Heikki Sillman

Ohjeiden kuuntelu

20 viestiä aiheessa

Joululahjahuolena aalloilla n. 118 - 136 toimivan radion hankinta lentäjän ja ATC:n keskustelujen kuuntelemiseen huippuinnokkaalle ilmailuharrastajalle, ikä pian 9 v. Mistä saa?? Toiseksi: Mistä saisi matkustajakoneista tehtyjä seinäjulisteita? Menisivät samaan osoitteeseen.

Kiitollisena tietoa odottaen ja hyvää adventtia ja joulua toivottaen

Heikki Sillman, vaari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, nyt se mun viesti hävisikin kokonaan kun aloin sitä muokkailla.

Maycom on ihan OK skanneri, jos siviili-ilmailu on kaikki mitä haluaa kuunnella. Sen taajuusalue ei riitä sotilasilmailun 139-143MHz -jaksoille. Hornetit käyttävät näitä taajuuksia usein harjoituksissaan, ja siellä on aika ajoin ihan mielenkiintoistakin kuultavaa ála Top Gun...

Talson suositus 108:sta on myös hänen 108.  viestinsä :o :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

oho! kävipäs hauska yhteensattuma  ;D joo, tosiaan ar-108 ei tavoita sotilasilmailua mutta kun kysyit siviilikone julisteita ajattelin että vain siviilit kiinnostaa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maycom on ihan OK skanneri, jos siviili-ilmailu on kaikki mitä haluaa kuunnella. Sen taajuusalue ei riitä sotilasilmailun 139-143MHz -jaksoille. Hornetit käyttävät näitä taajuuksia usein harjoituksissaan, ja siellä on aika ajoin ihan mielenkiintoistakin kuultavaa ála Top Gun...

Talson suositus 108:sta on myös hänen 108.  viestinsä :o :o

Milläs kuulisi myös sotilasjutustelun?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Milläs kuulisi myös sotilasjutustelun?

Esim. Unidenin 220 (vanha malli) ja 3300 kuuntelevat sotilasilmailubandia. Sen lisäksi kuuntelevat vaikka mitä muuta kanssa.

Itselläni on ICOM R20 tuohon hommaan, siinä kun on varsin nopea skannaus/haku, joka on tarpeen kun tuota sotilasilmailualuetta selaa, taajuudet siellä kun tapaavat muuttua.

R20 on vain turhan kallis pelkkään VHF-ilmailuun. Mutta toisaalta samalla radiolla kuuluu sitten myös HF-ilmailujaksot "kehitysmaista" ja UHF-jaksot ja lähes kaikki mahdollinen. Ja kun koneessa on vielä kaksi vastaanotinta samoissa kuorissa, voi seurata kahta taajuutta samanaikaisesti "VFO:lla" tai vaihtoehtoisesti skannata/selata kahta eri aluetta rinnakkain.

Esim. www.rxtx-tuote.fi ja www.hamradio.fi myyvät erinäisiä skannereita, ja siellä varmasti osaavat suositella speksien mukaista laitetta. (jos tällainen mainostaminen on kiellettyä, niin adminit, olkaa hyvä...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolla linkissä kyllä kerrotaan että sieltä löytyy 136 - 180 MHz taajuusaluekin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka "vaari"!

Laitoin julisteasian pohjalta yksityisviestin...

-Jukka :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuota Maycomia voi olla hankala saada Suomesta ostettua, ellei se ole jo saanut niitä EU-kriteereitä, minkä siimoilta tuotteen myynti oli ainakin kesällä kielletty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Itse olen kanssa miettinyt skannerin ostoa. Eli onko tuo Maycom ar-108 toimiva paketti? Pystyy kuuntelemaan siviiliä ja sotilasliikennettä? Miten tuo kuuluvuusalue, meneekö se ihan tornien ja tutkien alueiden mukaan vai riippuuko antennista? Kertokaa kokemuksista ja sopisiko tuo ensimmäiseksi skanneriksi?  :)

Terv. Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on tuo AR-108. kaikki tarvittava kuuluu... minun mielestä ainakin.

väsäsin siihen myös pidemmän antennin jotta mökillä voi kuunnella porin kenttää.

kotoa asti (20-25km) kuuluu aikas paljon pirkkalan höpinää. toki vakio antennillakin kuuluu ihan riittävästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse en kuule edes kymmentä... Kaupunkialueella asun ja paljon taloja edessä yms. Ja melkeen maantasalla asun, eli en missään kerrostalossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on kotoa kentälle matkaa linnunreittiä pitkin 5km. Kaikki muu kuuluu melko hyvin, mutta todella harva platalla oleva kone kuuluu ollenkaan. Torni ja tutka kuuluu lähes yhtä hyvin kuin kentälläkin. Tämä siis maycomin vakioantennilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaapa Aviation Shopissakin olla myynnissä jokin skannerimalli. Sieltä Kaitsulta ostin itse kymmenisen vuotta sitten Netset-merkkisen skannerin, joka tuossa jauhaa akkujen kanssa ties monettako tuhatta tuntia...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, voin vahvistaa että ainakin mun Maycom AR-108 toimii alueella 108-180MHz.

OK. Siitä on sitten tehty "laajennettu" versio ensijulkistuksen. Oli kyllä aikakin.

Ja tuo 108-180 MHz on siis myös AM-modella ? NFM siinä oli muistaakseni alunperinkin 180 MHz asti.

Skannerin omalla antennilla maa-asemien kuuluvuus on keskimäärin hyvin heikko, ja riippuu paljon skannerin sijainnista. Pari metriä sinne tai tänne ja saattaa kuulua paljon paremmin tai huonommin.

Itselläni on tällä hetkellä VHF-antenni korkean kerrostalon katolla, 30 metria "paksua mustaa" välissä, ja kuulen luonnollisestikin 10 km päässä olevan kentän (EFHK)  joka ikisen traktorin "loud and clear" ja lisäksi esim. Tallinnan kenttä tulee ihan luettavasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään