Otto Nieminen

Jättövanakuvia

2 670 viestiä aiheessa

Tämä tuli kesken lapiohommien... Onneksi vermeet ulkona odotellessa, jospa joku edes lentäisi suunnilla...

 

JAL JA732 11582m 852km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

JAL JA732 11582m 852km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

JAL JA732 11582m 852km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

JAL JA732 11582m 852km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

JAL JA732 11582m 852km/h. Sinne meni auringon kehrään...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskitko kroppikertoimen noiden esille laittamiesi kroppien perusteella?

En vaan, vaan kameran kropin mukaan joka on 5,5.

Noi on koko ruudusta kropattu joku neljännes.

 

Edit: Tää on kroppaamaton:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joensuun kohdalta kuvattuja 29.3.2013.

 

 

D-ABVO

[ attachment removed / expired ]

 

HB-JMD

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LTO

[ attachment removed / expired ]

 

JA731A

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LTM

[ attachment removed / expired ]

 

F-GSPD

[ attachment removed / expired ]

 

JA780A

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa  :thmbup:. Sinulla on Sami oiva paikka bongailla ja kokeilla kuvata tuonne ylemmäs, ylilentoja kun siellä piisaa.

 

-J

 

Air France FGSPD 11582m 850km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testaan nyt tänne yhden kuvan, vaikka mun kalustolla ei tänne kannattais ehkä tulla postailemaan  :-[

 

Airbus A380-861 / Flight AF276

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äläs nyt... Ei niin paha.

Vana kuin vanakuva voi olla ihan kiva katseltava, eikä sen koneen tarvi olla mikään suureksi rajailtu, jos silloin kuva menee kaiken lisäksi vielä rakeiseksi. Teräväkin se kone saa olla, jotta sellaisia viitsisi koneelleen säilyttää.

Itselläkin vanhempaa epäkuranttia kuvaa lähtee koko ajan roskikseen kun kansioita läpi kahlaan ja uusia vastaavia en enää todellakaan tallenna.

 

Seuraava hankala vaihe on värien saaminen suht kohdilleen... Pitää siinä vaiheessa mennä valokuvauksen perusasioihin ja kokemuksen lisäksi tietty "hulluus" yrittää järjen vastaisia juttuja auttaa ottamaan vehkeistä kaiken irti.

Sitten on oma lukunsa vielä kuvankäsittelytaito ja ymmärrys värien käytöstä, niin ettei kone koukkaa karkkikaupan kautta...

No taivaskin on vaikea kun kannen väri taustalla vaihtuu koneen liikkuessa, mutta kaikenlaista pystyy kuvankäsittelyllä tekemään jos on aikaa ja taitoa, minulla ei vielä ole. Käytin 3. kuvassa kirkkautta ja kontrastia, mutta pienenä meni jotenkin ketuille ja pehmeni enemmän. Katsotaan, josko ehdin huomenna kokeilemaan ajan kanssa uutta versiota.

 

Ainoa kuvauskohteeni tänään, joka teki matkaa näitten kuvien aikana 35 km. Otin myös kokeeksi kiikarin läpi leikkimielellä muutaman koekuvan "pikku kameralla"...

 

RU701 Air Bridge Cargo Airlines VQ-BGY B747 850km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

RU701 Air Bridge Cargo Airlines VQ-BGY B747 850km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

RU701 Air Bridge Cargo Airlines VQ-BGY B747 850km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

RU701 Air Bridge Cargo Airlines VQ-BGY B747 850km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3.4.2013 ilta.

 

LH737 Lufthansa D-AIGB A340 11567m 804 km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

SK996 SAS OY-KBA A340 11582m 820 km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

SK996 SAS OY-KBA A340 11582m 820 km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

AY660 Finnair OH-LVC A319.

[ attachment removed / expired ]

 

AY660 Finnair OH-LVC A319.

[ attachment removed / expired ]

 

SK998 SAS OY-KBI A340 11582m 830 km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

SK998 SAS OY-KBI A340 11582m 830 km/h.

[ attachment removed / expired ]

 

XQ5327 TC-SNO B737 11270m 793 km/h (Vaasa-Alanya).

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan tää nyt sitten ollut Transaero Airlines 747-400.. siltä ainakin kovasti näyttää vaan ei pysty muistamaan  :-[

 

_small.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi kyllä...

Edellispäivänä 4.4. huomasin sattumalta EI-XLO:n tulevan rannikolle ja sainkin sitten ensi kertaa kyseisen yhtiön masiinan hollille.

 

UN587 EI-XLO Transaero B747 10386m.

[ attachment removed / expired ]

 

UN587 EI-XLO Transaero B747 10386m.

[ attachment removed / expired ]

 

UN587 EI-XLO Transaero B747 10386m.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan mielenkiinnosta, millaisella kalustolla Jussi kuvailet näitä?

 

Tuo kysymys vei sanat minunkin suustani! Olen harjoitellut kovasti koska satun asumaan Vantaalla ja ikkunat ovat itään päin ja Aasiasta tulevat koneet menee usein oman työhuoneen ikkunan ohi, eli voi ottaa kuvia istuen tietokoneen ääressä. Eipä ole vain Lempiäisen tasoista vielä syntynyt... Croppaamalla menee luvattoman rakeiseksi eikä koneiden rekisterinumeroita saa selväksi muuten kuin flightradarin avulla. Eli jatkan kysymystä: vaatiiko millejä, L-sarjaa, jalustaa vai onnistuuko jollain ohjelmalla terävöittää tarpeeksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on hieno. Sinulla oli Sami todella hyvää tilannesilmää. :thmbup:

 

Mika ja Tommi: Pitää ihan miettiä mitä vastaan. Näin siksi, että aihe on niin monialainen, lopuksi asia alkaa valkenemaan.

Yhtenä syynä on, että haluan nuorten kuvaajien opettelevan ensin kuvaamisen perusasioita ja saavan itse ahaa-elämyksiä, sekä "jee, mä osasin" -onnistumisia.

Perusasioiden taito ja sen tuoma kokemus ainoastaan käytännössä antaa valmiudet kokeilla rajojaan ja valmiuksia erilaisille kuvaustilanteille, varsinkin nopeasti eteen tuleville.

Kun on taitoa, pystyy samaan ja suht tasaiseen suoritukseen uudelleenkin, eikä paukuttele sattuma-sarjoja. 

 

Ulottuvuuksia alkaa löytyä tuosta 1500mm ylöspäin.

Saavutatte 1500mm esim. tällaisella yhdistelmällä: Kroppirunko, telejatke ja 500mm objektiivi...

 

Olen käyttänyt ihan Nikonin omaa tavaraa kuvissani.

 

Yllättävä tilanne eiliseltä... Auto tien poskeen ja nopeasti kädet heilumaan, jotta saan nuo molemmat samaan kuvaan, kun pienemmässä kamerassa olikin kortti kotona ja sitten kohteet liian liki isolle...

Varmaan molemmissa koneissa on myös matkustajien kamerat räpsyilleet, sillä tulivat paritellen ainakin Moskovan tasalta ja sama meno näytti jatkuvan...

 

Emirates A380 ja B777 6.4.2013

[ attachment removed / expired ]

 

Emirates A380 ja B777 6.4.2013

[ attachment removed / expired ]

 

P.S. On tuo Juhan kuvakin hieno, mutta hänellä onkin hanskassa vanhan niksit, muttei tarpeeksi millejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulottuvuuksia alkaa löytyä tuosta 1500mm ylöspäin.

Saavutatte 1500mm esim. tällaisella yhdistelmällä: Kroppirunko, telejatke ja 500mm objektiivi...

 

Näin vähän arvailinkin olevan, eli omat 300 milliä ei riitä mihinkään vaikka olisi kuinka vakaa käsi/jalusta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eihän noilla Juha-Matin ja Juhan vaatimattomilla 500-600mm:sillä kombinaatioilla saa kuin tämän sivun parhaita kuvia. Ihan turha koittaa alle 1500mm kinovastaavilla milleillä!  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, eihän noilla Juha-Matin ja Juhan vaatimattomilla 500-600mm:sillä kombinaatioilla saa kuin tämän sivun parhaita kuvia. Ihan turha koittaa alle 1500mm kinovastaavilla milleillä!  ::)

Sinulla se sitten vaan on edelleen jopa luetun sisäistämisessä ja ymmärtämisessäkin ongelmia, mutta miksei se oikeastaan enää yllätä minua... ???

 

Kirjoitin näin...

Vana kuin vanakuva voi olla ihan kiva katseltava, eikä sen koneen tarvi olla mikään suureksi rajailtu, jos silloin kuva menee kaiken lisäksi vielä rakeiseksi. Teräväkin se kone saa olla, jotta sellaisia viitsisi koneelleen säilyttää.

Itselläkin vanhempaa epäkuranttia kuvaa lähtee koko ajan roskikseen kun kansioita läpi kahlaan ja uusia vastaavia en enää todellakaan tallenna.

 

Se taas on faktaa, että millejä oikeasti tarvitaan tietynlaisiin kuviin, jonka jokainen muu ymmärtää. Ei ole minun keksintöä se...

 

A6-EHD

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinulla se sitten vaan on edelleen jopa luetun sisäistämisessä ja ymmärtämisessäkin ongelmia, mutta miksei se oikeastaan enää yllätä minua... ???

 

Kirjoitin näin...

Vana kuin vanakuva voi olla ihan kiva katseltava, eikä sen koneen tarvi olla mikään suureksi rajailtu, jos silloin kuva menee kaiken lisäksi vielä rakeiseksi. Teräväkin se kone saa olla, jotta sellaisia viitsisi koneelleen säilyttää.

Itselläkin vanhempaa epäkuranttia kuvaa lähtee koko ajan roskikseen kun kansioita läpi kahlaan ja uusia vastaavia en enää todellakaan tallenna.

 

Se taas on faktaa, että millejä oikeasti tarvitaan tietynlaisiin kuviin, jonka jokainen muu ymmärtää. Ei ole minun keksintöä se...

 

Niin, toki millejä tarvitaan. Enempi on monesti parempi, mutta mun pointti taas oli lähinnä se, ettei niihin välttämättä mitään 1500mm kombinaatioita tarvita jotta "ulottuvuuksia" alkaa löytymään. Hyvän vanakuvan tärkein elementti on usein se terävä lentokone, jonka ympärillä ei näy mitään haloa tai auringon valon kiiltelyä. Tämä siis näin minun mielestä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olisin vähän käsittänyt vanakuvan olevan kuva, jossa näkyy se lentokoneen jättövana erilaisissa maisemissa? Mielestäni kaimani laittoi tuossa muutamia viestejä aikaisemmin, minun näkemykseeni oikeanlaisen, hienon vanakuvan. Toki käsitteet ja tavat elävät, mutta tässä taas minun vaatimattomat kaksi ja puoli senttiäni.

 

Tässä omaa näkemystäni aiheesta jättövanakuva...

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jussilla tosiaan upeita nuo kuvat! Tässä tältä päivältä muutama 300 millillä otettu räpsy Joensuun

ylittäneistä.

 

Air France F-GSPN

[ attachment removed / expired ]

 

Korean Airlines HL8252

[ attachment removed / expired ]

 

Finnair OH-LQC

[ attachment removed / expired ]

 

All Nippon Airline JA735A

[ attachment removed / expired ]

 

All Nippon Airline JA780A

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla