Otto Nieminen

Jättövanakuvia

2 670 viestiä aiheessa

Ana triplaseiska EFHK: lla kuljeksi etelään päin.

 

[ attachment removed ]

 

muokattu uudelleen

[ attachment removed ]

 

Käytin tossa polarisaatio suodinta eli se oli jo alunperi aika tumma, mutta kone näkyi kirkkaana. Onko väärä lähtökohta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko Jussi kuvannut koneet tuhkapilveä vasten , kun taivas on tuon värinen?

 

Janne: Aika hyvä. Kokeile ottaa sinistä pois ja sitten mahdollisesti hieman vihreätä.  :thmbup:

 

Pekka: On pikkasen erilaista kuvata kohdetta 20-70 km matkan päästä kuin 0 - 1 km.

Tuo  ilmakehä tekee kaikenlaisia temppuja ja olosuhteet, sekä valo vaihtelevat jatkuvasti.

Välillä on aika vaikea saada kohdetta pysähtymään ja samalla yrittää yksityiskohtia esiin.

Taivastaustankin väriin vaikuttaa niin pirun moni asia, mittauspistekin heilahtaa niin muutosta on kuvassa.

En rupea yksityiskohtaisemmin ilmatiedettä ja optisia asioita täällä kirjoittelemaan vaikka jotain niistä on tutuksi tullut.

Olen myös enemmän tekijä kuin tutkija.

 

Pelkästään tolpan päässä nököttävän Drakeninkin kuvaaminen tunnistettavasti voi pelkästään olla pirun vaikeaa, jos kohteen valaistus on tehty hankalaksi.

 

Tännehän niitä kuviaan saa juuri laittaa malliksi, joten...

 

-Jussi

 

Tässä esimerkkiä yhdestä tämän päivän kuvasta, mutta ei kyllä hyvä sellainen. Löytyy parempia, mutta voin laittaa esimerkkejä kun on aikaa tai huvittaa.

 

F-HPJD, A380 Air France, 12192 m, 878 km/h, 15.1.11 Turku.

Otettu kirkkautta pois yksityiskohtia korostamaan ja koneen rungon hehkua vähentämään . Tausta tummenee saman tien.

[ attachment removed ]

 

F-HPJD, A380 Air France, 12192 m, 878 km/h, 15.1.11 Turku.

[ attachment removed ]

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta laatu ei kärsisi, niin pienensin kuvaa aika rankalla kädellä.

 

Qatar Airways B777-200 A7-BB?

[ attachment removed ]

 

Etihad Airways A340-500

[ attachment removed ]

 

Vielä yks rimpula, kommenttia saa antaa näistä kuvista!

 

Etihad Airways A340-500

[ attachment removed / expired ]

 

 

EDIT: kuva lisätty

 

EDIT2: Hirveetä säätämistä tämä.. :D Otetaan noi rekisterit pois jotta kaikki ois tyytyväisiä....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ana triplaseiska EFHK: lla kuljeksi etelään päin.

 

 

Käytin tossa polarisaatio suodinta eli se oli jo alunperi aika tumma, mutta kone näkyi kirkkaana. Onko väärä lähtökohta?

 

Sama kait se, kumpaa katsoo, niin kumpikaan ei vastanne todellisuutta?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotta laatu ei kärsisi, niin pienensin kuvaa aika rankalla kädellä.

 

Onko noista mitään oikeasti pienennetty? Tuskin  ;) Rajaaminen on eri asia, kuin pienentäminen...

 

Kaksi myöhempää kuvaa on aika tummia. Voisi vaalentaa aika reippaasti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka: On pikkasen erilaista kuvata kohdetta 20-70 km matkan päästä kuin 0 - 1 km.

Tuo  ilmakehä tekee kaikenlaisia temppuja ja olosuhteet, sekä valo vaihtelevat jatkuvasti.

Välillä on aika vaikea saada kohdetta pysähtymään ja samalla yrittää yksityiskohtia esiin.

Taivastaustankin väriin vaikuttaa niin pirun moni asia, mittauspistekin heilahtaa niin muutosta on kuvassa.

 

Jussi, tiedät itsekin, että tuo on "höpöhöpöä" :) Kyllä se on se kameran käyttäjä, joka yrittää toistaa ne vallitsevat olosuhteet niin kuin osaa. Tai haluaa  ::)

 

Ensinnäkään ei edes pidä yrittää vertailla jotain reittipinnoilla olevan koneen kuvaamista ja "kenttäkorkeuksissa" olevaa. Fakta kuitenkin on, että tuollaista mustaa taivasta ei esiinny kuin alivalotetuissa "avaruuskuvissa". Mutta jos ei haetakkaan silmän toistamaa, niin sittenhän siinä ei ole mitään vikaa :)

 

Jos taivaasta tulee päivällä tuollainen musta matto, pistemittaus on silloin ollut väärä valinta   ::)

 

Pelkästään tolpan päässä nököttävän Drakeninkin kuvaaminen tunnistettavasti voi pelkästään olla pirun vaikeaa, jos kohteen valaistus on tehty hankalaksi.

 

Riippuu Drakenista  ::) Ei vaan... Tarkoitan sitä, että pitää olla valot valontarpeen mukaan :)

 

Tännehän niitä kuviaan saa juuri laittaa malliksi, joten...

 

Kyllä vain. Katsellaan ja arvostellaan jne ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko noista mitään oikeasti pienennetty? Tuskin  ;) Rajaaminen on eri asia, kuin pienentäminen...

 

Kaksi myöhempää kuvaa on aika tummia. Voisi vaalentaa aika reippaasti?

 

Normaalisti kuvan koko minulla on 800x600 mutta tällä kertaa kuvan laatu olisi kärsinyt liikaa 200kt:n kokorajoituksen takia ::).

 

Tuo viimeinen kuva on ihan tarkoituksella tumma, voin tuota keskimmäistä vaalentaa ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä sä oikeen selität? Ei kannata puhua jos ei tiedä asiasta, koska tuo A6-EYC nimenomaan on Airbus A340-313X.

 

Mitäs sä itse oikein selität? Kannattaa tarkastaa faktat ennenkuin alkaa julistamaan. Kyseinen kone ei ole ollut Etihadin laivastossa enää pitkiin aikoihin.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs sä itse oikein selität? Kannattaa tarkastaa faktat ennenkuin alkaa julistamaan. Kyseinen kone ei ole ollut Etihadin laivastossa enää pitkiin aikoihin.  ::)

 

Nyt maailma kaatu ja Maliniemi vittuuntu kun erehdyin. [ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kiva. Nyt maailma kaatu ja Maliniemi vittuuntu kun erehdyin. [ attachment removed / expired ]

 

 

HEHEHE, kukahan tässä onkaan se vittuuntunu? ::)                       

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti Salonen ? [ attachment removed / expired ]

 

 

Aivan oikein!!! :P

 

 

En tiiä mikä oli.

 

Näyttäis olevan Transuaeron bojo 767

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan oikein!!! :P

 

Onko Salonen vittuuntunut siksi, että on laittanut alunperin kuvaansa väärän rekkarin ja yhtiön? Sietää ollakin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etihad Airways A340-500

 

EDIT2: Hirveetä säätämistä tämä.. :D Otetaan noi rekisterit pois jotta kaikki ois tyytyväisiä....

 

Niin kumpi se nyt oli? Oikeasti Etihadin A340-500, vai Etihadin vanha A6-EYC, nykyisin Hi Fly:n operoima nykyään kokovalkoinen A340-313X CS-TQM? Kuvan perusteella väittäisin jälkimmäistä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kumpi se nyt oli? Oikeasti Etihadin A340-500, vai Etihadin vanha A6-EYC, nykyisin Hi Fly:n operoima nykyään kokovalkoinen A340-313X CS-TQM? Kuvan perusteella väittäisin jälkimmäistä...

 

Eiköhän tuo ole Etihadin viissatanen 8) Sietäis teidän jo lopettaa tuo säheltäminen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuo ole Etihadin viissatanen 8) Sietäis teidän jo lopettaa tuo säheltäminen...

 

No niinpä se mahtaapi olla, kun suurensi kuvan fotarissa. Olisi pitänyt jo aiemmin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinpä se mahtaapi olla, kun suurensi kuvan fotarissa. Olisi pitänyt jo aiemmin :)

Kyllähän sen näkee jo noista kuvista mitkä täälläkin on, että se on selkeästi -500 ;D Eihän noista myllyistä saa mitenkään kolmesatasen pillejä... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kumpi se nyt oli? Oikeasti Etihadin A340-500, vai Etihadin vanha A6-EYC, nykyisin Hi Fly:n operoima nykyään kokovalkoinen A340-313X CS-TQM? Kuvan perusteella väittäisin jälkimmäistä...

 

Ei kyllä osu voittajaa tähän arvontaporukkaan... :P

 

Kone on A6-EHC, mallia 340-541.

 

-J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilin ensimmäistä kertaa kuvata jättövanakuvia. Ihan kaameaa suttua tuli. :'( (No, kamerassahan on polttoväliä huikeat 50mm)

plane012.jpg

 

plane015.jpg

 

planes2025.jpg

 

Kuvat on nimittäin otettu digiscopingilla 1000mm polttovälisen kaukoputken läpi.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla