Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 tuli tämmöinen mieleen kun luin yhen artikkelin että lentäjä pelkäsi korkeita paikkoja mutta ei lentokoneessa kun lensi itse??. -Joonas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Kyllä pelkään korkeita paikkoja. Katollakin tekee jo pahaa olla, mutta lentokoneessa ei tunnu missään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Ei pelota, mutta huimaava tunne tulee... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Onhan se mukavasti mahanpohjassa kutkuttava tunne kun lentsikan ikkunasta katselee nousua. En kyllä kutsuisi sitä peloksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Usein korkeanpaikankammoisilla on sellainen juttu, että esimerkiksi avonaisissa korkealla sijaitsevissa tiloissa heitä pelottaa, mutta mm. lentokoneessahan ei ole kovinkaan avonaista ja ikkunat ovat melko pienet. Eli ehkä jotain lievää kammoa on, sillä pari kertaa koulussa olen huomannut että huimaa vähän kun katsoo korkealta alempiin kerroksiin avonaisesta kohdasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Pirusti pelottaa. Siksipä sitä tulee pysyttyäkin enimmäkseen matalalla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Kerran yksin C150llä Turusta tullessani 5000 jalassa katselin ikkunasta "pahvioven" läpi alas ja leikittelin ajatuksella että ovi rapsahtaisi auki ja tippuisin päätelineen päälle tasapainoilemaan.. niinno ei tarvinu kauan leikitellä ja sitten keskityttiin jo taas lentämiseen.. Silloin alkoi vähän pelottamaan kun tosiaan ikkunasta on suora näkyvyys alas. En tykkää kyllä yhtään lentää Cessnoilla. Alatasoilla ei pelota yhtään! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Näsinneulasta suoraan alas katkselu hieman huippaa mutta lentokoneessa ei tunnu missään, ei matkustamossa, ei ohjaamossa (missä isommat akkunat). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 747:n portailta alas katsoessa huimaa, mutta kun on 11 kilometrin korkeudessa alumiinituubissa ei tunnu missään ??? Jani Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Torni voi kaatua tai luhistua, katolta tai jyrkänteen reunalta voi horjahtaa alas, näköalaterassin ruosteinen ritilälattia voi pettää tai muljahtaa sijoiltaan, hissin vaijeri voi katketa. Ihminen ohjautuu ilmassa sen verran heikosti, että vapaa pudotus on yleensä kohtalokas. Pitäisi olla laskuvarjo - tai siivet. Siivet saa astumalla sisään lentokoneeseen. Kas niin, nyt on lentokone ilmassa. Ongelmaa ei ole, koska 1) ihmisen on hyvin vaikea vahingossa pudota ulos (liikennelentokoneen) matkustamosta 2) lentokoneella on siivet, joten voimalaitoksen pettäessä se liitää. Sitten on vielä sellainen joukko ihmisiä, jotka pelkäävät, että lentokoneen siivet repeävät irti. Itse luotan enemmän lentokoneen siipiin kuin useimpiin parvekkeisiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Sitten on vielä sellainen joukko ihmisiä, jotka pelkäävät, että lentokoneen siivet repeävät irti. Nyt kun ruvetaankin jo puhumaan mistä pelätään eniten lentämisessä niin itse sanon että moottorien äänet. Itselläni on ikäviä kokemuksia MD-11 kolimisen & heilumisen kanssa. Lähdettäessä Bonairelta (Netherland Antilles), klo 3 yöllä kohti Amsterdamia (Yhtiö KLM). Kone ensin rullaa kiitotietä pitkin toiseen päähän, ja kääntyy. Istun koneen oikealla puolella 3lla penkillä ikkunasta (käytäväpaikka). Kone alkaa kiihdyttää ja rotatoi. Noin 10 sekunttia rotation jälkeen kuuluu kova kolahdus, ja kone kääntyy terävästi oikealle (ei mikään normi käännös, vaan enemmänkin heilahdus, niinkuin joku olisi lyönyt koneen nokkaa vasemmalta). Heti sen jälkeen koneen moottorit menivät hiljaisiksi ja nousunopeus tuntui hidastuvan reilusti. Ainoa tapa millä tiesi että nousi oli telkku. Sitten alkoi kuulumaan outua sirisevää ääntä edessä olevasta galleysta. Sitten lentoemännät kävelivät ympäri konetta katellen siipien kohilla olevista ikkunoista ulos. Varmaan jokin ylireagointi kun unisena kuuluu eka kova kolahdus sitten heilahdus, mutta kyllä pelästytti. Perille tultiin aivan normaalisti eikä mitään (ainakaan mitä lentäjä olisi maininnut tapahtunut). Toinen on kerta kun MD-11 on pelästyttänyt tapahtui vain 5kk myöhemmin, FIN0006. Nousussa motit meni hiljaisiksi kuten edelliselläkin kerralla. Tämä ei johtunut korvien lukkoon menemisestä (tasapaineistin korvia kokoajan, sukeltajalle helppoa) koska muutkin huomasi sen. Epäilempä että näissä hiljemisissä on ollut A/Tllä vahva rooli (saavuttaa toivotun nopeuden). Noiden kahen tapahtuman jälkeen minulle tuli pieni lentopelko, nousussa sydän hakkasi yli asteikon. Lennolla Gran Canarialta Helsinkiin (My Travel A321) pääsin käymään ohjaamossa ja sen jälkeen ei enään jännittänyt, varmaan syynä oli se että oli tavallaan tietoinen mitä tapahtuu. Sen ohjaamovisiitin (ja pitkän ajattelun) jälkeen ei enään kolaukset tai tehojen hiljenemiset pelästytä, kun nykyään osaan varautua että kolisee, heiluu tai 747 joka tärisee. Ja se lievä lentoplkokin katosi täysin, ja pitkästä aikaa nautin lentokoneessa olosta. Se on kaikki päästä kiinni, kun ajattelee että mitään ei tapahdu kuitenkaan ja osaa varautua niin ei pelota lainkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Nyt kun ruvetaankin jo puhumaan mistä pelätään eniten lentämisessä niin itse sanon että moottorien äänet. On kieltämättä joskus tullut itsekkin melkoisesti pelästyttyä, kun finnairin kasikymppisessä on moottoritehot nopeasti pudonneet alkunousun jälkeen. Nykyään siihen osaa jo varautua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 10, 2006 Kyllä kyllä, korkeat paikat pelottaa. Lentokoneessa sen sijaan ei pelota. En kyllä ole aina ollut korkeanpaikankammoinenkaan, Empire State building ja Tokyo Tower, no problem. Sitten menin ja kiikuin tässä Reykjavikin kupeessa yhdelle vuorelle (Esja), ei mikään älytön juttu, mutta viimeiset 100 metriä oli vähän liian jyrkkä minulle. Näin ainakin oletan. No puoli vuotta tämän jälkeen tajusin hississä matkalla Berliinin TV torniin että olisi ehkä kannattanut jäädä maahan. Kävin pari vuotta sitten Näsinneulassa ilman mitään ongelmia ja muutenkin olen yrittänyt vähän lääkitä tätä pelkoa. Nupistahan se on kaikki kiinni, vaan täytyy sanoa että ei ne korkeat paikat kuitenkaan mitenkään houkuta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 Mitä tässä olen nyt lukenut niin en todellakaan ole ainoa jota pelottaa korkeat paikat, mutta silti monet ovat tekemisissä ilmailun kanssa. Ihmistä ei siis ole ilmeisesti tarkoitettu taivaalle. itselläni on tuo näsineula jo aika kova paikka...siinä pakkaa olla hieman avuton olo "mielessä ajatus että tää romahtaa" ja sama kun olimme luokkaretkellä Helsingissä ja oli tarkoitus mennä stadionin torniin niin jätin väliin kylmän viileästi ja istuin alhaalla yhden toisen kaverini kanssa, Mutta PPL lupakirjan aion joku kaunis päivä hankkia kun tulee ikää ja rahaa. PS.(ja lentokoneessa ei pelota ollenkaan mutta kun kattelee siipiä ni ne heiluu aika mukavasti kunnon myräkässä joten tulee välillä sellanen olo että pysyyköhä ne paikallaa.) -Joonas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 Itselläni on vielä sellainen vaiva että kun tv:ssä/ leffassa näytetään korkeita paikkoja esim Amazing Racessa hivuttauduttiin köydellä alas Olympia Stadionin tornista niin siinä vaiheessa meikäläistä otti vatsan pohjasta. Myöskin Mission Impossible III:n pilvenpiirtäjältä hyppäämiset tuntuivat vatsanpohjassa. Ihme juttu sillä siinä tilanteessahan ei ole itse mukana ollenkaan, ainoastaan ruudun toiselta puolelta. Kuinkas monella muulla on kyseinen "vaiva" ? Jani Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 Kun aloittelin lentoharrastustani, niin joku tuttu lentäjä sanoi silloin, että kun pääsee ”horisontin yli”, niin ei pitäisi huimata enää, jos taipumuksia sellaiseen on. Tuntuu pitävän paikkansa jotenkin, eli koneessa tuo korkean paikan tunne häviää kyllä kummasti. Siinä kun ei ole kiinnekohtaa enää maahan, niin ehkäpä se vaikuttaa. En minäkään kyllä tykkää korkeista torneista kurkistella alas…kyllä se epämiellyttävältä vaan tuntuu. Eli vastasin kyselyyn "lievästi". Ilmari Juutilaisen kirjassa ”Punalentäjien kiusana” on Juutilaisen oma hauska muistelma aiheesta. Se meni jotenkin tähän tyyliin, en muista tässä nyt sanatarkasti: Illu oli rintamalta lomalla kotona käymässä. Naapurin emäntä tuli pyytämään Illua hakemaan heidän kissansa puusta alas, lentäjähän sellaisen homman tekisi tuosta vain! Juutilainen ei kehdannut kieltäytyä, vaan kiipesi kissaa hakemaan. Ja sanoi, että korkealla puussa pelotti ja huimasi kovasti, muttei kehdannut sitäkään emännälle sanoa. Kissan hän sai alas puusta kuitenkin…ja itsensä. Näin siis kaksinkertainen Mannerheim-ristin ritari ja ässien ässä! EDIT: Sen verran korjaan, että kyseessä oli lottien kissanpentu, eikä naapurin rouvan...Tarkistin asian kirjasta, ja tuossa edempänähän MIkon viestissä asia myös korjataan. Muistin vähän väärin, kun viime lukukerrasta oli jo aikaa. Juutilainen vielä itse toteaa, että yli kymmenen metriä korkeassa puussa pelotti todella, ja jos "lentokoneen laittaisi kepin päähän kymmenen metrin korkeuteen, niin ei ohjaamosta tohtisi kurkia laidan yli." ??? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 tuli tämmöinen mieleen kun luin yhen artikkelin että lentäjä pelkäsi korkeita paikkoja mutta ei lentokoneessa kun lensi itse??. -Joonas Koneessa ei pelota yhtään eikä varjon varassa, mutta jos kurkistan alas korkeasta tornista, niin taju on mennä - jalat vetelöityvät, päässä surisee ja joskus on pakko mennä kyykkyyn. Mutta jos kädessä on köysi, jolla tullaan tornista alas vaikka pää edellä, niin se ei taas tunnu reunan ylityksen jälkeen miltään. Tuntemukset liittyvät kai hallintaan. Niin kauan kuin on jotain, josta pitää kiinni, jolla hallita omaa olemistaan ja tekemistään, säilyy olo tyynenä. Reunan yli kurkistamiseen sen sijaan liittyy pelko hallinnan menetyksestä, putoamisesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 Ai että pelottaako korkealla? Lentokoneessa ei, mutta edes ruotsinlaivalla en uskalla mennä kaiteeseen nojaamaan. Ulkokansilla kuljetaan tiivissä tuntumassa seinän kanssa ja silti sydän lyö sataa. Jos en näe suoraan alas on vähän mukavampi olla ja tarpeeksi pienet ikkunat tai tukeva ja korkea kaide rauhoittavat myös oloa. On minulla toinenkin fobia, joka auttaa korkeanpaikankammon kanssa: nimittäin hissikammo. Aina kun mahdollista menen portaita hissin asemasta. Pahimpia paikkoja mulle ovat maisemahissit. Kaksi pelottavinta paikkaa yhdistetty. Ironista kyllä, asuin elämäni ensikuukaudet pilvenpiirtäjässä. Ilmari Juutilaisen kirjassa ”Punalentäjien kiusana” on Juutilaisen oma hauska muistelma aiheesta.--- Minä taas muistelen, että Illun tarinassa lottien katti kiipesi puuhun ja että paikka oli jossain Kannaksella. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 Ei pelota korkealla. Ja jos muista lentämiseen liittyvistä peloista puhutaan niin ainoat pelottavat muistot tulevat viime kesältä, kun olimme isäni lentelemässä Grand Canyonilla (ei siis itse lennetty, vaan sellaisella kierroksella). Kone heilui todella paljon ja edellinen lento olikin tämän takia peruttu. Asiaa ei myöskään parantanut se että että ohjaamossa ei ollut ovea ja näki kuinka paljon pilvet liikkuivat edessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 öh, mua pelottaa heti parinmetrin korkeudessa ja vähän ylöspäin katolla, tikkailla jne. mutta sitten kun pääsee vaikka korkeeseen vanhaan ja huojuvaan näkötorniin, niin ei pelota yhtään, vaikka uudemmissa ja tukevimmissa on mukavampi olla.. myöskään lentokoneissa ei pelota... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 Kyllä kutkutti varpaita ja sormenpäitä kun oltiin Pariisissa Montparnassen katolla Mutta lentokoneessa en pelkää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 <snip> Sitten on vielä sellainen joukko ihmisiä, jotka pelkäävät, että lentokoneen siivet repeävät irti. Itse luotan enemmän lentokoneen siipiin kuin useimpiin parvekkeisiin. Sitten on ihmisia, jotka pelkaavat laskeutumista... Muutama vuosi sitten Sabenan (muistaakseni) lennolla Brysselista Lyoniin, lasku oli hieman raskaanpuoleinen, useat B737:n matkatavaraluukuista avautui matkustamossa ja varisti matkatavarat ihmisten paalle, valot vilkkuivat ja ihmisten alaleuat pomppasivat polvista, hieman kirkumista sun muuta sellaista... Muutaman hetken kuluttua, tilanteen jo rauhoituttua, tuli kuulutus "This is captain XXX speaking, first officer YYY just carried out the landing, have a nice night in Lyon". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 ..vähän tämä menee off- topikiksi, mutta nuo rajummat laskeutumiset on tosiaan välillä aika mielenkiintoisisa. Itse tulin vajaa kymmenen vuotta perheen mukana reissusta Australiasta, laskeuduttaessa Kuala Lumpuriin MAS:in 744:llä tulimme kunnon ukkosmyräkän läpi.. välillä ei olisi penkissä pysynyt kunnolla jos ei olisi vyö ollut kiinni. Itse siinä lähinnä hihittelin ikkunapaikalla ja katselin kun siivet ja moottorit notkuivat, mutta keskirivillä näkyi olleen pari huonovointista Mitä tuohon itse aiheeseen tulee, niin itse en ole oikeastaan ikinä pelännyt korkeita paikkoja - joissain paikoissa tulee lähinnä se mahanpohjan kutitus, mutta en sitä katso peloksi, kun kerran siitä lähinnä tulee hyvä olo Töissä (satamassa vaikutan tällä hetkellä) tulee toisinaan kiikuttua laivalla jäisten konttien päällä kolmannessa- neljännessä laakissa - jos reunimmaisen rivin kontin päällä keikkuu (~15-20m merenpintaan) niin pieni mahanpohjan kutitus siitä tulee, mutta ei tosiaan mitään pelkoa. Joskus juniorina Norjassa Prekestolenilla käydessä en uskaltanut mennä reunalle seisomaan (tuskin menisin nytkään), mutta kyllä siitä oli pakko mahaltaan reunan yli katsoa. Toisaalta velimies oli varsinkin ihan juniorina varsin korkeanpaikan kammoinen, vaikka puissa kiipeilikin - nykyisin ei enää juuri lainkaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 ;)Kaikki tornit pelottaa vallan helekutisti... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 11, 2006 Olen vissiin tästä ennenkin sanonut kun korkeanpaikankammosta on ollut aihe joskus ennenkin. No anyway, tuli nyt vain mieleen että kävin pari vuotta sitten Norjassa keikalla, Geiranger on paikan nimi. Isäntä vei minut ja yhden toisen kaverin "näköalapaikalle" mistä otin kameralla kuvan alaspäin ilman että itse varsinaisesti menin kurkkimaan sinne rotkoon... [ attachment removed / expired ] Vaan paikallinen herra oli siitä ovela että näytti sitten heti tämän jälkeen toiselta paikalta missä oltiin... enpä olis mennyt jos olisin tiennyt. [ attachment removed / expired ] Vaan maisemat oli komiat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla