihan kelpo, mutta kuten jo Volmetkin matkalla lupaili, vallitsi Varsovassa SVFR:n salliva IMC. Tässä lennetään Varsovan yllä kohti Okecien kenttää. Varsova Informationin tutkapalvelu oli erinomaista heti siitä lähtien kun saivat koneemme putkellensa ja erityisesti kuvan kaltaisissa olosuhteissa siitä oli suuri apu.

[ attachment removed ]

 

Varsovassa tankattiin ja nukuttiin. Petrolotin tankkaajilla oli käytössään auton kumimatosta leikattu suoja, joka itse asiassa vaikuttaa varsin kätevältä tavalta suojata epämetallisen koneen siipeä kerosiinilta. Tästä vihjettä Kanaselle.

[ attachment removed ]

 

Varsovasta jatkettiin reissun toisena päivänä suoraan Slovakian Bratislavaan, jossa jälleen yövyttiin. Sieltä kolmantena päivänä Sloveniaan eli tarkemmin sanottuna Mariborin kautta Ljubljanaan. Maribor-Ljubljana -välillä päästiin nauttimmaan hienoista alppimaisemista.

[ attachment removed ]

 

Lähestyminen Ljubljanaan.

[ attachment removed ]

 

Ljubljanassa oltiin pari yötä, joten ehdittiin nähdä tämän Balkanin Sveitsin pääkaupunkia ja hiukan alppikyliäkin. Testattiin myös paikallisen lentokoulun lennonharjoittelulaite ja kuvattiin tämä muistomerkkinä jököttävä Adrian DC-6B. Slovenia on yllättävän kallis maa.

[ attachment removed ]

 

Reissun 5. päivänä saavutettiin vihdoin Adrianmeren ranta, kun lensimme Ljubljanasta Portorotziin. Tässä ollaan loppuosalla jäljempänä mainittuun. Kenttä on hyvin lähellä Kroatian rajaa, joten oikealla alhaalla näkyvä laitos taitaakin itse asiassa olla raja-asema. Myöskään Italiaan ei ole tästä pitkä matka, mutta siellä ei kuitenkaan käyty.

[ attachment removed ]

 

Matkaa jatkettiin välittömästi kohti Kroatian Pulaa, johon Tuukka on tässä lentämässä. Yöksi lennettiin vielä Rijekan kentälle, josta sitten jatkettiin reissun 6. päivänä Kroatian rannikkoa pitkin kohti etelää.

[ attachment removed ]

 

6. Päivä. Takana hyppelyä lukuisilla Kroatian rannikon kentillä, kunnes vihdoin saavuttiin Montenegron Tivatin kaupunkiin. Kuten tavanomaista, lentomatkan pisimmät ajanhukat tulevat kun yrittää tehdä nopeaa kääntöä maassa. Näitä oli tehty tänään useampia ja siksipä ilta alkoikin jo uhkaavasti hämärtyä, joten pikaisen vessatauon jälkeen hypättiin koneeseen ja otettiin suunnaksi Korfun saari Kreikassa. Tiedossa oli myös Albanian ilmatilan läpäisy.

[ attachment removed ]

 

Tämä osuus lennettiin korkealla ja kovaa. Tiranassa olisi ollut mukavaa käydä, mutta se jäi tällä kertaa tekemättä. Albanian ilmatilan ylitykseen kysyttiin lupa etukäteen saamastamme albanialaisesta puhelinnumerosta ja matkalla voitiinkin todeta että lennonjohtopalvelu pelasi kaikin puolin hienosti. Ei ongelmia.

[ attachment removed ]

 

Illan hämärtyessä laskeuduimme sitten Kerkiraan Korfun saarelle. Kreikassahan VFR-lentäminen loppuu 1/2 tuntia auringonlaskun jälkeen eli Yö-VFR:ää ei tässä maassa tunneta.

[ attachment removed ]

 

Kerkirassa yövyttiin ja saatiin myös ensipuraisu Kreikan ilmailutiedotuspalveluksista yms. yleisilmailijaa kiinnostavista asioista. Lentosuunnitelma käytiin hyväksyttämässä tornissa ja kiikutettiin sitten alakerran viestitoimistoon. Notameita odoteltiin puolisentuntia, kun matriisitulostin kirjoitteli niitä sanoma kerrallaan verkkaisesti. Tämän jälkeen otettiin Notamit ja säätiedot aina netin kautta Avinorin ilmaisesta palvelusta, toimii kuin junan vessa. Todettiin myös että IFR-reitit olivat kova sana myös VFR-lentäjille...

[ attachment removed ]

 

...samoin kuin IFR-kartat. Nimittäin ainoat näkösuunnistukseen sopivat kartat Kreikasta ovat Naton ONC- ja TPC-kartat, joiden vähäiset ilmailutiedot ovat 10-20 vuotta vanhoja. Tässä yritetään läpivalaisulla kopsata Jepsun VFR-Bottlangeista erinäisten lähestymisalueiden rajoja lakanan kokoiseen Nato-karttaan.

[ attachment removed ]

 

Kerkirasta päätettiin ehtiä 7. matkapäivänä Santorinille. Matkalla tehtäisiin välilaskut ja kuskinvaihdot Kefalliniassa ja Mykonoksella. Tässä kuvassa ollaan lyhyellä loppuosalla Kefalliniaan, jossa heti kynnyksen alla on hiekkaranta. Tietynlainen köyhän miehen St. Maarten siis.

[ attachment removed ]

 

Kefalliniassa joku köyhä lenteli Diamondia hiukan suuremmalla yleisilmailukoneellaan, eli 737NG:llä. Ajateltiin että oliskohan Onassis. Ei ollut vaan oli joku Sheikki Ali-Hassan tai hänen yksi vaimonsa. Sama kone taisi äskettäin esiintyä myös jossakin flightforumin Helsingissä otetussa kuvasarjassa (N889NC).

[ attachment removed ]

 

Kefallinialta jatkettiin siis Mykonokselle. Peloponnesoksen niemimaa ylitettiin pinnalla 115 jotta jäisi pelivaraa vuoriin. Niin korkealla taisi olla jo jonkinlainen tutkapeitto, mutta vähänkin alempana tuntuivat menetelmät olevan kova sana lähestymislennonjohdoissa. Paikkaa kysyttiin ahkeraan, kun samalla alueella oli meidän lisäksi muutama charter-kone.

 

Mykonos on tunnettu kovista tuulistaan. Tuuli oli onneksi suoraan pohjoisesta, eli radan suuntainen ja lisäksi melko tasainen. Maanopeus ilmassa oli reilut 30 solmua ja ilmanopeus maassa suunnilleen samaa luokkaa. Hyvä että jaksoi kuomun nostaa ylös.

[ attachment removed ]

 

Aiemmin käydyssä Kerkiran tornissa oli pelit ja vehkeet tutkineen ja muine tilpehööreineen viimeisen päälle. Sen sijaan Mykonos toi enemmän mieleen jonkun Mesopotamian lähilennonjohdon. Mykonoksessa saatiin myös halpaa kirassia. Tankkausauton dekalitramittari tuskin värähti kun pyytämämme 30 litran tankkaus oli suoritettu. Korttia tarjotessani tankkaaja totesi että antakaa olla. Taisi mennä mittavirheen piikkiin.

[ attachment removed ]

 

Mykonokselta jatkettiin Santorinille. Tässä VFR-suunnistusta kreikkalaisittain, eli päälliköllä kädessään IFR-kartta ja kuvanottajalla varmistuksena Nato-kartta. Toimii yllättävän hyvin! Nato-kartat olivat itse asiassa positiivinen yllätys, nimittäin vaikka ilmailutietoja niissä ei käytännössä ollut, oli niiden topografia silti huippuluokkaa verrattuna ns. ICAO-karttoihin. Suunnistus oli vaivatonta.

[ attachment removed ]

 

Santorinin tulivuorisaarella yövyttiin ja ehdittiin kiertää pääkaupunkiakin. Kraatterisaarta kelpasi katsoa jyrkänteen reunalla olevien näköalaravintoloiden terasseilta, mutta kaikkein hienoimmin sen tietysti näki ilmasta käsin. Tässä kuvassa siis kraatteri (keskimmäinen saari) ja itse Santorini (kauempana oleva jyrkänne) kuvattuna DA-40:n kabiinista. Tästä jatkettiin itään kohti Samosta.

[ attachment removed ]

 

Samoksella jälleen tankattiin ja kyseltiin paikallisilta Turkkiin lentämisestä. Sanoivat että voihan sitä aina kokeilla, mutta kyllä siihen jotain lupaa saattaa tarvita. Noh, oltiinhan me lähetetty sinne muutamat faksit laivayhtiön toimistosta (koska ulkomaan fakseja ei voinut lähettää suoraan lentoasemilta) ja soiteltu useampaan kertaan, mutta koska mitään vastausta ei ikinä tullut, päätetiin jättää kokeilematta. Kierrettiin sitten Samos itäpuolitse ja käytiin hyvin lähellä Turkkia menemättä sinne koskaan.

 

Samokselta länteen noin vartin päässä linnuntietä sijaitsee Ikarian saari. Päätettiin mennä viimeiseksi yöksi sinne. Kenttä on hyvin pieni ja siellä oli erittäin ystävällinen nuori lennontiedottaja. Hoiti meille majoituksen tuttujensa luota ja kyyditti vielä autollaan pois kentältä. Ikarian kenttä oli myös ensimmäinen paikka jossa meitä onniteltiin Euroviisuvoiton vuoksi. Asematasolla koneemme lisäksi Skyexpressin Jetikka, jolla lennettiin lyhyitä lentoja mm. Mykonoksen, Santorinin ja Ikarian väleilla.

[ attachment removed ]

 

Ikarian pikkusaaren aamuista rauhaa.

[ attachment removed ]

 

Sitten olikin vuorossa reissun viimeinen eli 9. lentopäivä. Suunnaksi Ateenan Megaran helikopteritukikohta ja siinä välissä lyhyt kuskinvaihto Syroksen saarella. Tässä vielä Egeanmeren maisemaa Ikarian ja Syroksen väliltä. Taivas oli täysin pilvetön, mutta tämän saaren vuoret saivat tiivistymistä aikaan.

[ attachment removed ]

 

Tehtävä suoritettu! Kolme päivää vietettiin Ateenan melskeessä paluumiehistön kanssa ja käytiin myös muutamissa pakollisissa nähtävyyksissä. Tässä Likavitoksen kukkula kuvattuna Akropoliksen raunioilta.

[ attachment removed ]

 

 

Allekirjoittanut ja Takala ottivat täältä Blue1:n eli Icelandairin yölennon takaisin Helsinkiin, ja paluuporukka lähti suorittamaan touhua käänteisessä järjestyksessä. Eli ei muuta kun Garminin "Invert Flightplan" nappi pohjaan ja menoksi... No ei sentään, nimittäin kolmen hengen paluumiehistön matka olisi oman tarinansa arvoinen. He kävivät myös Tiranassa kuittaamassa reissun kalleimmat laskeutumismaksut (~185 euroa, sisälsi yhden euron alennuksen). Taitaa olla melko liki Peter Tähtisen eräässä Siivet-lehden kolumnissaan mainitsemaa self service -maksua.

 

Reissun myötä tuli lentokiintiö täytettyä vähäksi aikaa, mutta nyt on jo kiikarissa uudet lentorallit. Saa nähdä mihin matka ensi vuonna vie.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava kuvatarina ja mahtoi olla myös mahtava reissu! Jäin kaipaamaan kuvia Samokselta, jossa tuli käytyä itsekin viime kesänä...

 

-VilleV-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu reissullahan oli erittäin ikävää  ;D

 

Ohessa Villelle pari kuvaa Samokselta. Oli niin pikanen visiitti ettei siellä juuri tullut kuvailtua.

 

Metsä- ja maastopalojen sammutuskalustoa ja taustalla Turkin vuoristoa. Lähtisivätköhän apuun jos vastarannalla käryäisi...

[ attachment removed ]

 

Kuva pohjoisen suuntaan Samoksen pohjoisrannikolla suunnilleen lentoaseman tasalla.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa Villelle pari kuvaa Samokselta. Oli niin pikanen visiitti ettei siellä juuri tullut kuvailtua.

 

Kiitos kiitos! Ihan herähti tippa linssiin, oli nimittäin erittäin mukava saari lomailla. Samoksen kenttä on erinomainen paikka bongailla kesän chartereita ja on sekin yhdenlainen köyhän miehen St. Maarten. Noista sammutuskoneista tuli itsekin napsittua useampi kuva, sekä maassa että ilmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa kustantaa ihan kivasti tuollainen reissu??

 

Lentotunti taitaa PIK:n timantilla pyöriä jossain 120-140€/h. Jos ajatellaan että jättää kesällä tehtävät lukuisat laskukierros ja "keilaniemeen ja takas" -lennot väliin niin samalla rahalla lennät aika pitkälle tuollaisella reissulla.

 

Tiisseli on halpaa :P

 

On mutta tuollaisen koneen hankinta ja muut kustannukset ei.  ;)

 

Hieno reissu ollut ja stoori myös  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuvatarina on kyllä vailla vertaa! Ensinnäkin hienot kuvat, upeat maisemat ja mahtava reitti!

 

Jos joskus saan lupakirjan niin samanlainen reissu suunnitteluun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvasinkin että joku kysyy reissun hinnasta. Se on hyvä kysymys ja täytyy tunnustaa etten koskaan tullut laskeneeksi reissun lopullista budjettia.

Kuten Virkkula totesi, lentotunti maksaa 125 euroa ja Deger-Jalostamo-Kaivopuisto-Kägeludden-Nokka -tyyppisiä ralleja kun jättää vähemmälle niin siinähän jo säästää.

 

Karkea arvio:

 

-Lentotunteja 10 h per henkilö kun miehistö kaksi henkeä --> 1250 euroa

-Laskeutumismaksut, hotellit ja kaikki muut kulut (kartat yms.) tekee varmaan toisen mokoman tuohon päälle

--> loppusumma ~2500 euroa.

 

eli kyllähän tuolla tekisi varsin hulppean kaukomatkan tai ostaisi kunnollisen telkkarin jne. jne., mutta ainakaan itselläni ei ollut minkäänlaisia ongelmia valita mihin säästöjään käytti. Kolmen hengen porukalla tulee tietysti merkittävästi halvemmaksi, eli loppusumma voisi olla ~1500...2000 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mielenkiintoinen kuvasarja! Kyllä tuollainen reissu näyttää niin mukavalta 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoksen kuvat näyttivät niin tutuilta, tuli syyskuun lopulla tutuksi nuo metsäsammutuskoneet, lensivät parina aina yhdessä. Hitaasti ja arvokkaasti. Ja Kroatian / Slovenian rajan vieressä näkyivät myös tutut suola-altaat....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helou!

 

Todella hyvää kuvastooria - varmasti upea reissu.

 

Oli erittäin hienoa nähdä kuvia Maribor-Ljubliana-Portoroz-Pula-akselilta. Kuvat saivat muutaman vuoden takaiset muistot elävästi mieleen.

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

T: Jani

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossapa onkin hyvä kuva Portorozin terminaalista. Paikoitukseen siellä ohjasti follow me -mopo ja taisipa vielä olla niin että follow me -teksti luki kuskin T-paidan selässä. Ennen kun päästiin maksamaan maksuja, kiikutti kenttävirkailija meille tarjottimella 40% luumuviinapaukut, tosin ne jouduttiin jättämään väliin kun oli vielä lentämistä edessä. Toisaalta eipä tuollaiset alppimaiden yrttiviinakset oikein muutenkaan mitään herkkua ole.

 

Täällähän on joskus ollut puhetta ulkomaisista lentokouluista ja mm. Solinairista. Ko. firman simut ja pääkonttori sijaitsevat Ljublianan lentoasemalla, mutta ainakin monimoottorilennot lennetään juurikin täällä Portorozissa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve!

 

Mukavaa tarinaa sekä hienoja kuvia...Onkos suunnitteilla juttua Siivet lehteen.Siellähän noita reissustooreja on aina silloin tällöin ollut!

 

-Jukka :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Täällähän on joskus ollut puhetta ulkomaisista lentokouluista ja mm. Solinairista. Ko. firman simut ja pääkonttori sijaitsevat Ljublianan lentoasemalla, mutta ainakin monimoottorilennot lennetään juurikin täällä Portorozissa.

 

 

Terve Pekka

 

Juu, sellaisista tunnelmista noi munkin kuvat otettu, mutta poikkeus vahvistaa säännön, eli me lennettiin meidän lennot juurikin Ljublianasta Mariboriin, Portoroziin ja Pulaan. Portorozissa käytiin vain kerran (siellä ei oo ILSsiä) ja päämaja oli siis, kuten sanoit, Ljublianassa. Harmi sinänsä, koska Portoroz näytti siltä, että siellä olisi viihtynyt vähän pidempäänkin.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

T: Jani

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan upea kokonaisuus ja kerronta myös :) Oli myös kiva nähdä noita Kreikkalaisia lennonjohtotornejakin hieman ja ihmiset näyttävät aivan tavallisilta  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Aiemmin käydyssä Kerkiran tornissa oli pelit ja vehkeet tutkineen ja muine tilpehööreineen viimeisen päälle. Sen sijaan Mykonos toi enemmän mieleen jonkun Mesopotamian lähilennonjohdon. Mykonoksessa saatiin myös halpaa kirassia. Tankkausauton dekalitramittari tuskin värähti kun pyytämämme 30 litran tankkaus oli suoritettu. Korttia tarjotessani tankkaaja totesi että antakaa olla. Taisi mennä mittavirheen piikkiin.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Miks suomalaisissa torneissa ei oo tollasta kelloa. On nimittäin komee. Niin iso että vanhemmatkin näkee.

 

Hienoja kuvia kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan upea "lomakertomus" kuvineen. Itse samoissa maisemissa reissanneena täytyy todeta, että varmasti oli pakettimatkaa mielenkiintoisempi kokemus!

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oli varmaan mahtava reissu! Hienoja kuvia ja hyvin selitetty matkatarina!   Tuttuja maisemia näkyi jonkun verran ja samalla pitää kysyä olisiko tarjolla vielä lisää kuvia Santorinilta? Lisäksi vielä kysymys laskeutumismaksuista eli kuinkahan paljon yleensä yksi laskeutuminen jollekin kentälle maksaa ja maksetaanko se laskeutumisen jälkeen esim. tornissa tai vastaavaa?

 

Itse en varmaan ikinä tule saamaan lupakirjoja, joten te keillä ne on niin pitäkää hauskaa juuri tällä tavalla

 

Never say never. Laskeutumismaksut vaihtelevat maan ja kentän mukaan ja ovat riippuvaisia koneen laskeutumismassasta ja matkustajamääristä, tällä reissulla välilaskuilla joutui maksamaan maksuja haitarissa 0-120 euroa. Laskeutumismaksujen lisäksi voi joutua maksamaan lennonjohtopalvelusta (navigointimaksu), lentoonlähdöstä (matkustajamaksu) sekä handlingistä (kuljetus kenttäalueella ym.). Maksu suoritetaan yleensä kentän toimistoon tai handling-virkailijalle, joskus briefingiin. Ja joskus nämä ovat kaikki yksi ja sama henkilö.

 

Yleensä en ole kommentoinut näitä, mutta nyt tuli poikkeus.

 

En minäkään. Poikkeus vahvistaa säännön?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla