Pentti Hyvärinen

Vipujen arvoitus

17 viestiä aiheessa

Olemme yrittäneet tunnistaa koneen, jossa oheiset vivut ovat olleet. Huonolla tuloksella. Olisikohan täällä joku,joka muistaisi, mihin koneeseen vipstaakit ovat kuuluneet? Mustapäiset vivut on merkitty punaisilla kirjaimilla: M ja T.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vipujen kiinnityskohta on ollut leikkaukseltaan suorakaiteen muotoinen runkoputki, joka oli n. 30-40mm korkea. Seossäätö seurasi laihentaen seosta, kun tehoja pienennettiin. Aivan kaasuvivun liikkeen lopussa n. 10mm:n matkalla ei tämä kytkentä enää toiminut.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Imuilman esilämmityksen säätövipu on valitettavasti kadonnut, mutta sen käyttö selviää kuvasta ja kilvestä.

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Noista stanssatuista merkeistäkin saattaa joku asiantuntija voida jotakin koneesta, tai edes koneen valmistusmaasta pystyä päättelemään.

Meilläkin on tarjottu useampaakin konetta, mutta mielelläni katson, mitä mielipiteitä foorumilta tulee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

M = mixture ja T = throttle. Eli engelsmannilta näyttää. Veikkaukseni on Gloster Gladiator Mk.II.

 

Samanlainen vivusto löytyy esim. tästä kuvasta.

 

 

 

Kiitos Mika ja tervetuloa foorumille. Mukavaa, jos kysymykseni sai sinut rekisteröitymään tälle erinomaiselle areenalle.

 

Kiitos myöskin Arnelle vahvistamisesta.

 

Englantilaista mekin veikkasimme, mutta enemmän siviiliin menevää konetta. Vivut ovat tiettävästi kulkeutuneet K-SIM:lle Korhosen Heikki vainajan kautta joten olisivat voineet olla siviilikoneesta.

Tuo Gladiator on kuitenkin mielenkiintoinen juttu ja aiheuttaa varmaan puheenpärinää, kunhan taas museon keskustelukerho kokoontuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä näitä vahvistuksia koneen tyypistä alkoi löytyä kun alkuun pääsi.

Tässä simunrakentajan näkemys. Ei lainkaan paha hakemaltanikaan kohdalta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa sivuten....

 

Maddoxin mainiossa IL-2 simulaattorissa olevan J8A Gladiatorin ohjaamo näyttää jokseenkin tältä.... eli ainakin jossain määrin vahvistanee asiaa  ??? Mielenkiintoista asiassa on nuo ruotsalaistetut merkinnät vivuissa ( G= Gas / B= Blandung, Arne voi meikäläisen ruosteista kouluruotsia korjata..... ) ja imuilman esilämmityksen erilainen veto "nuppi". Mistähän lienee Oleg lähteensä kaivanut?

 

[ attachment removed / expired ]

 

Näkyy tuossa Mikan laittamassa linkissä olevan skannattuna aika paljon materiaalia Donald Nijboerin "Cockpit" kirjasta jonka kaivoin tuolta hyllystä asiayhteyden tajuttuani. Tottahan ovat Vennään pojat hoitaneet Copyright asiansa kuntoon........ ::)

 

EDIT : No voi hitauden kurjuus sentään.....  :P No nythän sitä on sitten vahvisteltu oikein urakalla........

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin Orvo,ihan hyvin sinulla muuten meni G=gas ja B=blandning,sekoitit hiukka saksaa mukaan,no saksahan sinulla aina on ollut vahva että siitä varmaan johtuu ;D

Tuo kuva on varmaan Ruotsissa käytetystä Gladiaattorista,siellähän niillä ajeltiin myös 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaisen virtuaalilentolaivue F19:n "Captain Maddox" kävi kuvaamassa paikallisessa museossa olevan oikean J8A:n.

 

http://www.f19vs.se/news.php

 

 

Onko tuo linkki tuossa vain sen takia että muut tietävät mistä virtuaalilentolaivueesta on kyse vai pitäisikö noita kuvia löytyä myös jostain suunnasta tuota sivustoa? Itse en ainakaan onnistunut löytämään kuin screenshotteja pelistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo linkki tuossa vain sen takia että muut tietävät mistä virtuaalilentolaivueesta on kyse vai pitäisikö noita kuvia löytyä myös jostain suunnasta tuota sivustoa? Itse en ainakaan onnistunut löytämään kuin screenshotteja pelistä.

 

Vanhalla sivulla oli kuvia koneen rakentamisesta peliin, mutta nähtävästi tuolla uudella ei niitä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvien etsintä toi tuloksen, jonka mukaan Gauntletissa näyttäisi olevan samanlaiset vivut kuin Gladiatorissa. Vanhepi, Kukko, käytti lähes samanlaisia vipuja. Siinä kuitenkin on senverran eroja, että toistaiseksi nuo kaksi ensin mainittua kuitenkin varmistuivat huomattavasti.

 

[ attachment removed ]

Pitäisi käydä kurkkimassa GT-400:n ohjaamoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kurkkaapa tätä. Tuo GT-400:n ohjaamo ei ole autenttinen, vaan aika lailla modifioitu jälkeenpäin, kuten kuvasta näkyy:

 

http://www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/gauntletflies/9_e980c7.jpg'>http://www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/gauntletflies/9_e980c7.jpg

 

Lisää kuvia koneesta:

 

http://www.virtualpilots.fi/feature/photoreports/gauntletflies/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka.

Kovin erinäköisiä ohjaamoita löytyy, niinkuin seuraavakin K-SIM:n kuva-arkiston otos, joka on myös Gauntletin lokerossa.

Perspektiivi on eri kuin edellisissä kuvissa, mutta vivuista voi aavistella, että ne ovat samankaltaiset edellisten kanssa.

Mistähän GL-400 on saanut sitten eilaisilta vaikuttavan vivuston.  Olisikohan Jyrki L. kiinnostunut museolla olevista vivuista? Lienee otettava mieheen yhteyttä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän GL-400 on saanut sitten eilaisilta vaikuttavan vivuston. 

 

Gloster Gauntlet GT-400:ssa on Hunting Percival Pembrokesta lainattu 520hv:n Alvis Leonides-moottori, eli ei ole sekään alkuperäinen (Bristol Mercury). Olisiko vivuilla tekemistä sen kanssa, todennäköisesti? Pembroke-parkahan on siellä K-SIM:n varastossa... ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyselkääpä ihan tuolta RAF museosta,heillä saattaa olla lisätietoa,ja vielä tuollain kuvan kera,heillä on melko isot arkistot.

Vielä jos saatte nuo leimat paremmin näkyviin,tai minun koneessa eivät ainakaan näkyny kunnolla.Leimathan voivat olla ihan kirjoitettunakin. :santa:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään