Guest Henkka

Flying Finn tutkituttaa Finnairin hintakilpailun

32 viestiä aiheessa

Osataan se tuo mussutuksen jalo taito näköjään muuallakin, kuin täällä forumilla :P

 

Mun mielestä jollain Flying Finnillä ei pitäisi olla mitään sanomista tuohon. Itseppähän aloittivat halpalentotoiminnan ja tunkeutuivat samoille reiteille Finnairin kanssa. Ja nyt kun Finnair pudottaa "pakon edessä" hintojaan samoilla reiteillä, että saisivat myytyä enemmän lippuja, aletaan valittamaan. Aina ei voi ymmärtää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuokin ihmetyttää, että miksi Finnairin pitäisi päästää kilpailevan kotimaisen firman ihmiset käyttämään omaa lentosimulaattoriaan. Eipä kai SAS:nkaan pojat Finnairilta koulutusta osta tai päinvastoin, ihan sama asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä hieman erikoista halpalentoyhtiön valittaa muiden halvoista hinnoista.. ;D

Eipä kai SAS:nkaan pojat Finnairilta koulutusta osta tai päinvastoin

En ole varma, mutta muistelisin, että Finnairin A32S simu oli aika tiuhassa SAS:in käytössä siihen aikaan kuin SAS koulutti A321 lentäjiään (vaiko peräti 330 lentäjiäkin?).

 

Air Finland käyttää muuten Finskin 757-simua. Kouluttajat ovat vaan Islannista. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointti taitaa olla juuri tuossa Finnairin asemassa nykytilanteessa.

Toisaalta ymmärrän, toisaalta olen samaa mieltä mm. Mikon kanssa.

 

Itse kuljetusalalla joskus leipäni repineenä ihmettelen, kuinka valtio nykypäivänä laittaa monet pienyrittäjät polvilleen polkemalla hintoja mm. kuljetusalalla. Kelpo kuljetus (= Posti) levittäytyy koko ajan laajemmin eri kuljetusaloille ja koollaan lyö tiskiin sellaisia hintoja ja ehtoja, että moni pienyrittäjä ei niihin pysty vastaamaan ja joutuu lyömään rukkaset tiskiin, tai painamaan kellon ympäri jotta voisi viedä leivän kotiin.

 

Nykyään, ajan hengen mukaisesti, valtionyrityksiäkin pilkotaan ja yhtiöitetään kovaa vahtia ja voittoa pitää tulla pian ikkunoista sisään, kuten yksityiselläkin saralla.

 

Välillä vain ihmetyttää että näinkös terveesti tämä yhteiskunnan pyörä pyöriikin tälläkin saralla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Raha on aina rahaa, ja SAS on aivan eri asia kuin FlyingFinn siitäkin huolimatta että ovat molemmat Finnairin kilpailijoita. SAS Group on Euroopan neljänneksi suurin lentoyhtiö, kun FlyingFinn taasen kuuluu näihin *emmetin halpalentoyhtiöihin. Johan minä sanoin, että se savustus alkaa ennemmin tai myöhemmin ja pienet halpalentoyhtiöt katoavat ensiksi, suuremmat ajan mukana...tai sitten ei. Jos kilpailuvirasto nyt antaa myönteisen päätöksen FlyingFinnin kannalta, niin kyllä ainakin minulla palaa päreet. Aivan selkeä strateginen linjaveto eikä mitään väärää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Raha on aina rahaa, ja SAS on aivan eri asia kuin FlyingFinn siitäkin huolimatta että ovat molemmat Finnairin kilpailijoita. SAS Group on Euroopan neljänneksi suurin lentoyhtiö, kun FlyingFinn taasen kuuluu näihin *emmetin halpalentoyhtiöihin. Johan minä sanoin, että se savustus alkaa ennemmin tai myöhemmin ja pienet halpalentoyhtiöt katoavat ensiksi, suuremmat ajan mukana...tai sitten ei. Jos kilpailuvirasto nyt antaa myönteisen päätöksen FlyingFinnin kannalta, niin kyllä ainakin minulla palaa päreet. Aivan selkeä strateginen linjaveto eikä mitään väärää.

 

Olkoon miten on, mutta en usko (ja toivon myös sitä), että Flying Finn on ja pysyy. Eikä käy, kuten Kar Airille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Raha on aina rahaa, ja SAS on aivan eri asia kuin FlyingFinn siitäkin huolimatta että ovat molemmat Finnairin kilpailijoita. SAS Group on Euroopan neljänneksi suurin lentoyhtiö, kun FlyingFinn taasen kuuluu näihin *emmetin halpalentoyhtiöihin. Johan minä sanoin, että se savustus alkaa ennemmin tai myöhemmin ja pienet halpalentoyhtiöt katoavat ensiksi, suuremmat ajan mukana...tai sitten ei. Jos kilpailuvirasto nyt antaa myönteisen päätöksen FlyingFinnin kannalta, niin kyllä ainakin minulla palaa päreet. Aivan selkeä strateginen linjaveto eikä mitään väärää.

 

Tarkoitatko todellakin, että kilpailuviraston on tehtävä asiassa päätös Finnairin hyväksi oli tosiasiat mitä nyt sitten ovat.

Finnair on käyttänyt Suomessa monopoliyhtiön asemaa niin kauan, että siellä jo luullaan kilpailun olevan laitonta. Annetaan nyt vaan kilpailuviraston tutkia asia rauhassa.

Siis sehän on kuitenkin selvää, että Finnair koittaa savustaa kilpailijat pois ns. omilta markkinoiltaan. Toisaalta niin Finnairiin kuin VR:äänkin on pumpattu valtion l. veronmaksajien rahoja niin paljon, ettei kilpailusta saa millään oikeudenmukaista. Varsinkin kun Finnair roikkuu kynsin hampain kiinni "omissa" kotimarkkinoissaan.

 

ps. mites tämä ihmeellinen ja kaunis Finnair viettä 80v. päiviään ? Eihän sitä ole ollut olemassakaan 80 sitten, eikä vielä pitkään aikaan sen jälkeenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huvittava juttu sinänsä, kun ei ole omat rahat kiinni.

 

FlyingFinn:in idea perustuu ilmeisesti sille, että Finnairin liput ovat useimmille ihmisille liian kalliita. Kenellekään ei ilmeisesti ole tullut mieleen, että Finnair saattaisi lähteä hintakilpailuun mukaan. Minun mielestäni tuo oli kuitenkin varsin odotettavaa. Jos FlyingFinn:illä ei ole tuota otettu laskelmissa huomioon, niin ei voi firman johtoa kovinkaan kaukonäköiseksi kehua.

 

Mahtaako mikään laki muuten kieltää myymästä jotain tuotetta tai palvelua alle omakustannushinnan? Jos paikallinen K-marketti myy voita tappiolla ja korvaa tuon menetyksen myymällä maitoa sitten vähän kalliimmalla hinnalla, niin onko teko laiton?

 

Mitä tuohon simulaattorin käyttöön tulee, niin kai Finnair saa valikoida asiakkaitaan samalla tavoin kuin muutkin. Ei torikauppiaankaan ole pakko myydä porkkanoita asiakkaalle, jos naama ei miellytä.

 

Mitä noihin Finnairin saamiin veronmaksajien varoihin tulee, niin eiköhän ne rahat ole kulutettu jo aikoja sitten. Ei kai niiden rahojen tarvitse sentään ikuisena taakkana Finnairille olla. Valtio on sitäpaitsi saanut omiaan takaisin, kun se on myynyt suurimman osan yhtiöstä yksityisille osakkeenomistajille.

 

Odotetaan vain kilpailuviraston lausuntoa. Jos se kuitenkin nyt päätyy kovistelemaan Finnairia, niin sen jälkeen tässä maassa ei kannata ääneen huudella vapaasta markkinataloudesta mitään.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaako mikään laki muuten kieltää myymästä jotain tuotetta tai palvelua alle omakustannushinnan? Jos paikallinen K-marketti myy voita tappiolla ja korvaa tuon menetyksen myymällä maitoa sitten vähän kalliimmalla hinnalla, niin onko teko laiton?

 

 

Ei siinä mitään laitonta ole mun mielestä. Esim. Pyhäsalmessa on eräs kyläkauppa, joka myy polttoainetta aivan poljetuin hinnoin keskustan ja muihin lähiseutujen huoltoasemiin nähden. Ihmiset ajavat sitten sinne tankkaamaan, ja käyvät samalla siinä kaupassa ruokaostoksilla, ja kauppias kuittaa tällä polttoaineesta tulleet "tappiot". Ja kerran idea näyttää toimivan, mun mielestä tuo osoittaa vain hyvää businessvaistoa kauppiaalta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kilpailu lisääntyy jolloin hinnat laskevat, yksi markkinatalouden peruslaki.

 

Tulisi vaan FlyingFinn muillekin reiteille niin joutuis Finnairin väki alentaa hintojaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Pekka olet varsin oikeassa. Jos valtio tukee tiettyjen firmojen toimintaa niin ei ihme, että toiset siirtyvät ulkomaisiin omistuksiin eli sinne missä on rahaa yritysten ylläpitoon ja edelleen kehittämiseen.

 

Toisaalta vapaassa markkinataloudessa tilanne on se, että jos firmalla ei ole edellytyksiä pysyä toimintakykyisenä ilman valtion tukea niin sitten sen pystyssä pitäminen on vaan äärimmäisen kallista veronmaksajille ja on mietittävä tukemisen kannattavuus.

 

Suurten valtion tukia nauttivien yritysten, kuten Finnairin ja Postin, luulisi miettivän tarkasti omia kustannusrakenteitaan ennen kuin hankkivat/pakkolunastavat pieniä yrityksiä itselleen liikevaihtoa lisäämään.

Tällä hetkellä on tendenmssiä ulkoistus, miksei nämmä valtion tukemat yritykset voisivat tehdä samoin. Yleensä kun liiketoiminnan laajenetessa kustannuksetkin nousevat.

 

 

 

Toisaalta niin Finnairiin kuin VR:äänkin on pumpattu valtion l. veronmaksajien rahoja niin paljon, ettei kilpailusta saa millään oikeudenmukaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valtio-omistuksella ei kilpailumääräysten kanssa ole mitään tekemistä. Kilpailulainsäädännön idea on siinä että lainsäätäjät (Eduskunta/EU) ovat hyväksinähneet liiketoiminnallisen kilpailun (yleisesti, mitenkään sitä rajoittamatta) olevan yhteiskunnan ja sitä kautta myös yksilön etu. Lainsäädännön avulla halutaan näin ollen suojella uusia tai pienempiä yrittäjiä hallitsevassa markkina-asemassa (markkinaosuus n. 50% tai yli, joskus myös vähemmän) olevien toimijoiden yrityksiltä ajaa kilpailija pois markkinoilta "epäreiluin" toimenpitein. Tällaisiksi voidaan tulkita esim. huomattavat hinnanalennukset verrattuna muihin vastaaviin tuotteisiin, hintojen polkeminen yms.

 

Laki kilpailunrajoituksista 27.5.1992/480

 

Elinkeinonharjoittajan tai näiden yhteenliittymän määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on kielletty. Väärinkäyttönä pidetään muun ohella:

 

1) liikesuhteesta pidättäytymistä ilman asiallista syytä;

(kieltäytyminen myymästä simulaattoriaikaa)

 

2) hyvään kauppatapaan perustumattomien asiakkaan toimintavapautta rajoittavien liikesuhteen ehtojen käyttämistä;

(kanta-asiakaspisteiden myöntäminen)

 

3) yksinmyynti- tai yksinostosopimusten käyttämistä ilman erityistä syytä;

 

4) kohtuuttoman tai kilpailun rajoittamista ilmeisesti tarkoittavan hinnoittelukäytännön soveltamista; tai

(hintojen polkeminen)

 

5) määräävän markkina-aseman hyväksi käyttämistä muiden hyödykkeiden tuotantoa tai markkinointia koskevan kilpailun rajoittamiseksi.

(tämän momentin alle mahtunee koko Finnairin liiketoiminta kilpailluilla reiteillä)

 

Kilpailun suosimisen tavoitteena on estää yksittäisen yrityksen pääseminen hallitsevaan markkina-asemaan ja sitä kautta dominoimaan esimerkiksi hinnoittelua tai palvelua ja siten aiheuttamaan tarkoituksellista tai tarkoituksetonta vahinkoa kuluttajalla tai yhteiskunnalle.

 

Ala-astelogiikalla sanottuna isot köriläät eivät saa töniä pienempiään niin että nämä eivät enää uskalla tulla kouluun, koska on yhteiskunnan etu että kaikki lapset saavat peruskoulutuksen ja sitä varten on tehty sääntöja joita opettajat valvovat.

 

Tätä kyseistä tapausta läheltä liippaava päätös on tehty Ruotsissa, jossa kilpailuvirasto kielsi SAS:ltä kanta-asiakaspisteiden myöntämisen kotimaanreiteiltä joilla sillä on kilpailua. Perustelut löytynevät Konkurrensverketin sivuilta: http://www.kkv.se

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ompa kyllä tosi erikoinen tuo Flying Finnin tempaus. >:(:-\

 

Varsinkin sitä se on Finnairin simulaattorin kohdalla. Ei kai Finnairin tosiaankaan tarvitse päästää omaan simulaattoriinsa ketä tahansa. Ja kai Finnairkin alkaa kilpailla, jos sille tulee kilpailijoita, eikä vain pidä entisiä hintoja ja menetä asiakkaita.

 

Asiasta off-topiciin, tuo Mikon mainitsema kyläkauppajuttu tuntuu kyllä aika uskomattomalta. Minun on kyllä aika vaikea uskoa, että ainakaan jatkuva tappiolla myyminen olisi sallittua. Jossain alennusmyynnissä ei titetenkään ole ongelmaa. Kauppiashan pystyy kilpailemaan huoltoasemat konkkaan tuolla tempulla, kun huoltoasemilla ei juuri varmaan muita palveluita ole, joilla ne houkuttelisivat asiakkaita.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.flyingfinn.fi/index.php?page=news〈=fin&id=118

 

Valtion rahoilla rakennettu lentokonesimulaattori, johon pääsevät harjoittelemaan Finnairin lisäksi ulkomaisten lentoyhtiöiden pilotit, mutta ei Flying Finn.

 

Olisikohan kukaan niistä Finnairilta ulos potkituista työntekijöistä saanut pitää työpaikkaansa, jos Flying Finnin rahat olisivat Finnairille kelvanneet? Nyt FF kantaa nekin rahat ilmeisesti Ruotsiin ja Suomen valtio jää siinäkin nuolemaan näppejään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.flyingfinn.fi/index.php?page=news〈=fin&id=118

 

Valtion rahoilla rakennettu lentokonesimulaattori, johon pääsevät harjoittelemaan Finnairin lisäksi ulkomaisten lentoyhtiöiden pilotit, mutta ei Flying Finn.

 

Olisikohan kukaan niistä Finnairilta ulos potkituista työntekijöistä saanut pitää työpaikkaansa, jos Flying Finnin rahat olisivat Finnairille kelvanneet? Nyt FF kantaa nekin rahat ilmeisesti Ruotsiin ja Suomen valtio jää siinäkin nuolemaan näppejään.

 

Mikähän mahtaa olla tuon simulaattorin käyttöaste? Kysymys voi olla puhtaasti siitä, että kyseinen laite on niin ahkerassa käytössä, että uusia asiakkaita ei voida ottaa. Olisi muuten kiva tietää, mitenkä tuo simulaattori on aikoinaan hankittu. Onko siihen edes käytetty valtion rahaa.

 

Termi valtionyhtiö ei tosiaankaan tarkoita sitä, että kyseisen firman menot katettaisiin valtion budjetista. Kyllä yhtiön on pystyttävä kustantamaan oma toimintansa siitä riippumatta, omistaako sen valtio vai yksityiset ihmiset. Hätätilanteessa voi valtio antaa kriisirahoitusta, jos sillä voidaan estää konkurssiin meno ja turvata työpaikkojen säilyminen. Samalla tavalla yksityinen yhtiö voi kääntyä omistajiensa puoleen kriisitilanteessa (vrt. Benefon). Tällaisessa tilanteessa annettavan avun määrä on tietenkin suhteessa saatavaan hyötyyn.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi muuten kiva tietää, mitenkä tuo simulaattori on aikoinaan hankittu. Onko siihen edes käytetty valtion rahaa.

 

Ainakin lehtien tietojen mukaan se on valtion rahoittama...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta off-topiciin, tuo Mikon mainitsema kyläkauppajuttu tuntuu kyllä aika uskomattomalta. Minun on kyllä aika vaikea uskoa, että ainakaan jatkuva tappiolla myyminen olisi sallittua. Jossain alennusmyynnissä ei titetenkään ole ongelmaa. Kauppiashan pystyy kilpailemaan huoltoasemat konkkaan tuolla tempulla, kun huoltoasemilla ei juuri varmaan muita palveluita ole, joilla ne houkuttelisivat asiakkaita.

 

Enkös minä sanonutkin "tappiot" lainausmerkeissä? Eli tuskinpa se sitä bensaa myy tappiolla sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan tuolla tappiolla tarkoitin sitä hintaeroa, mikä jää tämän kaupan ja huoltoasemien hintojen väliin. Eli siis kauppias myy bensaa huomattavasti halvemmalla, kuin lähialueen muut bensan myyjät. Hintaero huoltoasemiin verrattuna on normaalisti luokkaa 6-10 senttiä, joten varmastikkin tämä kauppias ottaa bensasta vain minimaalisen katteen, mutta vastaavasti myy enemmän kuin muut. Onko siinä mielestäsi jotain väärää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis kauppias myy bensaa huomattavasti halvemmalla, kuin lähialueen muut bensan myyjät. Hintaero huoltoasemiin verrattuna on normaalisti luokkaa 6-10 senttiä, joten varmastikkin tämä kauppias ottaa bensasta vain minimaalisen katteen, mutta vastaavasti myy enemmän kuin muut. Onko siinä mielestäsi jotain väärää?

 

Ei tuossa olekaan mitään väärää eikä varsinkaan laitonta. Anteeksi, luin sen kommenttisi huolimattomasti.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Tarkoitatko todellakin, että kilpailuviraston on tehtävä asiassa päätös Finnairin hyväksi oli tosiasiat mitä nyt sitten ovat.

 

Oli päätös mikä tahansa, niin FF:n on silti aivan turha lähteä mussuttamaan hintojen polkemisesta, varsinkin kun itse sen vielä aloitti. Voidaanhan sitä leikkiä, että Finnair sai kulurakenteensa yhtä köykäiseksi kuin FF, ja pyrkii näin ollen vastaamaan kilpailuun halvemmilla hinnoilla. Eikös sillä FF:llä ollut rikkaita sijoittajia eli pistäkööt lisää rahaa, että voivat vastata kilpailuun. Minä en pyri olemaan kenenkään puolella tässä asiassa, mutta mielestäni yrityksellä kuin yrityksellä on oikeus puolustaa markkina-asemaansa riippumatta onko valtion omistuksessa vai ei. Finnair kyllä ottaa vastuun tämän vuoden tappioista itse, johon Suomen valtio ei tule puuttumaan (unlike USA). Kilpailuvirasto on erittäin hyvä olla olemassa, mutta pahimmassa tapauksessa se myös on erittäin kykenevä estämään vapaata kilpailua suojelemalla pieniä yrityksiä. Kyllä kai tässä tullaan kapitalismin peruskysymykseen eli mitä kilpailulla tarkoitetaan. Niin, sen pitäisi olla markkinavoimien johdateltavissa ja kaikenlaiset interventiot ovat kiellettyjä. Luonnollisesti suurien monopolien syntyminen on estettävä, eli tässä valossa Finnair vs. FlyingFinn on kaksipiippuinen juttu. Ja mitä hintoihin tulee niin FlyingFinnin kotimaan kohteiden hinnat ovat 19 € - 59 € yksisuuntaisena, siinä missä Finnairin 80-vuotis hinnat ovat 60-80 € + toimitusmaksut, meno-paluu. Eihän siinä mitään väärää ole, jos myy lippuja halvemalla juhlavuoden kunniaksi ::)

 

On totta, että Finnairilla on ollut lähes monopoliasema kotimaanreiteillä, mutta sekin tulee muuttumaan viimeistään siinä vaiheessa, kun Euroopan ilmailuteollisuus vapautuu. Tämä prosessi on jo käynnistynyt ja halpalentoyhtiöt ovat osa tätä. Tämä vapautuminen tapahtui Yhdysvalloissa jo vuonna 1978 (deregulation), jolloin lentoyhtiö saa päättää missä haluaa operoida eli käytännössä mikä tahansa Eurooppalainen lentoyhtiö voi alkaa Suomessa lentämään laajemmassa mittakaavassa ilman nykyisiä estoja. Saa nähdä mitä kilpailuvirasto tekee siinä vaiheessa :P Myös Yhdysvaltojen ja Euroopan ilmailuviranomaiset ovat käynnistäneet keskustelut Pohjois-Atlantin liikenteen vapauttamisesta, ja näyttää positiiviselta tähän mennessä :)

 

Ai niin, meitä kuluttajia tämä kaikkein eniten hyödyttää. Dumpatkaa niitä hintoja minun puolesta vaikka vähän vielä enemmän ;D Noh, ei vaisiskaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi itku mitä kommentteja. Vaikka arvaahan sen kun Finnairia vaaditaan samaan ruotuun muiden yhtiöiden kanssa, yhtä itkua.

 

Onneksi minun ei ole pakko tukea Finnairia, voin matkustaa SAS:lla ja niinhän minä teenkin. Varsinkin kun ex. bosnialla on kalusto vaan paranemassa.

 

Muuten kun tuossa nyt myönnettiin, että Finnairilla on lähes monopoli kotimaan reiteillä, mutta vakuutettiin sen muuttuvan, niin miten se muuttuu kun mahdolliset kilpailijat joutuvat toimimaan puhtaasti kaupalliselta pohjalta, ja Finnair taas dumpaa tarvittaessa valtion l. veronmaksajien rahoja jollekin reitille, siksi kunnes kilpailija on savustettu ulos.

 

Muuten kivaa kun tämäntapaisia asioita aletaan käsitellä forumilla niin tänne ilmestyy yht'äkkiä kirjoittajia jotka muutoin vetävät ns. matalaa profilia.

 

Tuohon Mikon mainitsemaan sekatavarakaupan pitämään bensan alemyyntiin niin sehän on kyllä sallittua, vaikka sitä joku jo kerkesi epäillä laittomaksi, siinä vaan, kun operoidaan liikeenharjoittajan omalla lompakolla ei ole mahdollista, että toiminta laajenisi niin suureksi että muiden olisi pantava pillit pussiin ja lopetettava toimintansa.

Lentoliikenteessä, missä valtio omistaa aina vähintään 51% Finnairin osake/äänivallasta, tämä on mahdollista. Arvatkaa huviksenne kuka sen maksaa.

 

Kirjoittaisin mielelläni asiasta enemmänkin, mutta kello käy, siitäkin huolimatta, että Finnair, Fortum, Posti, VR ja mitä noita nyt onkaan, koittavat parhaansa mukaan jarrutaa.

 

Hyvää illanjatkoa, pysykää kanavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ompa kyllä tosi erikoinen tuo Flying Finnin tempaus. >:(:-\

 

Varsinkin sitä se on Finnairin simulaattorin kohdalla. Ei kai Finnairin tosiaankaan tarvitse päästää omaan simulaattoriinsa ketä tahansa.

 

Jos päästää muita niin täytyy päästää kaikki, asiahan on ihan sama jos vaikkapa ravintola ei päästäisi "tummaihoisia" (Lue: neekereitä) syömään, sehän olisi syrjintää. Haastettiinhan eräs SAS:sin pilotti oikeuteen kun hän ei päästänyt r****pä*tä lennolle.

 

Ja kai Finnairkin alkaa kilpailla, jos sille tulee kilpailijoita, eikä vain pidä entisiä hintoja ja menetä asiakkaita.

- Ville -

 

Niin, mutta kuten jutussa mainittiin Finnair pitää tahallaan kannattamattomia reittejä

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi itku mitä kommentteja. Vaikka arvaahan sen kun Finnairia vaaditaan samaan ruotuun muiden yhtiöiden kanssa, yhtä itkua.

 

Muuten kun tuossa nyt myönnettiin, että Finnairilla on lähes monopoli kotimaan reiteillä, mutta vakuutettiin sen muuttuvan, niin miten se muuttuu kun mahdolliset kilpailijat joutuvat toimimaan puhtaasti kaupalliselta pohjalta, ja Finnair taas dumpaa tarvittaessa valtion l. veronmaksajien rahoja jollekin reitille, siksi kunnes kilpailija on savustettu ulos.

 

 

Niinpä ja sitten kun kilpailijat on saatu savustettua pois, niin nostetaan taas hinnat ja palvelut entiselleen. :P

 

Karmat Pekalle hänen kommentistaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Onneksi minun ei ole pakko tukea Finnairia, voin matkustaa SAS:lla ja niinhän minä teenkin. Varsinkin kun ex. bosnialla on kalusto vaan paranemassa.

 

Aivan rauhassa :)

 

Ehdottaisin tutustumaan SAS vuosikertomukseen, niin näet minkälainen markkinosuus SAS Groupilla (Scandinavian Airlines + Tytäryhtiöt etc.) on Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Taitaa olla vaan niin, että SAS Group (ei siis pelkästään SAS) on yhtälailla valtion omistuksessa (Ruotsi, Tanska, Norja), mutta pikemminkin on ostanut kilpailijoita pois tieltä. Siinähän lennät sitten toisen monopolin siivillä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään