Guest PekkaK

Lentokoneiden maadoittaminen?

13 viestiä aiheessa

Osittain salamaniskukeskustelusta kirvoittamana muistui mieleen tämä kysymys, eli kuinka tavanomaista on maadoittaa lentokone, kun se palaa lennolta?

 

Ilmailumuseon Drakenissa satuin näkemään maadoitusliuskan (vai mikähän on virallinen termi?) vasemman siiven johtoreunan alla. Onko tämä minkälaisia tilanteita varten, jotain erityistä vai säännöllistä?

 

Jos koneita maadoitetaan, niin miten se tapahtuu liikesuihkarien kohdalla? Entä yleisilmailun pienkoneilla?

 

Helikopterit sitten ilmeisesti tuottavat runsaasti staattista varausta, ja jossain muistan lukeneeni, että (Yhdysvaltain) laivastolla täytyy kannelle laskeutunut helikopteri ensin maadoittaa, ennen kuin maahenkilökunta voi tarttua helikopterin eri osiin, muutoin voi seurata ensimmäiselle koskettajalle kova sähköisku. Eikö sitten lentokoneilla tapahdu sähkövarausten kertymistä lennon tai moottorien käytön aikana?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle on jäänyt sellaisia muistikuvia, että hävittäjien kuomut harjataan jonkinlaisella harjalla, joka poistaa niistä varauksen. Sitten tuo helikopterijuttu on kanssa varmaan tosi, sillä ainahan sanotaan, että jos nappaa siitä vinssistä kiinni saa jotenkin tällit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tankkauksen yhteydessä olen nähnyt koneen maadoitettavan. Pahoittelen kuvan heikkoa laatua... Koneen siiven alla olevan jakkaran edessä platalla on tuollainen keltaisella ympyrällä merkattu maadoituspiste. Aina tankkausta ennen tankkiautosta vedettiin siihen kaapeli kiinni, ja toinen kaapeli koneesta tankkiautoon. Kaapelit erottuvat erittäin heikosti tuossa tankkausletkun alapuolella.

 

[ attachment removed ]

 

Sotilaspuolella noita maadoituspisteitä oli myös siellä täällä. Ellen aivan väärin muista, niin niissä luki "50KΩ". Ohessa pari kuvaa, joissa tuo maadoituskaapelikin näkyy.

 

Kuva 1

Kuva 2

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle on jäänyt sellaisia muistikuvia, että hävittäjien kuomut harjataan jonkinlaisella harjalla, joka poistaa niistä varauksen. Sitten tuo helikopterijuttu on kanssa varmaan tosi, sillä ainahan sanotaan, että jos nappaa siitä vinssistä kiinni saa jotenkin tällit.

 

Ainakin Hornetin kohdalla harjaillaan, mutta en kyllä muista että Hawkin tai muiden kanssa olisi näin menetelty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Lentokoneissa on siipien jättöreunoissa (samoin peräsinkompleksissa) usein 5-10 cm mittaiset "karvat", joiden kautta kanavoidaan staattinen sähkö hallitusti. Tankkauksen ajaksi koneet (myös helikopterit) aina maadoitetaan piuhalla. Ulkoista kuormaa tai vinssiä riiputtava kopteri saattaa tosiaan antaa melkoisen tällin ensimmäiselle onnettomalle, joka menee koskemaan kaapeliin tai kuormaan ennen kuin se on ehtinyt koskettaa maata. Polvet kuulemma menevät alta. Ampeerejahan tuossa ei ole paljoa, mutta voltteja senkin edestä.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä staattista sähköä syntyy lähinnä kahdella tavalla; kun kone liikkuu ilmassa, aiheuttaa ilman liike staattisen varauksen syntymisen. Hornetissa on todettu syntyvät erityisen voikakkaita latauksia kabiiniin, siksi sen varaus täytyy erikseen purkaa. Pleksihän ei johda sähköä ja latinki jää siihen kabiinin pintaan.

 

Toinen yleisempi syy maadoitaa koneet on tankkaus, jossa taas virtaava polttoaine muodostaa varauksen. Tämä on melko vakava ongelma, sillä kipinöinti, herkästi syttyvä polttoaine ja kallis lentokone eivät ole kovin hupaisa yhdistelmä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokone voidaan maadoittaa myös viraomaisen toimesta...ei liity staattisiin varauksiin mietenkään.. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten myös lentokoneen omistajan toimesta, jos katsoo että ei enää uskalla sillä lentää / se ei täytä viranomaisen antamia määräyksiä  ;)

 

--

Sami

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisäksi vielä,että nuo lentokoneet osaavat myös maadoittaa itse itsensä..... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone maadoitetaan myös kun täytetään esim. ohjaamon happipulloa (jota ei kaikissa koneissa edes saa tehdä) ja aina hallissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisäksi vielä,että nuo lentokoneet osaavat myös maadoittaa itse itsensä..... ;D

 

Aivan oikein.

Lentokoneen renkaat ovat hiilikumiseosta, joten ensimmäinen maadoitus hoituu, kun pyörät sipasevat maata.

 

Olen lentänyt koneella, jossa oli gummirenkaat ja se  räväytti aina sormille, kun poistuin koneesta.

Eräs maansiirtoyrittäjä oli pinnoittanut Rallyen renkaansa jossain tuttavan kumivulkaamossa.

Laittopa vielä talveksi nastarenkaat alle, koska ajeli järvien jäillä. ;D

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokone voidaan maadoittaa myös viraomaisen toimesta...ei liity staattisiin varauksiin mietenkään.. ;D

 

Niin, onhan kyseisen viranomaisen palveluksessa ollut henkilö saanut jopa lempinimenkin asiaan liittyen... ;)

 

Foorumillakin mainittu: linkki

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään