Otto Nieminen

Jättövanakuvia

2 670 viestiä aiheessa

Transaeron 747 VP-BKL

Kuva siitä:

[ attachment removed / expired ]

 

YL-BBC Rovaniemelle

[ attachment removed / expired ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No yyh >:( tässähän alkaa jo vihertää...

Minkäs laisella kalustolla Mikko kuvaat??

HAHA vastaan osittain Mikon puolesta, kun muistan hämärästi jotain  ;D Pidemmät putket tais olla 150-500 Sigmaa ja toinen Nikkor 70-200 2.8 VR ?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo suttu-Sigmalla mennään vielä toistaiseksi :-[ Ehkä f16 paras(oikeestaan pirun terävä kun sattuu tarkennus kohille) , f8 kuvilla ei mitään käyttöä missään. Niin pehmeetä soosia. Ilmeisesti mun on tiistai kipale ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri samaisesta syystä panin itse aikoinaan oman Shitmani kiertoon. Alle f/11 ei oikeastaan kannattanut vaivautua kuvaamaan. Ero Nikkorin 300/4 -putkeen on valovuosia ja hintaero ei kuitenkaan ole loppujen lopuksi kovin iso.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta 300mm sitten 1,7x konvertterilla on melkein yhtä tuhero. Mulle kun ei iske valovoimahuuma ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta 300mm sitten 1,7x konvertterilla on melkein yhtä tuhero. Mulle kun ei iske valovoimahuuma ;D

Valovoimaisuus tarkoittaa usein myös parempaa laatua ;D Tuheroituuhan se 1.7:lla jonnin verran mutta silloinhan sitä ei pidä käyttää. Ja silloin kun 300mm ei riitä niin iskee kiinni TC1.4:n jolloin millejä 420 ja käytännössä sama performanssi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän huomasin jouluaattona Vantaalla.

Emirates UAE241/A388/A6EDO enroute OMDB - CYYZ

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori nyt vaan mutta miten on mahdollista saada noi sumea kuva?

Nyt on kyllä mielestäni karannut Petriltä muumit laaksosta..

Ei tuommoiset kommentit välttämättä anna kovin kivaa alkuvaikutelmaa tältä foorumilta, jos laukoo vastaliittyneelle tuommosia

Sää ei välttämättä ole ollut kirkkaimmillaan, kuvauskalustosta en tiedä, enkä Maurin kuvauskokemuksesta.

Joka iikalla ei ole 500mm kakkuloita "syntyessään " hyppysissään ja 300mm:kin kakkulalla otettua kuvaa joutuu kroppaamaan jonkun verran, että tulee kohde selville.

 

Ja Mauri, tervetuloa foorumille vaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on kyllä mielestäni karannut Petriltä muumit laaksosta..

Ei tuommoiset kommentit välttämättä anna kovin kivaa alkuvaikutelmaa tältä foorumilta, jos laukoo vastaliittyneelle tuommosia

Sää ei välttämättä ole ollut kirkkaimmillaan, kuvauskalustosta en tiedä, enkä Maurin kuvauskokemuksesta.

Joka iikalla ei ole 500mm kakkuloita "syntyessään " hyppysissään ja 300mm:kin kakkulalla otettua kuvaa joutuu kroppaamaan jonkun verran, että tulee kohde selville.

 

Ja Mauri, tervetuloa foorumille vaan ;D

 

Komppaan kyllä täysin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori nyt vaan mutta miten on mahdollista saada noi sumea kuva?

 

Ei ole vaikeata ylivalottaa ja varmaan jokaiselle jossain vaiheessa tapahtunut asia liikkuvankin kohteen kanssa... ;)

 

"Unen omaiseen" kuvaan saattaa olla syynä exif-tiedoista poimimani light source / Cloudy weather eli asetus on pilvisessä päivässä vaikka keli näyttäisi olevan kirkas. Valotus 1/100 s aukolla 7,1, millejä 450.

 

1/100 s valotus jo itsessään pehmentää kuvaa kun pitkillä "töttöröillä" kuvaa nopeasti liikkuvaa kaukaista kohdetta, kokemusta omaava voi jotain irti saada, mutta hankalaa on talviaikaan vähässä valossa.

Optiikkakin saattaa lisäksi ominaisuutenaan pehmentää noin isolla aukolla.

 

Tietämättä optiikasta mitään, niin tämä varmaan avittaisi: Light source/ Auto/päivänvalo/aurinkoinen, ISO 400-800 ja nopeus ainakin 1/250, mielellään vielä <1/4-500. Aukkoa sitten putken mukaan.

Kohteen seuraaminen on aina tarkkaa touhua varsinkin nyt kun vallitsevaa valoa on vähän. Hyvä jalusta sopivalla päällä auttaa tässäkin huomattavasti.

 

Pitkällä putkella kuvaamisessa on niksinsä ja lentsikan kaukaa kuvaamisessa omansa siihen päälle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo suttu-Sigmalla mennään vielä toistaiseksi :-[ Ehkä f16 paras(oikeestaan pirun terävä kun sattuu tarkennus kohille) , f8 kuvilla ei mitään käyttöä missään. Niin pehmeetä soosia. Ilmeisesti mun on tiistai kipale ;D

 

Juu, niissä kyllä on eroja.

Hankin Sigmani (150-500mm) kevättalvella 2009 ja olen ollut oikein tyytyväinen käytettävyys/paino/kuvanlaatu/hinta -suhteeseen.

Olen käyttänyt sitä yhdessä D300, kahdessa D300S ja D3:ssa. Tarkennus on myös pelannut just kuten pitää, samoin velipojan Nikonissa (sattunut oikea viikonpäivä ;D).

 

Loppukeväästä 2009 alussa oli kokeessa myös Nikkorin 200-400/F 4 I-version, mutta hinta 5000 € ja kun valoa piisasi, niin katsoin silloin kuvalaadun, hintaeron, varsinkin painon, sekä + 100 (150) ylimääräisen millin käsivarakuvauksessa laittavan minut jatkamaan Sigmalla. Paino/kuvanlaatu on sellainen, että sitä voi pitää rungossa kiinni ”arkenakin”.

 

Tuli tuta, että kuvaajalla on laatuun myös ”sormensa pelissä” eli pitää myös tuntea tuon putkensa käyttöominaisuudet. Normiprinttiin putkien tuottama kuva yleensä aina kelpaa. Koneella voi suurennella pikseleitä mielin määrin ja sanoa ettei se ja se ole hyvä, mutta minkälaista laatua sitten aina oikeasti milloinkin tarvitaan...

Aion pitää jatkossakin tämän Sigman.

 

Alla olevat ei otettuja edellä mainitulla Sigmalla.

 

Jalustaa pakko käyttää 19.12.10. A380 12193 m eli auringon valo vielä osuu... "Paketti" + 5 kg.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Vallitseva valo riittävä, yllättävä tilanne käsivaralta + 5kg:n käsitarkenteisella paketilla ehti ottamaan kolme kuvaa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jättövanakuva se tämäkin. Kone oli niin nopea ettei jäänyt kennolle. Lohdutukseksi laiva.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2007 Turku

[ attachment removed ]

 

2006 Kustavi

[ attachment removed ]

 

A6-EDO, A380, Emirates, 10668 m, 857 km/h, DXB-YYZ, 10.1.11 Turku

[ attachment removed ]

 

F-HPJD, A380, Air France, 12192 m, 835 km/h, NRT-CDG, 10.1.11 Turku

[ attachment removed ]

 

F-HPJD, A380, Air France, 12192 m, 835 km/h, NRT-CDG, 10.1.11 Turku

[ attachment removed ]

 

F-HPJD, A380, Air France, 12192 m, 835 km/h, NRT-CDG, 10.1.11 Turku

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kyllä saa yhtä tarkkoja kuvia kuin Jussilla!

 

Pääsi noi Emiraatit vähän ylivaloittumaan rungon kohdilta...

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin sisälle ensimmäiseltä ulkoilulta (todella puhki) neljään viikkoon, kun aattelin vilkaista tuonne tutkaan samantien (A380:set 10.1.).... Pitkästä aikaa.

Mollikkakin oli upeasti paistanut päivän fiilistä nostattaen, joten vauhdilla ja ilolla kamoja kasaan.

Sössin kuitenkin valkkaamalla liian pienen aukon ihan turhaa syvyyttä hakiessani ja ajattelin myös pärjääväni käyttämälläni ISO-arvolla nopeuden kustannuksella. :P

Tuli siksi hieman pehmeätä noista A380:sistä, mutta se on välillä pienestä kii... ;D

 

Putsailen arkistoja ja kaikenlaista tulee vastaan...

 

Näkymä Martinmäen yläpuolella, 17.6.2010 Turku.

[ attachment removed ]

 

Turun lounaispuolen taivasta,  24.4.2010 Turku.

[ attachment removed ]

 

Air France, 12.2.2010 Ruissalo.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turun näkymiä vajaa tunti sitten...

 

F-GSQJ, B777, AF, 11575 m, 845 km/h, KIX-CDG, 14.1.11, Turku.

[ attachment removed ]

 

F-HPJA, A380, AF, 12497 m, 869 km/h, NRT-CDG, 14.1.11, Turku.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla